142/1991 Sb.
ZÁKON
ze dne 19.března 1991
o československých technických normách
Změna: 632/1992 Sb.
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní
Republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Československé technické normy
(1) Československé technické normy (dále jen "československé
normy") určují všeobecně technické věci a stanoví požadavky na
výrobky a na technické a technicko-organizační činnosti, pokud je
to účelné zejména z hlediska jakosti výrobků, ochrany zdraví
a života občanů, bezpečnosti práce a technických zařízení, požární
ochrany, tvorby a ochrany životního prostředí, ochrany majetku
a dalších zájmů a pokud nejsou stanoveny obecně závaznými právními
předpisy.
(2) Obsah československé normy nesmí být v rozporu s obecně
závaznými právními předpisy.
(3) Československé normy se zpracovávají, projednávají
a schvalují podle tohoto zákona; jejich schválení a vydání se
oznamuje způsobem stanoveným tímto zákonem.
§ 2
Federální úřad pro normalizaci a měření
(1) Ústředním orgánem státní správy České a Slovenské
Federativní Republiky pro oblast technické normalizace je
Federální úřad pro normalizaci a měření (dále jen "Úřad"). Úřad
řídí jeho předseda jmenovaný vládou České a Slovenské Federativní
Republiky.
(2) Úřad zastupuje Českou a Slovenskou Federativní Republiku
v mezinárodních organizacích zabývajících se technickou
normalizací, pokud tato pravomoc nepřísluší podle zvláštních
předpisů jiným ústředním orgánům státní správy.
§ 3
Závazná ustanovení československých norem
(1) Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné
k podnikatelské činnosti (dále jen "organizace") a orgány státní
správy jsou povinny řídit se při své činnosti těmi ustanoveními
československé normy, která jsou označena jako závazná.
(2) Jako závazné ustanovení československé normy se označí
jen to, u něhož to požaduje v rámci své pravomoci neopomenutelný
účastník (§ 4) ve stanovisku k návrhu československé normy;
v československé normě se příslušný neopomenutelný účastník
uvede.
§ 4
(1) Podnět na zpracování návrhu československé normy může
podat Úřadu kdokoliv; k podnětu je povinen připojit technické
a ekonomické odůvodnění.
(2) Návrh československé normy zpracovává organizace nebo
občan, s nimiž to Úřad dohodl, popřípadě Úřad (dále jen
"zpracovatel").
(3) Návrh československé normy projedná zpracovatel
s účastníky; účastníkem je vždy ten, kdo podal podnět, dále
ústřední orgány státní správy a organizace, které se jako
účastníci přihlásí u zpracovatele do 45 dnů od zveřejnění oznámení
o zahájení zpracování návrhu československé normy a o tom, kdo je
zpracovatelem, ve Věstníku Federálního úřadu pro normalizaci
a měření (dále jen "Věstník") nebo, které zašlou svá stanoviska ke
zveřejněnému návrhu československé normy. Obsahuje-li návrh
československé normy ustanovení týkající se zdraví lidu, potravin,
tvorby a ochrany životního prostředí, bezpečnosti práce
a technických zařízení, požární ochrany, výbušnin, zkušebnictví
drahých kovů, výstavby, jaderné bezpečnosti jaderných zařízení,
technické způsobilosti dopravních prostředků, dopravních zařízení
a dopravních cest, jsou účastníkem vždy ústřední orgány
zajišťující výkon státní správy v uvedených oblastech nebo jimi
pověřené orgány (dále jen "neopomenutelní účastníci").
(4) Návrh československé normy zasílá zpracovatel v průběhu
řešení vždy Úřadu a má-li zpracovatel pochybnosti o tom, zda návrh
nezasahuje do práv chráněných ochrannou známkou nebo zapsaným
označením původu, zašle jej k posouzení Federálnímu úřadu pro
vynálezy.
(5) Účastníci a neopomenutelní účastníci sdělí zpracovateli
stanoviska k návrhu československé normy formou konkrétních
připomínek nebo vyjádřením souhlasu nebo odůvodněného nesouhlasu
s obsahem návrhu ve lhůtě stanovené zpracovatelem nebo ve lhůtě
stanovené ve zveřejněném návrhu československé normy; stanovená
lhůta nesmí být kratší než 30 dnů od doručení nebo zveřejnění
návrhu. Uplatněná stanoviska nebo vyjádření nesouhlasu projedná
zpracovatel s účastníky a s neopomenutelnými účastníky.
§ 5
Schvalování československých norem
(1) Úřad posoudí, zda návrh československé normy byl
projednán stanoveným způsobem a zda odpovídá požadavkům stanoveným
tímto zákonem a podmínkám dohodnutým mezi Úřadem a zpracovatelem,
a návrh schválí, popřípadě upraví nebo vrátí k dopracování nebo
jej zamítne. Pokud vznikne rozpor s neopomenutelným účastníkem
o obsah ustanovení československé normy, který je oprávněn upravit
obecně závazným právním předpisem, Úřad rozhodne tak, aby nebyla
dotčena pravomoc neopomenutelného účastníka. Vznikne-li rozpor
s účastníkem, rozhodne jej Úřad.
(2) Schválení československé normy oznámí Úřad ve Věstníku
a uvede, které její články jsou závazné. Toto oznámení a vydání
československé normy úředním tiskem je podmínkou platnosti
československé normy.
§ 6
Zavádění mezinárodních norem do soustavy
československých norem
(1) Mezinárodní normou se pro účely tohoto zákona rozumí
technická norma vydaná celosvětovou nebo regionální organizací,
popřípadě technická norma uznávaná obecně v mezinárodním obchodu.
(2) Úřad může po projednání s neopomenutelnými účastníky,
jejichž působnosti se obsah mezinárodní normy týká, v souladu se
zájmy československé ekonomiky vyhlásit zařazení mezinárodní normy
do soustavy československých norem; učiní tak vždy, vyžaduje-li to
plnění závazku z mezinárodní smlouvy.
§ 7
Výjimky a odchylky od závazných ustanovení
československých norem
(1) Výjimku ze závazného ustanovení československé normy
může na žádost povolit jen neopomenutelný účastník uvedený
v československé normě.
(2) Organizace se mohou odchýlit bez povolení výjimky od
závazného ustanovení československé normy u dodávek pro vývoz.
§ 8
Změna nebo zrušení československé normy
(1) Návrh na změnu nebo zrušení československé normy se
zpracovává a schvaluje obdobným způsobem jako návrh československé
normy. Technicky a ekonomicky odůvodněný návrh na změnu nebo
zrušení československé normy může podat Úřadu kdokoliv. Schválení
změny nebo zrušení československé normy oznámí Úřad ve Věstníku.
(2) Zjistí-li Úřad, že se závazné ustanovení československé
normy dostalo do rozporu s obecně závazným právním předpisem nebo
se závazným ustanovením jiné československé normy, zruší nebo
změní takovou československou normu po projednání
s neopomenutelnými účastníky. Zjistí-li ústřední orgány státní
správy nebo organizace tento rozpor, jsou povinny tuto skutečnost
oznámit Úřadu.
§ 9
Platnost a závaznost technických norem
schválených před účinností tohoto zákona
(1) Ustanovení státních norem schválených před účinností
tohoto zákona se považují do 31. prosince 1994 za závazná, pokud
Úřad do této doby nezveřejní změnu jejich závaznosti nebo pokud
z jejich obsahu nevyplývá, že jde o ustanovení doporučená. Po
tomto datu jsou tyto státní normy nezávazné, pokud zákon nestanoví
jinak.
(2) Ustanovení oborových norem schválených před účinností
tohoto zákona jsou závazná v dosavadním rozsahu nejpozději do 31.
prosince 1993, pokud nebudou dříve zrušena nebo změněna jejich
závaznost organizací, která je schválila nebo ústředním orgánem,
do jehož působnosti tato organizace patří nebo Úřadem.
(3) Oborové normy schválené před účinností tohoto zákona
pozbývají platnosti nejpozději dnem 31.prosince 1993.
§ 10
Výjimky a odchylky od závaznosti technických
norem schválených před účinností tohoto zákona
(1) Výjimku ze závaznosti státní a oborové normy (dále jen
"státní norma") schválené před účinností tohoto zákona povoluje na
žádost organizace Úřad, pokud technická norma nestanoví jinak.
(2) Žadatel v žádosti o povolení výjimky uvede:
a) návrh na znění výjimky,
b) období nebo rozsah činnosti, na kterou má být výjimka
povolena,
c) jak náhradní řešení zabezpečí účel státní normy přiměřeně
k podmínkám daného případu a k ochraně zdraví a života osob,
d) stanoviska orgánů, které byly neopomenutelnými účastníky při
zpracování návrhu státní normy.
(3) Žádost o povolení výjimky musí být projednána se všemi
orgány státní správy a organizacemi, které budou povolením výjimky
přímo dotčeny; jejich stanoviska žadatel přiloží k žádosti
o povolení výjimky.
(4) Výjimku lze povolit jen tehdy,
a) zabezpečuje-li žadatelem navrhované řešení účel státní normy
přiměřeně podmínkám daného případu,
b) předloží-li žadatel kladné stanovisko orgánu, který byl
neopomenutelným účastníkem při zpracování návrhu státní
normy.
(5) Povolení výjimky může být vázáno na splnění podmínky.
Výjimka může být omezena dobou i objemem výroby, popřípadě
rozsahem činností, na něž se vztahuje. V těchto případech lze
výjimku povolit opakovaně, jen nastanou-li nové skutečnosti.
(6) Orgán oprávněný k povolování výjimek rozhodne o výjimce
do 30 dnů od podání žádosti. Je-li třeba před rozhodnutím
o výjimce doplnit žádost nebo si vyžádat stanoviska, běží nová
30denní lhůta ode dne doručení požadovaných dokladů.
(7) Povolená výjimka se oznámí ve Věstníku.
(8) Bez povolení výjimky se mohou organizace odchýlit od
ustanovení státních norem, která jsou označena jako závazná:
a) u výrobků určených pouze pro účely vývoje, výzkumu nebo
zkoušení, u zařízení přímo souvisejících s uvedenými
činnostmi a u stavebního experimentu,
b) u výrobků vyvážených, pokud to nevylučuje závazek
z mezinárodní smlouvy,
c) jde-li o výrobky určené jako náhradní díly, pokud však jejich
vlastnosti odpovídají státní normě účinné v době, v níž byl
dodán výrobek, pro který jsou tyto náhradní díly určeny,
d) jde-li o výrobky, jejichž jakost je lepší než jakost
stanovená v závazných ustanoveních státní normy.
§ 11
Používání zkratky ČSN
Označení "československá technická norma" lze užívat
v písmenné zkratce "ČSN" , a to i v grafické úpravě.
§ 12
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. § 10 odst. 3 zákonného opatření předsednictva Národního
shromáždění č. 4/1962 Sb., o vyhlašování zákonů a jiných
právních předpisů,
2. zákon č. 96/1964 Sb.,o technické normalizaci,
3. vyhláška Úřadu pro normalizaci a měření č. 97/1964 Sb.,
kterou se provádí zákon o technické normalizaci.
Havel v.r.
Dubček v.r.
Čalfa v.r.