Otázky a odpovědi

Počet vyhledaných dokumentů: 1352
Počet vyhledaných dokumentů: 1352
Zaměstnanec, německý občan, přijede vlakem do ČR, aby zde vykonal dvoudenní pracovní úkol. Na tento úkol má s českým spolkem uzavřenu DPP, v ní je sjednán nárok na cestovní náhrady, místo výkonu práce je v konkrétním městě v ČR, místo pravidelného pracoviště není sjednáno. Na základě § 155 odst. 2 zákoníku práce předloží zaměstnanec k proplacení jízdenku, zakoupenou v měně EUR. Můžeme mu tuto jízdenku proplatit v eurech? A dále, pokud tomuto zaměstnanci vznikne nárok i na stravné, můžeme mu ho proplatit v eurech? Pokud nebude možné proplacení v eurech, ale cestovní náhrady budou proplaceny v CZK, jaký kurz máme použít pro přepočet? 
Vydáno: 12. 03. 2025
Naše zaměstnankyně v pracovní době opustila své pracoviště a šla si na parkoviště do auta pro svoje osobní věci, bohužel upadla a musela vyhledat ošetření u lékaře. Nyní je v pracovní neschopnosti, u lékaře to nahlásila jako pracovní úraz. Dle našeho názoru se o pracovní úraz nejedná. Musím i v tomto případě vyplňovat záznam o úrazu a zasílat na příslušné instituce, nebo v tomto případě stačí pouze zaznamenat do knihy úrazů?
Vydáno: 11. 03. 2025
Zaměstnanec nastoupil do pracovního poměru 1. 11. 2024 a ukončil ho 28. 2. 2025. Z toho byla nemoc od 30. 11. 2024 do 28. 2. 2025 U nás je pracovní doba 37,5 hod./týdně a za rok 5 týdnů dovolené. Jaký má nárok na dovolenou?
Vydáno: 10. 03. 2025
Musí být v popisu pracovní činnosti uvedeny kvalifikační předpoklady a dosažené vzdělání?
Vydáno: 06. 03. 2025
Zaměstnanec obdržel od zaměstnavatele výpověď z pracovního poměru podle § 52 písm. c) zákoníku práce. Dne 28. 11. 2024 rozhodl zaměstnavatel o organizační změně a zrušení pracovního místa, přičemž k jeho zrušení došlo k 1. 2. 2025. Zaměstnanec převzal výpověď až 9. 12. 2024, což znamená, že se pracovní poměr prodloužil o měsíc, a zaměstnanec tak ukončil pracovní poměr až 28. 2. 2025. Je v pořádku, aby zaměstnavatel ve výpočtu platu uvedl náhrady mzdy na straně zaměstnavatele a v tom případě nemá nárok ani na stravenky? 
Vydáno: 05. 03. 2025
Podle znění zákona o dani z příjmů se částky vynaložené zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnance považují za nepeněžní příjem zaměstnance a jsou osvobozeny od daně podle § 6 odst. 9 písm. a) zákona o daních z příjmů. Je potřeba u každého jednotlivého zaměstnance i toto nepeněžní plnění uvádět na mzdovém listu zaměstnance, musí se takto chápat znění § 38j odst. 2 písm. f) bod 2 ZDP? Evidujeme na mzdovém listě pouze příspěvek na stravování a příspěvek na rekreaci (jiné benefity neposkytujeme - vyjma školení, na které se ptám). Bylo by možné uvést přehled všech nepeněžních plnění ve prospěch zaměstnance, které je nutné na mzdových listech vést? Nebo platí, že vše co je osvobozeno od daně-ano, to se uvádí a co není předmětem daně, to se neuvádí? Co hrozí zaměstnavateli za sankci v případě kontroly ze strany finančního úřadu, když takovou evidenci nepovede, nebude úplná a podobně? 
Vydáno: 04. 03. 2025
Zaměstnankyně se zkráceným úvazkem 0,8 (32 hodin týdně, 6,4 hodin denně) je na OČR např. od 13. 1. do 24. 1. 2025. V průběhu OČR (nikoliv první ani poslední den) však přijde do práce, neodpracuje však celou svoji směnu, ale například jen 3 hodiny (např. ve dnech 16. 1. a 23. 1.). Pro OSSZ to však znamená, že ten den nemá nárok na ošetřovné. Jaké je správné zadání k proplacení hodin této zaměstnankyni pro takový den? Ve mzdovém programu lze standardně zadat (mimo první a poslední den) jen odpracované dny, nikoliv hodiny. Jsme povinni jí ve mzdovém programu ručně opravit pro ten den odpracované hodiny z 6,4 na 3 hodiny a zbylé 3,4 bude mít pouze omluvené, ale od nás neproplacené? Nebo má zaměstnankyně povinnost, když už přišla do práce, odpracovat směnu celou, případně si ji v rámci vyrovnávacího období napracovat? V organizaci máme stanovenou pružnou pracovní dobu, s tím, že si zaměstnanec sám volí její začátek a konec v rozmezí mezi 6:00 – 18:00 hod. a má povinnost být na pracovišti v základní době od 8:30 do 13:00 hodin. Při služební cestě, při výkonu práce z jiného místa, při čerpání indispozičního volna či v jiných zákonem daných případech máme stanoveno, že se na zaměstnance vztahuje předem stanovené rozvržení pracovní doby takto: 7:00 – 15:30 hodin. Jak v případě, kdy zaměstnanec v průběhu OČR přijde na některý den do práce, ale neodpracuje celou svoji směnu, přistoupit k proplacení či úpravě rozvržení jeho pracovní doby, směny?
Vydáno: 04. 03. 2025
Když vyplňuji přihlášku zaměstnavatele k pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy a nemoci z povolání, tak mi to v políčku odpovědný zástupce napíše, že se jedná o povinný údaj. Když jsem si přečetla informace o tom, že „jestliže akciová společnost bude provozovat některou ze živností, je s ohledem na zákonné podmínky, které musí splnit, nezbytné, aby ji provozovala prostřednictvím osoby takzvaného odpovědného zástupce. Výjimku tvoří pouze živnost volná, pro kterou zákon povinnost ustanovit odpovědného zástupce nestanoví“ Toto mě znejišťuje, proč se tedy v přihlášce Kooperativy musí odpovědný zástupce uvést, když třeba daná společnost provozuje pouze volnou živnost a žádného zástupce pro tuto živnost nemá. Musí se tedy vždy uvést ten zaměstnavatel jako odpovědný zástupce?
Vydáno: 03. 03. 2025
Pracovní smlouva je doručována zaměstnanci prostřednictvím sítě nebo služeb elektronických komunikací. Může být pracovní smlouva zaměstnanci doručena a zaměstnancem podepsána po dni nástupu do práce, uvedeného v pracovní smlouvě? Tedy může být pracovní smlouva uzavřena po dni nástup do práce? Kde kterému datu vzniká pracovní poměr, když ze strany zaměstnance je smlouva podepsána po dni nástupu do práce, uvedeného v pracovní smlouvě? Zároveň jak se v tomto případě postupuje uvádění místa podpisu pracovní smlouvy za zaměstnavatele a za zaměstnance. Za zaměstnavatele je při vytvoření pracovní smlouvy známo, kde a kdy dojde k podpisu smlouvy, u zaměstnance nikoliv. Jak nejlépe formulovat zápatí pracovní smlouvy?
Vydáno: 24. 02. 2025
Má zaměstnanec nárok při úmrtí tchýně na 1+1 den na vyřizování pohřbu?
Vydáno: 24. 02. 2025
Mohu stanovit do Dohody o provedení práce - pozice tiskař nebo jiná výrobní profese, stanovit hodinovou sazbu 2000 Kč? Není zde nějaké omezení?
Vydáno: 20. 02. 2025
Musí úřad vyhlásit výběrové řízení v případě, kdy hodlá nabídnout pracovní místo úředníka na dobu neurčitou svému dosavadnímu zaměstnanci, a to úředníku jehož pracovní poměr je sjednán na dobu určitou (zástup za rodičovskou dovolenou)? Jedná se o situaci, kdy se uvolnilo pracovní místo úředníka na dobu neurčitou avšak s jinou pracovní náplní (referent pro investice). Aktuálně je úředník na dobu určitou zařazen k výkonu práce na pozici referenta pro dotace.
Vydáno: 20. 02. 2025
Zaměstnáváme více jak 25 pracovníků průměrný přepočtený počet pracovníků máme 1,42 toto očekáváme i pro rok 2025. Můžeme i po novele vydělit odebrané služby (náhradní plnění ) 7násobkem průměrné mzdy v NO za 1. až 3. Q 2025 a odečíst od povinného podílu? 
Vydáno: 20. 02. 2025
Zaměstnankyně, která čerpala peněžitou pomoc v mateřství od 1. 7 2024 do 12. 1. 2025 požádala dle § 217 odst. 5 zákoníku práce, o čerpání řádné dovolené v návaznosti na skončení mateřské dovolené. Jaký je nárok dovolené v roce 2025 (včetně nároku při čerpání samotné dovolené) a kolik celkem hodin dovolené má vyčerpat, aby byl zůstatek dovolené 0 hodin? Převod dovolené z roku 2024 byl 186 hodin. Týdenní pracovní doba zaměstnankyně je v délce 40 hodin a je rozvržena do pětidenního pracovního týdne od pondělí do pátku v 8hodinových směnách. Zaměstnavatel poskytuje 160 hodin řádné dovolené na rok.
Vydáno: 18. 02. 2025
Máme invalidní zaměstnance na zkrácený úvazek (15 hodin týdně, někteří 20 hodin týdně). Často se stává, že chodí k doktorovi a nepřijdou do práce. Nenosí ani potvrzení - propustku od doktora. Jsou povinni ze zákona doložit nějaký papír, že byli u doktora? Může zaměstnavatel požadovat, aby si den, který byli u doktora, napracovali? Např. místo tří hodin zůstali v práci 6 hodin a následující den šli k doktorovi. Přijde nám divné, že při zkráceném úvazku se nedostanou k lékaři mimo pracovní dobu.
Vydáno: 18. 02. 2025
Zaměstnankyně zažádala o čerpání dovolené bezprostředně po mateřské dovolené. Je náš výpočet pro nárok na dovolenou správný? Dovolená 25 dnů/200h. Pracovní doba 40 hod./týdně. Zaměstnankyně na mateřské do 15.3.2025. Zůstatek dovolené z roku 2024 158 hod. 1.1.2025 – 15.3.2025 mateřská dovolená 424 hod. Čerpání dovolené z roku 2024 158 hod. Celkem 582 hod. – splněna podmínka 12 t., tj. (§ 216) + 800 hod. Nárok dovolené za rok 2025 1382 hod. /40=34 t. 34/52*5*40=131 hod. nový přepočet: 1513 hod./40 = 37 t. 37/52*5*40= 143 hod. Paní má za rok 2025 na 143 hod. dovolené. 
Vydáno: 17. 02. 2025
Jak prosím vyřešit 1) na pracovních smlouvách, pokud zaměstnavatel pracuje ve zkušebním provozu na hale ve městě A (zatím bez čísla popisného), ale stále má poštovní schránku a není plně vystěhovaný z města B? 2) Kdy se tato změna hlásí finančnímu úřadu, ČSSZ, zdravotní pojišťovně, příp. dodavatelům?
Vydáno: 13. 02. 2025
Firma pořídí zboží např. ve 12/2024 od firmy, která zaměstnává osoby se ZTP. Zaplatí fakturu v 1/2025. V evidenci náhradního plnění bude potvrzena v 1/2025. Bude možné toto náhradní plnění odečíst v Ohlášení povinného podílu za r. 2024? Jaká jsou pravidla pro náhradní plnění, která je možné započítat do daného roku...? vždy pouze zaplacená v daném roce?
Vydáno: 12. 02. 2025
Při výpočtu povinného podílu ZTP došlo v minulých letech k chybě při výpočtu, do rozpočtu bylo odvedeno více, než mělo být (omylem započteny i hodiny odpracované osobami na DPP). Je možné tuto chybu nějak napravit a požádat o vrácení přeplacené částky? Jak moc zpět je možné při opravě jít (kolik let?)
Vydáno: 12. 02. 2025
V případě, že společnost bude mít za letošní rok povinnost zaměstnat od příštího roku osobu zdravotně znevýhodněnou, musí tato osoba pracovat v 8hodinovém úvazku, nebo může mít podle svého zdravotního omezení úvazek zkrácený, např. 5 hodin denně? Již teď tušíme, že za rok 2024 bude průměrný přepočtený počet zaměstnanců cca 25 zaměstnanců. Máme možnost zaměstnat OZP již nyní od 1. 6. 2024 na zmíněný 5hodinový denní úvazek. Bude tímto naše povinnost splněna a provedeme do 15. 2. 2025 pouze oznámení příslušnému ÚP? 
Vydáno: 12. 02. 2025