65/1961 Sb.
ZÁKON
ze dne 27. června 1961
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
Vítězství socialismu v naší vlasti, jehož dosáhl pracující
lid pod vedením Komunistické strany Československa, vytvořilo
předpoklady, aby v období budování vyspělé socialistické
společnosti, v němž se shromažďují další síly a vytvářejí nové
materiální a kulturní zdroje pro budoucí přechod ke komunismu,
byly v duchu Ústavy Československé socialistické republiky dále
všestranně upevňovány podmínky pro další zvyšování a prohlubování
péče o člověka.
Nedílnou součástí tohoto úsilí je plánovité a systematické
rozvíjení všestranné péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a o zlepšování pracovních podmínek, zejména pracovního prostředí,
v souladu s předpoklady vytvořenými dosavadním vývojem
i s perspektivami dalšího rozvoje naší společnosti.
Účinné rozvíjení této péče vyžaduje, aby byla zvýšena
odpovědnost všech orgánů, které řídí práci a organizují výrobu,
jakož i odpovědnost národních výborů za soustavné zvyšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a aby zároveň byla
posilována aktivní účast pracujících, Revolučního odborového hnutí
a ostatních společenských organizací na řešení otázek bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a na provádění opatření vedoucích
k jejich stálému zdokonalování.
K dosažení těchto cílů Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
ODDÍL 1
Základní ustanovení
§ 1
(1) Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci a o stálé
zlepšování pracovních podmínek je v Československé socialistické
republice rovnocennou a neoddělitelnou součástí plánování a plnění
výrobních a ostatních pracovních úkolů. Proto všechny orgány,
které plánují nebo stanoví pracovní úkoly, organizují, řídí
a kontrolují práci, jsou povinny soustavně vytvářet podmínky pro
bezpečnou a zdravou práci, pro předcházení pracovním úrazům
a nemocem z povolání, jakož i onemocněním vznikajícím vlivem
pracovního prostředí.
(2) Nezbytným předpokladem pro stálé a účinné zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a ostatních pracovních
podmínek, zejména pracovního prostředí, je nejširší účast a tvůrčí
iniciativa pracujících, Revolučního odborového hnutí a ostatních
společenských organizací.
(3) Národní výbory jako orgány státní moci a správy a jako
nejširší organizace pracujících pečují při organizování
hospodářské a kulturní výstavby na svém území o stálé
zdokonalování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech
pracovištích svého obvodu.
§ 2
Všechny orgány, které pečují o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci, plní své úkoly v nejužší soudružské spolupráci,
vzájemně si přitom pomáhají a důsledně se opírají o aktivní účast
a tvůrčí iniciativu pracujících.
§ 3
Při hodnocení výsledků práce a při jejím odměňování se
přihlíží též k tomu, jak byla zajišťována bezpečnost a ochrana
zdraví při práci.
§ 4
(1) Bezpečnost a ochrana zdraví při práci podle tohoto zákona
se zajišťuje pro pracující ve všech odvětvích národního
hospodářství, členy jednotných zemědělských družstev, členy
výrobních družstev, učně, žáky, studenty při vyučování, zejména
při polytechnické výchově a výrobní práci v rámci školní výuky,
brigádníky i ostatní pracující v jiných orgánech a organizacích.
(2) Výchova a výuka k bezpečné práci a k ochraně zdraví při
práci se zajišťuje také na školách a ve výchovných zařízeních.
Učňům, žákům a posluchačům odborných a vysokých škol, zejména
technického směru, se zajišťuje výuka bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci úpravou učebních plánů a učebních osnov těchto škol.
(3) Ženám, mladistvým, osobám se změněnou pracovní schopností
a osobám pracujícím za zvlášť obtížných podmínek (pod zemí,
v horkých provozech, v provozech, v nichž se vyskytují v nadměrné
míře škodliviny nebo v nichž jsou pracující vystaveni účinkům
škodlivého záření anebo ve zvýšené míře nebezpečí nákazy apod.) se
zajišťuje bezpečnost a ochrana zdraví při jejich práci též
zvláštní úpravou jejich pracovních podmínek, např. úpravou
a rozdělením pracovní doby, zvláštními hygienickými a ochrannými
opatřeními nebo stanovením prací, jimiž nesmějí být zaměstnáváni.
ODDÍL 2
Odpovědnost a úkoly při zvyšování péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
§ 5
(1) Za zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a za zlepšování pracovních podmínek, zejména pracovního prostředí,
odpovídají všechny orgány, které plánují nebo stanoví pracovní
úkoly, organizují, řídí a kontrolují práci. Za splnění těchto
povinností odpovídají osobně v rozsahu své funkce a náplně své
činnosti vedoucí pracovníci na všech stupních řízení (ředitelé
sdružení, ředitelé podniků a závodů, vedoucí jiných organizací,
vedoucí provozu, mistři, vedoucí čet apod.), jakož i všechny další
osoby pověřené organizací, řízením a kontrolou práce.
(2) Vedoucí nadřízených orgánů jsou dále odpovědni za
usměrňování, koordinování, řízení a pravidelné provádění kontroly,
jak jsou v podnicích a závodech jim podřízených dodržovány
předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a jak jsou
uskutečňována opatření ke zlepšování pracovního prostředí
a ostatních pracovních podmínek. Jsou rovněž odpovědni za
usměrňování výzkumu a vývoje i na otázky bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci.
(3) Ve výrobních družstvech odpovídá za bezpečnost a ochranu
zdraví při práci představenstvo a vedle něho na úsecích své
činnosti též všechny osoby pověřené organizováním, řízením
a kontrolou práce (vedoucí závodů, provozoven, mistři apod.).
(4) Všichni pracovníci odpovědní za bezpečnost a ochranu
zdraví při práci jsou povinni při své činnosti soustavně se opírat
o účast a tvůrčí iniciativu pracujících, Revolučního odborového
hnutí a ostatních společenských organizací. Jsou zejména povinni
pečlivě se zabývat podněty a oznámeními pracujících a projednávat
všechny otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se všemi
pracujícími, jichž se týkají, a odpovědně je řešit.
§ 6
(1) Orgány odpovědné za bezpečnost a ochranu zdraví při práci
jsou povinny komplexně zajišťovat zvyšování úrovně bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci současně s rozvojem výroby a důsledně
uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech
úsecích své činnosti, zvláště při plánování a stanovení pracovních
úkolů, při vytváření podmínek pro jejich provádění i při jejich
plnění a kontrole. Jsou proto povinny uplatňovat tyto zásady
zejména
a) při přípravě podkladů a sestavování návrhů plánů rozvoje
národního hospodářství, plánů odvětví, podniků a závodů,
b) při provádění revizí technických zařízení jako nedílné
součásti preventivní údržby,
c) při projektování, výstavbě a rekonstrukci provozoven, při
uvádění nových kapacit a zařízení do provozu, jakož i při
údržbě a opravách budov, zařízení a pracovišť tak, aby
odpovídaly předpisům o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
a aby nebyly přejímány a uváděny do provozu nebo ponechávány
v užívání budovy, provozní prostory, stroje a zařízení, které
těmto předpisům neodpovídají,
d) při stanovení parametrů, navrhování, konstrukci, výrobě
a dovozu strojů, provozních zařízení, ochranných pracovních
prostředků, pracovních pomůcek a nářadí a při jejich opravách
a údržbě, popřípadě rekonstrukcích,
e) při stanovení vývojových, výzkumných a tematických úkolů a při
navrhování a zavádění nových technologických a pracovních
postupů,
f) při organizaci práce a její kontrole,
g) při tvorbě technickohospodářských norem též se zřetelem
k požadavkům fyziologie práce,
h) při organizaci mezd, tvorbě mzdových předpisů, volbě forem
mzdy, při stanovení odměn za vyřešení vývojových, výzkumných
a tematických úkolů,
i) při soustavné výchově pracujících, zejména mladistvých a učňů,
nově přijatých pracovníků a pracovníků přecházejících na nová
pracoviště nebo na nové druhy a způsoby práce, jakož i při
výchově pracovníků odpovídajících za bezpečnost a ochranu
zdraví při práci na pracovišti,
j) při rozmisťování pracovníků se zřetelem na jejich schopnosti
a zdravotní stav a při výběru pracovníků, kteří mají být
pověřeni organizováním a řízením práce.
(2) V zájmu zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
jsou odpovědné orgány povinny rovněž
a) zřizovat a udržovat potřebná zařízení a provádět nutná
technická a organizační opatření podle nejnovějších poznatků
vědy a techniky,
b) nahrazovat fyzicky velmi namáhavé a rizikové práce novými
pracovními postupy, mechanizací, automatizací, hermetizací
apod.,
c) předem hlásit příslušným orgánům státního odborného dozoru
rozšíření a změny výroby, zejména v technologickém postupu,
d) poskytovat pracujícím bezplatně potřebné a účinné ochranné
pracovní prostředky, zajišťovat jejich používání a udržovat je
v použitelném stavu,
e) soustavně kontrolovat, jak je zajišťována bezpečnost a ochrana
zdraví při práci a zvyšována její úroveň, a urychleně
odstraňovat zjištěné nedostatky,
f) soustavně instruovat pracovníky pověřené organizováním
a řízením práce, jakož i všechny ostatní pracovníky, a to
zejména pracovníky na rizikových pracovištích, a pravidelně
ověřovat jejich znalosti předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci,
g) bezodkladně zjišťovat a odstraňovat příčiny pracovních úrazů
a nemocí z povolání.
(3) Při komplexních rozborech výsledků práce jsou odpovědné
orgány povinny také zjišťovat, zda během pracovního procesu byly
dodržovány zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
a provádět účinná opatření k odstranění zjištěných závad.
§ 7
(1) Ustanoví-li ředitel podniku nebo závodu podle konkrétních
výrobních podmínek odborného pracovníka, aby mu pomáhal při plnění
úkolů souvisících s bezpečností a ochranou zdraví při práci, není
tím dotčena jeho vlastní odpovědnost ani odpovědnost ostatních
vedoucích pracovníků.
(2) Ustanovením odborného pracovníka (odst. 1) zůstává
nedotčena působnost zvláštních orgánů, jako jeřábových referentů,
protiprašných techniků, revizních techniků elektrických zařízení
apod.
ODDÍL 3
Hmotné pobídky ke zvyšování péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
§ 9
(1) Nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních požadavků
stanovených pro účely odměňování práce musí být znalost předpisů
o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
(2) Při poskytování prémií a jiných odměn je nutno přihlížet,
jak pracovníci dodržují předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci.
§ 10
(1) Při stanovení platů, jakož i při přiznávání prémií
a jiných odměn vedoucím a ostatním hospodářským a technickým
pracovníkům se uplatňuje též hledisko, jak tito pracovníci při
plnění svých úkolů vytvářejí podmínky pro trvalé zlepšování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(2) Na soustavném zlepšování pracovních podmínek a snižování
pracovního rizika je třeba hmotně zainteresovat i výzkumné
pracovníky, projektanty, konstruktéry, zlepšovatele, vynálezce
apod.
§ 11
(1) Při hodnocení výsledků socialistického soutěžení, při
přiznávání odměn vítězům tohoto soutěžení, jakož i při rozhodování
o výši podílů do podnikových fondů pracujících a obdobných fondů
se musí vycházet ze zásady jednoty výrobně ekonomických výsledků
a stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v závodě.
(2) Prostředků určených na mimořádné odměny a na odměny
vítězům v socialistickém soutěžení je třeba využívat také ke
hmotnému zainteresování jednotlivců nebo kolektivů na zlepšování
stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
ODDÍL 4
Účast pracujících na zajišťování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci
§ 12
(1) Pracující se aktivně zúčastňují na řešení všech otázek
souvisících s prováděním a kontrolou péče o bezpečnost a ochranu
zdraví při práci. Pracující zejména
a) projednávají a navrhují v souvislosti s účastí na přípravě
a sestavování všech plánů a na jejich rozpisu i kontrole
plnění opatření směřujících ke zlepšení bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci,
b) účastní se při sestavování výhledových plánů rozvoje
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zlepšování pracovního
prostředí,
c) požadují při sestavování a uzavírání kolektivních smluv
a dílenských úmluv, aby v nich byly obsaženy závazky ke
zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
d) projednávají za účasti zástupců závodů, popřípadě jiných
hospodářských orgánů, na výrobních poradách, schůzích
a shromážděních pracujících v závodech a na pracovištích stav
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, podávají iniciativní
návrhy a podněty k jeho zlepšování a kontrolují, jaká opatření
vedení závodu učinilo na základě podaných návrhů a usnesení
přijatých na uvedených schůzích a výrobních poradách,
e) podílejí se na stanovení a řešení tematických úkolů zaměřených
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
f) využívají zlepšovatelského a novátorského hnutí i ostatních
forem účasti pracujících na řízení výroby tak, aby přispívaly
také k soustavnému zlepšování podmínek bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci na pracovištích,
g) projednávají pravidelně otázky bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci na technicko-ekonomických konferencích,
h) přispívají iniciativními návrhy a podněty, aby rovněž činnost
společenských organizací na závodě byla zaměřena při rozvoji
nové techniky též na soustavné zlepšování podmínek bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci,
i) navrhují, aby důležité otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci byly projednávány v technicko-ekonomických radách
a kontrolují, zda přijatá opatření jsou vedením závodu plněna,
j) účastní se provádění vnitrozávodních prověrek stavu
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, aktivně při nich
spolupůsobí a kontrolují, zda závěry z těchto prověrek jsou
uskutečňovány,
k) účastní se na jednotlivých pracovištích činnosti hlídek
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
l) obracejí se na osoby pověřené řízením, organizací a kontrolou
práce v závodě, popřípadě přímo na orgány dozoru nad
bezpečností a ochranou zdraví při práci s návrhy na vyřazení
stroje nebo zařízení anebo zastavení práce, jestliže je
ohrožen jejich život nebo zdraví,
m) požadují urychlené a nestranné zjištění příčin pracovních
úrazů a nemocí z povolání.
(2) Pracující jsou v zájmu bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci povinni:
a) dodržovat předpisy, příkazy, zákazy a jiné pokyny k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byli řádně
seznámeni, jakož i dodržovat stanovené pracovní postupy,
b) používat při práci ochranných zařízení a ochranných pracovních
prostředků,
c) oznamovat vedení závodu nebo orgánům dozoru nedostatky
a závady, které by mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví při
práci,
d) účastnit se školení a výcviku prováděného závodem v zájmu
zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
e) podrobit se stanoveným zkouškám a lékařským prohlídkám.
§ 13
(1) Účinné uplatnění aktivní účasti pracujících na řešení
všech otázek souvisících s prováděním a kontrolou péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci zabezpečuje organizátorská
a výchovná činnost Revolučního odborového hnutí. Orgány
Revolučního odborového hnutí jako představitelé pracujících se
soustavně zabývají stavem péče o bezpečnost a ochranu zdraví při
práci a spolupracují se všemi zúčastněnými orgány při jejím
zajišťování a při výchově pracujících k bezpečné a zdravé práci.
(2) Vztahy soudružské spolupráce orgánů Revolučního
odborového hnutí a podniků a závodů i ostatních hospodářských
a státních orgánů se rozvíjejí také tím, že orgány Revolučního
odborového hnutí:
a) spolupůsobí z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
při sestavování návrhů plánů a spolurozhodují o použití
prostředků plánovaných na bezpečnost a ochranu zdraví při
práci,
b) spolupůsobí z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
na organizování kontrol při projektování strojů, strojních
zařízení a nástrojů, při jejich výrobě, odvádění a při
ověřování prototypů,
c) posuzují z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
investiční celky, stroje a zařízení při jejich uvádění do
provozu a nové technologie při jejich zavádění,
d) spolu s vedením podniku a závodu organizují výchovu pracujících
k bezpečné a zdravotně nezávadné práci a k pracovní kázni,
přičemž dbají zejména o to, aby bylo soustavně využíváno
technicko-ekonomické propagandy k zlepšování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci,
e) spolupůsobí při stanovení a vyhlašování tematických úkolů
zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci
a spolurozhodují o stanovení a přiznání odměn za jejich
vyřešení,
f) dbají při sestavování návrhů kolektivních smluv a úmluv, aby
v nich byly obsaženy závazky ke zlepšení bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci,
g) organizují hlídky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(3) Ústřední rada odborů mimo to
a) vyjadřuje se k plánům výzkumných a vývojových úkolů
sestavovaných ústředními orgány a podává jim závazné návrhy na
řešení úkolů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
b) zřizuje si podle potřeby výzkumné ústavy bezpečnosti práce,
stanoví jejich organizaci a pracovní náplň,
c) vyjadřuje se k prototypům a ke kvalitě vyrobených ochranných
pracovních prostředků,
d) zadává výrobu filmů a jiných propagačních prostředků širšího
významu z oboru bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
ODDÍL 5
Dozor Revolučního odborového hnutí
§ 14
(1) Dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci
vykonává v podnicích a závodech Revoluční odborové hnutí, a to
především svými volenými orgány. Organizace dozoru přísluší
Ústřední radě odborů.
(2) Při výkonu dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví při
práci orgány Revolučního odborového hnutí zejména
a) pravidelně prověřují závody a závodní zařízení pro pracující
a dbají, aby vedení závodů a podniků i pracující řádně plnili
povinnosti vyplývající pro ně ze zásad bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci,
b) dávají závodům a vyšším hospodářským orgánům závazné pokyny
k odstranění závad a v nutných případech nařizují okamžité
vyřazení vadného stroje nebo zařízení, anebo zastavení práce,
c) iniciativními podněty doporučují řešení konkrétních úkolů
výzkumu a vývoje na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, vykonávají dozor na zaměření tohoto výzkumu a vývoje,
hodnotí jejich výsledky a dohlížejí na využití a osvědčení
těchto výsledků v praxi,
d) dávají podle příslušných předpisů souhlas k práci přesčas
a noční práci,
e) účastní se zjišťování příčin pracovních úrazů a nemocí
z povolání, popřípadě je samy vyšetřují, provádějí jejich
rozbor, projednávají je s hospodářskými orgány a dávají jim
závazné pokyny k jejich odstranění,
f) podávají návrhy, aby byla uplatněna hmotná, kárná, popřípadě
i trestní odpovědnost vůči pracovníkům, kteří neplní
povinnosti vyplývající pro ně z předpisů o bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci.
(3) O opatřeních, která učiní orgány dozoru Revolučního
odborového hnutí přímo v závodech řízených národními výbory,
uvědomí neprodleně též příslušný národní výbor.
(4) Náklady na výkon dozoru nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci i náklady na výzkum prováděný na tomto úseku výzkumnými
ústavy Revolučního odborového hnutí hradí stát.
ODDÍL 6
Úkoly národních výborů
§ 16
(1) Národní výbory pečují o stálé zdokonalování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci ve všech závodech svého obvodu; přitom
zejména
a) pravidelně kontrolují stav bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a projednávají otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci jako nedílnou součást rozboru plnění plánu rozvoje
hospodářství ve svých obvodech,
b) vytvářejí předpoklady pro stálé zvyšování bezpečnosti silniční
a městské dopravy,
c) vedou zdravotní orgány ke zvýšení preventivní péče o ochranu
zdraví při práci, k účinnému předcházení nemocem z povolání
a aktivně využívají poznatků a upozornění těchto orgánů,
d) přihlížejí při doporučování pracovníků na volná pracovní místa
k hlediskům bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(2) Svou činnost na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci vykonávají národní výbory též prostřednictvím svých komisí,
poslanců a aktivů občanů, popřípadě zřizují z těchto aktivů
poradní sbory a organizují osvětovou činnost a propagaci ke
zlepšení stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ve svém
obvodu.
(3) Národní výbory jsou oprávněny vyžadovat od příslušných
hospodářských orgánů zprávy a vysvětlení a od orgánů dozírajících
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci stanovisko ke stavu
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v jednotlivých podnicích
a závodech a požadovat od hospodářských orgánů provedení vhodných
opatření ke zlepšení, popřípadě žádat, aby s pracovníky, kteří při
zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci porušili své
povinnosti, bylo zavedeno kárné řízení, popřípadě aby od nich byla
požadována náhrada škody podle platných předpisů.
(4) Národní výbory jsou oprávněny vyžadovat, aby orgány
státního odborného dozoru provedly v podniku nebo závodě prohlídku
a podaly jim zprávu o jejím výsledku.
§ 17
(1) Na úseku hospodářství řízeného přímo národními výbory
jsou národní výbory dále odpovědny i za plnění úkolů, které mají
ve všech odvětvích národního hospodářství orgány nadřízené
podnikům a závodům. Národní výbory proto zejména
a) usměrňují, koordinují, řídí a kontrolují zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zlepšování pracovních
podmínek pracovního prostředí v podnicích a závodech jim
podřízených,
b) sledují výši prostředků vynakládaných v těchto podnicích
a závodech na zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a kontrolují, zda jsou účelně vynakládány,
c) dbají, aby ve statutech a organizačních řádech těchto podniků
byla zakotvena hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci.
(2) Národní výbory mohou podle potřeby ustanovit pro
hospodářská odvětví, která řídí, odborné referenty pro otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
ODDÍL 7
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech
§ 18
(1) V jednotných zemědělských družstvech odpovídá za
bezpečnost a ochranu zdraví při práci představenstvo a vedle něho
na úsecích své činnosti všechny osoby pověřené organizováním,
řízením a kontrolou práce (agronomové, vedoucí pracovních skupin
apod.).
(2) K zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech přispívají jednotliví členové
družstva pověření představenstvem, aby jako jeho orgány zejména
prováděli prohlídky pracovišť, hlásili zjištěné závady, navrhovali
opatření ke zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a účastnili se zjišťování příčin pracovních úrazů a výchovy
pracujících k bezpečné a zdravé práci.
(3) K podchycení a využití tvůrčí iniciativy celého členského
kolektivu volí každé jednotné zemědělské družstvo ze svých členů
komisi pro otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Jejím
úkolem je zabývat se soustavně otázkami bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a účinně pomáhat představenstvu i jednotlivým
vedoucím pracovníkům družstva při jejich řešení.
§ 19
(1) Národní výbory pečují o stálé zlepšování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech
a využívají přitom též všech oprávnění, která jim přísluší při
výkonu státního dohledu na činnost jednotných zemědělských
družstev. Při schvalování stanov těchto družstev jsou národní
výbory povinny dbát, aby v nich byla zakotvena také hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(2) Okresní národní výbory ustanovují odborné referenty pro
otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v zemědělství.
(3) Otázkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech se zabývají jako nedílnou
součástí plnění výrobních úkolů v zemědělství především zemědělské
komise národních výborů. K projednání otázek bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci v jednotných zemědělských družstvech zvou
zemědělské komise národních výborů odborné referenty okresních
národních výborů pro otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v zemědělství, orgány dozoru Revolučního odborového hnutí
a funkcionáře jednotných zemědělských družstev. Při řešení těchto
otázek mají zvlášť významnou úlohu zemědělské komise místních
národních výborů.
§ 20
Dozor nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
pracujících jednotných zemědělských družstev uplatňují okresní
národní výbory za pomoci orgánů Revolučního odborového hnutí.
§ 21
Orgán dozoru, který vykonal prohlídku v jednotném zemědělském
družstvu, projednává výsledky provedené prohlídky vždy
s družstevním orgánem odpovědným za bezpečnost a ochranu zdraví
při práci (s představenstvem, popřípadě s předsedou jednotného
zemědělského družstva apod.). Nedojde-li při tomto jednání
k dohodě o odstranění zjištěných závad a o lhůtě, ve které se tak
má stát, nařídí orgán dozoru na místě jen provedení opatření
bezodkladných. Ostatní závady oznámí se svými návrhy místnímu
národnímu výboru, který pak sám nařídí, aby potřebná opatření byla
provedena ve stanovené lhůtě. Rovněž o učiněných bezodkladných
opatřeních, jakož i o zjištěných závažných nedostatcích, o jejichž
odstranění bylo dosaženo dohody, uvědomí orgán dozoru ihned místní
národní výbor, aby místní národní výbor mohl zjednání nápravy
sledovat a kontrolovat.
§ 22
Revoluční odborové hnutí, zejména jeho základní organizace,
přispívají jednotným zemědělským družstvům k zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci i jinými formami své
činnosti, zejména výkonem patronátní činnosti.
§ 23
V zájmu zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
v jednotných zemědělských družstvech jsou strojní a traktorové
stanice povinny provádět technickoporadenskou službu pro jednotná
zemědělská družstva a pravidelně kontrolovat strojový
a mechanizační park jednotných zemědělských družstev. Jednotná
zemědělská družstva jsou povinna umožnit strojním a traktorovým
stanicím kontrolu strojů.
ODDÍL 8
Státní odborný dozor na jednotlivých úsecích
§ 25
(1) Státní odborný dozor nad bezpečností a ochranou zdraví
při práci vykonávají na úsecích vymezených zvláštními předpisy
orgány státního odborného technického dozoru, státní báňské správy
a v rámci své odborné působnosti též orgány hygienické
a protiepidemické služby, orgány státní požární ochrany a orgány
ministerstva dopravy a spojů.
(2) Všechny tyto orgány vykonávají dozor plánovitě
a soustavně a přihlížejí při něm důsledně k požadavkům bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. Přispívají k výchově pracovníků na
pracovištích podléhajících jejich dozoru a k výchově pracovníků
zúčastněných na projektování staveb a na konstrukci, výrobě
a montáži výrobních a provozních zařízení.
(3) Orgány státního odborného dozoru jsou oprávněny účastnit
se na návrzích, konstrukci, výrobě a uvádění do provozu strojů
a zařízení podléhajících jejich dozoru, soustavnými a plánovitými
prohlídkami zjišťovat jejich stav, činit opatření k odstranění
zjištěných závad a své zkušenosti sdělovat příslušným orgánům, aby
jich mohlo být využito pro plánování a technický rozvoj.
§ 26
(1) Orgány státního odborného technického dozoru dávají
podnikům a závodům závazné pokyny k odstranění závad zjištěných
při provádění dozoru a jsou oprávněny nařizovat vyřazení strojů
a zařízení podléhajících jejich dozoru, je-li ohrožen život nebo
zdraví pracujících.
(2) K sériové výrobě strojů a zařízení podléhajících podle
zvláštních předpisů státnímu odbornému technickému dozoru smí být
přikročeno jen se souhlasem jeho orgánů.
(3) Orgány státního odborného technického dozoru spolupracují
při prohlídkách a kontrolách v podnicích a závodech s jinými
orgány dozoru.
ODDÍL 9
Všeobecná a závěrečná ustanovení
§ 27
(1) Předpisy bezpečnostně technické povahy vydávají
ministerstva a ostatní ústřední orgány v dohodě s ústředními
výbory příslušných odborových svazů; jde-li o předpisy vztahující
se na pracovní obory, které spadají do působnosti několika
ministerstev nebo jiných ústředních orgánů anebo o obecné
předpisy, vydávají je v dohodě s Ústřední radou odborů.
(2) Ústřední rada odborů je oprávněna navrhovat ministerstvům
a jiným ústředním orgánům, aby vydaly předpisy bezpečnostně
technické povahy. Ministerstva a jiné ústřední orgány jsou povinny
těmto návrhům vyhovět. Jestliže se předpisy bezpečnostně technické
povahy mají vztahovat na pracovní obory spadající do působnosti
několika ministerstev nebo jiných ústředních orgánů, je Ústřední
rada odborů oprávněna navrhnout vládě, které ministerstvo nebo
jiný ústřední úřad má tyto předpisy vydat.
(3) Československé státní normy (ČSN) musí zahrnovat též
podrobná ustanovení bezpečnostně technické povahy pro konstrukci
a užívání strojů a zařízení nebo pro zavádění a užívání pracovních
a technologických postupů normou upravovaných.
§ 28
(1) Zákonem budou upraveny pracovní podmínky žen,
mladistvých, osob se změněnou pracovní schopností a osob
pracujících za zvláště obtížných podmínek (§ 4 odst. 3).
(2) Zvláštní předpisy rovněž podrobněji upravují opatření ke
zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na úseku odměňování
práce (§§ 9 až 11).
§ 30
(1) Zrušují se
a) zákon č. 67/1951 Sb., o bezpečnosti při práci,
b) zákon č. 51/1954 Sb., o bezpečnosti při práci v jednotných
zemědělských družstvech a u jednotlivě hospodařících rolníků,
c) zákon č. 72/1959 Sb., o dozoru nad bezpečností při práci ve
výrobních družstvech,
d) vládní nařízení č. 11/1954 Sb., o změnách působnosti v oboru
zákona o bezpečnosti při práci,
e) vyhláška č. 206/1952 Ú. l., o provozně bezpečnostní službě
v podnicích.
(2) Nedotčena zůstává působnost orgánů státního odborného
dozoru stanovená zvláštními předpisy.
Novotný v. r.
Fierlinger v. r.
Široký v. r.