62/2018 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl pod sp. zn. Pl. US 15/15 dne 30. ledna 2018 v plénu složeném
z předsedy soudu Pavla Rychetského a soudců Josefa Fialy, Jana Filipa (soudce zpravodaj),
Jaromíra Jirsy, Tomáše Lichovníka, Vladimíra Sládečka, Radovana Suchánka, Vojtěcha
Šimíčka, Milady Tomkové, Davida Uhlíře a Jiřího Zemánka o návrhu Krajského soudu
v Plzni na vyslovení neústavnosti § 41b odst. 2 a 4 a § 41c písm. g) zákona č. 202/1990
Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění účinném do 31. prosince 2015,
za účasti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a Senátu Parlamentu České
republiky jako účastníků řízení a vlády České republiky jako vedlejší účastnice řízení,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Předmět řízení
1. Krajský soud v Plzni (dále jen "navrhovatel"), za který jedná předseda
jeho senátu 30 Af JUDr. Petr Kuchyňka, předložil Ústavnímu soudu svým usnesením ze
dne 3. 7. 2015 č. j. 30 Af 58/2012-82 návrh na zrušení § 41b odst. 2 a 4 a § 41c
písm. g) zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění účinném
do 31. 12. 2015, (dále též jen "loterijní zákon").
2. Navrhovatel tento návrh podal poté, co v souvislosti se svou rozhodovací
činností ve věci vedené pod sp. zn. 30 Af 58/2012 v souladu s čl. 95 odst. 2 Ústavy
České republiky (dále jen "Ústava") dospěl k závěru, že napadená ustanovení jsou
v rozporu s čl. 1 a 26 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina").
II.
Průběh řízení před správními orgány a správním soudem
3. Předmětem řízení před orgány finanční správy byla žádost obchodní společnosti
SLOT Group, a. s., (dále jen "žalobkyně") o snížení zálohy na odvod z loterií a jiných
podobných her za I. čtvrtletí roku 2012. V žádosti požadovala, aby jí byla záloha
ponížena o tzv. pevnou část odvodu, protože ji považovala za protiústavní. Finanční
úřad v Karlových Varech rozhodnutím ze dne 22. 6. 2012 č. j. 206389/12/128960403016
její žádosti nevyhověl a uvedl, že možné spekulativní úvahy o protiústavnosti jednotlivých
a explicitních ustanovení zákonů je třeba odmítnout do doby, než jsou taková ustanovení
zrušena.
4. Žalobkyně podala proti tomuto rozhodnutí odvolání, které Finanční ředitelství
v Plzni rozhodnutím ze dne 19. 10. 2012 č. j. 6681/12-1400-403207 zamítlo.
5. Žalobkyně poté podala proti posledně uvedenému rozhodnutí správní žalobu.
Navrhovatel se ztotožnil s její argumentací o protiústavnosti napadených ustanovení,
přerušil soudní řízení a předložil Ústavnímu soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy a
§ 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen "zákon o Ústavním soudu") návrh na jejich zrušení (k tomu viz blíže sub
22).
III.
Rekapitulace návrhu
6. Napadená ustanovení loterijního zákona porušovala dle navrhovatele ústavní
princip rovnosti v právech zakotvený v čl. 1 Listiny, plynoucí z požadavku vyloučení
svévole při odlišování subjektů a jejich práv. K tomuto porušení mělo docházet tak,
že pro část poplatníků odvodu z loterií podle § 41 loterijního zákona, a sice provozovatelů
výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení, určoval zákon
odlišně stanovený dílčí základ odvodu. Dle § 41b odst. 2 loterijního zákona se pro
uvedenou skupinu provozovatelů skládal dílčí základ odvodu z poměrné a pevné části.
Tuto pevnou část odváděli dle zákona právě jen provozovatelé výherních hracích přístrojů
a jiných technických herních zařízení. V této souvislosti navrhovatel poukazuje na
nález Ústavního soudu ze dne 18. 8. 2004 sp. zn. Pl. ÚS 7/03 (N 113/34 SbNU 165;
512/2004 Sb.), který se zabýval otázkou protiústavní diskriminace v oblasti ukládání
daní a poplatků státem a ve kterém bylo uvedeno, že ústavní přezkum daně, poplatku
a peněžité sankce zahrnuje "posouzení z pohledu dodržení kautel plynoucích z ústavního
principu rovnosti, a to jak neakcesorické (čl. 1 Listiny), tj. plynoucí z požadavku
vyloučení svévole při odlišování subjektů a práv, tak i akcesorické v rozsahu vymezeném
v čl. 3 odst. 1 Listiny (hypotetickou ilustrací porušení kautel akcesorické nerovnosti
by byla úprava odlišující výši daní s ohledem na náboženské vyznání, jež by ve smyslu
čl. 3 odst. 1 Listiny byla diskriminační a zároveň by zasáhla do základního práva
plynoucího z čl. 15 odst. 1)". Dále navrhovatel odkázal na závěry obsažené v rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 5. 2008 č. j. 9 Afs 195/2007-120, kde tento
soud v opoře o judikaturu Ústavního soudu k principu rovnosti zdůraznil, že z postulátu
rovnosti sice nevyplývá požadavek obecné rovnosti každého s každým, plyne z něj však
požadavek vyloučení libovůle a dále požadavek, aby právo "bezdůvodně nezvýhodňovalo
ani neznevýhodňovalo jedny před druhými. V daném případě je nesporné, že požadavek
poskytnutí stejných práv za stejných podmínek bez neodůvodněných rozdílů výkladem
stěžovatele respektován není, neboť stěžovatel bez akceptovatelných důvodů výrazně
znevýhodnil jednu skupinu ve stejném oboru činnosti a se stejným oprávněním podnikajících
subjektů".
7. Z uvedené judikatury navrhovatel dovozuje, že právní úprava zakotvující
nerovnost subjektů práva může být ústavně konformní pouze tehdy, sleduje-li určitý
legitimní cíl a daná nerovnost je v racionálním vztahu k účelu daného zákona. Tak
tomu u napadených ustanovení není. Pro zavedení pevné části dílčího základu odvodu
pro část provozovatelů loterií neexistuje dle navrhovatele žádný legitimní a racionální
důvod. Ten přitom není patrný ani z textu zákona, ani z průběhu legislativního procesu,
ani z důvodové zprávy k zákonu, kterým byla napadená ustanovení do loterijního zákona
vložena. Iracionálnost zavedení tzv. pevné části odvodu podporuje dle navrhovatele
i její rozpornost s předmětem odvodu z loterií a jiných podobných her. Tímto předmětem
je podle § 41a loterijního zákona provozování loterií a podobných her. Tzv. pevná
část odvodu se však odvíjí pouze od počtu dní, v nichž bylo provozování hracích přístrojů
povoleno, a nikoliv tedy kdy byly přístroje skutečně provozovány. Samotné provozování
hracích přístrojů je zpoplatněno stanovením poměrné části dílčího základu odvodu.
Takzvaná pevná část odvodu tedy nemůže být předmětem odvodu z loterií ve smyslu loterijního
zákona, neboť nezpoplatňuje provozování loterií, ale pouze povolení k jejich provozování.
Navíc obdobná technická zařízení, jejichž provozovatelé jsou touto nerovností postiženi,
lze najít i u jiných druhů loterií, kupříkladu tzv. sázkových terminálů číselných
loterií.
IV.
Vyjádření účastníků řízení
8. Soudce zpravodaj podle § 42 odst. 4 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění zákona č. 77/1998 Sb., zaslal návrh k vyjádření účastníkům řízení
a obrátil se na vládu a veřejnou ochránkyni práv s dotazem, zda využijí svého práva
vstoupit do řízení jako vedlejší účastníci.
9. Za Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky (dále jen "Poslanecká
sněmovna") se k návrhu vyjádřil dne 12. 8. 2015 její předseda Jan Hamáček, který
popsal stručně proceduru přijetí návrhu zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související
se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů.
Připomenul, že pevná část dílčího základu odvodu z výherních hracích přístrojů a
jiných technických herních zařízení nebyla součástí původního vládního návrhu, který
byl předložen Poslanecké sněmovně, nebyla do něj doplněna ani při projednávání v
Poslanecké sněmovně. Teprve poté, co byl návrh zákona vrácen Poslanecké sněmovně
Senátem Parlamentu České republiky (dále jen "Senát"), Poslanecká sněmovna akceptovala
pozměňovací návrhy Senátu.
10. Za Senát se k návrhu vyjádřil jeho předseda Milan Štěch dne 10. 8.
2015. Podrobně popsal legislativní proces přijímání napadené právní úpravy a aspekty,
na něž se při něm výbory i plénum Senátu zaměřily. Plénum Senátu uvedený návrh zákona
projednalo dne 8. 11. 2011, načež se rozhodlo vrátit jej Poslanecké sněmovně s přijatými
pozměňovacími návrhy. S těmi Poslanecká sněmovna dne 20. 12. 2011 vyslovila souhlas.
11. Konkrétně předseda Senátu blíže uvedl, že při projednávání návrhu zákona
byla vedena rozsáhlá diskuze týkající se i napadených ustanovení. Výbory, jejichž
závěry následně přejalo i plénum, se dle vyjádření v zásadě shodly, že změně loterijního
zákona je třeba věnovat zvláštní pozornost, aby odvody z "hazardu" byly daňově spravovatelné
a mohly být vybírány včetně záloh. Rozdělení odvodu tak, jak jej schválil Senát,
pak vycházelo ze skutečnosti, že více než dvě třetiny objemu odvodů budou tvořit
odvody z výherních přístrojů a videoterminálů a že to jsou právě zařízení a herny,
které mají největší dopad na obce, na bezpečnost a veřejný pořádek.
12. Vláda využila možnost, kterou jí poskytuje § 69 odst. 2 zákona o Ústavním
soudu a vstoupila do řízení jako vedlejší účastnice řízení. Zastupováním pověřila
Mgr. Jiřího Dienstbiera, který zaslal Ústavnímu soudu dne 19. 8. 2015 vyjádření,
ve kterém se uvádí, že navrhovatel při vznesení námitky nerovnosti zcela opomíjí,
že technické hry se významně odlišují od her ostatních, a to jak ve své podstatě
svým postavením na trhu, tak ve svých dopadech na společnost a samotné hráče, zejména
jde-li o škodlivé důsledky ve formě patologické hráčské závislosti a kriminality.
13. Vyjádření vlády dále obsahuje podrobnou kategorizaci jednotlivých druhů
her a vysvětlení jejich konkrétních principů, které jsou u jednotlivých her značně
odlišné, z čehož pak vyplývají různé dopady na společnost a hráče. Podstatné v tomto
směruje např. to, zda výhrou jsou peníze či věcné ceny, zda k vyhodnocení hry dochází
ihned nebo až po určitém časovém úseku (čekání na slosování), zda při hře dochází
k interakci s dalšími lidmi (obsluhou provozovatele, protihráčem), zda výhra je závislá
pouze na náhodě nebo i dovednostech hráče atd. U her plně založených na náhodě je
významným faktorem subjektivní vnímání náhody hráčem a u určitých typů her, jakými
jsou zřejmě míněny i technické hry, získává hráč pocit, že pravděpodobnost výhry
může ovlivnit samotným hraním hry, neboť více odehraných her znamená větší šanci
na absolutní výhru. Technické hry označuje vyjádření za nejvíce nebezpečné, což vyplývá
z principů jejich hraní. V jejich případě jde o hru o peníze, k vyhodnocení hry a
výplatě výhry dochází okamžitě, hra nezávisí na interakci s dalšími osobami, výherním
faktorem je pouze náhoda a tento typ her je v České republice široce rozšířený a
snadno dostupný. Z odborných studií dle vlády vyplývá závěr o největší škodlivosti
technických her ve společnosti, která vyplývá již ze samotných principů jejich hraní,
spočívající zejména ve vysokém riziku vzniku nebo prohloubení dalších společensky
patologických jevů. Dle studie zpracované pro Úřad vlády České republiky tvoří hráči
těchto her podíl 83 % osob léčených pro patologické hráčství v roce 2013. Pro 56,3
% hráčů představují dle vyjádření technické hry první setkání s hazardními hrami.
Rozvoji závislostí dle vyjádření napomáhá závěr, že technické hry dávají hráči iluzi
rozhodnutí o možnosti ovlivnit výhru. Podle dalších odborných studií pak mají patologičtí
hráči vyšší tendenci krást a vyšší riziko spáchání sebevraždy nebo pokusu o ni. Hraní
technických her je pak podle výzkumů důležitým indikátorem toho, zda jde u konkrétní
osoby o problémového hráče, či nikoliv. Patologické hráčství má navíc dle vyjádření
tendenci se šířit ve společnosti, neboť osoby, které přicházejí do častého osobního
styku s patologickým hráčem, mají vyšší riziko se jím stát také. Důležitým faktorem
pro posuzování technických her je jejich rozšířenost. Vklady do nich představují
až 61 % ze všech vkladů do hazardních her. Kupříkladu vklady do tzv. živých her,
které jsou svojí škodlivostí na pomyslném druhém místě, představují pouze 6 % ze
všech vkladů do hazardních her. Ze všeho výše uvedeného dle vlády vyplývá, že mezi
technickými hrami a ostatními druhy hazardu existují významné odlišnosti, které ospravedlňují
odlišnou právní úpravu provozování tohoto druhu her. Takové rozlišení tedy není libovůlí
zákonodárce, nýbrž má legitimní a racionální důvody. Rozlišování mezi jednotlivými
hazardními hrami je dle vlády rovněž v souladu s judikaturou Soudního dvora Evropské
unie (dále jen "Soudní dvůr"), jehož právní názor byl vyjádřen v rozsudku Berlington
Hungary a další (C-98/14, EU:C:2015:386).
14. K námitce navrhovatele, že tzv. pevná část odvodu není odvozena od
předmětu odvodu, kterým je provozování zařízení, vláda poznamenává, že dle § 4 odst.
3 loterijního zákona se provozováním rozumí činnost směřující k uvedení loterií a
jiných podobných her do provozu, včetně zprostředkovatelských, organizačních, finančních,
technických a dalších služeb souvisejících se zajištěním provozu těchto her, a jejich
řádné ukončení a vyúčtování. Provozováním loterií se také rozumí vykonávání všech
dalších činností, které provozovateli ukládají jiné právní předpisy. Z toho vyplývá,
že pojem provozování nelze chápat jen v užším smyslu, tedy jako stav, kdy je zařízení
zapnuté, ale i veškerou činnost s tím související. Vláda uvádí, že dle zákonné definice
zařízení je provozováno ve dnech, kdy je jeho provozování povoleno. Důvodem pro úpravu
výpočtu odvodu dle počtu dnů, v nichž je provozování zařízení povoleno, je racionální
zjednodušení správy daně, a to jak pro správce daně, tak pro daňový subjekt. Při
úpravě preferované navrhovatelem by celé daňové řízení bylo administrativně velmi
náročné. Výběr mezi oběma výklady je otázkou volby vhodného věcného řešení. Otázka
vhodnosti se však dle vlády nepřekrývá s otázkou ústavnosti dané úpravy. Obě možnosti
úpravy jsou v mezích ústavních limitů. Vláda připomíná, že judikatura Ústavního soudu
dává zákonodárci široký prostor pro rozhodování o předmětu, míře a rozsahu daní.
Dokonce i řešení, které se zdá být iracionální, není dle Ústavního soudu nutně v
rozporu s ústavním pořádkem.
15. Vláda se dále neztotožňuje s argumentací srovnávající technické hry,
postižené napadenou úpravou, se sázkovými terminály číselných loterií. Principy těchto
druhů hazardu se totiž významně odlišují. Sázkové terminály registrují hráče do hry,
jejíž výsledek je určován až za nějaký čas a obvykle jinde. Navíc tato zařízení většinou
neovládá sám hráč, který pouze dává pokyny jejich obsluze.
16. Navrhovateli naopak vláda přisvědčuje v tom, že napadená úprava není
nijak popsána v důvodové zprávě k zákonu č. 458/2011 Sb. Tento stav je způsoben tím,
že tato úprava byla do uvedeného zákona vložena až na základě pozměňovacího návrhu
Senátu. Vláda však nesouhlasí s tím, že by z průběhu legislativního procesu nebylo
možné účel této právní úpravy dovodit. Již dle vládního návrhu zákona měl být zaveden
minimální dílčí odvod z výherních hracích přístrojů a jiných technických herních
zařízení, jenž měl nahradit místní poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj.
V průběhu legislativního procesu došlo k nahrazení minimálního odvodu kombinací pevné
a poměrné části dílčího odvodu. Tato úprava dále reagovala na časté problémy, které
nastávaly v minulosti v souvislosti s výběrem daní a poplatků souvisejících s provozováním
technických herních zařízení. Samotná povaha těchto zařízení umožňovala manipulaci
s údaji o vložených a vyplacených částkách, pochopitelně k vytvoření neoprávněného
majetkového prospěchu daňovým subjektem. Právě tento problém byl tak částečně vyřešen
zavedením minimálního peněžitého plnění, a to ve výši odpovídající společenské škodlivosti
tohoto druhu hazardních her. Dále vláda s pomocí grafů a statistik jednotlivých úřadů
podrobně popsala jednotlivé možnosti a dopady jednotlivých úprav zavedení nějaké
formy fixního peněžitého plnění. Tento popis je uzavřen tvrzením, že napadená úprava
nepředstavuje riziko tzv. rdousícího efektu daně.
17. K výše uvedené argumentaci předložila vláda rovněž mezinárodní komparaci
daňového zatížení provozování hazardních her. Přitom několik členských států Evropské
unie zavedlo vedle poměrné části základu daně i část pevnou, a to konkrétně Bulharsko,
Estonsko a Slovensko. Ve všech těchto zemích představuje pevná část odvodu vyšší
částku, než jakou nastavuje pro Českou republiku napadená úprava. V zemích, kde tato
pevná část není, je dle vlády naopak častá výrazně vyšší sazba poměrné části daně.
Daňové zatížení v České republice je tak přinejmenším srovnatelné se situací v zahraničí.
18. Na závěr svého vyjádření vláda upozorňuje, že petit návrhu je příliš
široký a nebylo by mu možné zcela vyhovět. Z petitu návrhu a argumentace navrhovatele
lze dovodit, že poměrnou část dílčího základu odvodu nepovažuje navrhovatel za protiústavní.
Z toho důvodu je dle vlády možné zrušit ustanovení § 41b odst. 2 loterijního zákona
pouze ve slovech "a pevné". Jestliže by totiž Ústavní soud zrušil ustanovení celé,
vznikl by interpretační problém v otázce druhu a výše jakéhokoliv daňového zatížení
provozovatelů technických herních zařízení. Z návrhu pak vůbec není patrné, v čem
by měl spočívat rozpor napadené právní úpravy s čl. 26 odst. 1 Listiny.
19. Ze všech výše uvedených důvodů proto vláda navrhla, aby Ústavní soud
návrh zamítl jako nedůvodný.
20. Veřejná ochránkyně práv svým přípisem ze dne 21. 7. 2015 sdělila, že
nevyužívá svého práva podle § 69 odst. 3 zákona o Ústavním soudu a nevstupuje do
řízení v postavení vedlejšího účastníka.
21. Shora uvedená vyjádření byla zaslána navrhovateli na vědomí a k replice.
V ní bylo pouze odkázáno na původní návrh, aniž bylo jakkoli reagováno zejména na
vyjádření vedlejší účastnice a argumentaci Senátu, který napadenou úpravu do loterijního
zákona navrhl vložit.
22. V průběhu řízení před Ústavním soudem došlo nabytím účinnosti zákona
č. 380/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách, ve znění pozdějších předpisů, ke změně napadených ustanovení. K dotazu soudce
zpravodaje vyjádřením ze dne 26. 1. 2016 navrhovatel sdělil, že trvá na projednání
návrhu tak, jak byl podán, a možnosti k případnému rozšíření či prohloubení argumentace
nevyužil. To Ústavní soud vztáhl i na následné zrušení loterijního zákona zákonem
č. 186/2016 Sb., o hazardních hrách, (viz k tomu § 139 a § 140 bod 1 zrušujícího
zákona) a s ním související přijetí zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her,
již s ohledem na to, na základě jakého právního stavu bude navrhovatel ve věci po
rozhodnutí Ústavního soudu v řízení pokračovat, tedy na základě právního stavu do
31. 12. 2015. Proto v případě návrhu soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy ve spojení
s § 64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu a s přihlédnutím k zásadě oficiality zakotvené
v § 68 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, pokračoval Ústavní soud
v řízení o podaném návrhu jako o návrhu na vyslovení neústavnosti napadených ustanovení
loterijního zákona [blíže k potřebě takového postupu viz např. nález ze dne 12. 5.
2009 sp. zn. Pl. ÚS 10/08 (N 115/53 SbNU 427; 229/2009 Sb.) a tam uvedenou judikaturu)],
neboť jinak by vznikla pro navrhující soud neřešitelná situace [srov. již nález ze
dne 10. 1. 2001 sp. zn. Pl. ÚS 33/2000 (N 5/21 SbNU 29; 78/2001 Sb.)].
23. Pro úplnost se poznamenává, že dne 14. 4. 2016 obdržel soudce zpravodaj
nevyžádané obsáhlé vyjádření Unie herního průmyslu ČR, o. s., (22 stran textu a 28
příloh). Toto své vyjádření dále Unie herního průmyslu ČR, o. s., doplnila podáním,
které Ústavní soud obdržel dne 20. 10. 2016.
V.
Upuštění od ústního jednání
24. Ústavní soud shledal, že od ústního jednání nelze očekávat další objasnění
věci, a proto v souladu s § 44 zákona o Ústavním soudu rozhodl ve věci bez jeho nařízení.
VI.
Dikce napadených ustanovení
25. Návrh směřuje proti ustanovením § 41b odst. 2 a 4, jakož i § 41c písm.
g) loterijního zákona (viz sub 1). Ta [§ 41c písm. g) však ještě pod označením §
41c písm. f) - viz níže] se stala jeho součástí přijetím zákona č. 458/2011 Sb.,
o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách
daňových a pojistných zákonů, s účinností od 1. ledna 2012. Jak bylo shora uvedeno,
ke změně napadených ustanovení došlo zákonem č. 380/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů.
Následně byl loterijní zákon zrušen podle § 140 bodu 1 zákona č. 186/2016 Sb., o
hazardních hrách, s tím, že podle § 139 se pro odvodové povinnosti u odvodu z loterií
a jiných podobných her, jakož i pro práva a povinnosti s nimi související, vzniklé
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, použije loterijní zákon ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti zákona o hazardních hrách.
Ustanovení § 41b loterijního zákona označené jako "Dílčí základy odvodu"
v rozhodném znění stanovilo (napadená ustanovení jsou vyznačena tučně):
"(1) Dílčí základ odvodu tvoří částka, o kterou úhrn vsazených částek
převyšuje úhrn vyplacených výher
a) z provozovaných loterií podle § 2 písm. a), c) a d) v případě
dílčího odvodu z loterií,
b) z provozovaných her podle § 2 písm. h) a internetových kursových
sázek podle § 50 odst. 3 v případě dílčího odvodu z kursových sázek,
c) z provozovaných sázkových her podle § 2 písm. i) v případě dílčího
odvodu ze sázkových her v kasinu,
d) z her provozovaných podle § 2 písm. m) v případě dílčího základu
odvodu z karetních turnajových a hotovostních sázkových her,
e) z provozovaných loterií nebo jiných podobných her neuvedených
v písmenech a) až d) a odstavci 3 v případě dílčího odvodu z ostatních loterií a
jiných podobných her.
(2) Dílčí základ odvodu z výherních hracích přístrojů a jiných technických
herních zařízení se skládá z poměrné a pevné části.
(3) Poměrnou část dílčího základu odvodu z výherních hracích přístrojů
a jiných technických herních zařízení tvoří částka, o kterou úhrn vsazených částek
převyšuje úhrn vyplacených výher ze sázkových her podle § 2 písm. e), l), n) a §
50 odst. 3 provozovaných pomocí povolených přístrojů a zařízení, kterými se pro účely
tohoto zákona rozumí jednotlivé herní místo
a) povoleného výherního hracího přístroje,
b) povoleného koncového interaktivního videoloterního terminálu,
c) povoleného lokálního loterního systému,
d) jiného technického herního zařízení povoleného podle § 50 odst.
3.
(4) Pevnou část dílčího základu odvodu z výherních hracích přístrojů
a jiných technických herních zařízení tvoří součet počtu dnů, ve kterých byl každý
z povolených přístrojů a zařízení povolen.
(5) Za vsazenou částku se považuje souhrn přijatých plnění provozovatelem,
který tvoří vklad (sázka) a případný poplatek či jiné plnění související s uskutečňovaným
vkladem (sázkou)."
Ustanovení § 41c loterijního zákona označené jako "Sazba odvodu" v rozhodném
znění stanovilo:
"Sazba odvodu z loterií a jiných podobných her činí
a) 20 % pro dílčí základ odvodu z loterií,
b) 20 % pro dílčí základ odvodu z kursových sázek,
c) 20 % pro dílčí základ odvodu ze sázkových her v kasinu,
d) 20 % pro dílčí základ odvodu z karetních turnajových a hotovostních
sázkových her,
e) 20 % pro dílčí základ odvodu z ostatních loterií a jiných podobných
her,
f) 20 % pro poměrnou část dílčího základu odvodu z výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení,
g) 55 Kč pro pevnou část dílčího základu odvodu z výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení."
VII.
Posouzení příslušnosti Ústavního soudu k projednání návrhu a aktivní legitimace
navrhovatele
26. Ústavní soud nejprve zkoumal, zda jsou naplněny procesní předpoklady
pro projednání podaného návrhu. Návrh byl podán aktivně legitimovaným orgánem (§
64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu ve spojení s čl. 95 odst. 2 Ústavy), Ústavní soud
je k projednání tohoto návrhu příslušný [čl. 87 odst. 1 písm. a) ve spojení s čl.
95 odst. 2 Ústavy]. Návrh není nepřípustný (§ 66 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb.) a nelze postupovat podle § 67 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb., (blíže sub 22).
27. Ústavní soud tedy mohl přikročit k posouzení, zda byla napadená ustanovení
zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších
předpisů, v souladu s ústavním pořádkem, tj. a) zda byla napadená právní úprava přijata
a vydána v mezích Ústavou stanovené kompetence, b) zda byl dodržen ústavně předepsaný
způsob takového přijetí, resp. vydání, a konečně c) zda je napadená právní úprava
v souladu s ústavním pořádkem z hlediska obsahového (§ 68 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., o Ústavním soudu, ve znění zákona č. 48/2002 Sb.).
VIII.
Přezkum procedury přijetí přezkoumávaného zákonného ustanovení
28. Návrh zákona č. 458/2011 Sb., jímž byla napadená ustanovení do loterijního
zákona poprvé zakotvena (ovšem až na základě změn návrhu provedených Senátem), byl
vládou předložen Poslanecké sněmovně, která jej jako sněmovní tisk č. 473 projednala
a v 1. čtení jej dne 20. 9. 2011 přikázala k projednání rozpočtovému výboru, výboru
pro sociální politiku, hospodářskému výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální
rozvoj a petičnímu výboru a zároveň zkrátila lhůtu pro projednání tohoto návrhu ve
výborech o 30 dnů (viz usnesení Poslanecké sněmovny č. 694). Poslanecká sněmovna
ve 3. čtení na 30. schůzi dne 9. 11. 2011 návrh zákona schválila, přičemž z přítomných
160 poslanců hlasovalo pro jeho přijetí 92 poslanců (proti bylo 63 poslanců).
29. Návrh zákona č. 458/2011 Sb. ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou
byl postoupen Senátu dne 22. 11. 2011, který jej projednal jako senátní tisk č. 240
a usnesl se dne 8. 12. 2011 o vrácení návrhu předmětného zákona Poslanecké sněmovně
s přijatými pozměňovacími návrhy, které oproti znění schválenému Poslaneckou sněmovnou
daly napadeným ustanovením podobu (část VI), proti níž navrhovatel v tomto řízení
brojí. Tento senátní návrh sněmovna přijala dne 20. 12. 2011 na 32. schůzi, přičemž
ze 130 přítomných poslanců hlasovalo 98 pro přijetí návrhu (proti přijetí hlasovali
2 poslanci). Prezident republiky návrh zákona podepsal dne 27. 12. 2011. Zákon byl
ve Sbírce zákonů vyhlášen dne 30. 12. 2011 pod č. 458/2011 Sb.
30. Ústavní soud konstatuje, že zákon č. 458/2011 Sb., v jehož části čtvrté
označené jako "Změna zákona o loteriích a jiných podobných hrách" jsou i ustanovení
napadená posuzovaným návrhem, byl přijat a vydán v mezích ústavně stanovené kompetence
zákonodárného sboru a ústavně předepsaným způsobem s dodržením požadavku čl. 11 odst.
5 Listiny (dále též sub 46 a 47).
31. Stejně tak považuje za splněné podmínky čl. 95 odst. 2 Ústavy a § 64
odst. 3 zákona o Ústavním soudu. V případě navrhovatele jde o ustanovení zákona,
která souvisejí s jeho rozhodovací činností a jichž má být bezprostředně při řešení
věci použito; jde tak o konkrétní kontrolu ústavnosti zákona, jak plyne z předestření
skutkového a právního základu věci. Návrh tak splňuje podmínky pro řízení před Ústavním
soudem.
IX.
Meritorní přezkum návrhu
32. Napadená ustanovení loterijního zákona dle navrhovatele porušovala
ústavní princip rovnosti v právech zakotvený v čl. 1 a čl. 26 odst. 1 Listiny a z
nich plynoucí požadavek vyloučení svévole při úpravě právního postavení podnikajících
právních subjektů (zde subjektů povinných odvody z provozování výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení) a jejich práv. Konkrétně tato pochybení
měla spočívat v tom, že:
a) bylo neodůvodněně rozlišováno mezi provozovateli těchto zařízení
a jinými daňovými poplatníky v důsledku odlišně stanoveného dílčího základu pro odvod
ve formě pevné a poměrné části podle § 41b odst. 2 loterijního zákona. Na rozdíl
od jiných poplatníků měli právě jen tito provozovatelé povinnost odvádět tzv. pevnou
část odvodu, což je ta část § 41b odst. 2 loterijního zákona, kterou navrhovatel
ve skutečnosti napadá (jeho argumentace jinak zcela pomíjí poměrnou část odvodu);
b) byl porušen požadavek, aby právní úprava zakotvující nerovnost subjektů
sledovala pouze určitý legitimní cíl a daná nerovnost byla v racionálním vztahu k
účelu daného zákona. Pro zavedení pevné části dílčího základu odvodu pro provozovatele
výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení však dle navrhovatele
neexistuje žádný legitimní a racionální důvod;
c) chybělo odůvodnění ústavní konformity napadené právní úpravy. Dle
navrhovatele neplynulo ani z textu zákona, ani z průběhu legislativního procesu,
ani z důvodové zprávy k zákonu, kterým byla napadená ustanovení do loterijního zákona
vložena;
d) v rozporu s předmětem odvodu z loterií a jiných podobných her, kterým
je podle § 41a loterijního zákona "provozování" loterií a podobných her, se tzv.
pevná část odvodu odvíjí pouze od počtu dní, v nichž bylo provozování výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení povoleno; nezpoplatňuje se tak provozování
loterií, ale pouze povolení k jejich provozování.
33. V podstatě tak navrhovatel soustřeďuje své námitky jen na tzv. pevnou
část odvodu, konkrétně na to, že jí byli zatíženi pouze provozovatelé výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení. Proti poměrné části odvodu (ani
proti výši odvodu) námitky navrhovatele nesměřují. Ústavní soud následně posoudil
relevantní část argumentace navrhovatele a shledal jeho námitky jako nedůvodné.
Ad a)
Tvrzené porušení čl. 1 a čl. 26 odst. 1 Listiny
34. Navrhovatel pouze obecně namítá porušení rovnosti v právech a zákazu
svévole, přičemž čl. 26 Listiny se dovolává bez jakékoli další argumentace. Mělo-li
dojít k porušení rovnosti v právech podle čl. 1 Listiny, je třeba vyjít z toho, že
v něm zakotvený vůdčí princip rovnosti v důstojnosti a právech se vztahuje obecně
na fyzické osoby, které jsou z hlediska přirozenoprávního základu Listiny (viz alinea
první její preambule) nadány stejnou důstojností a z ní vyvozovaným právním postavením
v demokratickém právním státě. Na právnické osoby bez dalšího se toto přirozenoprávní
východisko vztáhnout nedá. Od fyzických osob, stejně jako od sebe navzájem, se právnické
osoby odlišují právní povahou, způsobem právního jednání, vzniku a zániku, vymezením
účelu existence atd., takže jejich způsobilost být nositelem základních práv a svobod
je třeba posuzovat podle jejich povahy a právního vymezení, přičemž je to právě zákonodárce,
kdo stanoví pravidla pro uznání jejich vzniku, existence, zániku a možností právního
jednání.
35. Pro posuzovanou věc je podstatné, že navrhovatel ve svém návrhovém
žádání pomíjí, ba ani výslovně v souvislosti s čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny nezpochybňuje,
základní ustanovení loterijního zákona, tj. § 1 odst. 1, podle kterého "provozování
loterií a jiných podobných her je zakázáno", přičemž podle stejného ustanovení výjimky
z tohoto zákazu mohl stanovit právě loterijní zákon, takže bylo možné hovořit spíše
než o obecné regulaci o určité míře tolerování jinak společensky problematické činnosti.
Současně zákonodárce zdůraznil, že jde jen o "zákonem povolené " podnikání v oblasti
loterií a jiných podobných her a jejich provozování. Loterijní zákon pak měl: a)
vymezit rámec onoho "dovoleného" podnikání, b) dále přispět k ochraně osob, které
se účastní loterií a jiných podobných her, a c) konečně měl přispět k omezení společenských
rizik této účasti.
36. Z tohoto ústavně konformně vymezeného účelu zákona je třeba následně
hodnotit zásah do právního postavení (tzv. subjektivní podmínky podnikání) těch,
kterým loterijní zákon provozování loterií a jiných podobných her povolil právě pro
zvláště společensky nebezpečnou oblast umisťování a provozování výherních hracích
přístrojů a jiných technických herních zařízení podle § 2 písm. e) zákona č. 202/1990
Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění zákona č. 149/1998 Sb. Proto
omezil v § 4 odst. 7 loterijního zákona toto povolení na akciové společnosti se sídlem
na území České republiky, založené k provozování těchto her, jejichž veškeré akcie
znějí na jméno. Základní kapitál této akciové společnosti musel činit nejméně 30
000 000 Kč a nesměl být snížen pod tuto minimální výši po celou dobu platnosti povolení,
musel být splacen pouze peněžitými vklady, a to před podáním žádosti o povolení.
Nelze proto hovořit o porušení práv a svobod vyvoditelných z čl. 1 a čl. 26 odst.
1 Listiny, neboť výše uvedená omezení z důvodu ochrany důležitého společenského zájmu
(viz § 1 odst. 1 loterijního zákona) jsou umožněna a předpokládána v čl. 26 odst.
2 Listiny. Porušení tohoto ustanovení však navrhovatel nenapadá.
37. Namítá-li navrhovatel porušení zákazu svévole, nemůže ani tomuto
tvrzení Ústavní soud přisvědčit. Právněstátní princip, podle kterého může veřejná
moc jednat, jen když jí to zákon umožňuje (obecný zákaz svévole) a jen v případech,
v mezích a způsobem, který zákon stanoví (zákaz libovůle), je obsažen v čl. 2 odst.
2 Listiny, popř. v čl. 2 odst. 3 Ústavy. Jak plyne z předchozího bodu, takové porušení
těchto právněstátních měřítek pro jednání zákonodárce nelze z napadených ustanovení
loterijního zákona z této části argumentace navrhovatele dovodit. V žádném případě
pak nelze dovodit - a ani navrhovatel se o to nepokusil prokázáním (pouhý poukaz
nedostačuje) např. tzv. rdousícího efektu odvodů - z napadené právní úpravy porušení
podstaty a smyslu základního práva, resp. svobody podnikat ve smyslu čl. 4 odst.
4 Listiny.
Ad b)
Legitimní cíl odlišné úpravy odvodů některých poplatníků
38. Otázkami porušení principu rovnosti v právech, a to i konkrétně v
oblasti daní a poplatků, se Ústavní soud již opakovaně v minulosti zabýval. Na závěry
této jeho judikatury upozorňují ve svých vyjádřeních i navrhovatel a vláda, pročež
je dle Ústavního soudu nadbytečné na tomto místě uvádět její obsáhlý souhrn. Oba
tito účastníci si jsou vědomi ustáleného závěru Ústavního soudu, dle nějž "ústavní
přezkum daně, poplatku a peněžité sankce zahrnuje posouzení z pohledu dodržení kautel
plynoucích z ústavního principu rovnosti, a to jak neakcesorické (čl. 1 Listiny),
tj. plynoucí z požadavku vyloučení svévole při odlišování subjektů a práv, tak i
akcesorické v rozsahu vymezeném v čl. 3 odst. 1 Listiny ... Pro ústavní konformitu
posuzované právní úpravy z hlediska neakcesorické nerovnosti postačuje, nachází-li
se hodnocená klasifikace v nějakém racionálním vztahu k účelu zákona, tj. může-li
nějakým způsobem dosažení tohoto účelu ovlivnit" [srov. nález ze dne 18. 8. 2004
sp. zn. Pl. ÚS 7/03 (N 113/34 SbNU 165; 512/2004 Sb.)]. Dle navrhovatele však žádný
takový vztah zakotvené nerovnosti k účelu zákona dán není. S tímto názorem se Ústavní
soud neztotožnil.
39. Dle Ústavního soudu spočívá legitimní důvod pro oprávnění zákonodárce
stanovovat nerovné povinnosti provozovatelům jednotlivých druhů loterií a podobných
her v rozdílné povaze těchto hazardních her, která se přinejmenším s velkou pravděpodobností
velmi rozdílně projevuje ve společenských dopadech, včetně dopadů na ústavně chráněné
hodnoty, jako jsou ochrana zdraví, zejména duševního, vytváření překážek pro vznik
patologické závislosti na hraní těchto her (tzv. gamblerství), ochrana rodiny, jejího
majetku, ochrana dětí a mládeže atd. Lze proto jen konstatovat, že v tomto směru
byla napadená úprava v loterijním zákoně názorným příkladem pro uplatnění obecně
uznávané (přirozenoprávní) a posléze též v čl. 4 Ústavy Francie z roku 1793 výslovně
zakotvené maximy, podle které zákon "... může stanovit jen to, co je spravedlivé
a pro společnost prospěšné; může zakázat jen to, co jí škodí" (elle ne peut ordonner
que ce qui est juste et utile á la société; elle ne peut défendre que ce qui lui
est nuisible).
40. Dle navrhovatele nesleduje nerovnost provozovatelů jednotlivých druhů
loterií a podobných her žádný legitimní cíl. K tomu, aby to prokázal, by musel vyvrátit
již zmíněná východiska loterijního zákona uvedená výše sub 35 až 37. Napadená ustanovení
tak byla součástí a jedním z prostředků naplňování legitimních cílů (účelu) loterijního
zákona, a tudíž v rámci možnosti zákonodárce stanovit podle čl. 26 odst. 2 Listiny
tzv. obecné a objektivní podmínky pro podnikání a jinou hospodářskou činnost ústavně
konformním prostředkem k dosažení sledovaného cíle loterijního zákona (jak se provozuje
a zda se vůbec může provozovat nějaká hospodářská činnost). Zatímco jednotlivé daně
zpravidla takový účel nemají, neboť se nevztahují na nějakou zvlášť vybranou skupinu
osob, u odvodů z loterií a podobných her tomu tak v případě regulace umisťování a
provozování výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení bylo.
Ústavní soud v tomto zásahu neshledal ani tzv. rdousící efekt, tj. takové působení
odvodu na základě jeho pevné části podle § 41c písm. g) loterijního zákona. Současně
neshledal ani protiústavnost funkce této části odvodu s ohledem na cíl její regulace
(viz sub 41 n.).
41. Problematika škodlivosti jednotlivých druhů loterií je dlouhodobě
odborně zkoumanou oblastí, a to nejen v České republice. Lze zde odkázat na pravidelné
roční zprávy Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti sekretariátu
Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky (viz např. Mravčík, V. a kol. Hazardní
hraní v České republice a jeho dopady. Praha: Úřad vlády České republiky, 2014, a
výroční zprávy tohoto střediska z let 2013 až 2017 dostupné na webové stránce www.vlada.cz
a využívající rovněž zahraničních výzkumů) s rozborem tzv. gamblerství a s ním spojených
negativních společenských dopadů na úrovni komunit a jednotlivců včetně kriminality,
která s tím primárně a sekundárně souvisí. Proto nemůže Ústavní soud za zjevně iracionální
označit závěr o vyšší společenské škodlivosti provozování výherních hracích přístrojů
a obdobných zařízení v porovnání s ostatními druhy loterií a podobných her. Už jen
existence takovéto široké celospolečenské debaty vyvrací argument navrhovatele o
nemožnosti pochopit důvody rozdílné právní úpravy jednotlivých druhů loterií. Pro
závěr o ústavní přijatelnosti posuzovaného zákona postačí, že takové důvody pro odlišné
zacházení objektivně existují (viz statistické údaje ve vyjádření vlády sub 13),
a jsou tak oporou pro ústavně konformní výklad napadených ustanovení. Argumentaci
ve vyjádření vlády pak navrhovatel nijak nezpochybnil, i když k tomu dostal příležitost.
42. Pro posuzovanou otázku navíc není bez významu, že právě umisťování
a provozování výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení tvoří
významnou součást nákladů, které společnost v souvislosti s hazardními hrami nese.
Zde je třeba uvést, že podle Výroční zprávy o hazardním hraní v České republice v
roce 2014 autorů V. Mravčíka a kolektivu (Praha: Úřad vlády České republiky. Národní
monitorovací středisko pro drogy a závislosti, květen 2015, s. 56 n.) získaly za
období roku 2014, které je významné pro posouzení účelu odvodů, veřejné rozpočty
z těchto odvodů z hazardních her 7,92 mld. Kč. Z toho odvody z elektronických hracích
zařízení tvořily 78 % (6,21 mld. Kč) a měly oproti předchozímu roku zvýšenou tendenci
(stouply o 228 mil. Kč, zatímco příjmy z ostatních hazardních her poklesly o 363
mil. Kč. Příjem veřejných rozpočtů z hazardního hraní činil v r. 2014 přibližně 750
Kč na 1 obyvatele. Ovšem v téže době podle touto Výroční zprávou citované další studie,
tj. Winkler, P., Bejdová, M., Csémy, L. & Weissová, A. Problémové hráčství: Společenské
náklady na hazardní hraní v České republice. Praha: Psychiatrické centrum Praha,
2014, se společenské náklady na hazardní hraní pohybovaly přibližně ve výši 14,2
až 16,1 mld. Kč, většina (přibližně 80 %) těchto nákladů vznikla v souvislosti s
hraním na elektronických hracích zařízeních, přičemž autoři studie uvádějí, že mezi
náklady, které přitom nebyly identifikovány ani kvantifikovány, řadí náklady na vymáhání
pohledávek, náklady na exekuce, náklady na averzi ke ztrátě, prevenci proti kriminalitě,
finanční náklady na rozvody, náklady na psychickou újmu obětí trestných činů a také
náklady ušlé příležitosti (citováno dle Mravčík, V. a kol. Výroční zpráva o hazardním
hraní v České republice v roce 2014, s. 59). Ústavní soud v této souvislosti zdůrazňuje,
že zdanění v obecné rovině pro stát a veřejné rozpočty plní funkci fiskální, redistribuční
a alokační (podle platné úpravy zákonem č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her,
ve znění zákona č. 298/2016 Sb., se již výslovně hovoří o dani, na rozdíl od loterijního
zákona, který hovořil o odvodech). Kromě toho je obecně uznávána role daní, poplatků,
odvodů a dalších veřejných dávek z hlediska regulace chování subjektů práva, tedy
jejich poplatníků. Proto je pro tento případ zdůrazňována ochranná a regulační funkce
zdanění hazardních her (srov. Boháč, R., Krasulová, H. Zákon o dani z hazardních
her. Komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2017, s. 4), která může představovat ústavně
konformní zásah do státem nechtěné, byť jak již bylo shora uvedeno, tolerované "jiné
hospodářské činnosti" podle čl. 26 odst. 1 Listiny. Ústavní soud toto negativní působení
regulativní funkce odvodu z pevné části dílčího základu odvodu neshledal proto v
rozporu s namítaným porušením čl. 1 a 26 Listiny.
43. Zcela legitimní je i samotné vyšší zdanění zboží či služeb, jež považuje
zákonodárce za více společensky škodlivé, když již jejich samotný prodej či provozování
nezakáže. Ze stejného důvodu bude ústavně přípustné kupříkladu vyšší zdanění zdravotně
škodlivějšího tabáku či alkoholu. Názory navrhovatele na podobnost provozování výherních
hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení s jiným druhem loterií (např.
tzv. sázkovými terminály u číselných loterií) jsou zcela nepodložené a irelevantní
v otázce oprávnění zákonodárce stanovit vyšší daňovou povinnost pro určitý druh společensky
škodlivé výdělečné činnosti. Ve zbývající části argumentace navrhovatele (sub 7)
lze přisvědčit vyjádření vlády (viz sub 15) v tom, že nelze srovnávat technické hry,
postižené napadenou úpravou, se sázkovými terminály číselných loterií s ohledem na
odlišnosti principů těchto druhů hazardu, kdy sázkové terminály registrují hráče
do hry, jejíž výsledek je určován až za nějaký čas a obvykle jinde. Navíc tato zařízení
většinou neovládá sám hráč, který pouze dává pokyny jejich obsluze. Lze tedy uzavřít,
že na základě v současnosti dostupných faktů navrhovatel nedoložil svévoli či libovůli
zákonodárce při uvalení vyšší nebo zcela zvláštní nové daňové povinnosti na provozovatele
výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení.
44. Ještě širší pole uvážení má pak zákonodárce pro volbu mechanismu
určování konkrétní výše daňové povinnosti. Ústavní soud nemůže svým úsudkem o vhodnosti
určité úpravy stanovení výpočtu daně nahrazovat úsudek demokraticky zvoleného zákonodárce,
který má ve sféře veřejných politik široké možnosti uvážení a který také za případný
neúspěch zvoleného řešení nese politickou odpovědnost [viz obdobně např. nálezy ze
dne 21. 4. 2009 sp. zn. Pl. ÚS 29/08 (N 89/53 SbNU 125; 181/2009 Sb.), popř. ze dne
31. 1. 2008 sp. zn. Pl. ÚS 24/07 (N 26/48 SbNU 303; 88/2008 Sb.)]. Přitom nelze srovnávat
pouze obor provozování hospodářské činnosti jejich provozovatelů, nýbrž daňovou skutkovou
podstatu jako celek, tzn. to, co provozují, jakým způsobem a s jakými náklady dosahují
zisku, a zda a jak se provozování konkrétní hazardní hry projevuje na hodnotách chráněných
ústavním pořádkem. Sem patří nejen jednotlivé aspekty provozování hazardu, nýbrž
i vytváření předpokladů, nebo naopak překážek pro jeho nabízení. Ústavní soud tak
nedospěl k závěru o protiústavnosti úpravy, která dílčí základ odvodu z výherních
hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení rozdělila na část poměrnou
(stanovenou, stručně řečeno, ziskem provozovatele) a část pevnou (určenou dle povolené
doby provozu zařízení). Touto úpravou byl, jak vyplývá z vyjádření vlády, snadněji
zajištěn legitimní cíl výběru alespoň minimálního daňového plnění v oblasti specifické
výdělečné činnosti, v níž často dochází k daňovým únikům. Ani toto tvrzení navrhovatel
nijak nerozporuje. Nelogičnost uvedené úpravy dovozuje pouze z argumentu, že tzv.
pevná část odvodu je stanovena v rozporu s předmětem odvodu, kterým je provozování
výherních hracích přístrojů a jiných technických herních zařízení, nikoliv doba povolení
takového provozování. Tento legitimní cíl je kryt v § 4 odst. 3 loterijního zákona,
dle nějž se provozováním rozumí činnost směřující k uvedení loterií a jiných podobných
her do provozu, včetně zprostředkovatelských, organizačních, finančních, technických
a dalších služeb souvisejících se zajištěním provozu těchto her, a jejich řádné ukončení
a vyúčtování. Výklad uvedených ustanovení předestřený vládou neshledal Ústavní soud
jako ústavně nekonformní, neboť obstojí nejen v testu racionality [viz k jeho pravidlům
zejména nález ze dne 24. 4. 2012 sp. zn. Pl. ÚS 54/10 (N 84/65 SbNU 121; 186/2012
Sb.)], nýbrž i v testu proporcionality [k tomu z hlediska regulace hazardních her
např. nález ze dne 2. 4. 2013 sp. zn. Pl. ÚS 6/13 (N 49/69 SbNU 31; 112/2013 Sb.)].
45. V obecné rovině potvrdil možnost zákonodárce rozlišovat mezi jednotlivými
hazardními hrami rovněž Soudní dvůr, který v rozsudku C-98/14 ze dne 11. 6. 2015
ve věci Berlington Hungary Tanácsadó és Szolgáltató kft, Lixus Szerencsejáték Szervező
kft, Lixus Projekt Szerencsejáték Szervező kft, Lixus Invest Szerencsejáték Szervező
kft, Megapolis Terminal Szolgáltató kft proti Magyar Állam (dostupný na http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:62014CJ0098)
dospěl k závěru, že je legitimní, omezí-li stát provozování technických her jen na
kasina, je-li jeho hlavním cílem ochrana hráčů a společnosti. Současně uvedl, že
vedlejším důvodem mohou být i fiskální dopady s tím, že míru zatížení (Maďarsko zvýšilo
bez přechodného období paušální daň z provozování výherních hracích přístrojů v hernách
pětinásobně, a navíc zavedlo poměrnou daň z téže činnosti) mají hodnotit vnitrostátní
soudy. Konstatoval přitom, že jde o zásah do práva na volný pohyb služeb podle čl.
56 Smlouvy o fungování Evropské unie, což lze odůvodnit naléhavými důvody obecného
zájmu, které mají posoudit právě vnitrostátní soudy z hlediska toho, zda "předně
sledují skutečně cíle související s ochranou spotřebitelů před hráčskou závislostí
a s bojem proti trestným a podvodným činnostem spojeným s hrami, přičemž pouhá skutečnost,
že omezení hazardních her je akcesoricky přínosem pro rozpočet dotyčného členského
státu prostřednictvím zvýšení daňových příjmů, není na překážku tomu, aby se na toto
omezení nahlíželo jako na předně sledující skutečně takové cíle; že sledují takové
cíle koherentním a systematickým způsobem a že splňují požadavky plynoucí z obecných
zásad unijního práva, zejména ze zásad právní jistoty a ochrany legitimního očekávání,
jakož i z práva na vlastnictví". Pochybnosti tohoto rázu, které by měly ústavní relevanci
v podobě porušení čl. 1, čl. 2 odst. 2 a čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny a čl. 2 odst.
3 Ústavy, Ústavní soud (viz výše) neshledal.
Ad c)
Chybějící odůvodnění návrhu napadených ustanovení zákona
46. Navrhovatel rovněž namítá nedostatek odůvodnění ústavní konformity
napadené právní úpravy jak v textu zákona, v samotném průběhu legislativního procesu,
tak v chybějící důvodové zprávě. Co se textu zákona týče, je tato námitka nedůvodná
již s ohledem na to, co bylo shora uvedeno k účelu zákona vymezenému v jeho § 1 odst.
1 (viz sub 35 až 37). Stejně tak je nedůvodná námitka nedodržení ústavně konformního
postupu v této otázce v Senátu a chybějící důvodové zprávy. Zde je třeba navrhovatele
odkázat na čl. 46 odst. 2 a čl. 47 odst. 2 až 4 Ústavy, ze kterých tato povinnost
Senátu v ústavní rovině neplyne, nehledě na to, že čl. 47 odst. 4 Ústavy ani pozměňovací
návrhy při projednávání návrhu zákona vráceného Senátem v pozměněném znění nepřipouští.
Konečně je třeba zdůraznit, že navrhovatel nemůže uspět s argumentací založenou na
tom, že při projednávání nebyla ústavní konformita pozměňovacího návrhu Senátu dostatečně,
popř. vůbec odůvodněna, protože z takového tvrzení sám o sobě závěr o neústavnosti
napadené právní úpravy dovodit nikdy nelze. Naopak je právě úkolem navrhovatele (§
34 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu) prokázat, že přijatý zákon je z některého
z hledisek zakotvených v § 68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění zákona č. 48/2002 Sb., v rozporu s ústavním pořádkem. To se však navrhovateli
nepodařilo.
47. Konečně je třeba poznamenat, že řízení o zrušení zákonů nebo jejich
jednotlivých ustanovení by nemělo sloužit k tomu, aby oprávnění navrhovatelé jeho
prostřednictvím bez náležité ústavněprávní argumentace přenášeli diskuze na téma
složitých společenských otázek, jakou je kupříkladu míra škodlivosti jednotlivých
druhů loterií, na půdu Ústavního soudu a i tímto způsobem z něj usilovali vytvořit
onu pomyslnou tzv. třetí komoru. Ten může být v tomto směru garantem jednak toho,
že taková debata proběhla (či alespoň mohla bez nepřiměřených překážek proběhnout)
na půdě k tomu povolaných komor Parlamentu, a dále toho, zda výsledný zákon není
podle čl. 87 odst. 1 písm. a) Ústavy v rozporu s ústavním pořádkem.
Ad d)
Rozpor ve vymezení předmětu odvodu - pojem provozování hracích přístrojů
48. Ústavní soud nemohl přisvědčit ani námitce navrhovatele, že tzv.
pevná část dílčího základu odvodu nebyla odvozena od předmětu odvodu, kterým je provozování
zařízení. Vláda v této souvislosti (viz sub 14) odkazuje na definici pojmu "provozování"
podle § 4 odst. 3 loterijního zákona. Z ní vyplývá, že pojem provozování nelze chápat
jen v užším smyslu, tedy jako stav, kdy je zařízení zapnuté (ve dnech, kdy je provozování
povoleno), ale i veškerou činnost s tím související. Jako důvod pro základ výpočtu
odvodu dle počtu dnů, v nichž je provozování zařízení povoleno, vláda uvádí racionální
zjednodušení správy daně, a to jak pro správce daně, tak pro daňový subjekt.
49. Ústavnost tohoto řešení lze dále dle Ústavního soudu dovodit
zejména z toho, co bylo uvedeno výše ohledně škodlivosti provozování předmětných
herních zařízení, která jsou zvláště nebezpečná pro vznik patologické závislosti.
Účelem této regulace tak bylo nejen působit na vlastní hraní, ale i na jeho samotnou
dostupnost, tj. též na vytváření příležitosti ke vzniku takové závislosti již samotným
nabízením možnosti si zahrát. Takové vymezení proto nejen obstojí v testu racionality,
neboť nezasahuje do podstaty a smyslu provozování této hospodářské činnosti podle
čl. 4 odst. 4 Listiny, nezpochybňuje samotnou existenci tohoto práva podle čl. 26
odst. 1 Listiny, sleduje nepochybně legitimní cíl (viz veškeré shora na toto téma
předestřené vývody), ale zvolený prostředek je dokonce více než jen pouze racionální.
Lze se opřít i o v zahraničí prováděné výzkumy (zde konkrétně Williams, R. J., West,
B. L. & Simpson, R. I. Prevention of Problem Gambling: A Comprehensive Review
of the Evidence, and Identified Best Practices. Report prepared for the Ontario Problem
Gambling Research Centre and the Ontario Ministry of Health and Long Term Care. October
1, 2012), ze kterých vychází nejen k tomu příslušné složky státního aparátu jako
zmíněné Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti sekretariátu Rady vlády
pro koordinaci protidrogové politiky, ale i právní úprava. Výroční zpráva o hazardním
hraní v České republice v roce 2015 autorů Mravčíka, V. a kol. (Praha: Úřad vlády
České republiky. Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti, 2016, s.
119, elektronická verze dostupná na https://www.drogy-info.cz/publikace/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava-o-hazardnim-hrani-
v-ceske-republice-v-roce-2015/, v listinné verzi s. 121) uvádí odbornou veřejností
uznávané aktivity regulující dostupnost hazardního hraní, kterými jsou:
a) omezení obecné dostupnosti hazardu - omezení počtu provozoven
hazardu, omezení škodlivějších forem hazardu, omezení počtu typů hazardních her,
omezení hazardu na vyhrazené provozovny hazardu, omezení provozování hazardu na určené
lokality, omezení provozní doby provozoven,
b) omezení přístupnosti - zákaz hazardu mládeže nebo zvýšení zákonného
věku pro hazard, omezení přístupu do provozoven na nerezidenty, vyloučení určité
skupiny obyvatel z hazardního hraní či sebevyloučení,
c) omezení či úprava způsobu poskytování hazardu - úprava strukturních
charakteristik her, hráčské limity, zrušení věrnostních/bonusových karet nebo změna
jejich parametrů, limity maximální prohry, vzdělávací programy o problémovém hráčství
pro zaměstnance provozoven hazardu, automatická či povinná intervence u rizikových
hráčů, omezení přístupu k penězům, omezení současného užívání alkoholu a tabáku,
omezení reklamy, vzhled provozoven hazardu, zvýšení ceny hazardu, poskytování hazardu
systémem státního monopolu.
50. Napadená právní úprava z hlediska sledování legitimního cíle, jeho
účelnosti i proporcionality zásahu do tohoto typu "podnikání" proto obstojí i v testu
proporcionality zásahu do práva provozovat jinou hospodářskou činnost, zejména s
ohledem na právě uvedené aktivity regulující dostupnost hazardního hraní uvedené
zejména pod písmeny a) a c). V této souvislosti je možno poukázat i na nález ze dne
14. 6. 2011 sp. zn. Pl. ÚS 29/10 (N 110/61 SbNU 625; 202/2011 Sb.), ve kterém se
Ústavní soud v jiné souvislosti zabýval tzv. objektivními podmínkami provozování
hracích automatů (nezávislých na osobě provozovatele a obecných pravidlech pro provozování,
tedy kdo a jak může provozovat), tedy zda je vůbec zákaz provozování přípustný.
X.
Závěr
51. Ústavní soud na základě výše uvedeného dospěl k závěru, že napadená
ustanovení loterijního zákona nebyla v rozporu s čl. 1 a čl. 26 odst. 1 a 2 Listiny,
stejně jako s čl. 2 odst. 2, popř. čl. 11 odst. 5 Listiny a s čl. 2 odst. 3 Ústavy,
a proto podle § 70 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, rozhodl o zamítnutí
návrhu.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.