551/1991 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 6. prosince 1991
o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky
Změna: 592/1992 Sb., 10/1993 Sb.
Změna: 60/1995 Sb.
Změna: 149/1996 Sb.
Změna: 48/1997 Sb.
Změna: 305/1997 Sb.
Změna: 93/1998 Sb.
Změna: 127/1998 Sb.
Změna: 127/1998 Sb. (část)
Změna: 69/2000 Sb.
Změna: 132/2000 Sb., 220/2000 Sb.
Změna: 49/2002 Sb.
Změna: 420/2003 Sb., 455/2003 Sb.
Změna: 438/2004 Sb.
Změna: 117/2006 Sb.
Změna: 261/2007 Sb., 296/2007Sb.
Změna: 362/2009 Sb.
Změna: 188/2011 Sb.
Změna: 298/2011 Sb.
Změna: 369/2011 Sb.
Změna: 458/2011 Sb. (část)
Změna: 60/2014 Sb.
Změna: 109/2014 Sb.
Změna: 458/2011 Sb., 256/2014 Sb.
Změna: 200/2015 Sb.
Změna: 128/2016 Sb.
Změna: 298/2016 Sb.
Změna: 24/2017 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 206/2020 Sb.
Změna: 161/2021 Sb.
Změna: 260/2022 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Základní ustanovení
§ 1
Zřizuje se Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky (dále jen "Pojišťovna")
se sídlem v Praze.
§ 2
(1) Pojišťovna provádí veřejné zdravotní pojištění, pokud toto pojištění
neprovádějí resortní, oborové a podnikové zdravotní pojišťovny.
(2) Pojišťovna je právnickou osobou, v právních vztazích vystupuje svým jménem,
může nabývat práv a povinností a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
(3) Pojišťovna nesmí provádět nábor pojištěnců prostřednictvím třetí osoby
a nesmí při náboru pojištěnců poskytovat nebo nabízet těmto pojištěncům v souvislosti
s přihlášením se k Pojišťovně nebo svým pojištěncům anebo třetím osobám v souvislosti
s náborem pojištěnců žádné peněžní ani nepeněžní plnění ani jinou výhodu nad rámec
plnění poskytovaného jejím pojištěncům z veřejného zdravotního pojištění, a to ani
v případě, že toto plnění nebo výhoda je hrazena z jiných zdrojů než z prostředků
plynoucích z veřejného zdravotního pojištění.
ČÁST DRUHÁ
Hospodaření Pojišťovny
§ 4
Příjmy Pojišťovny zahrnují:
a) platby pojistného od pojištěnců, zaměstnavatelů a státu,
b) příjmy plynoucími z přirážek k pojistnému, pokut a poplatků z prodlení
účtované Pojišťovnou,
c) dary a ostatní příjmy.
§ 5
Výdaje Pojišťovny zahrnují:
a) platby za poskytované zdravotní služby hrazené z veřejného zdravotního
pojištění (dále jen „hrazené služby“) podle smluv uzavřených s osobami oprávněnými
poskytovat zdravotní služby podle zákona o zdravotních službách (dále jen „poskytovatel“),
b) platby jiným zdravotním pojišťovnám nebo jiným subjektům na základě
smluv o finančním vypořádání plateb za hrazené služby poskytnuté pojištěncům Pojišťovny,
c) náhrady nákladů za neodkladnou zdravotní péči čerpanou pojištěncem
v cizině a náhrady nákladů za zdravotní služby čerpané pojištěncem v jiném členském
státě Evropské unie podle § 14 zákona o veřejném zdravotním pojištění1a)
d) náklady na činnost Pojišťovny podle § 2 odst. 1, kromě nákladů uvedených
v písmenech a), b) a c),
e) úhrady částek, přesahujících limit pro doplatky za léčivé přípravky
a potraviny pro zvláštní lékařské účely částečně hrazené z veřejného zdravotního
pojištění nebo úhrady podílu na těchto částkách v případě změny zdravotní pojišťovny
pojištěncem, za podmínek stanovených zvláštním právním předpisem1b),
f) úhrady za zdravotní služby a náhrady nákladů vynaložené pojištěncem
na zdravotní služby čerpané v členských státech Evropské unie, Evropského hospodářského
prostoru nebo ve Švýcarské konfederaci podle přímo použitelných předpisů Evropské
unie upravujících koordinaci systémů sociálního zabezpečení a podle mezinárodních
smluv v oblasti sociálního zabezpečení,
g) úhrady částek poskytnutých podle § 40 odst. 3 a 4 zákona o veřejném
zdravotním pojištění poskytovatelům hrazených služeb.
§ 6
(1) Pojišťovna každý kalendářní rok sestavuje zdravotně pojistný plán na
následující kalendářní rok (dále jen "zdravotně pojistný plán") a výhled nejméně
na dva další kalendářní roky následující po roce, na který je sestaven zdravotně
pojistný plán (dále jen "výhled"). Při sestavování zdravotně pojistného plánu se
vychází z výhledu.
(2) Zdravotně pojistný plán je zpravidla sestavován jako vyrovnaný, přičemž
vyrovnaným zdravotně pojistným plánem se pro účely tohoto zákona rozumí takový plán,
ve kterém plánované výdaje nepřekračují součet plánovaných příjmů.
(3) Zdravotně pojistný plán může být sestaven jako
a) přebytkový, jestliže je část příjmů daného roku určena k využití až
v následujících letech; tyto příjmy musí být v takovém zdravotně pojistném plánu
vymezeny, nebo
b) schodkový, jestliže je schodek možné uhradit finančními zůstatky na
fondech z minulých let při zachování zůstatku rezervního fondu nejméně ve výši podle
§ 7 odst. 1 písm. b); způsob úhrady schodku musí být v takovém zdravotně pojistném
plánu vymezen.
(4) Pojišťovna hospodaří v souladu se schváleným zdravotně pojistným plánem
nebo provizoriem.
(5) Pojišťovna je povinna zajistit prostřednictvím auditora13) nebo právnické
osoby, která je zapsána v seznamu auditorů13), (dále jen "auditor")
a) ověření účetní závěrky Pojišťovny,
b) ověření návrhu výroční zprávy Pojišťovny za příslušný rok.
(6) Pojišťovna je povinna v návaznosti na termíny stanovené jiným zákonem
pro předkládání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu předložit Ministerstvu
zdravotnictví a Ministerstvu financí návrh zdravotně pojistného plánu na následující
kalendářní rok, účetní závěrku, návrh výroční zprávy za minulý kalendářní rok včetně
zprávy auditora a pro informaci také výhled.
(7) Zdravotně pojistný plán a výhled obsahují údaje o Pojišťovně, plán příjmů
a výdajů Pojišťovny včetně členění podle jednotlivých fondů, předpokládaný vývoj
struktury pojištěnců, údaje o rozsahu hrazených služeb zajišťovaných Pojišťovnou,
plán vývoje sítě smluvních poskytovatelů hrazených služeb včetně informace o zajištění
dostupnosti hrazených služeb a plán provozních nákladů. Podrobnou strukturu obsahu
informací podle věty první a způsob předkládání zdravotně pojistného plánu a výhledu
stanoví Ministerstvo zdravotnictví společně s Ministerstvem financí vyhláškou.
(8) Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí posoudí předložený
návrh zdravotně pojistného plánu z hlediska souladu s právními předpisy a z hlediska
souladu s veřejným zájmem podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.
(9) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí po posouzení
souladu návrhu zdravotně pojistného plánu s právními předpisy a veřejným zájmem podle
zákona o veřejném zdravotním pojištění zjistí, že návrh zdravotně pojistného plánu
není s těmito hledisky v rozporu, předloží návrh zdravotně pojistného plánu vládě.
(10) V případě, kdy Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo financí zjistí,
že návrh zdravotně pojistného plánu odporuje právním předpisům anebo veřejnému zájmu
podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, vrátí Pojišťovně návrh zdravotně pojistného
plánu s výzvou k přepracování. Pojišťovna předloží přepracovaný návrh zdravotně pojistného
plánu do 30 dnů ode dne doručení výzvy.
(11) Návrh zdravotně pojistného plánu, účetní závěrku a návrh výroční zprávy
za minulý rok schvaluje na návrh vlády Poslanecká sněmovna Parlamentu v návaznosti
na termíny projednávání návrhu státního rozpočtu a státního závěrečného účtu.
(12) Nebude-li zdravotně pojistný plán Pojišťovny schválen před 1. lednem
příslušného kalendářního roku, řídí se činnost Pojišťovny do schválení zdravotně
pojistného plánu provizoriem stanoveným Ministerstvem zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem
financí. Základem pro stanovení provizoria je návrh zdravotně pojistného plánu na
příslušný kalendářní rok.
(13) Schválený zdravotně pojistný plán, nebo do schválení zdravotně pojistného
plánu provizorium, výroční zprávu a účetní závěrku Pojišťovna zveřejní na svých internetových
stránkách.
(14) Při uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti
může být zdravotně pojistný plán navržen podle odstavce 3 písm. b) jen v případě,
že schodek bude možné uhradit nejvýše jednou třetinou finančních zůstatků Pojišťovny
z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí.
§ 7
(1) Pojišťovna vytváří a spravuje tyto fondy:
a) základní fond; zdrojem základního fondu jsou platby pojistného na
veřejné zdravotní pojištění a další příjmy v rozsahu stanoveném prováděcím právním
předpisem. Základní fond zdravotního pojištění slouží k úhradě hrazených služeb,
k přídělům do provozního fondu ke krytí nákladů na činnost Pojišťovny, k přídělům
dalším fondům a k dalším platbám v rozsahu stanoveném zákonem o veřejném zdravotním
pojištění nebo prováděcím právním předpisem podle odstavce 4 a k úhradám částek přesahujících
limit pro doplatky za léčivé přípravky a potraviny pro zvláštní lékařské účely částečně
hrazené z veřejného zdravotního pojištění nebo k úhradám podílu na těchto částkách
v případě změny zdravotní pojišťovny pojištěncem, za podmínek stanovených zvláštním
právním předpisem1b)
b) rezervní fond; minimální výše rezervního fondu činí 1,5 % průměrných
ročních výdajů základního fondu zdravotního pojištění Pojišťovny za bezprostředně
předcházející tři kalendářní roky. Rezervní fond se tvoří příděly převodem části
zůstatku základního fondu nebo ostatních fondů. Rezervní fond používá Pojišťovna
ke krytí schodků základního fondu a ke krytí hrazených služeb v případech výskytu
hromadných onemocnění a přírodních katastrof nebo Pojišťovnou nezaviněného významného
poklesu výběru pojistného; výše rezervního fondu může v takovém případě klesnout
v průběhu kalendářního roku pod minimální výši. Nejde-li o případ uvedený v předchozí
větě, je Pojišťovna povinna udržovat rezervní fond ve stanovené minimální výši,
c) provozní fond,
d) sociální fond,
e) fond majetku,
f) fond reprodukce majetku.
(2) Pojišťovna může vytvářet fond prevence. Z fondu prevence lze nad rámec
hrazených služeb hradit zdravotní služby s prokazatelným preventivním, diagnostickým
nebo léčebným efektem, jsou-li poskytovány pojištěncům v souvislosti s jejich existujícím
nebo hrozícím onemocněním. Prostředky fondu prevence lze využít také k realizaci
preventivních zdravotnických programů sloužících k odhalování závažných onemocnění,
na podporu rehabilitačně rekondičních aktivit vedoucích k prokazatelnému zlepšení
zdravotního stavu pojištěnců a dále na podporu projektů podporujících zvýšení kvality
zdravotních služeb, zdravý způsob života a zdraví pojištěnců. Zdrojem fondu jsou
finanční prostředky z podílu na výsledku hospodaření po zdanění stanoveného statutárními
orgány Pojišťovny z činností, které nad rámec provádění veřejného zdravotního pojištění
Pojišťovna provádí v souladu se zákony a statutem Pojišťovny. Z finančních prostředků
základního fondu může Pojišťovna použít prostředky odpovídající až 5 promile z pojistného
na veřejné zdravotní pojištění po přerozdělení provedeném podle zákona o pojistném
na veřejné zdravotní pojištění za bezprostředně předcházející kalendářní rok jako
zdroj fondu prevence v případě splnění podmínek naplnění rezervního fondu a vyrovnaného
hospodaření. Za splnění těchto podmínek může Pojišťovna převést jako zdroj fondu
prevence také finanční prostředky z provozního fondu a příjmy plynoucí z pokut, přirážek
k pojistnému a penále účtovaných Pojišťovnou v oblasti veřejného zdravotního pojištění.
(3) Pro účely podpory testování zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných
na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 prostřednictvím diagnostického zdravotnického
prostředku in vitro pro sebetestování nebo prostřednictvím diagnostického zdravotnického
prostředku in vitro, pro který bylo Ministerstvem zdravotnictví podle zákona upravujícího
diagnostické zdravotnické prostředky in vitro povoleno jeho použití laickou osobou,
Pojišťovna nad rámec zdrojů uvedených v odstavci 2 větě čtvrté jako další zdroj fondu
prevence použije finanční prostředky základního fondu. Příděl finančních prostředků
ze základního fondu do fondu prevence v takovém případě Pojišťovna provede vždy do
60 dnů po skončení kalendářního měsíce, a to ve výši finančních prostředků, které
byly v tomto kalendářním měsíci z fondu prevence vynaloženy na podporu testování
podle věty první. Za zaměstnance podle věty první se považují také dočasně přidělení
zaměstnanci agentury práce a další osoby, které na základě jiného právního vztahu,
než je pracovněprávní vztah, vykonávají práci nebo obdobnou činnost na pracovišti
zaměstnavatele společně s jeho zaměstnanci.
(4) Ministerstvo financí po projednání s Ministerstvem zdravotnictví stanoví
právním předpisem podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů uvedených
v odstavci 1, podmínky jejich tvorby, užití, přípustnosti vzájemných převodů finančních
prostředků a hospodaření s nimi, limit nákladů na činnost podle § 5 písm. d) krytých
ze zdrojů základního fondu, a to z prostředků získaných z pojistného na veřejné zdravotní
pojištění po přerozdělení, z výnosu penále, pokut, přirážek k pojistnému a náhrad
škod, které smí Pojišťovna použít k tvorbě provozního fondu za každé účetní období
včetně postupu propočtu tohoto limitu.
(5) Zůstatky fondu sociálního, případně jiného fondu vytvořeného v rámci
povoleného limitu maximální výše nákladů na činnost a maximální výše výdajů na pořízení
hmotného a nehmotného majetku čerpaného v souladu s rozhodnutím Správní rady ve prospěch
zaměstnanců Pojišťovny se převádí k 1. lednu 1999 jako mimořádný příděl sociálního
fondu. Pokud Pojišťovna vytvářela v rámci tohoto limitu provozní fond, převádí se
jeho zůstatek do následujícího období. Finanční zůstatky ostatních účelových fondů
se převádí k 1. lednu 1999 jako mimořádný příděl rezervního fondu. Pokud má Pojišťovna
rezervní fond naplněn, převede zůstatky účelových fondů do základního fondu. Převod
ostatních zůstatků účelových fondů provede Pojišťovna v souladu s podmínkami uvedenými
ve vyhlášce Ministerstva financí s využitím převodových můstků nové účtové osnovy.
(6) Pojišťovna nesmí zřizovat a provozovat poskytovatele5) a podnikat6) s
prostředky plynoucími z veřejného zdravotního pojištění.
(7) Pokutu uloženou podle tohoto zákona nebo zvláštního právního předpisu
je Pojišťovna povinna hradit z prostředků provozního fondu.
§ 7a
(1) Kontrolu činnosti Pojišťovny provádí Ministerstvo zdravotnictví v
součinnosti s Ministerstvem financí. Zjistí-li toto ministerstvo závažné nedostatky
v činnosti Pojišťovny, zejména nedodržování tohoto zákona, předpisů o veřejném zdravotním
pojištění nebo schváleného zdravotně pojistného plánu, je oprávněno podle povahy
zjištěného nedostatku
a) vyžadovat, aby Pojišťovna ve stanovené lhůtě zjednala nápravu, zejména
uvedla svou činnost do souladu s tímto zákonem, předpisy o veřejném zdravotním pojištění
a schváleným zdravotně pojistným plánem,
b) zavést nucenou správu na dobu nejvýše jednoho roku.
(2) V případě nucené správy podléhají rozhodnutí a právní jednání ředitele
Pojišťovny a dalších orgánů Pojišťovny schválení nuceného správce, jinak jsou neplatná.
Nucený správce je oprávněn činit rozhodnutí a právní jednání, které jinak přísluší
řediteli Pojišťovny nebo jinému orgánu Pojišťovny.
(3) Na rozhodování o nucené správě se vztahují obecné předpisy o správním
řízení,7) pokud tento zákon nestanoví jinak. Účastníkem řízení je Pojišťovna. Podaný
rozklad proti rozhodnutí o zavedení nucené správy nemá odkladný účinek. Rozhodnutí,
kterým se zavádí nucená správa, obsahuje též jméno, příjmení a rodné číslo správce.
(4) Správce je zaměstnancem Ministerstva zdravotnictví nebo Ministerstva
financí. Správce je oprávněn přibírat k výkonu nucené správy další osoby. Správce
a osoby přibrané k výkonu nucené správy jsou oprávněni seznamovat se se všemi skutečnostmi,
které se týkají Pojišťovny. Jsou zároveň povinni zachovávat o těchto skutečnostech
mlčenlivost; tato povinnost platí i po skončení nucené správy.
(5) Správce může povinnosti mlčenlivosti zprostit ministr zdravotnictví na
žádost orgánu činného v trestním řízení, je-li vedeno trestní řízení v souvislosti
se závažnými nedostatky v činnosti Pojišťovny, pro které byla zavedena nucená správa.
§ 8
(1) Pojišťovna je povinna vždy do 60 dnů po skončení kalendářního čtvrtletí
podat Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí zprávu o svém hospodaření.
Způsob podávání těchto informací a jejich rozsah stanoví Ministerstvo zdravotnictví
v dohodě s Ministerstvem financí prováděcím právním předpisem. V případě zjištění
bilanční nerovnováhy je současně povinna předložit Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu
financí návrh opatření. Ministerstvo zdravotnictví po projednání s Ministerstvem
financí předloží návrh opatření vládě. Ministerstvo zdravotnictví informuje veřejnost
o hospodaření Pojišťovny prostřednictvím sdělovacích prostředků.
(2) V případě platební neschopnosti Pojišťovny zaručuje uhrazení nákladů
poskytnutých hrazených služeb po vyčerpání prostředků rezervního fondu státní rozpočet
České republiky ve formě návratné finanční výpomoci.
(3) Objem návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu může činit nejvýše
50 % prokázaného nedostatku finančních prostředků způsobeného zvýšeným rozsahem poskytovaných
hrazených služeb. O poskytnutí návratné finanční výpomoci rozhoduje vláda na návrh
ministra zdravotnictví po dohodě s ministrem financí.
§ 9
Pojišťovna je povinna zajistit oddělenou evidenci fondů a oddělenou evidenci
majetku a používání finančních prostředků. Pojišťovna je povinna vést účetnictví
podle zvláštní účtové osnovy a postupu účtování pro zdravotní pojišťovny, které vydá
Ministerstvo financí.
§ 9a
Pojišťovna podává Ministerstvu zdravotnictví a Ministerstvu financí
a) informace o celkových příjmech a výdajích a vlastnictví cenných papírů
k poslednímu dni kalendářního měsíce, a to do 25 dnů po skončení tohoto kalendářního
měsíce,
b) informace o stavu zůstatků na jejích bankovních účtech k poslednímu
dni kalendářního měsíce, a to do 15 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce,
c) informace o stavu svých závazků a pohledávek k poslednímu dni kalendářního
měsíce, a to do 45 dnů po skončení tohoto kalendářního měsíce.
§ 10
Pojišťovna vytváří svůj vlastní účetní a informační systém, který musí navazovat
na státní statistickou evidenci a respektovat požadavky průkaznosti.
§ 11
(1) Pojišťovna je povinna bezplatně předat Ministerstvu zdravotnictví
na základě jeho žádosti informace z informačního systému podle § 24, které si Ministerstvo
zdravotnictví vyžádá jako nezbytné k výkonu své působnosti při
a) tvorbě úhradových mechanismů systému veřejného zdravotního pojištění,
b) sledování místní a časové dostupnosti zdravotních služeb,
c) udržování a rozvoji systému přerozdělování pojistného, nebo
d) sledování ekonomické efektivity zdravotních služeb.
(2) Pojišťovna je povinna bezplatně předat Ministerstvu financí na základě
jeho žádosti informace podle odstavce 1 písm. c) a d), které si Ministerstvo financí
vyžádá jako nezbytné k výkonu své působnosti.
(3) Pojišťovna je povinna bezplatně předat Českému statistickému úřadu na
základě jeho žádosti informace z informačního systému podle § 24, které si Český
statistický úřad vyžádá jako nezbytné k výkonu své působnosti11), zejména pro sestavování
Zdravotnického účtu České republiky.
(4) Předáváním informací podle odstavců 1 až 3 nejsou dotčena ustanovení
jiných právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů.
ČÁST TŘETÍ
Organizační struktura Pojišťovny
§ 12
(1) Organizační strukturu Pojišťovny tvoří Ústředí, regionální pobočky (zpravidla
jedna regionální pobočka pro vyšší územní samosprávný celek) a další klientská pracoviště.
Regionální pobočky a klientská pracoviště jsou organizačními složkami Pojišťovny,
které jednají a vykonávají činnost jménem Pojišťovny.
(2) Organizaci Ústředí, jakož i označení, organizaci, umístění, územní působnost
a úkoly regionálních poboček a klientských pracovišť upraví organizační řád Pojišťovny.
§ 13
Ústředí
(1) Ústředí řídí činnost organizačních složek Pojišťovny.
(2) Ústředí provádí rozhodnutí Správní rady, rozhoduje o činnosti Pojišťovny,
zabezpečuje součinnost se státními orgány, dalšími orgány veřejné správy, právnickými
a fyzickými osobami a další činnost související s prováděním veřejného zdravotního
pojištění.
§ 14
nadpis vypuštěn
(1) Statutárním orgánem Pojišťovny je ředitel. Ředitele Pojišťovny jmenuje
a odvolává Správní rada Pojišťovny.
(2) V čele regionální pobočky stojí ředitel regionální pobočky, kterého
jmenuje a odvolává ředitel Pojišťovny.
§ 15
nadpis vypuštěn
(1) Ředitel Pojišťovny je jmenován na dobu 4 let. Ředitele Pojišťovny lze
odvolat i před uplynutím období, na které byl jmenován.
(2) Ředitelem Pojišťovny může být jmenována osoba, která
a) je plně svéprávná,
b) je bezúhonná, a
c) má ukončené vysokoškolské vzdělání.
(3) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona považuje osoba, která nebyla
pravomocně odsouzena pro trestný čin majetkové povahy nebo pro úmyslný trestný čin,
pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena. Bezúhonnost se dokládá výpisem
z evidence Rejstříku trestů, který nesmí být starší než 3 měsíce.
(4) Ředitelem Pojišťovny nesmí být osoba, která
a) je vedoucím zaměstnancem nebo členem orgánu jiné zdravotní pojišťovny,
b) je distributorem léčivých přípravků nebo zdravotnických prostředků,
nebo výrobcem léčivých přípravků nebo zdravotnických prostředků,
c) je společníkem, statutárním orgánem nebo členem orgánu právnické osoby,
která je distributorem léčivých přípravků nebo zdravotnických prostředků, nebo výrobcem
léčivých přípravků nebo zdravotnických prostředků,
d) je poskytovatelem, s nímž Pojišťovna uzavřela smlouvu o poskytování
a úhradě hrazených služeb, a poskytování hrazených služeb je převažující činností
této osoby,
e) je společníkem, statutárním orgánem nebo členem orgánu právnické osoby
poskytující zdravotní služby podle zákona o zdravotních službách, s níž Pojišťovna
uzavřela smlouvu o poskytování a úhradě hrazených služeb, a poskytování hrazených
služeb je převažující činností této osoby,
f) je společníkem, statutárním orgánem nebo členem orgánu právnické osoby,
která je dodavatelem zboží nebo služeb Pojišťovně, nebo
g) jako podnikající fyzická osoba dodává zboží nebo služby Pojišťovně.
(5) Neexistenci překážek podle odstavce 4 osvědčuje osoba čestným prohlášením.
V čestném prohlášení je osoba povinna uvést pravdivé údaje, opatřit jej podpisem
a doručit Pojišťovně nejpozději v den předcházející dni začátku výkonu funkce ředitele
Pojišťovny, jinak osobě funkce ředitele Pojišťovny zaniká.
(6) Ředitel Pojišťovny je povinen bez zbytečného odkladu oznámit Správní
radě, že u něj nastala některá ze skutečností uvedených v odstavci 4, které brání
výkonu funkce ředitele Pojišťovny.
(7) Výkon funkce ředitele Pojišťovny končí
a) uplynutím funkčního období,
b) odvoláním,
c) dnem doručení písemného prohlášení o vzdání se funkce nebo dnem učinění
oznámení podle odstavce 6, že přestal splňovat podmínky pro výkon funkce ředitele
Pojišťovny, Správní radě,
d) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o spáchání přestupku podle § 23a
odst. 1 písm. a) nebo b),
e) dnem nabytí právní moci rozsudku o omezení svéprávnosti,
f) dnem nabytí právní moci rozsudku, kterým byl odsouzen pro trestný
čin uvedený v odstavci 3, nebo
g) smrtí, prohlášením za mrtvého nebo dnem prohlášení za nezvěstného.
(8) Uvolní-li se funkce ředitele Pojišťovny před uplynutím jeho funkčního
období, jmenuje Správní rada nového ředitele Pojišťovny nejpozději do 60 kalendářních
dnů. Do doby jmenování nového ředitele Pojišťovny vykonává tuto funkci vedoucí zaměstnanec
Pojišťovny, kterého výkonem této funkce pověří Správní rada.
ČÁST ČTVRTÁ
Orgány Pojišťovny
§ 17
(1) Orgány Pojišťovny jsou Správní rada a Dozorčí rada.
(2) Prostřednictvím orgánů Pojišťovny je zajišťována účast pojištěnců Pojišťovny,
zaměstnavatelů pojištěnců a státu na řízení Pojišťovny.
§ 18
(1) Členem orgánu Pojišťovny anebo jeho náhradníkem může být jen bezúhonný
občan České republiky s trvalým pobytem na území České republiky, který dosáhl věku
nejméně 25 let a je plně způsobilý činit právní úkony. Členem orgánu Pojišťovny a
vedoucím pracovníkem ústředí, případně vedoucím pracovníkem nižší organizační jednotky
nebo jejich zástupcem nesmí být z důvodu střetu zájmů osoba, která
a) je členem statutárního orgánu, dozorčí rady, společníkem právnické
osoby, která je dodavatelem zboží či služeb Pojišťovně,
b) jako fyzická osoba podnikající dodává zboží či služby Pojišťovně,
c) je v postavení osoby blízké k osobám uvedeným v písmenech a) a b).
(2) Do každého orgánu Pojišťovny jsou na stejné funkční období voleni nebo
jmenováni nejméně tři náhradníci. Náhradníci nastupují na místo členů, jejichž členství
je ukončeno v průběhu jejich funkčního období anebo na místo členů, kteří nemohou
z vážných důvodů po dobu přesahující jeden kalendářní měsíc plnit úkoly vyplývající
z jejich funkce v Pojišťovně. Náhradník vykonává funkci za člena jen po dobu, po
kterou vážné důvody na straně člena trvají.
(3) Člen Správní rady nemůže být současně členem Dozorčí rady a naopak. Člen
Správní rady nemůže být členem Dozorčí rady ani ve čtyřletém funkčním období, následujícím
po skončení jeho členství ve Správní radě; to platí i pro člena Dozorčí rady v případě
jeho členství ve Správní radě.
(4) Funkční období člena orgánu Pojišťovny činí čtyři roky.
(5) Volený člen orgánu Pojišťovny je povinen bez zbytečného odkladu oznámit
Pojišťovně, že u něj nastala některá ze skutečností uvedených v odstavci 1, která
brání výkonu funkce člena orgánu Pojišťovny. Jde-li o člena orgánu, který byl jmenován,
je povinen tuto skutečnost bez zbytečného odkladu oznámit Pojišťovně a tomu, kdo
navrhl vládě jeho jmenování.
(6) Výkon funkce člena orgánu Pojišťovny končí
a) uplynutím funkčního období,
b) odvoláním,
c) dnem doručení písemného prohlášení o vzdání se funkce nebo dnem učinění
oznámení podle odstavce 5 Pojišťovně,
d) dnem nabytí právní moci rozsudku o omezení svéprávnosti,
e) dnem nabytí právní moci rozsudku, kterým byl odsouzen pro trestný
čin uvedený v § 15 odst. 3,
f) smrtí, prohlášením za mrtvého nebo dnem prohlášení za nezvěstného,
nebo
g) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o spáchání přestupku podle § 23a
odst. 1 písm. a) nebo c).
(7) Člen orgánu Pojišťovny nevykonává svou funkci v pracovněprávním vztahu
k Pojišťovně. Člen orgánu Pojišťovny má nárok na náhradu výdajů spojených s výkonem
funkce a za výkon funkce mu lze poskytnout odměnu ve výši stanovené ve zdravotně
pojistném plánu.
(8) Pravidla jednání a způsob rozhodování orgánů Pojišťovny upraví jednací
řád Pojišťovny.
(9) Neexistenci překážek podle odstavců 1 a 3 osvědčuje osoba čestným prohlášením.
V čestném prohlášení je osoba povinna uvést pravdivé údaje, opatřit jej podpisem
a doručit Pojišťovně nejpozději v den předcházející dni začátku výkonu funkce, jinak
osobě funkce člena orgánu Pojišťovny zaniká.
§ 20
Správní rada
(1) Správní rada rozhoduje o
a) schválení organizačního řádu Pojišťovny,
b) schválení návrhu zdravotně pojistného plánu, výhledu, účetní závěrky
a návrhu výroční zprávy,
c) schválení objemu úhrad poskytovatelům,
d) jmenování a odvolání ředitele Pojišťovny,
e) schválení zásad smluvní politiky,
f) žádosti Pojišťovny o úvěr,
g) nákupu nemovitostí v pořizovací ceně vyšší než 2 000 000 Kč,
h) nákupu hmotného a nehmotného majetku v pořizovací ceně vyšší než 2
000 000 Kč,
i) zahájení zadávání podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek na
služby podle zákona o veřejných zakázkách12),
j) převzetí ručitelského závazku,
k) použití prostředků rezervního fondu,
l) dalších důležitých věcech, které souvisí s činností Pojišťovny a které
si k rozhodování vyhradí.
(2) Správní radu tvoří 10 členů jmenovaných vládou a 20 členů volených Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu podle principu poměrného zastoupení politických stran v Poslanecké
sněmovně Parlamentu. Členy Správní rady jmenované vládou jmenuje a odvolává vláda
na návrh ministra zdravotnictví. Členy Správní rady volené Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu.
(3) Správní rada volí ze svého středu předsedu a místopředsedu Správní rady.
(4) Předseda, popřípadě místopředseda svolává a řídí jednání Správní rady.
(5) Správní rada rozhoduje hlasováním. K přijetí rozhodnutí Správní rady
podle odstavce 1 písm. b), d), f), j) a k) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
všech členů Správní rady.K ostatním rozhodnutím Správní rady podle odstavce 1 je
třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů.
(6) Správní rada je usnášeníschopná, jestliže je přítomna nadpoloviční většina
všech jejích členů.
(7) Po ustavující schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu se konají do 90 kalendářních
dnů nové volby 20 členů volených Poslaneckou sněmovnou Parlamentu podle odstavce
2 věty první.
§ 21
Dozorčí rada
(1) Dozorčí rada dohlíží na dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů
a celkové hospodaření Pojišťovny. Za tím účelem jsou její členové oprávněni nahlížet
do veškerých dokumentů Pojišťovny a zjišťovat stav a způsob hospodaření Pojišťovny.
(2) Dozorčí rada projednává návrh zdravotně pojistného plánu, účetní závěrku
a návrh výroční zprávy a své stanovisko předkládá společnému jednání Správní rady
a Dozorčí rady.
(3) Dozorčí radu tvoří
a) 3 členové, které na návrh ministra financí, ministra práce a sociálních
věcí a ministra zdravotnictví jmenuje a odvolává vláda,
b) 10 členů volených a odvolávaných Poslaneckou sněmovnou Parlamentu;
při obsazování funkcí členů Dozorčí rady se postupuje podle principu poměrného zastoupení
politických stran v Poslanecké sněmovně Parlamentu.
(4) Dozorčí rada rozhoduje hlasováním. K přijetí rozhodnutí Dozorčí rady
je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů Dozorčí rady.
(5) Po ustavující schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu se konají do 90
kalendářních dnů nové volby 10 členů volených Poslaneckou sněmovnou Parlamentu podle
odstavce 3 písm. b).
§ 22
Společné zasedání Správní rady a Dozorčí rady
(1) Společné zasedání Správní rady a Dozorčí rady se svolává za účelem projednání
návrhu zdravotně pojistného plánu, účetní závěrky a návrhu výroční zprávy Pojišťovny.
Společné zasedání se skládá ze všech členů Správní rady, členů Dozorčí rady a ředitele
Pojišťovny.
(2) Společné zasedání Správní rady a Dozorčí rady svolává ředitel Pojišťovny
v dostatečné lhůtě před předložením návrhu zdravotně pojistného plánu, účetní závěrky
a návrhu výroční zprávy orgánům Pojišťovny.
ČÁST PÁTÁ
PŘESTUPKY
§ 23a
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) uvede v čestném prohlášení nepravdivé údaje v rozporu s
1. § 15 odst.
5, nebo
2. § 18 odst. 9,
b) jako ředitel Pojišťovny v rozporu s § 15 odst. 6 neoznámí Správní
radě, že u něj nastala některá ze skutečností, která brání výkonu funkce ředitele
Pojišťovny, nebo
c) jako volený nebo jmenovaný člen orgánu Pojišťovny v rozporu s § 18
odst. 5 neoznámí Pojišťovně nebo tomu, kdo vládě navrhl jeho jmenování, že u něj
nastala některá ze skutečností, která brání výkonu funkce člena orgánu Pojišťovny.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) bodu 2 nebo
podle odstavce 1 písm. c),
b) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) bodu 1 nebo
podle odstavce 1 písm. b).
§ 23b
Přestupky právnických osob
(1) Pojišťovna se dopustí přestupku tím, že
a) provádí nábor pojištěnců v rozporu s § 2 odst. 3,
b) nepředloží Ministerstvu zdravotnictví nebo Ministerstvu financí návrh
zdravotně pojistného plánu, účetní závěrku, návrh výroční zprávy za minulý kalendářní
rok nebo zprávu auditora podle § 6 odst. 3,
c) v rozporu s § 7 odst. 6 zřídí nebo provozuje poskytovatele, nebo podniká
s prostředky plynoucími z veřejného zdravotního pojištění,
d) nepodá Ministerstvu zdravotnictví nebo Ministerstvu financí zprávu
o svém hospodaření podle § 8 odst. 1, nebo
e) neposkytne Ministerstvu zdravotnictví, Ministerstvu financí nebo Českému
statistickému úřadu na jejich žádost informace z informačního systému Pojišťovny
podle § 11.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 200 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. d),
b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b) nebo c),
c) 2 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. e),
d) 5 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a).
ČÁST ŠESTÁ
Informační systém Pojišťovny
§ 24
(1) Pojišťovna spravuje, aktualizuje a rozvíjí informační systém Pojišťovny.
(2) Používání údajů z informačního systému Pojišťovny pro vlastní potřebu
je jejím výhradním právem. Používat údaje z informačního systému Pojišťovny pro jiné
účely lze jen způsobem a za podmínek stanovených tímto zákonem nebo zvláštním právním
předpisem.8)
(3) Pojišťovna je povinna ze svého informačního systému podávat na základě
písemné žádosti registrujícího poskytovatele ambulantní péče v oboru všeobecné praktické
lékařství nebo v oboru praktické lékařství pro děti a dorost informace o hrazených
službách, které byly poskytnuty jejím pojištěncům, kteří jsou u takového poskytovatele
registrováni, jinými poskytovateli včetně předpisu léčivých přípravků a zdravotnických
prostředků; tyto informace Pojišťovna poskytuje bezplatně.
§ 24a
(1) Členové a náhradníci orgánů Pojišťovny, její zaměstnanci a fyzické osoby
zajišťující zpracování údajů z informačního systému na základě smlouvy jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvěděli při výkonu své funkce
nebo zaměstnání anebo při zpracování údajů z informačního systému na základě smlouvy,
popřípadě v souvislosti s nimi. Tato povinnost trvá i po skončení jejich funkce nebo
pracovněprávního vztahu anebo smluvního vztahu k Pojišťovně. Povinnosti mlčenlivosti
mohou být tyto osoby zproštěny pouze písemně s uvedením rozsahu a účelu tím, v jehož
zájmu mají tuto povinnost.
(2) Pojišťovna je povinna vytvořit podmínky pro zachování mlčenlivosti podle
odstavce 1. To platí i při využívání a umožnění přístupu k údajům evidovaným pomocí
výpočetní techniky.
(3) Za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost se považuje i využití vědomostí
získaných při kontrole plateb pojistného nebo v souvislosti s ní pro jednání přinášející
prospěch osobě zavázané touto povinností nebo osobám jiným anebo jednání, které by
způsobilo někomu újmu. Takovým jednáním není postup Pojišťovny při uplatňování nároků
Pojišťovny vyplývajících ze zákona.
(4) Za porušení povinnosti mlčenlivosti se nepovažuje poskytnutí informací
Ministerstvu zdravotnictví nebo Ministerstvu financí pro zajištění plnění úkolů stanovených
právními předpisy.
ČÁST SEDMÁ
Společná, přechodná a závěrečná ustanovení
§ 26
Pojišťovna je povinna v období prvních dvou let od nabytí účinnosti tohoto
zákona uzavřít smlouvu s každým zdravotnickým zařízením, které o to požádá. Každé
zdravotnické zařízení je v tomto období povinno uzavřít smlouvu s Pojišťovnou, pokud
o to Pojišťovna požádá. Tato povinnost se v roce 1992 nevztahuje na zdravotnická
zařízení financovaná ze státního rozpočtu České republiky.
§ 27
Správní rada Ústřední pojišťovny, Dozorčí rada Pojišťovny, Správní rada
Okresní pojišťovny a Dozorčí rada Okresní pojišťovny se ustaví do šesti měsíců ode
dne účinnosti tohoto zákona. Česká národní rada zvolí ředitele Pojišťovny do jednoho
měsíce od nabytí účinnosti tohoto zákona.
Burešová v.r.
Pithart v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 438/2004 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Dozorčí rada musí být doplněna o zástupce pojištěnců a zaměstnavatelů
pojištěnců pro jednotlivé krajské pobočky do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona;
po dobu 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona plní funkci Dozorčí rady pouze členové
Dozorčí rady Pojišťovny zvolení a jmenovaní podle dosavadních předpisů.
2. Pojišťovna je povinna uvést svůj organizační řád do souladu se zákonem
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění tohoto
zákona, do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Finanční prostředky rezervního fondu přesahující ke dni nabytí účinnosti
tohoto zákona výši rezervního fondu stanovenou zákonem č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění tohoto zákona, je Pojišťovna povinna
převést do základního fondu do 15 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.V zákona č. 117/2006 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Výkon funkce ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (dále
jen "Pojišťovna"), který vykonává tuto funkci ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona,
zaniká posledním dnem kalendářního měsíce, ve kterém tento zákon nabyl účinnosti.
Do doby zvolení nového ředitele Pojišťovny vykonává funkci ředitele vedoucí zaměstnanec
Pojišťovny, kterého výkonem této funkce pověří Správní rada Pojišťovny.
2. Funkční období členů orgánů Pojišťovny, kteří vykonávají funkci člena
orgánu Pojišťovny ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, končí posledním dnem kalendářního
měsíce, ve kterém tento zákon nabyl účinnosti.
Čl. VI zákona č. 298/2011 Sb.
Přechodná ustanovení
1. K zajištění kvality a dostupnosti zdravotní péče, fungování systému zdravotnictví
a jeho stability v rámci finančních možností systému veřejného zdravotního pojištění
převede k 1. lednu 2012 na zvláštní účet všeobecného zdravotního pojištění, zřízený
podle zákona č. 592/1992 Sb. Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky ze základního
fondu zdravotního pojištění částku ve výši jedné třetiny částky, kterou evidovala
Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky na tomto účtu k 31. prosinci 2010.
2. Finanční prostředky podle bodu 1 se stanou součástí prvního přerozdělování
v roce 2012. Pokud Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky nesplní povinnost
stanovenou v bodu 1 nejdéle do 5. ledna 2012, bude Ministerstvo zdravotnictví postupovat
na podnět dozorčího orgánu podle § 21 odst. 4 věty druhé zákona č. 592/1992 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. IV zákona č. 256/2014 Sb.
Přechodné ustanovení
Pojišťovna při plnění povinnosti uhradit pojištěnci částky přesahující limit
pro regulační poplatky a doplatky za předepsané částečně hrazené léčivé přípravky
nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely podle § 16b odst. 2 zákona č. 48/1997
Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících
zákonů, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, postupuje podle
§ 5 písm. e) a § 7 odst. 1 písm. a) zákona č. 551/1991 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. IV zákona č. 200/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Neprokáží-li osoby, které ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona vykonávají
funkci ředitele nebo člena orgánu Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky,
že splňují požadavky stanovené pro její výkon zákonem č. 551/1991 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, výkon jejich funkce končí uplynutím 6 měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1a) Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
1b) § 16a a 16b zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 261/2007 Sb.
2) Zákon ČNR č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře auditorů České republiky.
3) § 14 odst. 5 a 6 zákona ČNR č. 524/1992 Sb.
3a) Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve
znění pozdějších předpisů. Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3b) Zákon č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon ČNR č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních,
ve znění pozdějších předpisů.
6) § 2 odst. 1 obchodního zákoníku.
7) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
8) Například zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
8a) § 38 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění
zákona č. 148/1996 Sb.
10) § 55 odst. 1 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve
znění zákona č. 230/2008 Sb.
11) Zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších
předpisů.
12) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
13) Zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech),
ve znění pozdějších předpisů.