523/1992 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 20. října 1992
o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky
Změna: 170/2004 Sb.
Změna: 284/2004 Sb.
Změna: 70/2006 Sb.
Změna: 312/2006 Sb.
Změna: 124/2008 Sb., 189/2008 Sb.
Změna: 254/2008 Sb.
Změna: 223/2009 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 52/2012 Sb.
Změna: 168/2012 Sb.
Změna: 378/2015 Sb.
Změna: 94/2018 Sb.
Změna: 527/2020 Sb.
Změna: 527/2020 Sb. (část)
Změna: 172/2023 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Tento zákon upravuje:
a) poskytování právní pomoci a finančně ekonomických rad ve věcech daní,
poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění (dále jen „daně“), jakož i ve věcech,
které s daněmi přímo souvisejí (dále jen „daňové poradenství“) a
b) vznik, postavení a působnost Komory daňových poradců České republiky
(dále jen „komora“) v souladu s právem Evropských společenství1).
§ 2
Tímto zákonem nejsou dotčena oprávnění advokátů, komerčních právníků a auditorů,
popřípadě jiných osob a orgánů, upravená zvláštními předpisy.1a) Dotčeno není ani
právo fyzické nebo právnické osoby požádat o právní pomoc a finančně ekonomickou
radu ve věcech daní a ve věcech, které s daněmi přímo souvisejí, i jinou fyzickou
osobu než je daňový poradce; tato jiná osoba však nesmí poskytovat uvedenou pomoc
nebo rady soustavně za účelem dosažení zisku,2) nejde-li o osoby uvedené ve větě
první.
ČÁST DRUHÁ
Daňové poradenství
§ 3
Základní ustanovení
(1) Daňové poradenství fyzické nebo právnické osobě (dále jen "klient") poskytuje
daňový poradce nebo hostující daňový poradce.
(2) Daňovým poradcem se rozumí fyzická osoba, zapsaná v seznamu daňových
poradců (dále jen „seznam“) podle § 4 odst. 2 a 3. Hostujícím daňovým poradcem se
rozumí fyzická osoba uvedená v § 8a odst. 1 písm. b) zaregistrovaná v seznamu podle
§ 4 odst. 4; seznam vede komora.
(3) Daňové poradenství se poskytuje na základě smlouvy uzavřené mezi daňovým
poradcem nebo hostujícím daňovým poradcem a klientem. Za poskytnutí daňového poradenství
náleží daňovému poradci nebo hostujícímu daňovému poradci odměna, jejíž výši si obě
smluvní strany dohodnou. Dohoda, kterou je odměna za poskytnutí daňového poradenství
sjednána jako podíl na docíleném snížení daně, daňové úspoře nebo daňové úlevě, popřípadě
jako podíl na ukazatelích výsledku činnosti, nebo je sjednána formou věcného plnění,
je neplatná.
(4) Činí-li daňový poradce nebo hostující daňový poradce právní úkony jménem
klienta, má postavení zástupce podle zvláštních předpisů.3)
(5) Daňový poradce může též vykonávat funkci insolvenčního správce, předběžného
insolvenčního správce, zástupce insolvenčního správce, odděleného insolvenčního správce
a zvláštního insolvenčního správce podle zvláštního právního předpisu3a).
(6) Daňové poradenství mohou na základě smlouvy uzavřené mezi jimi a klientem
vykonávat také obchodní společnosti nebo družstva, které daňové poradenství vykonávají
pomocí daňových poradců, které mají tuto činnost jako předmět podnikání zapsánu do
obchodního rejstříku podle zvláštního předpisu4a) a jejichž skutečný majitel podle
zákona upravujícího evidenci skutečných majitelů a fyzická osoba, která je členem
jejich statutárního orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu anebo v postavení
obdobném postavení člena statutárního orgánu, je osoba bezúhonná (dále jen "daňově
poradenská společnost"); pro doložení bezúhonnosti platí § 5 odst. 3 obdobně. Na
poskytování daňového poradenství daňově poradenskými společnostmi se přiměřeně použijí
ustanovení tohoto zákona pro poskytování daňového poradenství daňovými poradci a
stanovy komory.
(7) Daňově poradenská společnost má při správě daní procesní postavení jako
daňový poradce.
§ 4
Oprávnění k výkonu daňového poradenství
(1) Právo vykonávat daňové poradenství nabývá fyzická osoba dnem zápisu nebo
registrace do seznamu. K tomuto dni se vydá daňovému poradci osvědčení o zápisu do
seznamu nebo hostujícímu daňovému poradci osvědčení o registraci v seznamu (dále
jen „osvědčení“).
(2) Fyzickou osobu, pokud není zapsána podle odstavce 3 nebo zaregistrována
podle odstavce 4, je komora povinna zapsat do seznamu po složení kvalifikační zkoušky
nejpozději však do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž fyzická osoba zkoušku
složila.
(3) Do seznamu komora zapíše také
a) občana jiného státu než členského státu Evropské unie, pokud splňuje
podmínky stanovené mezinárodní smlouvou, kterou je Česká republika vázána, a prokáže,
že je oprávněn poskytovat daňové poradenství ve státě, s nímž Česká republika uzavřela
mezinárodní smlouvu, která ji zavazuje zajistit daňovým poradcům tohoto státu přístup
k poskytování daňového poradenství, a
b) usazeného daňového poradce za podmínek stanovených v § 8b.
(4) Do seznamu komora zaregistruje hostujícího daňového poradce za podmínek
stanovených v § 8c.
(5) Právo vykonávat daňové poradenství daňový poradce nebo hostující
daňový poradce pozbývá
a) dnem, ke kterému je daňový poradce nebo hostující daňový poradce ze
seznamu vyškrtnut,
b) dnem, ke kterému je daňovému poradci nebo hostujícímu daňovému poradci
výkon daňového poradenství pozastaven,
nejdříve však dnem, kdy bylo daňovému poradci nebo hostujícímu daňovému
poradci doručeno rozhodnutí podle písmene a) nebo b).
§ 5
Kvalifikační zkouška
(1) Kvalifikační zkoušku nebo její část je oprávněna skládat fyzická
osoba podle § 4 odst. 2, která
a) má plnou způsobilost k právním úkonům,
b) je bezúhonná,
c) nevykonává zaměstnání, funkci nebo činnost, vedle nichž zvláštní právní
předpis nepřipouští podnikání,
d) nemá pracovněprávní, služební nebo jiný obdobný poměr ke státnímu
orgánu nebo orgánu územní samosprávy, do jehož působnosti patří kontrola a rozhodování
ve věcech daní,
e) získala vysokoškolské vzdělání nejméně v rámci akreditovaného bakalářského
studijního programu,3b)
f) nebyla v posledních pěti letech před podáním žádosti o vykonání kvalifikační
zkoušky nebo její části vyškrtnuta ze seznamu daňových poradců disciplinárním opatřením
nebo na základě správního trestu.
(2) Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje ten, kdo byl
pravomocně odsouzen
a) pro trestný čin související s předmětem daňového poradenství,
b) pro jiný trestný čin spáchaný úmyslně, jestliže vzhledem k povaze daňového poradenství
a osobě, která se tohoto činu dopustila, je obava, že se dopustí stejného nebo obdobného
činu při výkonu daňového poradenství.
(3) Za účelem doložení bezúhonnosti žadatele si Komora vyžádá podle zvláštního
právního předpisu3c) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o vydání výpisu z
evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické
podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(4) Kvalifikační zkouška se skládá z dílčích částí. V žádosti o vykonání
kvalifikační zkoušky nebo její části se uvede jméno, popřípadě jména a příjmení,
rodné číslo, nebylo-li přiděleno, datum narození, bydliště a vlastnoruční podpis
žadatele. K žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky nebo její části se připojí kopie
dokladů prokazujících splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. e) a čestné prohlášení
prokazující splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. c) a d). O výpis z evidence
Rejstříku trestů žádá komora. Náklady na získání tohoto výpisu nese v uvedeném případě
komora. K žádosti není třeba poskytovat informace podle tohoto odstavce v případě,
že komora tyto informace má a zároveň nedošlo k jejich změně.
(5) Komora po posouzení žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky nebo její
části
a) žádost o vykonání kvalifikační zkoušky nebo její části zamítne, pokud žadatel
nesplňuje podmínky uvedené v odstavci 1; písemné vyhotovení rozhodnutí o zamítnutí
žádosti musí být odůvodněno, musí obsahovat poučení o právu podat opravný prostředek
a musí být žadateli doručeno do vlastních rukou, nebo
b) uvědomí žadatele písemně
nejméně 30 dnů předem o místu a čase konání kvalifikační zkoušky nebo její části.
(6) Kvalifikační zkouška nebo její část se koná před zkušební komisí. Zkušební
komise je složena z poloviny ze zástupců státních finančních orgánů jmenovaných ministerstvem
financí České republiky (dále jen "ministerstvo") a z poloviny zejména z daňových
poradců a dalších odborníků z ekonomické, daňové či právní teorie a praxe jmenovaných
komorou. Předseda zkušební komise je vždy zástupce státních finančních orgánů jmenovaných
ministerstvem. Komise je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina všech
jejích členů.
(7) Obsah kvalifikační zkoušky nebo její části, jakož i složení zkušební
komise, musí odpovídat účelu zkoušky, kterým je zjistit úroveň znalostí žadatele,
potřebných k výkonu daňového poradenství, zejména úroveň znalostí z oboru finančního,
správního, občanského a obchodního práva, financí a ekonomiky a účetnictví. Kvalifikační
zkouška nebo její část se koná v jazyce českém.
(8) O výsledku kvalifikační zkoušky nebo její části rozhoduje zkušební komise
hlasováním. Žadatel složí kvalifikační zkoušku nebo její část, hlasuje-li pro to
nadpoloviční většina přítomných členů zkušební komise. Při rovnosti hlasů rozhoduje
hlas předsedy.
(9) Za vykonání kvalifikační zkoušky nebo její části se platí poplatek, který
je příjmem komory. Poplatek je splatný nejpozději 20 dnů před konáním kvalifikační
zkoušky nebo její části. Nezaplatí-li žadatel poplatek ve lhůtě splatnosti, kvalifikační
zkoušku nebo její část v tomto termínu nekoná.
(10) Podrobnosti o obsahu a průběhu kvalifikační zkoušky nebo její části,
vyhlášení výsledku a jeho doručení upraví komora ve zkušebním řádu. Ve zkušebním
řádu se stanoví rovněž výše poplatku za vykonání kvalifikační zkoušky.
(11) Rozhodnutí, kterým se zamítá žádost o vykonání kvalifikační zkoušky
nebo její části, je komora povinna vydat nejpozději do 20 dnů počítaných od konce
měsíce, v němž bylo řízení ve věci kvalifikační zkoušky nebo její části zahájeno.
Kvalifikační zkoušku nebo její část ukončí zkušební komise nejpozději do 8 měsíců
počítaných od konce měsíce, v němž bylo řízení ve věci kvalifikační zkoušky nebo
její části zahájeno. Do uvedených lhůt se nezapočítává doba, po kterou je žádost
o vykonání kvalifikační zkoušky nebo její části vrácena k doplnění. Platnost složené
části kvalifikační zkoušky lze do celkového hodnocení kvalifikační zkoušky započítat,
pokud od jejího složení neuplynulo více než 24 měsíců. Kvalifikační zkouška je složena,
pokud jsou složeny všechny její dílčí části. Ústní část zkoušky se koná po složení
písemné části zkoušky.
(12) Pokud žadatel kvalifikační zkoušku nebo její část nesloží, může ji konat
znovu, nejdříve však po 3 měsících od posledního dne kalendářního měsíce, v němž
zkušební komise rozhodla o výsledku. K žádosti o opakování kvalifikační zkoušky nebo
její části uvede žadatel pouze jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a
datum ukončení předchozí kvalifikační zkoušky nebo její části; další údaje upravené
v odstavci 3 se v žádosti uvedou jen tehdy, došlo-li oproti předchozí žádosti k jejich
změně. Jinak se použijí ustanovení předchozích odstavců o řízení ve věci kvalifikační
zkoušky nebo její části.
(13) Náklady řízení ve věci kvalifikační zkoušky nebo její části, které vznikly
komoře, hradí komora, náklady vzniklé žadateli hradí žadatel.
(14) Ustanovení odstavců 1 až 13 se přiměřeně použijí také na rozdílovou
zkoušku3d).
§ 6
Práva a povinnosti daňového poradce
(1) Daňový poradce je oprávněn a povinen chránit práva a oprávněné zájmy
svého klienta. Je povinen jednat čestně a svědomitě, důsledně využívat všechny zákonné
prostředky a uplatňovat vše, co podle svého přesvědčení a příkazu klienta pokládá
za prospěšné. Je přitom vázán pouze zákony a dalšími obecně závaznými právními předpisy
a v jejich mezích příkazy klienta.
(2) Daňový poradce je oprávněn odmítnout uzavření smlouvy o poskytnutí daňového
poradenství. Daňový poradce, který v posledních třech letech před zahájením řízení
ve věci kvalifikační zkoušky nebo její části byl pracovníkem státního orgánu nebo
orgánu územní samosprávy, do jehož působnosti patří kontrola a rozhodování ve věcech
daní, nesmí po dobu tří let od vydání osvědčení uzavřít smlouvu o poskytnutí daňového
poradenství s klientem, o jehož záležitostech jako pracovník uvedeného státního orgánu
nebo orgánu územní samosprávy rozhodoval nebo jehož záležitosti projednával.
(3) Daňový poradce je oprávněn odstoupit od uzavřené smlouvy o poskytnutí
daňového poradenství, dojde-li k narušení důvěry mezi ním a klientem, neposkytuje-li
klient potřebnou součinnost nebo nesložil-li klient bez závažného důvodu přiměřenou
zálohu na odměnu za poskytnutí daňového poradenství. Daňový poradce je povinen do
15 dnů ode dne, kdy oznámil klientovi odstoupení od smlouvy o poskytnutí daňového
poradenství
a) učinit všechny neodkladné úkony, pokud klient neučinil jiné opatření,
b) zúčtovat s klientem zálohu na odměnu a výdaje, pokud ji klient zaplatil.
(4) Daňový poradce má právo, aby mu klient ve smluvených lhůtách zaplatil
a) přiměřenou zálohu na odměnu a výdaje,
b) smluvenou výši odměny za poskytnutí daňového
poradenství nebo její odpovídající část, pokud daňový poradce odstoupil od smlouvy
za podmínek upravených v odstavci 3 nebo pokud od smlouvy o poskytnutí daňového poradenství
odstoupil klient,
c) výdaje účelně vynaložené při poskytování daňového poradenství
nebo v souvislosti s ním.
(5) Daňovému poradci, který byl správcem daně podle daňového řádu3e) ustanoven
zástupcem, náleží za dobu výkonu této funkce náhrada ušlého výdělku odpovídající
násobku prokazatelně vynaložených hodin a obvyklé ceny služby poskytované daňovým
poradcem stanovené hodinovou sazbou a náhrada účelně vynaložených výdajů.
(6) Daňoví poradci mohou vykonávat daňové poradenství též společně. Právní
vztahy vyplývající ze společného výkonu daňového poradenství si daňoví poradci upraví
písemnou smlouvou. Při společném výkonu daňového poradenství však klientům odpovídá
každý daňový poradce samostatně; jde-li o společného klienta a není-li dohodnuto
jinak, odpovídají daňoví poradci tomuto klientovi společně a nerozdílně.
(7) Daňový poradce se při poskytování daňového poradenství podle smlouvy
může dát zastoupit jiným daňovým poradcem. Při jednotlivých úkonech může daňového
poradce zastoupit i jeho pracovník. Zastoupení v těchto případech není možné, pokud
klient se zastoupením vyjádří nesouhlas.
(8) Daňový poradce odpovídá klientovi za škodu, která mu v souvislosti s
výkonem daňového poradenství vznikla, pokud ji způsobil daňový poradce, jeho zástupce
nebo pracovník. Daňový poradce se odpovědnosti zprostí, prokáže-li, že škodě nemohl
zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze na něm požadovat.
(9) Daňový poradce, jeho pracovník nebo zástupce, jakož i osoba, která pozbyla
oprávnění k výkonu daňového poradenství, jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech
skutečnostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem daňového poradenství.
Této povinnosti, a to i pro účely trestního řízení, je může zprostit pouze klient
svým prohlášením, avšak i v tomto případě je daňový poradce nebo jeho zástupce povinen
zachovat mlčenlivost, pokud je to v zájmu klienta. Povinnost mlčenlivosti se nevztahuje
na případy zákonem uložené povinnosti překazit a oznámit spáchání trestného činu.
Porušením povinnosti mlčenlivosti není plnění povinností vůči příslušnému orgánu
podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a
financování terorismu a zákona o provádění mezinárodních sankcí. Porušením povinnosti
mlčenlivosti není poskytnutí informací správci daně při plnění povinností stanovených
daňovým řádem daňovému poradci jako povinné osobě podle zákona o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Porušením povinnosti
mlčenlivosti není poskytnutí informace týkající se oznámení podle zákona o ochraně
oznamovatelů, a to v rozsahu stanoveném zákonem o ochraně oznamovatelů. Povinnosti
mlčenlivosti se daňový poradce nemůže dovolávat v souvislosti s výkonem působnosti
komory podle částí třetí a čtvrté tohoto zákona.
(10) Daňový poradce je dále povinen
a) před zahájením výkonu daňového poradenství uzavřít smlouvu o pojištění
odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem daňového
poradenství, a být takto pojištěn po celou dobu, po kterou vykonává daňové poradenství,
b) umístit osvědčení nebo jeho úředně ověřený opis či kopii na viditelném
místě ve své kanceláři nebo v pobočce své kanceláře anebo osvědčení na požádání klienta
předložit,
c) ke dni, k němuž byl daňový poradce vyškrtnut ze seznamu nebo k němuž
mu byl pozastaven výkon daňového poradenství, odevzdat osvědčení komoře,
d) uvádět název, pod nímž vykonává daňové poradenství, evidenční číslo
osvědčení a své sídlo na všech písemnostech, jimiž činí úkony při výkonu daňového
poradenství nebo v souvislosti s ním,
e) neprodleně oznámit komoře zejména sídlo kanceláře a jejích poboček,
den zahájení výkonu daňového poradenství, uzavření smlouvy o společném výkonu daňového
poradenství, skutečnosti rozhodné pro pozastavení výkonu daňového poradenství nebo
pro vyškrtnutí daňového poradce ze seznamu, jakož i další změny v údajích uvedených
daňovým poradcem v žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky nebo její části nebo uvedených
v seznamu,
f) platit komoře členský příspěvek, a to ve výši a lhůtě stanovené ve stanovách
komory, dodržovat stanovy komory a jiné řády vydané komorou.
(11) Název, pod nímž daňový poradce vykonává daňové poradenství, tvoří jméno
a příjmení, popřípadě vysokoškolský titul a vědecká hodnost, jakož i slova "daňový
poradce". Odkazy na bývalou úřední, vědeckopedagogickou a obdobnou funkci, hodnost
nebo činnost nelze v tomto názvu používat.
(12) Sídlem daňového poradce je místo, v němž má daňový poradce kancelář.
Nemá-li daňový poradce kancelář mimo byt, v němž trvale bydlí, považuje se za kancelář
tento byt. Daňový poradce nebo daňoví poradci, kteří vykonávají daňové poradenství
společně, mohou mít jen jedno sídlo. Pobočkou kanceláře je místnost mimo sídlo daňového
poradce, v níž daňový poradce rovněž vykonává daňové poradenství.
(13) Ustanovení odstavců 1 až 8 a odstavce 9 písm. a) se též vztahují
na hostujícího daňového poradce.
§ 7
Seznam daňových poradců
(1) Do
seznamu
komora zapisuje jméno a příjmení, popřípadě vysokoškolský
titul a vědeckou hodnost daňového poradce, identifikační číslo osoby poskytnuté správcem
základního registru osob3e), jeho sídlo, adresu místa trvalého pobytu nebo bydliště,
adresu pro doručování, datum registrace hostujícího daňového poradce a číslo osvědčení
o registraci, uložené disciplinární opatření, pozastavení výkonu daňového poradenství
a vyškrtnutí ze seznamu, a to i když nejde o disciplinární opatření. Komora může
stanovit, že do seznamu se zapisují i další potřebné údaje. Komora neprodleně provádí
změny v údajích obsažených v seznamu, jakmile jsou jí známy. Komora rovněž stanoví,
v jakém rozsahu se uvedou údaje ze seznamu při zveřejňování seznamu.(2) Komora vyškrtne ze seznamu daňového poradce, jestliže
a) u něho pominuly skutečnosti uvedené v § 5 odst. 1 písm. a) až d),
b) mu bylo uloženo disciplinární opatření vyškrtnutí ze seznamu,
c) mu byl uložen správní trest
1. vyškrtnutí ze seznamu,
2. zákazu činnosti
spočívající v zákazu výkonu daňového poradenství,
d) písemně požádal o vyškrtnutí ze seznamu,
e) nevykonává-li déle než tři roky daňové poradenství,
f) zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého.
(3) Komora může vyškrtnout ze seznamu daňového poradce, jestliže byl pravomocně
odsouzen za jiný úmyslný trestný čin, než který je uveden v § 5 odst. 2 písm. b).
(4) Rozhodnutí o vyškrtnutí ze seznamu musí být řádně zdůvodněno a doručeno
daňovému poradci a musí obsahovat poučení o právu podat opravný prostředek soudu
proti tomuto rozhodnutí.
(5) O vyškrtnutí ze seznamu podle odstavce 2 písm. a) až e) nebo odstavce
3 komora informuje příslušný orgán jiného členského státu, ve kterém daňový poradce
poskytuje daňové poradenství.
(6) Obdobně jako v odstavcích 2 až 5 komora postupuje u hostujícího daňového
poradce.
§ 8
Pozastavení výkonu daňového poradenství
(1) Komora může pozastavit daňovému poradci výkon daňového poradenství,
jestliže
a) bylo zahájeno řízení o omezení nebo zbavení jeho způsobilosti k právním
úkonům,
b) bylo proti němu zahájeno trestní stíhání pro úmyslný trestný čin,
c) nesplnil
povinnost uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu podle § 6 odst. 9 písm.
a).
(2) Komora daňovému poradci výkon daňového poradenství pozastaví, jestliže
mu bylo uloženo disciplinární opatření pozastavení výkonu daňového poradenství nebo
mu byl uložen správní trest pozastavení výkonu daňového poradenství.
(3) Pro rozhodnutí o pozastavení výkonu daňového poradenství platí obdobně
ustanovení § 7 odst. 4.
(4) Výkon daňového poradenství je pozastaven
a) v případech podle odstavce
1 písm. a) a b) do doby pravomocného ukončení řízení,
b) v případě podle odstavce
1 písm. c) do doby uzavření pojistné smlouvy,
c) v případě podle odstavce 2 do doby
uvedené v rozhodnutí komory.
(5) O pozastavení výkonu daňového poradenství podle odstavce 1 nebo 2 komora
informuje příslušný orgán jiného členského státu, ve kterém daňový poradce poskytuje
daňové poradenství.
(6) Obdobně jako v odstavcích 1 až 5 komora postupuje u hostujícího daňového
poradce.
§ 8a
Poskytování daňového poradenství státními příslušníky jiných členských států
Evropské unie a dalšími osobami
(1) Daňové poradenství může v České republice poskytovat za podmínek
stanovených tímto zákonem též státní příslušník členského státu Evropské unie (dále
jen "členský stát") nebo fyzická osoba uvedená ve zvláštním právním předpisu3h),
pokud není oprávněna poskytovat daňové poradenství na základě složení kvalifikační
zkoušky a zápisu do seznamu, a to buď
a) soustavně jako usazený daňový poradce (§ 8b), kterého komora zapsala
do seznamu, nebo
b) dočasně nebo příležitostně jako hostující daňový poradce (§ 8c), kterého
komora zaregistrovala v seznamu.
(2) Činnost usazeného daňového poradce nebo hostujícího daňového poradce
na území České republiky se řídí právním řádem České republiky.
(3) Na hostujícího daňového poradce se obdobně vztahují též stanovy a jiné
řády vydávané komorou.
§ 8b
Posuzování kvalifikačních předpokladů usazeného daňového poradce
(1) Osoba uvedená v § 8a odst. 1, která žádá o uznání kvalifikačních předpokladů
a možnost poskytovat daňové poradenství jako usazený daňový poradce, postupuje podle
zákona o uznávání odborné kvalifikace3i).
(2) Uznávacím orgánem podle zákona o uznávání odborné kvalifikace3j) je komora,
která se řídí také tímto předpisem.
(3) Poplatek za podání žádosti o uznání odborné kvalifikace ve výši 2 000
Kč je příjmem komory.
(4) Bylo-li usazenému daňovému poradci rozhodnutím o uznání odborné kvalifikace
uloženo kompenzační opatření, je jedinou jeho formou rozdílová zkouška3k).
§ 8c
Hostující daňový poradce
(1) Osoba uvedená v § 8a odst. 1, která má v úmyslu poskytovat daňové poradenství
v České republice jako hostující daňový poradce, postupuje podle zákona o uznávání
odborné kvalifikace3l).
(2) Hostující daňový poradce je při poskytování daňového poradenství
povinen navíc poskytnout klientovi následující informace:
a) je-li zapsán v obchodním rejstříku nebo v obdobném veřejném rejstříku,
rejstřík, v němž je zapsán, a jeho registrační číslo, nebo obdobný prostředek identifikace
uvedený v rejstříku;
b) podléhá-li činnost povolovacímu režimu v členském státě původu, název
a adresu příslušného kontrolního orgánu nebo profesního sdružení nebo podobného subjektu,
u něhož je zapsán;
c) profesní označení členského státu původu nebo, pokud takové označení
neexistuje, dosaženou kvalifikaci a členský stát, ve kterém byla udělena.
ČÁST TŘETÍ
Komora daňových poradců České republiky
§ 9
Komora
(1) Zřizuje se Komora daňových poradců České republiky se sídlem v Brně.
(2) Komora
a) sdružuje všechny daňové poradce,
b) rozhoduje podle tohoto zákona ve věcech oprávnění k výkonu daňového
poradenství a o disciplinárních opatřeních a eviduje daňově poradenské společnosti.
(3) Komora je právnickou osobou.
(4) Komora může vytvářet územní sekce.
(5) Členství v komoře vzniká zápisem daňového poradce do seznamu.
§ 10
Orgány komory
(1) Komora má tyto orgány:
a) valnou hromadu členů komory (dále jen "valná hromada"),
b) presidium,
c) dozorčí komisi,
d) disciplinární komisi,
e) zkušební komise,
f) tajemníka.
(2) Komora může podle potřeby vytvářet i další poradní orgány.
(3) Funkce v orgánech komory podle odstavce 1 písm. a) až e) jsou čestné.
Za jejich výkon náleží daňovému poradci jen náhrada výdajů.
(4) Nejvyšším orgánem komory je valná hromada. Valná hromada volí orgány
komory uvedené v odstavci 1 písm. b) až d). Člen dozorčí komise nemůže být členem
orgánů komory uvedených v odstavci 1 písm. b), d) až f). Podrobnosti o volbách orgánů
komory stanoví volební řád.
(5) Řádnou valnou hromadu svolává prezidium vždy ve druhém pololetí kalendářního
roku. Prezidium je povinno svolat mimořádnou valnou hromadu vždy, požádá-li o to
písemně v období dvou po sobě jdoucích kalendářních měsíců alespoň třetina členů
komory, nebo požádá-li písemně o svolání dozorčí komise. Mimořádná valná hromada
se musí konat nejpozději 2 měsíce poté, kdy byly splněny podmínky pro její svolání.
(6) Oznámení o konání valné hromady zveřejní presidium nejpozději 30 dnů
před jejím konáním na úřední desce komory a její elektronické verzi. V oznámení uvede
důvod svolání valné hromady a její program, termín a místo konání. Písemné materiály
určené k projednávání na valné hromadě zveřejní ve stejném termínu a stejným způsobem
tak, aby byly pro poradce přístupné k získání prostřednictvím veřejné datové sítě.
(7) Právo zúčastnit se jednání valné hromady mají všichni členové komory.
Člen komory může písemně pověřit jiného člena komory, aby ho zastupoval na valné
hromadě; takto zastoupený člen se považuje za přítomného na valné hromadě. Jeden
člen komory může zastupovat nejvýše pět členů komory.
(8) Valná hromada je schopná se usnášet bez ohledu na počet přítomných členů.
K platnosti usnesení je potřebný souhlas nadpoloviční většiny přítomných členů komory.
(9) Při volbě členů a náhradníků orgánů komory rozhoduje počet hlasů odevzdaných
jednotlivým kandidátům přítomnými členy komory, kteří se volby zúčastnili; je-li
jen jeden kandidát, je ke zvolení nutné, aby tento kandidát získal nadpoloviční většinu
hlasů přítomných členů komory, kteří se volby zúčastnili. K odvolání člena nebo náhradníka
orgánů komory postačí alespoň tři pětiny hlasů přítomných členů komory, kteří se
volby zúčastnili.
(10) O odvolání proti rozhodnutí orgánů komory podle odstavce 1 písm. c)
až f) rozhoduje presidium. O odvolání proti rozhodnutí presidia rozhoduje valná hromada.
(11) Podrobnosti o organizaci komory, o jejích orgánech a jejich působnosti,
jakož i podrobnosti o počtu členů presidia, dozorčí komise a disciplinární komise,
stanoví stanovy komory.
§ 11
Působnost komory
Komora zejména
a) chrání a prosazuje oprávněné zájmy daňových poradců
v České republice,
b) vytváří předpoklady pro zvyšování kvalifikace a profesionální
úrovně daňových poradců,
c) dohlíží
na řádný výkon daňového poradenství a usměrňuje činnost daňových poradců v souladu
s obecně závaznými právními předpisy a stanovami komory,
d) vydává stanovy, volební
řád a disciplinární řád,
e) po dohodě s ministerstvem vydává zkušební řád,
f) vede
seznam a zajišťuje zveřejňování potřebných údajů,
g) vydává fyzickým osobám osvědčení,
h) rozhoduje o žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky nebo
její části, provádí kvalifikační zkoušku a její části,
i) rozhoduje o sankcích podle tohoto zákona,
j) vydává svým členům doklady pro účely prokázání jejich kvalifikačních
předpokladů v ostatních členských státech,
k) je povinna navrhnout do 30 dnů na vyžádání
správce daně daňového poradce, kterého správce daně ustanoví zástupcem pro správu
daní3e).
ČÁST ČTVRTÁ
Sankce
§ 12
Disciplinární opatření
(1) Za závažné nebo opětovné porušení povinnosti podle tohoto zákona
nebo jiného zákona upravujícího práva a povinnosti daňového poradce při poskytování
daňového poradenství daňovým poradcem s výjimkou zákona o některých opatřeních proti
legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále jen "disciplinární
provinění") může komora daňovému poradci uložit, nejde-li přitom o trestný čin, některé
z těchto disciplinárních opatření:
a) písemné napomenutí,
b) pokutu až do výše 100 000 Kč,
c) pozastavení výkonu daňového poradenství až na dobu jednoho roku,
d) vyškrtnutí ze seznamu.
(2) Platí, že se daňový poradce dopustil závažného porušení povinnosti podle
tohoto zákona, uvedl-li jako žadatel v žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky nebo
její části vědomě nepravdivé nebo neúplné údaje, na základě nichž byl ke kvalifikační
zkoušce nebo její části připuštěn.
(3) Za disciplinární provinění lze uložit pouze jedno disciplinární opatření.
(4) Pokuta je příjmem komory.
§ 13
Řízení o disciplinárních opatřeních
(1) O uložení disciplinárního opatření rozhoduje disciplinární komise komory
v řízení zahájeném na návrh dozorčí komise komory. Návrh na zahájení řízení může
být podán do šesti měsíců ode dne, kdy se dozorčí komise komory o disciplinárním
provinění dozvěděla, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění
došlo.
(2) V řízení má daňový poradce vždy právo být slyšen a musí mu být poskytnuta
možnost se hájit.
(3) Rozhodnutí o uložení disciplinárního opatření musí být písemné a musí
obsahovat výrok, odůvodnění a poučení o opravném prostředku.
(4) Podrobnosti o řízení o sankcích stanoví disciplinární řád.
§ 14
Odvolání
O odvolání proti rozhodnutí disciplinární komise komory rozhoduje presidium
komory, které přezkoumávané rozhodnutí potvrdí, změní nebo zruší. Zruší-li presidium
komory napadené rozhodnutí, vrátí je disciplinární komisi komory zpět k novému projednání
a rozhodnutí; při novém rozhodování je disciplinární komise komory vázána právním
názorem presidia komory.
§ 14a
Řízení o přestupcích
(1) V řízení o přestupku podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, projednává-li tento přestupek
orgán komory, se postupuje obdobně podle ustanovení
a) zákona upravujícího odpovědnost za přestupky a řízení o nich upravujících
podmínky odpovědnosti za přestupek, druhy správních trestů a ochranných opatření
a zásady pro jejich ukládání a
b) § 13 odst. 1 věty první, § 13 odst. 4 a § 14.
(2) Řízení o přestupku se zahájí nebo v již zahájeném řízení o přestupku
se pokračuje i v případě, že pachatel po jeho spáchání přestane být daňovým poradcem,
pokud se nejedná o skutečnosti, na základě kterých se řízení nezahájí nebo se v něm
nepokračuje podle zákona upravujícího odpovědnost za přestupky a řízení o nich.
(3) Umožňuje-li zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti a financování terorismu uložení správního trestu zákazu činnosti,
lze za přestupek namísto tohoto správního trestu uložit daňovému poradci správní
trest
a) pozastavení výkonu daňového poradenství až na dobu tří let,
b) vyškrtnutí ze seznamu.
(4) Pokuta uložená v řízení o přestupku je příjmem komory.
ČÁST PÁTÁ
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 15
(1) Rozhodnutí komory podle § 5 odst. 5 písm. a), § 7 odst. 4, § 8 odst.
3, § 8d odst. 3 a § 8f odst. 3 přezkoumává soud podle zvláštních právních předpisů.5)
(2) Zůstává-li komora nečinná v případech, kdy podle tohoto zákona je povinna
rozhodnout, má fyzická osoba dotčená její nečinností právo domáhat se ochrany návrhem
u soudu.
§ 16
Na rozhodování komory podle tohoto zákona se vztahuje správní řád, pokud
tento zákon nestanoví jinak.
§ 17
Všechny fyzické osoby, které poskytují daňové poradenství na základě registrace
podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ve znění pozdějších předpisů,
jsou povinny do jednoho roku ode dne účinnosti tohoto zákona složit kvalifikační
zkoušku a požádat o zápis do seznamu podle tohoto zákona, jinak jejich oprávnění
k tomuto dni zaniká.
§ 18
(1) Do ustanovení orgánů komory vykonává jejich působnost přípravný výbor
jmenovaný ministrem financí České republiky.
(2) Přípravný výbor svolá ustavující valnou hromadu do šesti měsíců ode dne
účinnosti tohoto zákona.
(3) Ministerstvo dohlíží na řádný výkon činnosti přípravného výboru. Rozhodnutí
nebo opatření přípravného výboru vydaná v rozporu s tímto zákonem může ministerstvo
zrušit nebo změnit nebo jejich výkon pozastavit.
Uhde v.r.
Klaus v.r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 170/2004 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Ustanovení bodu 8 tohoto zákona [§ 5 odst. 1 písm. e) zákona č. 523/1992
Sb.] se nevztahuje na daňové poradce, kteří jsou ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona
zapsáni v seznamu daňových poradců.
2. Veškerá řízení zahájená komorou přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
včetně řízení ve věci kvalifikační zkoušky, se dokončí podle dosavadních právních
předpisů.
Čl. XX zákona č. 189/2008 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená podle zákona č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a o Komoře
daňových poradců České republiky, ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto
zákona, a do tohoto dne pravomocně neskončená, se dokončí podle dosavadních předpisů.
Čl. XV zákona č. 223/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a do tohoto dne
neskončená se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posuzují podle dosavadních
právních předpisů.
Čl. II zákona č. 168/2012 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Valná hromada svolaná přede dnem účinnosti tohoto zákona se řídí předpisy
účinnými v době jejího svolání.
2. Komora daňových poradců je povinna uvést své stanovy do souladu s tímto
zákonem do dvanácti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.XIII zákona č. 527/2020 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Podmínku bezúhonnosti skutečného majitele obchodní společnosti nebo družstva
vykonávajících daňové poradenství a fyzické osoby, která je členem jejich statutárního
orgánu, zástupcem právnické osoby v tomto orgánu anebo v postavení obdobném postavení
člena statutárního orgánu podle § 3 odst. 6 zákona č. 523/1992 Sb., ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nemusí obchodní společnost nebo družstvo
vykonávající daňové poradenství plnit po dobu 90 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
2. Řízení pravomocně neukončené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí podle zákona č. 523/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, a zákona č. 253/2008 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne 7. září 2005 o uznávání
odborných kvalifikací.
Smlouva o založení Evropského společenství ze dne 25. března 1957, ve znění
Jednotného evropského aktu, Maastrichtské smlouvy, Amsterodamské smlouvy a Niceské
smlouvy.
1a) Např. zákon České národní rady č. 128/1990 Sb., o advokacii, zákon České
národní rady č. 209/1990 Sb., o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované.
2) § 2 obchodního zákoníku.
3) Např. § 10 zákona České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
3a) Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon).
3b) § 46 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o vysokých školách).
3c) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
3d) § 10 zákona č. 18/2004 Sb., ve znění zákona č. 189/2008 Sb.
3e) § 26 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád.
3h) § 1 odst. 2 zákona č. 18/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3i) § 22 zákona č. 18/2004 Sb., ve znění zákona č. 189/2008 Sb.
3j) § 29 zákona č. 18/2004 Sb., ve znění zákona č. 189/2008 Sb.
3k) Čl. 14 odst. 3 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES ze dne
7. září 2005 o uznávání odborných kvalifikací.
3l) Například § 27, 36a a 36b zákona č. 18/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
4a) Obchodní zákoník.
5) Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.