48/2018 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 21. března 2018,
kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický
řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo dopravy stanoví podle § 66 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění zákona č. 23/2000 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 181/2006 Sb., zákona
č. 191/2006 Sb., zákona č. 194/2010 Sb., zákona č. 134/2011 Sb., zákona č. 64/2014
Sb. a zákona č. 319/2016 Sb., (dále jen "zákon") k provedení § 5 odst. 5, § 20 odst.
4 a § 35 odst. 4 zákona:
Čl.I
Vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve
znění vyhlášky č. 243/1996 Sb., vyhlášky č. 346/2000 Sb., vyhlášky č. 413/2001 Sb.,
vyhlášky č. 577/2004 Sb., vyhlášky č. 58/2013 Sb., vyhlášky č. 8/2015 Sb. a vyhlášky
č. 117/2017 Sb., se mění takto:
1. V § 6 písm. a) bodu 2 se slova "a zabezpečovacího zařízení" nahrazují
slovy " , zabezpečovacího a sdělovacího zařízení".
2. V § 6 písm. a) se na konci bodu 2 doplňují slova " ; na tratích s rychlostí
vyšší než 200 km/h se zkušební jízdy pro ověření bezpečnostně relevantních veličin
z hlediska vztahů vozidla a dopravní cesty provádí vždy, a to s postupným zvyšováním
rychlosti".
3. V § 6 písmeno e) zní:
"e) u staveb a rekonstrukcí mostních objektů a objektů mostům podobných provedením
hlavní prohlídky, případně zatěžovací zkoušky k ověření projektovaných parametrů
a chování konstrukce při kritickém zatížení. Zatěžovací zkouška se smí uskutečnit
v rámci hlavní prohlídky anebo po jejím provedení. Postup provádění zatěžovací zkoušky
je obsažen v technické normě uvedené v příloze č. 5 pod položkou 149. Základní statické
zatěžovací zkoušky se provádějí u trvalých a dlouhodobých zatímních mostních konstrukcí
od rozpětí 18 m, u zatímních mostních konstrukcí s rozpětím větším než 8 m před prvním
použitím. Dále se provádějí u všech mostních konstrukcí, pokud byly navrženy projektem
nebo podle výsledku hlavní prohlídky. Dynamická zatěžovací zkouška se provádí, nevyhoví-li
mostní konstrukce požadavkům při opakovaném statickém zatížení. Na tratích s rychlostí
nižší než 200 km/h včetně se dále dynamická zatěžovací zkouška provádí u mostů s
rozpětím větším než 50 m, nebo je-li délka spojité konstrukce větší než 80 m, a u
všech konstrukcí, u nichž byly předepsány projektem nebo podle výsledku hlavní prohlídky.
Na tratích s rychlostí vyšší než 200 km/h se dynamická zatěžovací zkouška provádí
u trvalých a dlouhodobých zatímních mostních konstrukcí od rozpětí 4 m,".
4. V § 6 písm. f) se slovo "fotogrammetrickým" zrušuje.
5. V § 11 odst. 2 úvodní části ustanovení se za slovo "rozchod")" vkládají
slova "do rychlosti 200 km/h včetně".
6. V § 11 odst. 2 úvodní části ustanovení se za slovo "následující" vkládá
slovo "minimální".
7. V § 11 odst. 2 písm. a) se číslo "300" nahrazuje číslem "250".
8. V § 11 odst. 2 písm. b) se číslo "300" nahrazuje číslem "250".
9. V § 11 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
"(3) U vícekolejných tratí s normálním rozchodem pro rychlosti vyšší
než 200 km/h musí být dodrženy následující minimální vzdálenosti os kolejí:
a) na širé trati
1. určené pro osobní dopravu a provozované nejvyšší
rychlostí do 250 km/h 4 300 mm,
2. určené pro osobní dopravu a provozované rychlostí
vyšší než 250 km/h nebo určené pro smíšenou dopravu 4 500 mm,
3. na tří a vícekolejné
trati provozované rychlostí vyšší než 200 km/h u každé koleje alespoň na jedné straně
6 500 mm;
b) v železniční stanici
1. u hlavních kolejí shodně jako na širé trati,
2.
mezi hlavní a jinou než hlavní kolejí 6 500 mm,
3. mezi hlavní a manipulační odvratnou
kolejí bez dopravní funkce nebo mimo rozsah užitečné délky takové koleje 4 500 mm,
4.
v ostatních případech 5 000 mm;
c) při souběhu více tratí mezi hlavní kolejí a kolejí, která není hlavní
kolejí stejné trati, 6 500 mm.".
Dosavadní odstavce 3 až 10 se označují jako odstavce 4 až 11.
10. V § 11 odst. 4 se číslo "300" nahrazuje číslem "250".
11. V § 11 odst. 10 se číslo "5" nahrazuje číslem "6".
12. V § 11 odst. 11 se čísla "4, 5 a 6" nahrazují čísly "5, 6 a 7".
13. V § 13 odstavec 8 zní:
"(8) Na tratích s provozem nákladních vlaků tažených lokomotivami se kolej
výškově zřizuje v jednotném sklonu a v co nejdelších vodorovných úsecích, pokud možno
jako trasa konstantního odporu. Na ostatních tratích se sklon koleje určuje s přihlédnutím
k dynamickému průběhu rychlosti provozovaných vozidel, především při rychlostech
nad 200 km/h. Největší sklon koleje se určuje s ohledem na požadovanou největší hmotnost
a rychlost jízdy vlaků tak, aby zajišťoval plynulý rozjezd i bezpečné zastavení vlaků.
Koleje v nově budovaných nebo modernizovaných železničních stanicích se zřizují ve
vodorovné, je-li to nezbytné s přihlédnutím k místním podmínkám nejvýše ve sklonu
1 ‰. Na kolejích, kde se nepředpokládá stání a odstavování drážních vozidel anebo
je to z technologického hlediska nutné, je možno zřídit kolej ve větším sklonu. Kolej
ve větším sklonu lze zřídit též na kolejích bez provozu nákladních vlaků tažených
lokomotivami, kde se předpokládá stání, ale nikoliv odstavování drážních vozidel.
Podrobnosti obsahuje technická norma uvedená v příloze č. 5.".
14. V § 15 odstavec 3 včetně poznámky pod čarou č. 7 zní:
"(3) Bezpečnost v tunelech, jejich vnitřní prostorové uspořádání a základní
bezpečnostní koncept musí být v souladu s přímo použitelným předpisem Evropské unie7).
7) Nařízení Komise (EU) č. 1299/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technických
specifikacích pro interoperabilitu subsystému infrastruktura železničního systému
v Evropské unii.
Nařízení Komise (EU) č. 1303/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technické
specifikaci pro interoperabilitu týkající se "bezpečnosti v železničních tunelech"
železničního systému Evropské unie, v platném znění.".
15. V § 15 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
"(4) Pro rychlost vyšší než 250 km/h se dvoukolejné tunely zřizují jen na
tratích, které nejsou určené pro konvenční drážní vozidla.".
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 5 a 6.
16. V § 16 odst. 1 se na konci textu věty první doplňují slova "a na nichž
je provozována doprava rychlostí do 200 km/h včetně".
17. V § 18 odst. 6 větě druhé se za slovo "celostátní" vkládají slova "do
traťové rychlosti 200 km/h včetně".
18. V § 18 odst. 6 větě poslední se za slovo "přesypávky" vkládají slova
"u dráhy celostátní s traťovou rychlostí vyšší než 200 km/h,".
19. V § 88 se odstavec 3 zrušuje.
20. V příloze č. 1 bodě 1 se za slovo "regionální" vkládají slova "s rychlostí
do 200 km/h včetně".
Čl.II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2018.
Ministr:
Ing. Ťok v. r.