427/2004 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 2. července 2004,
kterou se stanoví bližší podmínky hodnocení rizika
chemických látek pro zdraví člověka
Ministerstvo zdravotnictví stanoví podle § 24 odst. 6 a
§ 25 odst. 6 zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a
o změně některých zákonů, (dále jen "zákon"):
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška stanoví v souladu s právem Evropských
společenství1) postup hodnocení rizika chemických látek
(dále jen "látka") pro zdraví člověka u látek registrovaných při registraci
podle § 12 a 13 zákona (dále jen "nová látka") a chemických látek uvedených v
národním seznamu prioritních látek podle § 29 zákona (dále jen "prioritní
látka").
§ 2
Základní pojmy
Pro účely této vyhlášky se
rozumí:
a) rizikem látky pro zdraví člověka - pravděpodobnost, že za
definovaných podmínek expozice látce dojde k projevu jejího nepříznivého účinku
na zdraví člověka v důsledku některé z jejích neoddělitelných
vlastností,
b) identifikací nebezpečí látky - identifikace možných
nepříznivých účinků látky,
c) hodnocením nebo posouzením vztahu mezi dávkou a odezvou -
stanovení vztahu mezi dávkou látky a projevem a intenzitou odezvy nebo
účinku,
d) hodnocením nebo posouzením expozice - stanovení emisí,
cest a rychlosti pohybu látky a jejích přeměn nebo rozkladu za účelem odhadu
koncentrací nebo dávek, kterým jsou nebo mohou být vystaveny skupiny
osob,
e) charakterizací rizika - odhad výskytu a intenzity
nepříznivých účinků látky, které se mohou projevit v populaci osob v důsledku
skutečné nebo předpokládané expozice látce, a může zahrnovat i odhad nebo
hodnocení rizika, to je kvantifikaci této pravděpodobnosti,
f) doporučením pro snížení rizika - doporučení opatření,
která mohou snížit rizika pro člověka spojená s uvedením látky na
trh.
§ 3
Zásady hodnocení rizika látek
(1) K hodnocení rizika nové látky se využívají údaje poskytnuté
při registraci látky podle § 12 nebo § 13 a doplňující informace podle
§ 24 odst. 3 zákona. K hodnocení rizika prioritní látky se využívají údaje oznámené
podle § 28 zákona a doplňující informace podle § 25 odst. 3 zákona.
(2) Informace, které jsou podkladem k
hodnocení rizika nových látek pro zdraví člověka, se dokumentují
včetně
a) identifikace nebezpečnosti látky,
b) hodnocení vztahu mezi dávkou (koncentrací) a odezvou
(účinkem),
c) odhadu expozice osob v pracovním procesu, spotřebitelů a
osob exponovaných nepřímo prostřednictvím životního prostředí (dále jen
"exponovaná skupina osob"), u nichž se dá tato expozice důvodně předpokládat
vzhledem k dostupným informacím o látce, zejména s ohledem na její výrobu,
skladování, zpracování, použití i do přípravku a zneškodňování, nebo
d) charakterizace rizika.
(3) Z hodnocení rizika nové látky může
vyplynout jeden nebo více z následujících závěrů:
a) látka není předmětem bezprostředního zájmu a není ji
zapotřebí dále hodnotit, dokud se neobjeví další podstatné informace o jejích
účincích při plnění ustanovení zákona,
b) látka je předmětem zájmu, představuje možné zdravotní
riziko pro exponované skupiny osob. Ministerstvo zdravotnictví (dále jen
"ministerstvo") určí podle § 12 odst. 2 a § 13 odst. 2 až 4 zákona, jaké další
informace musí být doloženy do doby dosažení limitního množství látky uváděné
na trh,
c) látka je předmětem zájmu, představuje pro exponovanou
skupinu osob zdravotní riziko a další informace jsou ministerstvem požadovány
okamžitě, nebo
d) látka je předmětem zájmu, představuje pro exponovanou
skupinu osob významné zdravotní riziko a ministerstvo ihned vypracuje
doporučení ke snížení rizika.
(4) Doporučení ke snížení rizika nové látky
mohou zahrnovat
a) úpravy klasifikace, balení nebo označování navržené v
rámci registrace látky podle § 12 nebo § 13 zákona,
b) úpravy bezpečnostního listu navrženého v rámci registrace
látky podle § 12 nebo § 13 zákona,
c) úpravu podmínek manipulací s látkou, podmínek skladování,
dopravy, požárnětechnických podmínek, pokynů pro případ nežádoucího úniku látky
z obalu, pokynů pro ochranu osob a pro první pomoc v případě nehody, navržených
osobou podle § 10 zákona, která žádá o registraci látky,
d) doporučení příslušným správním úřadům, aby přijaly
příslušná opatření pro ochranu životního prostředí před identifikovanými
riziky.
(5) Jestliže podle posouzení rizika nové látky vyplývá, že se
na ni vztahuje jeden nebo více závěrů podle odstavce 3 písm. b), c) nebo d),
může ministerstvo informovat osobu, která podávala žádost o registraci látky, o
získaných poznatcích a poskytnout jí možnost zaslat připomínky k těmto závěrům
a jiné doplňující informace.
(6) Při vypracovávání doporučení na snížení rizika způsobeného
látkou je nutno zvážit, zda snížení expozice jedné skupiny exponovaných osob
může mít za následek zvýšení expozice jiné skupiny exponovaných
osob.
(7) Hodnocení rizika prioritních látek i ostatních existujících
látek pro zdraví člověka upravují předpisy Evropských společenství2). Existující látka je látka, která je uvedená v seznamu
Einecs podle § 11 odst. 1 písm. a) zákona.
§ 4
Postup při hodnocení rizika pro lidské zdraví a
závěrečná zpráva
(1) První fází posuzování rizika látek registrovaných podle
§ 12 a § 13 zákona je identifikace nebezpečí látky se zaměřením
minimálně na vlastnosti a potenciálně nepříznivé účinky podle
přílohy č. 1 části A a přílohy č. 2 části A. Po identifikaci
nebezpečí se pokračuje podle přílohy č. 1 části B a přílohy č. 2
části B
a) posouzením vztahu mezi dávkou (koncentrací) a odezvou
(účinkem),
b) posouzením expozice těch exponovaných skupin osob podle
§ 3 odst. 2 písm. c), u kterých lze expozici sledované látce
předpokládat,
c) charakterizací rizika a shrnutím se závěrem nebo závěry
podle § 3 odst. 3.
(2) Odchylně od ustanovení odstavce 1 se
postupuje:
a) jestliže byla provedena příslušná zkouška pro
identifikaci nebezpečí látky ve vztahu k její určité nebezpečné vlastnosti, ale
výsledky nevedly ke klasifikaci látky pro sledovanou vlastnost jako nebezpečné,
nemusí posuzování rizika týkající se této vlastnosti zahrnovat činnosti uvedené
v odstavci 1 písm. a) a b) a použije se závěr uvedený v § 3 odst. 3 písm. a),
b) jestliže ještě nebyly provedeny příslušné zkoušky pro
identifikaci nebezpečí ve vztahu k určitému účinku nebo vlastnosti, nebude se
tento účinek nebo vlastnost zahrnovat do posuzování rizika, pokud neexistují
jiné závažné důvody pro sledování.
(3) Osnova závěrečné zprávy hodnocení rizika nových látek je v
příloze č. 3.
§ 5
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se vyhláška č. 184/1999 Sb., kterou se stanoví postup
hodnocení rizika nebezpečných chemických látek pro zdraví člověka.
Ministr:
MUDr. Kubinyi, Ph.D. v. r.
Příl.1
Hodnocení rizika registrovaných chemických látek
pro lidské zdraví
(toxikologické vlastnosti)
Výklad pojmů
(1) NOAEL (No Observed Adverse Effect Level) je nejvyšší
dávka nebo expoziční koncentrace látky, při které není pozorován
žádný statisticky významný nepříznivý účinek na organismus v
porovnání s kontrolní skupinou.
(2) LOAEL (Lowest Observed Adverse Effect Level) je nejnižší
dávka nebo expoziční koncentrace látky, při které je ještě
pozorován statisticky významný nepříznivý účinek na organismus v
porovnání s kontrolní skupinou.
(3) Střední smrtelná dávka (LD50), je statisticky vypočtená
jednotlivá dávka látky, která pravděpodobně způsobí za definovanou
dobu smrt 50 % jedinců, kterým byla podána. Hodnota LD50 se udává
jako hmotnost testované látky na jednotku hmotnosti jedince
(miligramy na kilogram).
(4) Střední smrtelná koncentrace (LC50) je statisticky
vypočtená koncentrace látky, která pravděpodobně způsobí za
určitou dobu po expozici smrt 50 % jedinců, exponovaných po
definovanou dobu. Hodnota LC50 se udává jako hmotnost testované
látky ve standardním objemu prostředí (miligramy na litr).
(5) Diskriminační dávka je nejvyšší z předem stanovených
úrovní dávky, kterou je možno podat pokusnému zvířeti nebo
organismu, aniž by došlo k jeho úhynu.
(6) Expoziční koncentrace je koncentrace látky, které je
člověk vystaven.
ČÁST A
Při hodnocení rizika látky podle § 4 se identifikují
nebezpečné vlastnosti látky podle § 2 zákona a její možné
nepříznivé účinky na exponované skupiny osob
Účinky
1. Akutní toxicita
2. Dráždivost
3. Žíravost
4. Senzibilizace
5. Toxicita při opakované dávce
6. Mutagenita
7. Karcinogenita
8. Toxicita pro reprodukci
Exponované skupiny osob
1. Osoby exponované v pracovním procesu
2. Spotřebitelé
3. Osoby exponované nepřímo prostřednictvím životního prostředí
ČÁST B
1.
Identifikace nebezpečnosti
1.1 V těch případech, kdy byly provedeny zkoušky vhodné pro
identifikaci nebezpečnosti vztahující se k danému
potenciálnímu účinku, ale výsledky nevedly ke klasifikaci
látky jako nebezpečné podle § 2 odst. 5 zákona, není v
souladu s ustanovením § 4 odst. 2 písm. a) nutno
charakterizovat riziko vztahující se k tomuto účinku, pokud
neexistují jiné vážné důvody pro sledování, např. pozitivní
in vitro zkoušky na mutagenitu.
1.2 V těch případech, kdy ještě nebyly provedeny zkoušky vhodné
pro identifikaci nebezpečnosti vztahující se k danému
potenciálnímu účinku, není nutno v souladu s ustanovením § 4 odst. 2 písm. b)
charakterizovat riziko vztahující se k
danému účinku, nejsou-li jiné závažné důvody pro sledování.
2.
Posouzení vztahu dávka (koncentrace) - odezva (účinek)
2.1 Vztah dávka - odezva se hodnotí pro toxicitu při opakované
dávce a toxicitu pro reprodukci a, pokud je to možné, stanoví
se hodnota dávky (koncentrace) bez pozorovaného nepříznivého
účinku (NOAEL). Není-li možné stanovit hodnotu NOAEL, stanoví
se nejnižší dávka nebo koncentrace spojená s pozorovaným
nepříznivým účinkem (LOAEL).
2.2 Pro akutní toxicitu, žíravost a dráždivost obvykle není možné
stanovit hodnotu NOAEL nebo LOAEL na základě výsledků zkoušek
provedených podle požadavků zákona. Pro akutní toxicitu se
stanoví hodnota LD50 nebo LC50 nebo diskriminační dávka v
případě, že se použil postup s fixní dávkou. U ostatních
účinků stačí stanovit, zda látka má takové účinky.
2.3 Pro mutagenitu a karcinogenitu je postačující stanovit, zda
látka má takové vlastnosti, pro které může jako mutagenní
nebo karcinogenní působit. Avšak v případě, kdy se má
prokázat, zda látka, která je identifikovaná jako karcinogen,
není i genotoxická, je potřeba stanovit NOAEL nebo LOAEL, jak
je uvedeno v odstavci 2.1.
2.4 V případě senzibilizace kůže a senzibilizace dýchacího
systému, pokud není možné stanovit dávku nebo koncentraci,
při které je nepravděpodobné, že látka bude vykazovat uvedené
účinky, zhodnotí se přirozená schopnost látky tyto účinky
projevit.
3.
Posouzení expozice
3.1 Posouzení expozice se provádí pro každou exponovanou skupinu
osob, u které lze důvodně předpokládat expozici dané látce.
Cílem tohoto posouzení je provést kvantitativní nebo
kvalitativní odhad dávky nebo koncentrace látky, které je
nebo může být exponovaná skupina osob vystavena. Tento odhad
musí brát v úvahu prostorové a časové změny průběhu expozice.
3.2 Posouzení expozice je založeno na informacích poskytovaných
podle § 12 nebo 13 zákona v souvislosti s registrací látky a
na jiných dostupných a významných informacích. Zvláštní ohled
je nutno brát zejména na
a) adekvátně naměřené expoziční údaje,
b) množství látky na trhu,
c) formu, ve které je látka uváděna na trh, nebo ve které se
používá (např. samotná látka nebo jako složka přípravku),
d) způsob použití, případně různá omezení pro používání,
e) údaje o výrobě, pokud jsou k dispozici,
f) fyzikálně-chemické vlastnosti látky včetně těch, které
jsou způsobeny výrobním procesem, pokud jsou relevantní
(např. tvorba aerosolů),
g) pravděpodobné cesty expozice a absorpční potenciál,
h) četnost a dobu trvání expozice,
i) typ a velikost specificky exponované skupiny (skupin)
obyvatelstva, pokud jsou tyto informace dostupné.
3.3 Jsou-li pro odhad expozice použity metody kvalifikovaného
odhadu, dává se přednost odpovídajícím údajům z monitorování
látek s obdobným způsobem použití a průběhem expozice.
3.4 Je-li látka uváděna na trh jako součást přípravku, hodnotí se
expozice této látce jen v případě, že je přípravek
klasifikován jako nebezpečný podle § 2 odst. 5 zákona na
základě vlastnosti této látky.
4.
Charakterizace rizika
4.1 Pokud byla pro některý z účinků uvedených v příloze č. 1 část
A stanovena hodnota NOAEL nebo LOAEL, zahrne charakterizace
rizika vztahující se k jednotlivým účinkům porovnání hodnoty
NOAEL nebo LOAEL s odhadem dávky nebo koncentrace, jíž bude
exponovaná skupina (skupiny) osob vystavena. Pokud je k
dispozici kvantitativní odhad expozice, stanoví se poměr
hladina expozice/N(L)OAEL. Ministerstvo rozhodne na základě
porovnání kvantitativního nebo kvalitativního odhadu expozice
a N(L)OAEL, který ze čtyř závěrů podle § 3 odst. 3 vyhlášky
je použitelný.
4.2 Pokud nebyla pro některý z účinků uvedených v příloze č. 1
část A stanovena hodnota NOAEL nebo LOAEL, vychází
charakterizace rizika vztahující se k jednotlivým účinkům z
hodnocení pravděpodobnosti, že tento účinek nastane, a to na
základě kvantitativních nebo kvalitativních údajů o expozici,
které jsou vystaveny uvažované skupiny obyvatelstva. Tam, kde
přesto že, hodnota NOAEL nebo LOAEL nebyla stanovena, avšak
výsledky zkoušek ukazují na existenci vztahu mezi dávkou nebo
koncentrací a závažností nepříznivého účinku nebo tam, kde
při aplikaci metody, která zahrnuje použití pouze jedné dávky
nebo koncentrace, je možné vyhodnotit relativní závažnost
účinku, je třeba brát takové informace v úvahu při hodnocení
pravděpodobnosti výskytu účinku. Po tomto posouzení rozhodne
ministerstvo, který ze čtyř závěrů uvedených v § 3 odst. 3 je
použitelný.
4.3 Při rozhodování, který ze čtyř závěrů podle § 3 odst. 3 je
použitelný, mimo jiné přihlíží:
a) k nejistotě, která vyplývá, kromě jiných faktorů, také z
rozptylu experimentálních údajů a vnitrodruhových i
mezidruhových rozdílů,
b) k charakteru a závažnosti účinku,
c) na skupiny obyvatelstva, na něž se vztahují kvantitativní
nebo kvalitativní údaje o expozici.
5.
Souhrn
Charakterizaci rizika je možné provést ve vztahu k více než
jednomu potenciálně nepříznivému účinku nebo skupině
obyvatelstva. V těchto případech ministerstvo posoudí, který
ze čtyř závěrů uvedených v § 3 odst. 4 je použitelný pro
každý z těchto účinků. Po posouzení jednotlivých závěrů
zpracuje ministerstvo souhrnnou zprávu o celkové toxicitě
dané látky.
Příl.2
Hodnocení rizika registrovaných chemických látek
pro lidské zdraví
(fyzikálně-chemické vlastnosti)
ČÁST A
Při hodnocení rizika látky podle § 4 se identifikují
potenciálně nepříznivé vlastnosti látky, které mohou mít
nepříznivý vliv na exponované skupiny osob.
Nepříznivé vlastnosti
1. Výbušnost
2. Hořlavost
3. Oxidační potenciál
Skupiny obyvatelstva
1. Osoby exponované v pracovním procesu
2. Spotřebitelé
3. Osoby exponované nepřímo prostřednictvím životního prostředí
ČÁST B
1.
Identifikace nebezpečnosti
1.1 V těch případech, kdy byly provedeny zkoušky vhodné pro
identifikaci nebezpečí vztahující se k dané vlastnosti, ale
výsledky nevedly ke klasifikaci látky jako nebezpečné podle
§ 2 odst. 5 zákona, není v souladu s ustanovením § 4 odst. 2 písm. a)
nutno charakterizovat riziko vztahující se k této
vlastnosti, pokud neexistují jiné rozumné důvody pro
sledování.
1.2 V těch případech, kdy ještě nebyly provedeny zkoušky vhodné
pro identifikaci nebezpečnosti ve vztahu danému potenciálnímu
účinku, není nutno v souladu s ustanovením § 4 odst. 2 písm.
b) charakterizovat riziko vztahující se k této vlastnosti,
nejsou-li jiné závažné důvody pro sledování.
2.
Posouzení expozice
2.1 Jestliže má být provedena charakterizace rizika podle § 3, je
nutné stanovit důvodně předpokládané podmínky používání, a to
na základě informací o látce předložených podle § 12 a 13
zákona.
3.
Charakterizace rizika
3.1 Charakterizace rizika zahrne hodnocení pravděpodobnosti, zda
za důvodně předpokládaných podmínek používání dojde k
nepříznivému účinku. Jestliže posouzení ukáže, že k projevu
nepříznivého účinku nedojde, použije se obvykle závěr podle
§ 3 odst. 3 písm. a). Jestliže lze důvodně předpokládat, že k
projevu nepříznivého účinku dojde, použije se obvykle
závěr podle § 3 odst. 3 písm. b).
4.
Souhrn
Jestliže pro snížení rizika byla vypracována rozdílná
doporučení pro rozdílné účinky nebo skupiny exponovaných
osob, budou tato doporučení zapracována do závěrečné zprávy
souhrnně.
Příl.3
Obsah závěrečné zprávy hodnocení rizika nových látek
Závěrečná zpráva hodnocení rizika nových látek obsahuje
a) souhrn závěrů hodnocení rizika registrované látky podle § 3 odst. 3
a
- prohlášení, že látka nepředstavuje pro žádnou exponovanou
skupinu osob významné zdravotní riziko, nejsou potřebné další
informace o látce a její další zkoušky a není třeba ji dále
hodnotit, pokud nebudou předloženy nové údaje o látce,
jestliže závěr podle § 3 odst. 3 písm. a) platí pro všechny
nepříznivé účinky a pro všechny exponované skupiny osob,
- popis a zdůvodnění dalších požadovaných informací, jestliže
závěr podle § 3 odst. 3 písm. b) nebo c) platí pro danou
látku ve vztahu k jednomu nebo více nepříznivým účinkům a
skupinám exponovaných osob, nebo
- popis a zdůvodnění doporučení pro snížení rizika, jestliže
závěr podle § 3 odst. 3 písm. d) platí pro danou látku ve
vztahu k jednomu nebo více nepříznivým účinkům a skupinám
exponovaných osob,
b) v případě, že byl uplatněn postup podle § 3 odst. 5, souhrn
připomínek osoby, která podala žádost o registraci látky a
všech odpovídajících dodatečných informací,
c) poměr expoziční koncentrace a NOAEL a poměr expoziční
koncentrace a LOAEL, jestliže charakterizace rizika tyto poměry
nebo faktory zahrnuje.
1) Směrnice Rady č. 67/548/EHS o sbližování zákonů,
právních předpisů a správních opatření týkajících se klasifikace, balení a
označování nebezpečných látek.
Směrnice Komise č. 93/6/EHS o zásadách hodnocení rizik pro
člověka a životní prostředí u látek notifikovaných v souladu se
směrnicí.
Nařízení Rady (EHS) č. 793/93 o hodnocení a kontrole rizik
existujících látek.
Nařízení Komise (ES) č. 1488/94, kterým se stanoví zásady
posuzování existujících látek pro člověka a životní prostředí v souladu s
nařízením Rady (EHS) č. 793/93.
2) Nařízení Rady (EHS) č. 793/93 o hodnocení a kontrole
rizik existujících látek.
Nařízení Komise (ES) č. 1488/94, kterým se stanoví
zásady posuzování existujících látek pro člověka a životní prostředí v souladu
s nařízením Rady (EHS) č. 793/93.