374/2007 Sb.
ZÁKON
ze dne 6. prosince 2007,
kterým se mění zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné
způsobilosti k řízení
motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon
o silničním provozu),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona č. 247/2000 Sb., o získávání
a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení
motorových vozidel a o změnách některých zákonů,
ve znění pozdějších předpisů
Čl. I
Zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění
zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 175/2002 Sb., zákona č. 320/2002
Sb. a zákona č. 411/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 1 úvodní části ustanovení se za slovo "zákon" vkládají slova
"zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství1) a".
Poznámka pod čarou č. 1 zní:
"1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/59/ES ze dne 15. července
2003 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních
vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu a o změně nařízení Rady (EHS)
č. 3820/85 a směrnice Rady 91/439/EHS a zrušení směrnice Rady 76/914/EHS.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/66/ES ze dne 26. dubna 2004,
kterou se z důvodu přistoupení České republiky, Estonska, Kypru, Lotyšska,
Litvy, Maďarska, Malty, Polska, Slovinska a Slovenska upravují směrnice
Evropského parlamentu a Rady 1999/45/ES, 2002/83/ES, 2003/37/ES a 2003/59/ES
a směrnice Rady 77/388/EHS, 91/414/EHS, 96/26/ES, 2003/48/ES a 2003/49/ES
v oblastech volného pohybu zboží, volného pohybu služeb, zemědělství,
dopravní politiky a daní.".
Dosavadní poznámka pod čarou č. 1 se označuje jako poznámka pod čarou
č. 1a, a to včetně odkazů na poznámku pod čarou.
2. V § 1 písmeno f) zní:
"f) způsob provádění výuky a výcviku řidičů v rámci zdokonalování odborné
způsobilosti řidičů,".
3. V § 1 se za písmeno f) vkládají nová písmena g) a h), která znějí:
"g) požadavky na fyzickou nebo právnickou osobu, která provádí výuku
a výcvik v rámci zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, a její
práva a povinnosti,
h) vydávání průkazu profesní způsobilosti řidiče,".
Dosavadní písmena g) a h) se označují jako písmena i) a j).
4. V § 13 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) má na území České republiky trvalý pobyt nebo přechodný pobyt,".
5. V § 13 odst. 2 se slova "rok a půl" nahrazují slovy "dva roky".
6. V § 13 odst. 3 písmeno b) zní:
"b) adresu trvalého nebo přechodného pobytu na území České republiky,".
7. V § 13 odstavec 5 zní:
"(5) Skutečnosti uvedené v odstavci 1 písm. g) dokládá žadatel čestným
prohlášením.".
8. V § 19 se odstavec 2 zrušuje a zároveň se zrušuje označení odstavce
1.
9. V § 25 se věta druhá zrušuje.
10. V § 43 odst. 1 se číslo "30" nahrazuje číslem "35".
11. V § 43 odst. 5 se slova "skupin AM a A nebo podskupiny A1" nahrazují
slovy "prováděné s výcvikovým vozidlem, které je pouze dvoumístné,".
12. Část pátá včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 5 až 6b zní:
"ČÁST PÁTÁ
ZDOKONALOVÁNÍ ODBORNÉ
ZPŮSOBILOSTI ŘIDIČŮ
HLAVA PRVNÍ
ZDOKONALOVÁNÍ ODBORNÉ
ZPŮSOBILOSTI ŘIDIČŮ PRO ÚČELY
PROFESNÍ ZPŮSOBILOSTI ŘIDIČŮ
§ 46
(1) Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů zahrnuje vstupní školení
a následná pravidelná školení.
(2) Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů je povinen se účastnit
řidič, který
a) je občanem členského státu Evropské unie a má na území České republiky
trvalý pobyt,
b) je občanem členského státu Evropské unie a má na území České republiky
přechodný pobyt, který trvá alespoň 185 dnů v kalendářním roce, nebo
c) je občanem jiného než členského státu Evropské unie a vykonává závislou
práci5) pro zaměstnavatele usazeného na území České republiky nebo
podniká na území České republiky,
pokud řídí motorové vozidlo, k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění
skupiny C, C+E, D a D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 a D1+E nebo řidičské
oprávnění uznávané jako rovnocenné.
(3) Povinnost podle odstavce 2 se nevztahuje na řidiče
a) vozidel, jejichž nejvyšší povolená rychlost nepřesahuje 45 km . h-1,
b) vozidel používaných ozbrojenými silami České republiky, Policií České
republiky, Celní správou České republiky a zpravodajskými službami
České republiky,
c) vozidel Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek dobrovolných
hasičů, zdravotnické záchranné služby a Správy státních hmotných rezerv,
d) vozidel používaných při zabezpečování civilní ochrany a báňské záchranné
služby,
e) vozidel ve zkušebním provozu6),
f) vozidel používaných při výcviku podle částí třetí a páté tohoto zákona
a při zkouškách podle částí třetí a čtvrté tohoto zákona,
g) vozidel používaných při přepravě věcí, které řidič využije při výkonu
své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení není hlavním předmětem
výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče,
h) vozidel používaných pro vlastní potřeby a
i) zemědělských a lesnických traktorů.
(4) Pravidelné školení je prohlubováním kvalifikace podle zvláštního
právního předpisu6a).
§ 47
Vstupní školení
(1) Vstupní školení se provádí formou výuky a výcviku a je zakončeno
zkouškou z profesní způsobilosti řidičů. Předmětem výuky a výcviku
je získání a prohloubení znalostí
a) teorie pokročilého racionálního řízení a zásad bezpečné a defenzivní
jízdy,
b) uplatnění vnitrostátních a mezinárodních právních předpisů vztahujících
se k silniční dopravě,
c) bezpečnosti provozu a ekologického provozu vozidla,
d) poskytování služeb a logistiky,
e) hospodářského prostředí a organizace dopravního trhu,
f) sociálně-právního prostředí v silniční dopravě,
g) zdravotních rizik a jejich předcházení v provozu na pozemních komunikacích,
h) prevence a řešení mimořádných událostí v provozu na pozemních komunikacích.
Výuka obsahuje společnou část pro všechny skupiny řidičských oprávnění
uvedených v § 46 odst. 2, zvláštní část pro skupiny řidičských oprávnění
C1, C1+E, C a C+E a zvláštní část pro skupiny řidičských oprávnění
D1, D1+E, D a D+E.
(2) Výcvik pro příslušnou skupinu nebo podskupinu řidičského oprávnění
se provádí řízením výcvikového vozidla podle přílohy č. 2 pod dohledem
lektora. Výcviku se může podrobit pouze řidič, který již je držitelem
řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny. Část výcviku
v řízení vozidla může být nahrazena výcvikem na řidičském trenažéru.
(3) Výuka a výcvik v rámci vstupního školení se provádí v základním
rozsahu 140 hodin pro všechny řidiče uvedené v § 46 odst. 2.
(4) Řidiči, kteří jsou držiteli řidičského oprávnění skupiny C, C+E,
D a D+E, se mohou podrobit výuce a výcviku v rámci vstupního školení
v rozšířeném rozsahu 280 hodin.
(5) Řidič, který absolvoval vstupní školení pro skupiny a podskupiny
řidičských oprávnění C1, C1+E, C a C+E a který hodlá řídit vozidlo,
k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny a podskupiny D1,
D1+E, D a D+E, a naopak, se podrobí pouze zvláštní části výuky pro
novou skupinu a podskupinu řidičských oprávnění.
(6) Učební osnovu vstupního školení, podíl výuky a výcviku na celkovém
rozsahu vstupního školení, obsah výuky a výcviku, rozsah společné části
a zvláštních částí výuky, část výcviku v řízení vozidla, která může
být nahrazena výcvikem na řidičském trenažéru, a nejvyšší počet účastníků
kurzu vstupního školení stanoví prováděcí právní předpis.
§ 48
Pravidelné školení
(1) Předmětem pravidelného školení je prohloubení znalostí získaných
při vstupním školení. Pravidelné školení se provádí formou výuky.
(2) Řidič se zúčastní pravidelného školení v celkovém rozsahu 35 hodin
do konce pátého roku od data vydání průkazu podle § 52c. Pravidelné
školení je rozděleno do ročních kurzů v rozsahu 7 hodin.
(3) Držitel platného dokladu osvědčujícího profesní způsobilost řidiče,
vydaného jiným členským státem Evropské unie podle předpisu Evropských
společenství6b), kterému byl povolen na území České republiky trvalý
nebo přechodný pobyt, nebo který začal vykonávat závislou práci nebo
podnikat podle § 46 odst. 2, se zúčastní pravidelného školení v rozsahu
35 hodin do data uplynutí platnosti tohoto dokladu. Pokud do tohoto
data uplyne méně než 5 let, neuplatní se rozsah ročního kurzu podle
odstavce 2.
(4) Řidič, který se zúčastnil pravidelného školení pro skupiny a podskupiny
řidičských oprávnění C1, C1+E, C a C+E a který řídí vozidlo, k jehož
řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny a podskupiny D1, D1+E,
D nebo D+E, a naopak, nemusí absolvovat nové pravidelné školení pro
tyto další skupiny nebo podskupiny.
(5) Učební osnovu pravidelného školení, obsah výuky a nejvyšší počet
účastníků kurzu pravidelného školení stanoví prováděcí právní předpis.
§ 49
Provozovatel školicího střediska
(1) Výuku a výcvik provádí fyzická nebo právnická osoba, které je
udělena akreditace k provozování této činnosti krajským úřadem příslušným
podle jejího místa podnikání nebo sídla (dále jen "provozovatel školicího
střediska").
(2) Krajský úřad udělí žadateli akreditaci k provozování výuky a výcviku
na základě písemné žádosti, prokáže-li žadatel, že
a) je držitelem živnostenského oprávnění,
b) splňuje další požadavky podle tohoto zákona a
c) zaplatil správní poplatek.
(3) Akreditace k provozování výuky a výcviku je nepřevoditelná a nepřechází
na právního nástupce.
§ 50
Další požadavky pro udělení akreditace
(1) Žadatel o udělení akreditace k provozování výuky a výcviku musí
a) mít vytvořen písemný plán pro zajištění výuky a výcviku, ve kterém
vymezí organizaci a rozsah výuky a výcviku, včetně nejvyššího počtu
účastníků v jednotlivých kurzech, jednotlivé výukové předměty a způsob
provádění výuky a výcviku, včetně odpovídajících učebních materiálů,
b) mít seznam lektorů, jejichž prostřednictvím zajistí po zahájení provozování
školicího střediska výuku a výcvik, s uvedením jejich jmen, příjmení
a odborných předpokladů pro výuku a výcvik, kteří
1. jsou uvedeni v § 22 písm. a), b), c) a e), jedná-li se o předměty
spadající do zdravotních rizik a jejich předcházení, nebo
2. mají střední vzdělání s maturitní zkouškou v oborech souvisejících
se silniční dopravou a 5 let praxe v oblasti silniční dopravy, nebo
vyšší odborné vzdělání v oborech souvisejících se silniční dopravou
a 4 roky praxe v oblasti silniční dopravy, nebo vysokoškolské vzdělání
a 3 roky praxe v oblasti silniční dopravy, jedná-li se o ostatní
předměty,
3. splňují podmínky podle § 21 odst. 3, jedná-li se o provádění výcviku,
(dále jen "odborně způsobilé osoby"),
c) mít právo k užívání nebytových prostor a vybavení nezbytného pro
poskytování výuky,
d) mít právo k užívání výcvikových vozidel nezbytných pro poskytování
výcviku a
e) mít vytvořen kontrolní systém pro sledování souladu poskytování výuky
a výcviku s plánem podle písmene a).
(2) Na použití výcvikového vozidla při výcviku se obdobně použijí
§ 9 a 10.
(3) Obory související se silniční dopravou v rámci středního vzdělání
s maturitní zkouškou a vyššího odborného vzdělání stanoví prováděcí
právní předpis.
§ 51
Povinnosti provozovatele školicího střediska
(1) Provozovatel školicího střediska je povinen
a) provádět výuku a výcvik podle plánu pro zajištění výuky a výcviku,
b) zajistit provádění výuky a výcviku prostřednictvím odborně způsobilých
osob,
c) zajistit provádění výuky a výcviku prostřednictvím výcvikových vozidel
podle § 9 a 10,
d) po celou dobu provozování své činnosti mít právo k užívání nebytových
prostor a vybavení nezbytného pro poskytování výuky a mít tyto prostory
a vybavení po celou dobu k dispozici,
e) po celou dobu provozování své činnosti mít právo k užívání výcvikových
vozidel nezbytných pro poskytování výcviku a mít tato vozidla po celou
dobu k dispozici,
f) postupovat v souladu s kontrolním systémem pro sledování souladu
poskytování výuky a výcviku s plánem pro zajištění výuky a výcviku,
g) vést evidenci o uskutečněné výuce a výcviku, včetně seznamu účastníků,
a
h) zaslat nejpozději 5 pracovních dnů před zahájením výuky nebo výcviku
v rámci vstupního a pravidelného školení seznam přihlášených účastníků,
místo, datum a čas zahájení výuky nebo výcviku obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností příslušnému podle jeho místa podnikání nebo
sídla.
(2) Provozovatel školicího střediska je povinen oznámit krajskému
úřadu změny údajů rozhodných pro udělení akreditace a předložit o nich
doklady do 15 dnů ode dne, kdy k nim došlo.
(3) Provozovatel školicího střediska je povinen vydat bez zbytečného
prodlení řidiči, který ukončil výuku a výcvik v tomto středisku, potvrzení
o rozsahu a obsahu absolvované výuky a výcviku a datu ukončení výuky
a výcviku.
(4) Provozovatel školicího střediska je povinen uznat výuku a výcvik
v rozsahu uvedeném v potvrzení podle předchozího odstavce, kterému
se řidič podrobil u jiného provozovatele školicího střediska. U vstupního
školení provozovatel školicího střediska uzná výuku a výcvik podle
věty první, pouze pokud od ukončení předcházející výuky a výcviku neuplynuly
více než 3 měsíce.
(5) Vzor potvrzení o absolvované výuce a výcviku a datu ukončení výuky
a výcviku ve školicím středisku stanoví prováděcí právní předpis.
§ 52
Odnětí akreditace k provozování výuky a výcviku
(1) Krajský úřad rozhodne o odejmutí akreditace k provozování výuky
a výcviku, jestliže provozovatel školicího střediska
a) opakovaně nebo hrubým způsobem porušil povinnosti stanovené tímto
zákonem,
b) přestal splňovat podmínku k udělení akreditace podle § 49 odst. 2
písm. a), nebo
c) požádal o odnětí akreditace.
(2) O udělení akreditace k provozování výuky a výcviku může provozovatel,
kterému byla akreditace k provozování výuky a výcviku odňata podle
odstavce 1 písm. a), znovu požádat krajský úřad nejdříve po uplynutí
3 let od nabytí právní moci rozhodnutí o odnětí akreditace k provozování
výuky a výcviku.
§ 52a
Podmínky přijetí k výuce a výcviku
(1) Provozovatel školicího střediska může přijmout k výuce a výcviku
v rámci vstupního školení pouze osobu, která
a) podá písemnou přihlášku,
b) je držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny
nebo se účastní výuky a výcviku k získání řidičského oprávnění příslušné
skupiny nebo podskupiny.
(2) Pro přijetí osoby k výuce v rámci pravidelného školení platí podmínky
uvedené v odstavci 1 písm. a). Žadatel o přijetí k výuce v rámci pravidelného
školení dále musí být držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny
nebo podskupiny a průkazu profesní způsobilosti řidiče.
§ 52b
Zkouška
(1) Písemnou žádost o vykonání zkoušky podává řidič u obecního úřadu
obce s rozšířenou působností příslušného podle místa podnikání nebo
sídla provozovatele školicího střediska, u něhož ukončil výuku a výcvik
v rámci zdokonalování odborné způsobilosti řidičů.
(2) Žadatel o vykonání zkoušky musí doložit, že
a) absolvoval výuku a výcvik v rámci vstupního školení v plném rozsahu
a doplňující výuku, stanoví-li tak tento zákon,
b) zaplatil správní poplatek,
c) je občanem
1. členského státu Evropské unie a má na území České republiky trvalý
pobyt, nebo
2. členského státu Evropské unie a má na území České republiky přechodný
pobyt, který trvá alespoň 185 dnů, nebo
3. jiného než členského státu Evropské unie a vykonává závislou práci5)
pro zaměstnavatele usazeného na území České republiky nebo podniká
na území České republiky a
d) je držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny.
(3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností bez zbytečného odkladu
písemně sdělí žadateli místo, datum a čas konání zkoušky. Zkouška se
musí konat nejpozději do 30 dnů po doručení žádosti o vykonání zkoušky
a doložení všech skutečností podle odstavce 2 obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností, nejdříve však pátý pracovní den ode dne sdělení
místa, data a času konání zkoušky podle věty první.
(4) Zkouška se provádí písemnou formou a ověřuje znalosti ve všech
oblastech výuky uvedených v § 47 odst. 1.
(5) Zkoušku provádí obecní úřad obce s rozšířenou působností prostřednictvím
zkušebního komisaře podle § 33 odst. 2. Na zkušebního komisaře se vztahuje
ustanovení § 33 odst. 4 a 5 a § 34 až 37 obdobně.
(6) Jestliže řidič při zkoušce neuspěl, může zkoušku opakovat nejvýše
třikrát. Opakovaná zkouška může být provedena nejdříve za 5 pracovních
dnů ode dne konání předchozí zkoušky. Neuspěje-li řidič při druhé opakované
zkoušce, musí se podrobit opakované výuce z předmětu, ve kterém neprospěl,
a zkoušce. Neuspěje-li řidič ani při zkoušce podle věty třetí, je povinen
se zúčastnit nového vstupního školení v plném rozsahu. Zkoušky podle
věty druhé a třetí musí řidič složit nejpozději do 1 roku ode dne konání
první zkoušky, jinak se musí podrobit novému vstupnímu školení v plném
rozsahu.
(7) Obecní úřad obce s rozšířenou působností, který provedl zkoušku,
vydá žadateli bez zbytečného odkladu po vyhodnocení výsledků zkoušky
písemné potvrzení o vykonání zkoušky a vyznačí v něm její výsledek.
(8) Obsah, rozsah a způsob provádění zkoušky a hodnocení jejích výsledků
a vzor potvrzení o vykonání zkoušky stanoví prováděcí právní předpis.
§ 52c
Průkaz profesní způsobilosti řidiče
(1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný podle trvalého
nebo přechodného pobytu řidiče na území České republiky, nebo nemá-li
řidič trvalý nebo přechodný pobyt na území České republiky, podle sídla
nebo místa podnikání řidiče nebo jeho zaměstnavatele vydá řidiči na
písemnou žádost průkaz profesní způsobilosti řidiče.
(2) Žadatel o vydání průkazu profesní způsobilosti řidiče musí doložit,
že je držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny
a zaplatil správní poplatek. Žadatel musí dále doložit, že
a) úspěšně vykonal zkoušku v období 6 měsíců před podáním žádosti, nebo
b) se podrobil výuce v rámci pravidelného školení v plném rozsahu a
je občanem
1. členského státu Evropské unie a má na území České republiky trvalý
pobyt, nebo
2. členského státu Evropské unie a má na území České republiky přechodný
pobyt, který trvá alespoň 185 dnů v kalendářním roce, nebo
3. jiného než členského státu Evropské unie a vykonává závislou práci5)
pro zaměstnavatele usazeného na území České republiky nebo podniká
na území České republiky.
(3) Úspěšné vykonání zkoušky podle odstavce 2 žadatel nedokládá, pokud
zkoušku provedl obecní úřad obce s rozšířenou působností uvedený
v odstavci 1.
(4) Platnost průkazu profesní způsobilosti řidiče je 5 let.
(5) Ztrátu, odcizení, poškození nebo zničení průkazu profesní způsobilosti
řidiče je jeho držitel povinen bez zbytečného odkladu ohlásit obecnímu
úřadu obce s rozšířenou působností. Bez zbytečného odkladu po ohlášení
vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností řidiči potvrzení o ztrátě,
odcizení, poškození nebo zničení průkazu profesní způsobilosti řidiče.
Potvrzení nahrazuje ztracený, odcizený, poškozený nebo zničený průkaz
profesní způsobilosti řidiče a jeho platnost je 30 dnů od jeho vydání.
(6) Za ztracený, odcizený, poškozený nebo zničený průkaz profesní
způsobilosti řidiče vyhotoví řidiči na základě písemné žádosti a po
zaplacení správního poplatku obecní úřad obce s rozšířenou působností
do 20 dnů ode dne podání žádosti duplikát průkazu.
(7) Dojde-li ke změně údajů v průkazu profesní způsobilosti řidiče,
vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností řidiči na písemnou žádost
nový průkaz profesní způsobilosti řidiče. Žadatel musí doložit změnu
údajů a zaplacení správního poplatku. Datum ukončení platnosti nového
průkazu se musí shodovat s datem ukončení platnosti průkazu, který
je novým průkazem nahrazován. Pro držitele platného dokladu, osvědčujícího
profesní způsobilost řidiče, vydaného jiným členským státem Evropské
unie podle předpisu Evropských společenství6a), kterému byl na území
České republiky povolen trvalý nebo přechodný pobyt, nebo který začal
vykonávat závislou práci nebo podnikat podle § 46 odst. 2, se použije
toto ustanovení obdobně.
(8) Držitel průkazu profesní způsobilosti řidiče je povinen při převzetí
nového průkazu profesní způsobilosti řidiče odevzdat obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností dosavadní průkaz nebo potvrzení o ztrátě,
odcizení, poškození nebo zničení průkazu profesní způsobilosti řidiče,
pokud mu byly vydány.
(9) Vzor průkazu profesní způsobilosti řidiče a vzor potvrzení o ztrátě,
odcizení, poškození nebo zničení průkazu profesní způsobilosti řidiče
stanoví prováděcí právní předpis.
HLAVA DRUHÁ
ZDOKONALOVÁNÍ ODBORNÉ
ZPŮSOBILOSTI ŘIDIČŮ, KTEŘÍ MAJÍ
ZAZNAMENÁNY V REGISTRU ŘIDIČŮ BODY ZA JEDNÁNÍ ZAŘAZENÉ DO BODOVÉHO HODNOCENÍ
§ 52d
Základní ustanovení
Zdokonalováním odborné způsobilosti řidičů, kteří mají zaznamenány
v registru řidičů body za jednání zařazené do bodového hodnocení porušení
povinností podle zvláštního právního předpisu2a), se rozumí dobrovolná
účast řidiče, který nemá v registru řidičů zaznamenáno více než 10
bodů za porušení právních předpisů ohodnocená podle zvláštního právního
předpisu2a) méně než 6 body, na školení bezpečné jízdy.
Středisko bezpečné jízdy
§ 52e
Oprávnění ke zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, kteří mají v
registru řidičů
zaznamenány body
(1) Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů, kteří mají v registru
řidičů zaznamenány body, provádí provozovatel školicího střediska,
kterému udělil krajský úřad vyšší akreditaci k provozování školení
bezpečné jízdy (dále jen "provozovatel střediska bezpečné jízdy").
(2) Krajský úřad udělí vyšší akreditaci k provozování školení bezpečné
jízdy žadateli na základě písemné žádosti, prokáže-li žadatel, že
a) má udělenu akreditaci k provozování výuky a výcviku podle tohoto
zákona,
b) splňuje další požadavky podle tohoto zákona a
c) zaplatil správní poplatek.
(3) Vyšší akreditace k provozování školení bezpečné jízdy je nepřevoditelná
a nepřechází na právního nástupce.
§ 52f
Další požadavky pro udělení vyšší akreditace
k provozování školení bezpečné jízdy
(1) Žadatel o udělení vyšší akreditace k provozování školení bezpečné
jízdy musí
a) mít vytvořen písemný plán pro zajištění školení bezpečné jízdy, ve
kterém vymezí organizaci a rozsah školení, včetně nejvyššího počtu
účastníků školení, jednotlivé výukové předměty a způsob provádění školení,
b) mít seznam lektorů bezpečné jízdy, jejichž prostřednictvím zajistí
po zahájení školení bezpečné jízdy výuku a výcvik, s uvedením jejich
jmen, příjmení a odborných předpokladů pro výuku a výcvik, kteří
1. jsou držiteli profesního osvědčení alespoň na skupiny řidičského
oprávnění A, B, B+E, C, C+E a D,
2. mají praxi v poskytování výuky a výcviku podle tohoto zákona po
dobu nejméně 5 let a
3. mají vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání,
c) prokázat, že má právo k užívání nebytových prostor a vybavení nezbytné
pro poskytování školení bezpečné jízdy,
d) prokázat, že má vytvořen kontrolní systém pro sledování souladu poskytování
školení bezpečné jízdy s plánem podle písmene a), a
e) prokázat, že má zajištěnu výcvikovou plochu, která není veřejně přístupnou
pozemní komunikací, na které lze při výcviku technicky navodit různé
dopravní situace a klimatické a povětrnostní podmínky.
(2) Základní technické požadavky na nebytové prostory a vybavení podle
odstavce 1 písm. c) a na výcvikovou plochu podle odstavce 1 písm. e),
její vybavení a technické zajištění výcviku na ní stanoví prováděcí
právní předpis.
§ 52g
Povinnosti provozovatele střediska bezpečné jízdy
(1) Provozovatel střediska bezpečné jízdy je povinen
a) provádět školení bezpečné jízdy podle plánu pro zajištění školení
bezpečné jízdy,
b) zajistit provádění školení bezpečné jízdy prostřednictvím lektorů
bezpečné jízdy,
c) po celou dobu provozování své činnosti mít právo k užívání nebytových
prostor a vybavení nezbytného pro poskytování kurzu bezpečné jízdy
a mít tyto prostory a vybavení po celou dobu k dispozici,
d) vést evidenci o uskutečněném školení bezpečné jízdy, včetně seznamu
účastníků, a
e) zaslat nejpozději 5 pracovních dnů před zahájením školení bezpečné
jízdy seznam přihlášených účastníků, místo, datum a čas zahájení školení
bezpečné jízdy obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému
podle jeho místa podnikání nebo sídla.
(2) Provozovatel střediska bezpečné jízdy může přijmout na školení
bezpečné jízdy řidiče, který se hodlá zúčastnit školení bezpečné
jízdy za účelem odečtení bodů v registrů řidičů, prokáže-li řidič,
že má ke dni podání písemné žádosti o přijetí na školení nejvýše 10
bodů v registru řidičů za porušení právních předpisů ohodnocená podle
zvláštního právního předpisu2a) méně než 6 body.
(3) Provozovatel střediska bezpečné jízdy je povinen oznámit příslušnému
krajskému úřadu změny údajů rozhodných pro vydání vyšší akreditace
k provozování školení bezpečné jízdy a předložit o nich doklady do
15 dnů od jejich vzniku.
(4) Provozovatel střediska bezpečné jízdy vydá řidiči, který ukončil
školení bezpečné jízdy, ke dni ukončení školení bezpečné jízdy potvrzení
o ukončeném školení bezpečné jízdy.
(5) Vzor potvrzení podle odstavce 4 stanoví prováděcí právní předpis.
§ 52h
Odnětí vyšší akreditace k provozování
školení bezpečné jízdy
(1) Krajský úřad rozhodne o odnětí vyšší akreditace k provozování
školení bezpečné jízdy, jestliže provozovatel střediska bezpečné jízdy
a) opakovaně nebo hrubým způsobem porušil povinnosti stanovené tímto
zákonem,
b) přestal splňovat podmínku k udělení vyšší akreditace podle § 52e
odst. 2 písm. a), nebo
c) požádal o odnětí vyšší akreditace.
(2) O udělení vyšší akreditace k provozování školení bezpečné jízdy
může provozovatel, kterému byla vyšší akreditace odejmuta podle odstavce
1 písm. a), znovu požádat krajský úřad nejdříve po uplynutí 3 let
od nabytí právní moci rozhodnutí o odnětí vyšší akreditace k provozování
školení bezpečné jízdy.
§ 52i
Školení bezpečné jízdy
(1) Předmětem výuky v rámci školení bezpečné jízdy je získání a prohloubení
znalostí
a) teorie řízení a zásad bezpečné a defenzivní jízdy,
b) nejčastějších příčin dopravních nehod a jejich předcházení,
c) důsledků protiprávního jednání řidičů motorových vozidel,
d) prevence a řešení mimořádných událostí v provozu na pozemních komunikacích.
(2) Předmětem výcviku v rámci školení bezpečné jízdy je praktická
jízda s motorovým vozidlem pod dohledem lektora bezpečné jízdy na výcvikové
ploše podle § 52f odst. 1 písm. e), zaměřená na předcházení a řešení
situací, při kterých je značně ztížena možnost ovládat vozidlo, formou
bezpečné a defenzivní jízdy. V průběhu a po ukončení výcviku provádí
lektor bezpečné jízdy vyhodnocení chování řidiče při výcviku. K výcviku
může dojít až po ukončení výuky.
(3) Učební osnovu školení bezpečné jízdy, obsah a rozsah výuky a výcviku
a nejvyšší počet účastníků školení bezpečné jízdy stanoví prováděcí
právní předpis.
5) § 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
6) § 36 zákona č. 56/2001 Sb.
6a) § 230 zákona č. 262/2006 Sb.
6b) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/59/ES ze dne 15. července
2003 o výchozí kvalifikaci a pravidelném školení řidičů některých silničních
vozidel pro nákladní nebo osobní dopravu a o změně nařízení Rady (EHS)
č. 3820/85 a směrnice Rady 91/439/EHS a zrušení směrnice Rady 76/914/EHS.".
13. V § 53 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno e), které zní:
"e) projednává v prvním stupni správní delikty v rozsahu své působnosti
podle tohoto odstavce.".
14. V § 53 se na konci odstavce 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňují
se písmena c) a d), která znějí:
"c) rozhoduje o udělení akreditace k provozování výuky a výcviku v rámci
zdokonalování odborné způsobilosti řidičů pro účely profesní způsobilosti
řidičů a o udělení vyšší akreditace k provozování školení bezpečné
jízdy a o odnětí akreditace nebo vyšší akreditace,
d) projednává v prvním stupni správní delikty v rozsahu své působnosti
podle tohoto odstavce.".
15. V § 53 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno d), které zní:
"d) projednává v prvním stupni správní delikty v rozsahu své působnosti
podle tohoto odstavce.".
16. V § 54 odst. 2 se na konci doplňuje věta "Při výkonu vrchního
státního dozoru může ministerstvo vykonávat činnosti náležející státnímu
dozoru.".
17. § 56 a 57 včetně nadpisu znějí:
"§ 56
Správní delikty právnických
a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
autoškoly dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 2 provozuje autoškolu bez registrace k provozování,
b) v rozporu s § 3 provádí výuku a výcvik osobami, které nejsou držiteli
platného profesního osvědčení,
c) v rozporu s § 5 nenahlásí změny údajů a dokladů stanovených jako
náležitosti žádosti o vydání registrace k provozování autoškoly,
d) v rozporu s § 9 provádí výcvik neschváleným výcvikovým vozidlem,
e) přijme jako žadatele o řidičské oprávnění osobu, která nesplňuje
podmínky podle § 13,
f) opakovaně nebo závažným způsobem nedodrží obsah a rozsah výuky a
výcviku stanovený v § 20,
g) v rozporu s § 25 nepředá příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností seznamy žadatelů k získání řidičského oprávnění,
h) v rozporu s § 32 nepřihlásí písemně žadatele k získání řidičského
oprávnění ke zkoušce.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
školicího střediska dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 49 provozuje školicí středisko bez udělené akreditace
k provozování výuky a výcviku,
b) v rozporu s § 51 neprovádí výuku a výcvik prostřednictvím odborně
způsobilých osob,
c) v rozporu s § 51 provádí výcvik neschváleným výcvikovým vozidlem,
d) v rozporu s § 51 neprovádí výuku a výcvik podle plánu pro zajištění
výuky a výcviku,
e) v rozporu s § 51 nevede evidenci o uskutečněné výuce a výcviku včetně
seznamu účastníků,
f) v rozporu s § 51 nezašle do 5 pracovních dnů před zahájením výuky
nebo výcviku v rámci vstupního a pravidelného školení seznam přihlášených
účastníků, místo, datum a čas zahájení výuky nebo výcviku obecnímu
úřadu obce s rozšířenou působností,
g) v rozporu s § 51 neoznámí krajskému úřadu změny údajů rozhodných
pro udělení akreditace k provozování výuky a výcviku a nepředloží o
nich doklady,
h) v rozporu s § 51 nevydá bez zbytečného prodlení řidiči, který ukončil
výuku a výcvik, potvrzení o rozsahu a obsahu výuky a výcviku a datu
jejich ukončení,
i) přijme k výuce a výcviku osobu, která nesplňuje podmínky podle §
52a.
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako provozovatel
střediska bezpečné jízdy dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 52e provozuje středisko bezpečné jízdy bez udělení
vyšší akreditace k provozování výuky bezpečné jízdy,
b) v rozporu s § 52g neprovádí výuku a výcvik bezpečné jízdy prostřednictvím
lektorů bezpečné jízdy,
c) v rozporu s § 52g neprovádí školení bezpečné jízdy podle plánu pro
zajištění školení bezpečné jízdy,
d) v rozporu s § 52g nevede evidenci o uskutečněném školení bezpečné
jízdy, včetně seznamu účastníků,
e) v rozporu s § 52g nezašle nejpozději 5 pracovních dnů před zahájením
školení bezpečné jízdy seznam přihlášených účastníků, místo, datum
a čas zahájení školení bezpečné jízdy příslušnému obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností,
f) v rozporu s § 52g neoznámí příslušnému krajskému úřadu změny údajů
rozhodných pro udělení vyšší akreditace k provozování školení bezpečné
jízdy a nepředloží o nich doklady,
g) v rozporu s § 52g nevydá bez zbytečného prodlení řidiči, který ukončil
školení bezpečné jízdy, potvrzení o rozsahu a obsahu absolvovaného
školení bezpečné jízdy a datu ukončení školení bezpečné jízdy,
h) přijme na školení bezpečné jízdy osobu, která nesplňuje podmínky
podle § 52g.
(4) Za správní delikt se uloží pokuta
a) do 1 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a),
b), d), e) a f), odstavce 2 písm. a), b), c), d) a i) a odstavce 3
písm. a), b) a c),
b) do 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. c),
g) a h), odstavce 2 písm. e), f) a g) a odstavce 3 písm. d), e) a f),
c) do 10 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 2 písm. h) a
odstavce 3 písm. g).
§ 57
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže,
že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
právní povinnosti zabránila.
(2) Při stanovení výše pokuty právnické osobě se přihlédne k závažnosti
správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům
a okolnostem, za nichž byl správní delikt spáchán.
(3) Odpovědnost právnické osoby za správní delikt zaniká, jestliže
o něm příslušný orgán nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm
dozvěděl, nejpozději však do 5 let ode dne, kdy byl spáchán.
(4) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické
osoby nebo v přímé souvislosti s tím, se vztahují ustanovení tohoto
zákona o odpovědnosti a postihu právnické osoby.
(5) Pokuty vybírá a vymáhá orgán, který rozhodl o správním deliktu
v prvním stupni. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je
hrazena činnost orgánu, který pokutu uložil.
(6) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení
nabylo právní moci.".
18. § 58 se zrušuje.
19. V § 62 se slova "§ 48 odst. 4, § 50 odst. 3 a § 51 odst. 4" nahrazují
slovy "§ 47 odst. 6, § 48 odst. 5, § 50 odst. 3, § 51 odst. 5, § 52b
odst. 8, § 52c odst. 9, § 52f odst. 2, § 52g odst. 5, § 52i odst. 3".
20. Příloha č. 2 včetně poznámek pod čarou č. 10 a 11 zní:
"Příloha č. 2 k zákonu č. 247/2000 Sb.
Druhy výcvikových vozidel pro výuku a výcvik k získání
jednotlivých skupin řidičského
oprávnění a jejich technické podmínky
Praktický výcvik v řízení vozidla a zkouška z praktické
jízdy se provádí na vozidle splňujícím požadavky příslušné
skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění podle zvláštního
právního předpisu10), pokud není dále stanoveno jinak, a
splňujícím dále
a) pro skupinu AM na mopedu s objemem válců spalovacího motoru
nepřevyšujícím 50 cm
3
a s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45
km.h-1
nebo na motocyklu s objemem válců spalovacího motoru
nepřevyšujícím 125 cm3
, přičemž rychlost jízdy při výcviku v
řízení a praktické jízdy při zkoušce praktické jízdy nesmí
převyšovat 45 km.h-1
; na mopedu s více než dvěma koly lze
provádět nejvýše 4 hodiny výcviku,b) pro podskupinu A1 na motocyklu bez postranního vozíku s
objemem válců spalovacího motoru převyšujícím 75 cm a
nepřevyšujícím 125 cm a o výkonu nepřevyšujícím 11 kW,
c) pro skupinu A (s omezením na lehké motocykly) na motocyklu
bez postranního vozíku s objemem válců spalovacího motoru
převyšujícím 120 cm a o výkonu převyšujícím 11 kW a
nepřevyšujícím 25 kW,
d) pro skupinu A (bez omezení) na motocyklu bez postranního
vozíku o výkonu nejméně 35 kW,
e) pro podskupinu B1 s motorovým tříkolovým nebo čtyřkolovým
vozidlem, jehož konstrukční rychlost je nejméně 60 km.h
-1
,f) pro skupinu B se čtyřkolovým motorovým vozidlem, jehož
konstrukční rychlost je nejméně 100 km.h
-1
,g) pro skupinu B+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem
uvedeným v písmenu f) a přípojným vozidlem o největší povolené
hmotnosti nejméně 1000 kg a jehož konstrukční rychlost je
nejméně 100 km.h
-1
, pokud se nejedná o jízdní soupravu, k
jejímuž řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B;
přípojným vozidlem musí být uzavřené skříňové těleso o šířce a
výšce odpovídající alespoň šířce a výšce motorového vozidla;
uzavřené skříňové těleso může být užší než je motorové
vozidlo, pokud je výhled dozadu možný pouze za použití
vnějších zpětných zrcátek motorového vozidla. Při zkoušce z
praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost přípojného vozidla
nejméně 800 kg,h) pro podskupinu C1 s motorovým vozidlem o největší povolené
hmotnosti převyšující 5000 kg, délce nejméně 5 metrů, jehož
konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h
-1
; nástavba vozidla
musí být uzavřeným skříňovým tělesem, které je nejméně tak
široké a vysoké jako kabina, vytvořeným uzavřenou samostatnou
skříní, nebo ložnou plochou s plachtou na vestavěné
konstrukci, které neumožňují výhled řidiče za vozidlo jinak,
než prostřednictvím bočních zpětných zrcátek; motorové vozidlo
musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a
záznamovým zařízením11),i) pro podskupinu C1+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým
vozidlem uvedeným v písmenu h) a přípojným vozidlem o největší
povolené hmotnosti nejméně 1 250 kg a jehož konstrukční
rychlost je nejméně 80 km.h
-1
; přípojné vozidlo musí být
uzavřeným skříňovým tělesem o šířce a výšce odpovídající
alespoň šířce a výšce motorového vozidla; uzavřené skříňové
těleso může být užší než je motorové vozidlo, pokud je výhled
dozadu možný pouze za použití vnějších zpětných zrcátek
motorového vozidla; délka takto vytvořené jízdní soupravy musí
být nejméně 8 metrů. Při zkoušce z praktické jízdy musí být
okamžitá hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,j) pro skupinu C s motorovým vozidlem o největší povolené
hmotnosti nejméně 12 000 kg, délce nejméně 8 metrů, šířce
nejméně 2,4 metru a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80
km.h
-1
; nástavba vozidla musí být uzavřeným skříňovým tělesem,
které je nejméně tak široké a vysoké jako kabina, vytvořeným
uzavřenou samostatnou skříní, nebo ložnou plochou s plachtou
na vestavěné konstrukci, které neumožňují výhled řidiče za
vozidlo jinak, než prostřednictvím bočních zpětných zrcátek;
motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým
systémem a záznamovým zařízením11), a převodovkou s nejméně
osmi převodovými stupni pro jízdu vpřed. Při zkoušce z
praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost vozidla nejméně 10
000 kg,k) pro skupinu C+E s jízdní soupravou tvořenou buďto motorovým
vozidlem uvedeným v písmenu j) a přípojným vozidlem nebo
tahačem s návěsem, přičemž největší povolená hmotnost jízdní
soupravy je nejméně 20 000 kg, délka jízdní soupravy je
nejméně 14 metrů, délka přípojného vozidla musí být nejméně
7,5 metrů, šířka jízdní soupravy je nejméně 2,4 metrů a
konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h
-1
. Tahač návěsu musí
být vybaven protiblokovacím brzdovým systémem a záznamovým
zařízením11). Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá
hmotnost jízdní soupravy nejméně 15 000 kg,l) pro podskupinu D1 s motorovým vozidlem, jehož největší
povolená hmotnost je nejméně 4 000 kg, délka je nejméně 5
metrů a konstrukční rychlost je nejméně 80 km.h
-1
; motorové
vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím brzdovým systémem a
záznamovým zařízením11),m) pro podskupinu D1+E sjízdní soupravou tvořenou motorovým
vozidlem uvedeným v písmenu l) a přípojným vozidlem o největší
povolené hmotnosti nejméně 1 250 kg a jehož konstrukční
rychlost je nejméně 80 km.h
-1
; přípojné vozidlo musí být
uzavřeným skříňovým tělesem o šířce nejméně 2 metry a výšce
nejméně 2 metry. Při zkoušce z praktické jízdy musí být
okamžitá hmotnost vozidla nejméně 800 kg,n) pro skupinu D s motorovým vozidlem o délce nejméně 10 m, šířce
nejméně 2,4 metrů a jehož konstrukční rychlost je nejméně 80
km.h
-1
, motorové vozidlo musí být vybaveno protiblokovacím
brzdovým systémem a záznamovým zařízením11),o) pro skupinu D+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem
uvedeným v písmenu n) a přípojným vozidlem o největší povolené
hmotnosti nejméně 1 250 kg a jehož konstrukční rychlost je
nejméně 80 km.h
-1
; přípojné vozidlo musí být uzavřeným
skříňovým tělesem o šířce nejméně 2 metry a výšce nejméně 2
metry. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá
hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,p) pro skupinu T se zemědělským nebo lesnickým traktorem s
vlastním pohonem kol, který má nejméně dvě osy, k němuž je
připojen přívěs o celkové hmotnosti nejméně 3 500 kg a je
naložen nejméně na 50 % užitečného zatížení. Při praktickém
výcviku v řízení vozidel skupiny T je možno polovinu výcviku
prováděného na autocvičišti nebo jiné cvičné ploše s
vyloučením provozu ostatních vozidel provést bez přípojného
vozidla.
10) § 81 zákona č. 361/2000 Sb.
11) Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 ze dne 20. prosince 1985
o záznamovém zařízení v silniční dopravě (Úř. věst. L 370,
3.12.1985, s. 8), ve znění pozdějších předpisů.".
21. Příloha č. 6 se zrušuje.
Čl. II
Přechodná ustanovení
1. Řidiči, kteří jsou držiteli platného osvědčení profesní způsobilosti
řidiče ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou povinni do 6 měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději však v den ukončení
platnosti osvědčení profesní způsobilosti řidiče, podat obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností písemnou žádost o vydání průkazu profesní
způsobilosti řidiče. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vydá
na základě této žádosti řidiči průkaz profesní způsobilosti řidiče
podle zákona č. 247/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
2. Platnost dosavadních osvědčení profesní způsobilosti řidiče končí
uplynutím 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději
však v den ukončení jejich platnosti.
3. Řidičům, kteří se úspěšně podrobili přezkoušení podle dosavadní
úpravy v době před nabytím účinnosti tohoto zákona a ke dni nabytí
jeho účinnosti jim obecní úřad obce s rozšířenou působností nevydal
osvědčení profesní způsobilosti řidiče, vydá obecní úřad obce s rozšířenou
působností průkaz profesní způsobilosti řidiče podle zákona č. 247/2000
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
4. Řidičům, kteří získají řidičská oprávnění pro podskupinu C1 do
10. září 2009, vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě
písemné žádosti průkaz profesní způsobilosti řidiče podle zákona č.
247/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
5. Řidičům, kteří získají řidičská oprávnění v období ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona do 10. září 2008 pro skupiny a podskupiny
D1, D1+E, D nebo D+E a do 10. září 2009 pro skupiny a podskupiny C1+E,
C nebo C+E, vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě
písemné žádosti průkaz profesní způsobilosti řidiče podle zákona č.
247/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Toto ustanovení se vztahuje i na řidiče, kteří získali řidičská oprávnění
pro skupiny a podskupiny uvedené ve větě první do 6 měsíců přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona a nejsou držiteli platného osvědčení
profesní způsobilosti řidiče ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
6. Osoby, které prováděly zdokonalování odborné způsobilosti podle
dosavadní úpravy, jsou povinny, chtějí-li provozovat zdokonalování
odborné způsobilosti řidičů podle zákona č. 247/2000 Sb., ve znění
účinném ode dne účinnosti tohoto zákona, do jednoho měsíce ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona požádat o udělení akreditace k provozování
výuky a výcviku podle § 49 a 50. Do doby udělení akreditace nebo rozhodnutí
o neudělení akreditace se osoby podle věty prvé považují za provozovatele
školicího střediska, kterým byla udělena akreditace k provozování této
činnosti krajským úřadem.
7. Řidiči, kterým bude vydán průkaz profesní způsobilosti řidiče podle
bodů 1, 3, 4 a 5, se podrobí pravidelnému školení podle zákona č. 247/2000
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Povinnost
podrobit se vstupnímu školení podle tohoto zákona se na ně nevztahuje.
8. Výcviková vozidla schválená pro výuku a výcvik k získání jednotlivých
skupin řidičských oprávnění podle dosavadních právních předpisů, která
nesplňují technické podmínky podle zákona č. 247/2000 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, lze k výuce a výcviku
používat do 11. října 2010, s výjimkou výcvikových vozidel pro skupiny
a podskupiny AM, A1, A, B1, B a B+E, které lze k výuce a výcviku používat
do 1. ledna 2009.
Čl. III
Zmocnění k vyhlášení úplného znění zákona
Předseda vlády se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásil úplné znění
zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti
k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, jak vyplývá ze zákonů jej měnících.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 361/2000 Sb., o provozu
na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním
provozu),
ve znění pozdějších předpisů
Čl. IV
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách
některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění zákona č. 60/2001 Sb.,
zákona č. 478/2001 Sb., zákona č. 62/2002 Sb., zákona č. 311/2002 Sb.,
zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 436/2003 Sb., zákona č. 53/2004 Sb.,
zákona č. 229/2005 Sb., zákona č. 411/2005 Sb., zákona č. 76/2006 Sb.,
zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 264/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb.,
zákona č. 170/2007 Sb. a zákona č. 215/2007 Sb., se mění takto:
1. V § 5 se doplňuje odstavec 3, který zní:
"(3) Povinnost podle odstavce 1 písm. a) neplatí pro řidiče soupravy,
tvořené záchranným vozidlem Horské služby, které splňuje podmínky stanovené
zvláštním právním předpisem a je určeno především pro pohyb v jinak
nepřístupném terénu (sněžný skůtr, čtyřkolka), s přípojným podvozkem
(vozidlem), určeným k odsunu zraněné osoby, nebo k přepravě záchranářského
vybavení, pokud je užití takové soupravy k řešení mimořádných událostí
nebo jejich prevenci i na pozemní komunikaci nezbytné.".
2. V § 6 odst. 2 písm. c) se za slova "řidiče vozidla jednotky požární
ochrany" vkládají slova "a záchranného vozidla Horské služby".
3. V § 6 odst. 3 písm. b) se za slova "ve vozidle zdravotnické záchranné
služby" vkládají slova "a Horské služby".
4. V § 6 odst. 8 se písmeno d) včetně poznámky pod čarou č. 2a zrušuje.
Dosavadní písmeno e) se označuje jako písmeno d).
5. V § 6 se za odstavec 8 vkládají nové odstavce 9 až 11, které včetně
poznámek pod čarou č. 9a až 9c znějí:
"(9) Řidič motorového vozidla, k jehož řízení opravňuje řidičské oprávnění
skupiny C, C+E, D nebo D+E nebo podskupiny C1, C1+E, D1 nebo D1+E nebo
řidičské oprávnění uznávané jako rovnocenné, je dále povinen mít při
řízení u sebe průkaz profesní způsobilosti řidiče pro příslušnou skupinu
nebo podskupinu nebo obdobný doklad vydaný jiným členským státem Evropské
unie, s výjimkou vozidel stanovených zvláštním právním předpisem9a).
Držitel průkazu profesní způsobilosti řidiče, který se podrobil vstupnímu
školení v základním rozsahu podle zvláštního právního předpisu9b),
je oprávněn řídit motorové vozidlo skupiny C a C+E až od 21 let a motorové
vozidlo skupiny D a D+E až od 23 let, s výjimkou motorového vozidla
linkové osobní dopravy, pokud trasa linky nepřesahuje 50 km. Držitel
průkazu profesní způsobilosti řidiče, který se podrobil vstupnímu školení
v rozšířeném rozsahu podle zvláštního právního předpisu9b), je oprávněn
řídit motorové vozidlo skupiny C a C+E od 18 let a motorové vozidlo
skupiny D a D+E od 21 let.
(10) Průkaz profesní způsobilosti řidiče pro některou ze skupin nebo
podskupin C1, C1+E, C nebo C+E platí pro všechny tyto skupiny a podskupiny.
Průkaz profesní způsobilosti řidiče pro některou ze skupin nebo podskupin
D1, D1+E, D nebo D+E platí pro všechny tyto skupiny a podskupiny. Věkové
hranice podle odstavce 9 tím nejsou dotčeny.
(11) Povinnost podle odstavce 9 se nevztahuje na řidiče, který je
občanem jiného než členského státu Evropské unie a nevykonává závislou
práci9c) pro zaměstnavatele usazeného na území členského státu Evropské
unie ani nepodniká na území členského státu Evropské unie.
9a) § 46 odst. 3 zákona č. 247/2000 Sb.
9b) § 47 odst. 3 a 4 zákona č. 247/2000 Sb.
9c) § 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.".
Dosavadní odstavce 9 až 11 se označují jako odstavce 12 až 14.
Dosavadní poznámka pod čarou č. 9b se označuje jako poznámka pod čarou
č. 9d, a to včetně odkazů na poznámku pod čarou.
6. V § 7 odst. 5 se za slova "při řešení mimořádných událostí" vkládají
slova "a Horské služby při řešení mimořádných událostí".
7. V § 9 odstavec 3 zní:
"(3) Povinnosti podle odstavce 1 písm. a) dále neplatí pro bezpečnostní
sbory, ozbrojené síly a vojenské zpravodajství při plnění jejich služebních
povinností, hasiče ve vozidle požární ochrany a záchranáře v záchranném
vozidle Horské služby při řešení mimořádných událostí8a), kdy použití
bezpečnostního pásu brání v rychlém opuštění vozidla, učitele jízdy
při výcviku, jakož i pro zdravotnického pracovníka zdravotnické záchranné
služby, záchranáře nebo zdravotnického pracovníka Horské služby, který
v době přepravy poskytuje pacientovi zdravotní péči.".
8. V § 10 odst. 1 písm. a) se za slova "zvláštním právním předpisem,2)"
doplňují slova "pokud nejde o přípojný podvozek (vozidlo) k záchrannému
vozidlu Horské služby podle § 5 odst. 3,".
9. V § 83 odst. 2 se první slovo "nebo" za slovy "25 kW" zrušuje.
10. V § 87a se na konci odstavce 7 doplňují slova "a řidičů vozidel
ozbrojených sil České republiky.".
11. V § 91 odst. 3 písmeno b) zní:
"b) absolvovat výcvik k získání řidičského oprávnění a zkoušku z odborné
způsobilosti podle zvláštního právního předpisu4) na motocyklu bez
postranního vozíku o výkonu nejméně 35 kW.".
12. V § 119 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují
se písmena n) a o), která znějí:
"n) evidenci vydaných průkazů profesní způsobilosti řidiče podle zvláštního
právního předpisu4),
o) evidenci vydaných osvědčení pro učitele výuky a výcviku podle zvláštního
právního předpisu4).".
13. V § 123e se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které
znějí:
"(4) Příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností rovněž provede
záznam v registru řidičů o odečtení 3 bodů z dosaženého počtu bodů
řidiči, který podal písemnou žádost o odečtení bodů a
a) doložil žádost potvrzením o ukončeném školení bezpečné jízdy ve středisku
bezpečné jízdy podle zvláštního právního předpisu4), které není starší
než 1 měsíc od podání žádosti, a
b) neměl ke dni ukončení školení bezpečné jízdy ve středisku bezpečné
jízdy v registru řidičů zaznamenáno více než 10 bodů za porušení právních
předpisů ohodnocená méně než 6 body.
(5) Příslušný úřad obce s rozšířenou působností provede záznam o odečtení
bodů ke dni ukončení školení ve středisku bezpečné jízdy, a to nejpozději
do 3 pracovních dnů od podání žádosti. Příslušný úřad obce s
rozšířenou působností může provést záznam o odečtení bodů řidiči na
základě potvrzení o ukončeném školení bezpečné jízdy pouze jednou za
kalendářní rok.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6.
14. V § 129 se odstavec 1 zrušuje a dosavadní odstavce 2 až 4 se označují
jako odstavce 1 až 3.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Čl. V
Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákona č.
217/2005 Sb., zákona č. 228/2005 Sb., zákona č. 357/2005 Sb., zákona
č. 361/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 545/2005 Sb., zákona
č. 553/2005 Sb., zákona č. 48/2006 Sb., zákona č. 56/2006 Sb., zákona
č. 57/2006 Sb., zákona č. 81/2006 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona
č. 112/2006 Sb., zákona č. 130/2006 Sb., zákona č. 136/2006 Sb., zákona
č. 138/2006 Sb., zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., zákona
č. 186/2006 Sb., zákona č. 215/2006 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona
č. 227/2006 Sb., zákona č. 235/2006 Sb., zákona č. 312/2006 Sb., zákona
č. 575/2006 Sb., zákona č. 106/2007 Sb., zákona č. 261/2007 Sb. a zákona
č. 269/2007 Sb., se mění takto:
Položka č. 28 přílohy zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
se mění takto:
1. Písmena g) a h) včetně poznámek pod čarou č. 30a a 30b znějí:
"g) Vydání průkazu profesní způsobilosti řidiče30a) Kč 200 h) Přijetí žádosti o vykonání zkoušky na závěr vstupního školení30b) Kč 700
30a) § 52c odst. 1, 6 a 7 zákona č. 247/2000 Sb.
30b) § 52b odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb.".
2. Za písmeno h) se doplňují písmena i) a j), která včetně poznámek
pod čarou č. 30c a 30d znějí:
"i) Udělení akreditace k provozování výuky a výcviku v rámci zdokonalování odborné způsobilosti řidičů pro účely profesní způsobilosti řidičů30c) Kč 3 000 j) Udělení vyšší akreditace k provozování školení bezpečné jízdy30d) Kč 3 000
30c) § 49 odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb.
30d) § 52e odst. 2 zákona č. 247/2000 Sb.".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů
Čl. VI
V § 9 odst. 2 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění
zákona č. 304/1997 Sb. a zákona č. 150/2000 Sb., písmeno d) zní:
"d) práce řidiče v mezinárodní nákladní dopravě, pokud se provozuje
nákladním vozidlem o celkové hmotnosti vyšší než 7,5 tuny, vykonávala
pouze osoba bezúhonná5), která před prvním nastoupením výkonu činnosti
řidiče pracovala nejméně dva roky jako řidič nákladního vozidla o celkové
hmotnosti vyšší než 3,5 tuny nebo jako řidič autobusu,".
ČÁST PÁTÁ
ÚČINNOST
Čl. VII
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2008, s výjimkou ustanovení
§ 52d až 52i, § 56 odst. 3 zákona č. 247/2000 Sb. a § 123e odst. 4
a 5 zákona č. 361/2000 Sb., která nabývají účinnosti dnem 1. září 2008.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Topolánek v. r.