37/1959 Sb.
ZÁKON
ze dne 8. července 1959
o postavení závodních výborů základních organizací
Revolučního odborového hnutí
Pod vedením Komunistické strany Československa úspěšně
postupuje výstavba socialismu v naší zemi, upevňují se
socialistické výrobní vztahy v národním hospodářství, což posílilo
postavení dělnické třídy a zvýšilo význam společenské funkce její
nejmasovější organizace, Revolučního odborového hnutí. V období
dovršení výstavby socialismu dále vzrůstá význam a úloha
Revolučního odborového hnutí při získávání pracujících ke stále
širší účasti na rozvoji a řízení národního hospodářství a na
správě státu, při jejich výchově v duchu marx-leninských idejí a
péči o soustavné zlepšování jejich pracovních a ostatních
životních podmínek. Všestranný rozvoj tvůrčí iniciativy a aktivity
pracujících při plnění hospodářských úkolů v závodech vyžaduje
pohotovou organizátorskou a výchovnou činnost všech orgánů
Revolučního odborového hnutí, zejména orgánů jeho základních
organizací. V zájmu toho přijal IV. všeodborový sjezd usnesení o
závodních výborech základních organizací Revolučního odborového
hnutí. Na uskutečňování tohoto usnesení má zájem všechen lid
Československa. Proto
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na
tomto zákoně:
§ 1
Vztahy soudružské spolupráce orgánů Revolučního odborového
hnutí, zejména závodních výborů jeho základních organizací, a
vedení závodů i ostatních hospodářských a státních orgánů, se řídí
usnesením IV. všeodborového sjezdu o závodních výborech základních
organizací Revolučního odborového hnutí, které je uvedeno v
příloze k tomuto zákonu.
§ 2
(1) Zrušují se
a) dekret č. 104/1945 Sb., o závodních a podnikových radách, ve
znění předpisů jej měnících a doplňujících,
b) zákon č. 144/1946 Sb., o jednotné odborové organizaci,
c) vládní nařízení č. 216/1946 Sb., kterým se provádějí některá
ustanovení dekretu č. 104/1945 Sb., o závodních a podnikových
radách,
d) vládní nařízení č. 17/1953 Sb., o volbě závodní rady a o
hrazení nákladů její činnosti, s výjimkou ustanovení § 3, které
pozbude platnosti dnem 31. prosince 1959.
(2) Nedotčeny zůstávají předpisy o bezpečnosti při práci a o
nemocenském pojištění a důchodovém zabezpečení zaměstnanců. Pokud
jiné předpisy upravují odchylně vztahy vedení závodů, popřípadě i
ostatních hospodářských a státních orgánů, a orgánů Revolučního
odborového hnutí při opatřeních uvedených v usnesení IV.
všeodborového sjezdu o závodních výborech základních organizací
Revolučního odborového hnutí, je třeba napříště při nich
postupovat podle tohoto usnesení.
Novotný v.r.
Fierlinger v.r.
Široký v.r.
Dolanský v.r. Poláček v.r. Kopecký v.r. Štrougal v.r. Barák v.r. Uher v.r. inž. Šimůnek v.r. Beran v.r. inž. Jankovcová v.r. Jonáš v.r. dr. Kyselý v.r. dr. Kahuda v.r. Plojhar v.r. Reitmajer v.r. dr. Šlechta v.r. dr. Škoda v.r. David v.r. dr. Vlasák v.r. Ďuriš v.r. Brabec v.r. Krajčír v.r. inž. Černý v.r. Krosnář v.r. dr. Neuman v.r. generálplukovník Lomský v.r. Ouzký v.r. Machačová v.r. Pospíšil v.r. dr. Nejedlý v.r. inž. Púčik v.r.
Příloha
Usnesení IV. všeodborového sjezdu o závodních výborech
základních organizací Revolučního odborového hnutí
Výstavba socialismu a komunismu v naší zemi je základním
zájmem všech našich pracujících. O úspěšném splnění úkolů výstavby
rozhodují pracující na svých pracovištích. Proto odbory rozvíjejí
stále více svou úlohu školy komunismu především v závodech, ve
svých základních organizacích.
Aby základní organizace ROH ještě účinněji rozvíjely tvůrčí a
uvědomělou iniciativu kolektivů závodů při zachování zásady
odpovědnosti jediného vedoucího, je třeba:
soustavně posilovat výchovnou a organizátorskou práci
odborové organizace mezi pracujícími, aby se kolektivy pracujících
stále šíře účastnily na rozvoji, řízení a kontrole činnosti
závodu;
prohlubovat úlohu odborové organizace při zlepšování
pracovních a životních podmínek pracujících;
upevňovat vztahy soudružské spolupráce mezi vedením závodu a
orgány základní organizace ROH v závodě.
K tomu cíli IV. všeodborový sjezd stanoví:
Závodní výbor základní organizace ROH
(1) Základní organizace ROH plní úkoly uložené jí stanovami
Revolučního odborového hnutí a usneseními vyšších odborových
orgánů, projednává a řeší jménem kolektivu pracujících závodu
v souladu se zájmy celé společnosti všechny věci, týkající se
jejich životních zájmů, zejména pracovních, sociálních,
zdravotních a kulturních, a tím uskutečňuje v závodě bezprostřední
účast pracujících na rozvoji, řízení a kontrole činnosti závodu.
(2) Za základní organizaci ROH a tím i za kolektiv
pracujících závodu jedná a vyjadřuje se závodní výbor, který si
volí základní organizace podle stanov Revolučního odborového hnutí
k výkonu a řízení denní práce. Závodní výbor se usnáší jako
kolektivní orgán podle zásad odborové demokracie a odpovídá za
svou činnost členské schůzi základní organizace ROH. Při plnění
svých úkolů se opírá závodní výbor o celý odborový aktiv i ostatní
pracující v závodě a důležité věci, týkající se kolektivu
pracujících, projednává na členských schůzích odborové organizace.
(3) Působnost základních organizací ROH a závodních výborů
mají též místní organizace ROH a jejich místní výbory, jakož i
jiné odborové orgány, pokud jsou jim postaveny na roveň stanovami
Revolučního odborového hnutí nebo usneseními Ústřední rady odborů.
Součinnost závodního výboru s vedením závodu
(4) Součinnost závodního výboru s vedením závodu se
uskutečňuje tím, že závodní výbor jménem pracujících a v jejich
zájmu, zejména
a) účastní se přípravy a sestavení všech plánů závodu, jejich
operativního rozpisu i kontroly jejich plnění a komplexních
rozborů činnosti podniku,
b) uzavírá kolektivní smlouvu s vedením závodu a soustavně
zabezpečuje kontrolu plnění závazků z této smlouvy, sestavuje
ve spolupráci s vedením závodu návrh rozpočtu podnikového fondu
pracujících a používá prostředků tohoto fondu podle příslušných
směrnic,
c) vede pracující k socialistickému poměru k práci, organizuje
socialistické soutěžení a hodnotí jeho výsledky, ve spolupráci
s vedením závodu organizuje masový rozvoj hnutí zlepšovatelů a
vynálezců a pomáhá při zavádění nových pracovních metod a při
uplatňování zlepšovacích návrhů, účastní se uplatňování
socialistických zásad odměňování za práci, projednává opatření
k upevnění pracovní kázně a ke zvýšení ochrany socialistického
vlastnictví,
d) projednává s vedením závodu důležité otázky, týkající se
provozu, hospodaření, investiční výstavby a technického rozvoje
závodu, zvláště opatření ke zvýšení produktivity a kvality
práce, ke zlepšení ochrany života a zdraví při práci,
zaměstnávání c) vede pracující k socialistickému poměru k práci, organizuje
socialistické soutěžení a hodnotí jeho výsledky, ve spolupráci
s vedením závodu organizuje masový rozvoj hnutí zlepšovatelů a
vynálezců a pomáhá při zavádění nových pracovních metod a při
uplatňování zlepšovacích návrhů, účastní se uplatňování
socialistických zásad odměňování za práci, projednává opatření
k upevnění pracžen, mládeže a osob se změněnou pracovní
schopností a důchodců,
e) dbá o zřizování závodních zdravotnických a sociálních zařízení,
kontroluje jejich činnost a dává souhlas k jejich kádrovému
obsazení, popřípadě ke kádrovým změnám, a spolupůsobí při
provádění ostatní péče o pracující,
f) organizuje spolu s vedením závodu podnikovou bytovou výstavbu,
poskytování technické a jiné pomoci závodu při družstevní a
individuální bytové výstavbě, kontroluje provádění podnikové
bytové výstavby a stav, údržbu a využití podnikových bytů,
g) pečuje o zvyšování socialistického uvědomění a odborné
kvalifikace pracujících, dbá o zřizování kulturních zařízení
(klubů, knihoven, rudých koutků, výrobně technických kabinetů
apod.) a řídí jejich činnost, spolupůsobí při organizování a
činnosti závodních škol práce a při výběru pracujících do
odborných i jiných škol a kursů,
h) kontroluje dodržování pracovně právních předpisů, vyjadřuje se
k opatřením, která připravuje vedení závodu a která se týkají
všech nebo většího počtu zaměstnanců nebo důležitých zájmů
jednotlivých zaměstnanců, včetně dohod o skončení pracovního
poměru a jeho rozvázání ze strany zaměstnance,
i) vysílá své zástupce ke schvalovacím řízením a šetřením
prováděným v závodě dozorčími nebo kontrolními orgány a pokud
se jich nemohli zúčastnit, vyžaduje si od vedení závodu zprávy
o jejich výsledcích, popřípadě předložení zápisu o provedené
kontrole nebo revizi,
j) podává vedení závodu iniciativní návrhy, směřující ke zlepšení
činnosti závodu a péče o pracující nebo k odstranění zjištěných
nedostatků, organizuje výrobní porady, požaduje účast
odpovědných zástupců vedení závodu na schůzích odborové
organizace a jejích orgánů v závodě a na výrobních poradách,
kontroluje, jaká opatření vedení závodu učinilo na základě
podaných návrhů, usnesení přijatých na uvedených schůzích a
závěrů z výrobních porad.
(5) Vedení závodu soustavně vytváří podmínky potřebné pro
všestrannou činnost základní organizace ROH a jejích orgánů. Proto
vedení závodu zejména projednává se závodním výborem nebo orgánem
jím zmocněným všechny uvedené otázky, podává mu požadovaná
vysvětlení, potřebné údaje, zprávy a doklady, přihlíží k jeho
stanoviskům a návrhům a sděluje mu, jaká opatření učinilo na
základě návrhů podaných odborovými orgány nebo pracujícími nebo na
základě návrhů vyplývajících z usnesení schůzí odborové organizace
a jejich orgánů a ze závěrů výrobních porad.
Spolurozhodování závodního výboru s vedením závodu
(6) Závodní výbor spolurozhoduje o těchto opatřeních, která
může vedení závodu provést s právní účinností jen po předchozím
souhlasu závodního výboru nebo orgánu jím zmocněného:
a) vydat nebo měnit pracovní řád,
b) provádět úpravy pracovní doby a nařizovat nezbytně nutnou práci
přes čas,
c) stanovit, zavádět nebo měnit výkonové normy, zavádět mzdové a
platové soustavy a závodní prémiové řády, měnit používané
mzdové formy, provádět rozpis mzdových fondů a opatření k
odstraňování příčin jejich překročení, přiznávat nebo odnímat
prémie a odměny z prostředků prémiových fondů nebo obdobných
zdrojů,
d) přijmout a propustit zaměstnance, s výjimkou přijetí
zaměstnanců získaných náborem prováděným výkonnými orgány
národních výborů nebo přijímaných jen na dobu přechodné potřeby
nepřesahující dobu 6 pracovních dnů,
e) zařadit zaměstnance na pracovní místo nebo funkci, přiznat
zaměstnanci kvalifikační třídu nebo stanovit plat podle
příslušných mzdových předpisů, nebo převést zaměstnance na jiné
pracovní místo nebo funkci na dobu delší jednoho měsíce,
f) přidělit zaměstnance na přechodnou dobu na pracoviště v jiné
obci, pokud to nevyplývá z povahy jeho práce, přeložit nebo
převést státního zaměstnance do jiného oboru státní správy,
g) přidělit zaměstnanecký byt nebo byt z podnikové výstavby,
zařazovat zaměstnance do pořadníku uchazečů o podnikový byt ze
státní výstavby a dávat souhlas ke směně podnikového bytu.
Závodní výbor při spolurozhodování o těchto otázkách dbá, aby
opatření připravovaná vedením závodu byla v souladu se zájmy
společnosti i odůvodněnými zájmy jednotlivců a odpovídala platným
právním předpisům.
(7) V případech, ve kterých příslušné pracovně právní
předpisy výslovně stanoví, že nároky zaměstnance mohou být
uspokojovány v rámci daného rozsahu a po souhlasu závodního
výboru, uspokojuje vedení závodu takové nároky ve výši, kterou
uznal závodní výbor za přiměřenou.
Rozhodování pracovních sporů
(8) Spory mezi zaměstnancem a vedením závodu o vznik a
skončení pracovního poměru a za trvání pracovního poměru i všechny
ostatní spory o nároky vyplývající z pracovního poměru a spory o
nároky na odměnu za vynález nebo zlepšovací návrh projednává a
rozhoduje v rozhodčím řízení závodní výbor nebo orgán, který
závodní výbor rozhodováním těchto sporů pověřil.
(9) Při rozhodování pracovních sporů se řídí závodní výbor
platnými předpisy a postupuje podle směrnic Ústřední rady odborů.
Tyto předpisy též stanoví, ve kterých případech je možno uvedené
nároky uplatnit u soudu, zejména zůstalo-li rozhodčí řízení
bezvýsledné.
Působnost závodního výboru ve státních orgánech
a některých organizacích
(10) Působnost závodních výborů ve státních úřadech a v
jiných orgánech státní správy, v soudech a v orgánech
společenských organizací, pokud to vyžadují zvláštní podmínky a
povaha činnosti těchto úřadů a orgánů, může Ústřední rada odborů
upravit odchylně.
Funkcionáři základní organizace ROH v závodě
(11) Navrhne-li to závodní výbor, uvolní vedení závodu zcela
nebo na část pracovní doby potřebný počet členů závodního výboru
od práce na jejich pracovišti na dobu jejich funkčního období,
popřípadě na dobu kratší. Členové závodního výboru zůstávají po
dobu uvolnění v pracovním poměru k závodu. Závodní výbor jim
poskytuje za výkon funkce odměnu, která se považuje za mzdu z
pracovního poměru. Po skončení funkce budou uvolnění členové
závodního výboru zařazeni na dřívější pracovní místo nebo funkci,
kterou zastávali před uvolněním. Není-li takové zařazení možné,
poněvadž toto pracovní místo nebo funkce byly mezitím zrušeny,
mohou být zařazeni se souhlasem závodního výboru i na jiné
pracovní místo nebo funkci odpovídající jejich znalostem
a schopnostem. Uvolňování členů závodního výboru, výše jejich
odměn a způsob jejich vyplácení řídí se směrnicemi Ústřední rady
odborů.
(12) Neuvolnění členové závodního výboru a jiní funkcionáři
základní organizace ROH vykonávají svou funkci zásadně mimo
pracovní dobu. Pokud však zameškají v nezbytně nutném rozsahu
pracovní dobu výkonem funkce v neodkladné věci, mají vůči vedení
závodu nárok na náhradu ušlé mzdy za takto zameškanou pracovní
dobu. Závodní výbor uhradí vedení závodu vyplacenou náhradu ušlé
mzdy v případech, které stanoví Ústřední rada odborů.
(13) Členové závodního výboru a ostatní funkcionáři základní
organizace ROH jsou povinni zachovávat mlčenlivost o věcech, o
nichž se dovědí při výkonu své funkce, pokud mají zůstat utajeny,
zejména zachovávat státní, hospodářské a služební tajemství. Tato
povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení funkce.
Prostředky poskytované vedením závodu k usnadnění
činnosti základní organizace ROH
(14) Na úhradu nákladů činnosti základní organizace ROH
poskytuje vedení závodu závodnímu výboru příspěvek. Příspěvek je
splatný čtvrtletně předem a počínaje 1. lednem 1960 činí
a) v závodech s méně než 250 zaměstnanci 1/2 % z úhrnu hrubých
mezd a platů vyplacených zaměstnancům závodu v předcházejícím
kalendářním čtvrtletí,
b) v závodech s větším počtem zaměstnanců, ale nepřesahujícím 500
zaměstnanců 1/3 % úhrnu hrubých mezd a platů vyplacených
zaměstnancům závodu v předcházejícím kalendářním čtvrtletí,
nejméně však částku odpovídající 1/2 % úhrnu průměrných hrubých
mezd a platů, které by připadly v předcházejícím
kalendářním čtvrtletí na 250 zaměstnanců tohoto závodu,
c) v závodech s více než 500 zaměstnanci 1/4 % úhrnu hrubých mezd
a platů vyplacených zaměstnancům závodu v předcházejícím
kalendářním čtvrtletí, nejméně však částku odpovídající 1/3 %
úhrnu průměrných hrubých mezd a platů, které by připadly v
předcházejícím kalendářním čtvrtletí na 500 zaměstnanců tohoto
závodu.
(15) Pro organizační, kulturní výchovnou a ostatní činnost
základní organizace ROH a jejích orgánů vedení závodu poskytuje
bezplatně závodnímu výboru v přiměřeném rozsahu místnosti s
potřebným vybavením a hradí náklady spojené s jejich výstavbou,
údržbou i technickým provozem. To platí i o místnostech, které
vedení závodu k těmto účelům najalo.
(16) U zařízení, která slouží k účelům uvedeným v předchozím
článku základním organizacím ROH několika závodů, se podílejí
vedení závodů na poskytování místností a úhradě nákladů s tím
spojených v poměru mezi nimi dohodnutém.
(17) Poskytování prostředků k usnadnění činnosti odborové
organizace v závodě se řídí v podrobnostech směrnicemi Ústřední
rady odborů.
Vztahy odborových orgánů ke státním
a hospodářským orgánům
(18) Stanovy odborové organizace a opatření podle nich
učiněná nepodléhají schválení ani evidenci státních orgánů.
(19) Odborové orgány spolupracují se státními a hospodářskými
orgány všech stupňů. Spolupráce s národními výbory se uskutečňuje
nejen prostřednictvím odborových funkcionářů, kteří jsou jejich
členy, ale také vzájemnou soustavnou úzkou součinností národních
výborů a příslušných odborových orgánů při řešení otázek, které se
týkají zaměstnanců závodů v obvodu jejich působnosti.
(20) Odborové orgány se účastní jednání státních a
hospodářských orgánů v otázkách, týkajících se rozvoje národního
hospodářství a životních podmínek zaměstnanců a podávají jim v
těchto věcech návrhy a podněty. Státní a hospodářské orgány jejich
návrhy a podněty projednávají, oznamují k nim v přiměřené lhůtě
stanovisko tomu odborovému orgánu, který návrh nebo podnět podal,
a sdělují odborovým orgánům bezplatně na jejich žádost údaje
potřebné pro jejich činnost. Pokud jmenování vedoucích pracovníků
a jejich odvolávání přísluší nadřízeným státním nebo hospodářským
orgánům, činí tyto orgány tato opatření po projednání s příslušným
vyšším odborovým orgánem; toto projednání nahrazuje
spolurozhodování závodního výboru.
(21) Pokud podle předchozích článků vykonávají působnost
závodního výboru jiné odborové orgány, plní vůči nim vedení závodu
v přiměřeném rozsahu povinnosti, které má vůči závodnímu výboru.
(22) Pracovníky vedení závodu, kteří neplní povinnosti
vyplývající pro ně z tohoto usnesení, pracovního řádu nebo z
kolektivní smlouvy, porušují pracovně právní předpisy nebo
zaviňují průtahy v plnění úkolů, vede závodní výbor k odstraňování
těchto nedostatků tím, že je na tyto nedostatky upozorňuje,
popřípadě je kritizuje na odborových schůzích. Nevedou-li tyto
prostředky k cíli, může závodní výbor navrhnout příslušným
orgánům, aby v rámci platných předpisů použily vůči těmto
pracovníkům vhodných opatření, jako například odnětí prémií,
uložení kárného opatření nebo i odvolání z funkce.
(23) Spory, vzniklé mezi závodním výborem a vedením závodu,
řeší, pokud zvláštní předpisy nestanoví jinak, vyšší odborový
orgán v dohodě s orgánem nadřízeným závodu.
(24) Závodní výbor je právnickou osobou. Ústřední rada odborů
může prohlásit za právnické osoby i jiné odborové orgány nebo
účelová zařízení Revolučního odborového hnutí.
(25) K zajištění jednotného výkladu a provádění tohoto
usnesení vydává potřebné směrnice Ústřední rada odborů.