23/1982 Sb.
VYHLÁŠKA
ministra zahraničních věcí ze dne 10. prosince 1981 o Smlouvě mezi Československou
socialistickou republikou a Španělskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému
úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
Změna: 32/2020 Sb.m.s.
Dne 8. května 1980 byla v Madridu podepsána Smlouva mezi Československou socialistickou
republikou a Španělskem o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru
z daní z příjmu a z majetku.
Se Smlouvou vyslovilo souhlas Federální shromáždění Československé socialistické
republiky a prezident republiky ji ratifikoval. Ratifikační listiny byly vyměněny
v Praze dne 5. června 1981.
Podle svého článku 28 Smlouva vstoupila v platnost dne 5. června 1981.
České znění Smlouvy se vyhlašuje současně.
První náměstek:
Ing. Knížka v.r.
SMLOUVA
mezi Československou socialistickou republikou a Španělskem o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku
Československá socialistická republika a Španělsko, vědomy si potřeby usnadňovat
obchod a podporovat hospodářskou spolupráci v souladu se Závěrečným aktem Konference
o bezpečnosti a spolupráci v Evropě,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru
daní z příjmu a z majetku, a to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo
ke sníženému zdanění skrze daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti
(včetně prostřednictvím uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou
zacílena na získání úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů
třetích jurisdikcí),
se za tím účelem dohodly takto:
Čl.1
Osoby, na které se smlouva vztahuje
Tato smlouva se vztahuje na osoby, které mají bydliště či sídlo v jednom
nebo v obou smluvních státech.
Čl.2
Daně, na které se smlouva vztahuje
1. Tato smlouva se vztahuje na daně z příjmu a z majetku, vybírané ve prospěch
každého smluvního státu, ať je způsob vybírání jakýkoli.
2. Za daně z příjmu a z majetku se považují všechny daně vybírané z celkového
příjmu, z veškerého majetku nebo z jednotlivých částí příjmu nebo majetku, včetně
daní ze zisků pocházejících ze zcizení movitého nebo nemovitého majetku, daní z celkového
objemu mezd placených podniky a daní z přírůstku hodnoty.
3. Současné daně, na které se smlouva vztahuje, jsou obzvláště
a) v Československu:
(dále nazývané "československá daň");
(i) odvod ze zisku a daň ze zisku;
(ii) daň ze mzdy;
(iii) daň z příjmů z literární
a umělecké činnosti;
(iv) zemědělská daň;
(v) daň z příjmů obyvatelstva;
(vi) domovní
daň a
(vii) odvod z jmění
b) ve Španělsku: (dále nazývané
"španělská daň").
(i)
daň z příjmu fyzických osob;
(ii) daň právnických osob;
(iii) daň z majetku
4. Smlouva se bude také vztahovat na všechny totožné nebo podstatně podobné
daně, které budou ukládány po podpisu této smlouvy vedle současných daní nebo místo
nich. Příslušné úřady smluvních států si budou oznamovat všechny významné změny,
které budou provedeny v jejich příslušných daňových zákonech.
Čl.3
Všeobecné definice
1. V této smlouvě, pokud souvislost nevyžaduje odlišný výklad:
a) Výraz
"Španělsko" označuje Španělský stát a zahrnuje jakoukoli oblast za teritoriálními
vodami Španělska, která byla nebo může být v souladu s mezinárodním právem označena
podle zákonů Španělska o pevninské mělčině za oblast, nad níž mohou být vykonávána
práva Španělska k mořskému dnu a jeho podzemí a k jejich přírodním zdrojům.
b) Výraz
"Československo" označuje Československou socialistickou republiku.
c) Výrazy "jeden
smluvní stát" a "druhý smluvní stát" označují podle souvislosti Československo a
Španělsko.
d) Výraz "osoba" zahrnuje fyzické osoby, společnosti a všechna jiná sdružení
osob.
e) Výraz "společnost" označuje každou právnickou osobu nebo každou podstatu,
která je posuzována jako právnická osoba pro daňové účely.
f) Výrazy "podnik jednoho
smluvního státu" a "podnik druhého smluvního státu" označují podnik provozovaný osobou
mající bydliště či sídlo v jednom smluvním státě, případně podnik provozovaný osobou
mající bydliště či sídlo v druhém smluvním státě.
g) Výraz "příslušník" označuje:
(i) každou fyzickou osobu, která je státním občanem některého smluvního státu;
(ii)
každou právnickou osobu, osobní společnost a sdružení, zřízené podle práva platného
v některém smluvním státě.
h) Výraz "mezinárodní doprava" označuje každou dopravu
uskutečněnou lodí nebo letadlem, které jsou provozovány podnikem jehož skutečné vedení
je umístěno v některém smluvním státě, pokud loď nebo letadlo nejsou využívány pouze
mezi místy ležícími v druhém smluvním státě.
i) Výraz "příslušný úřad" označuje:
(i)
v případě Československa ministra financí Československé socialistické republiky
nebo jeho zmocněného zástupce:
(ii) v případě Španělska ministra financí nebo jakýkoli
jiný úřad, který ministr pověří.
2. Každý výraz, který není ve smlouvě definován, má pro její aplikaci smluvním
státem význam, který mu náleží podle práva tohoto smluvního státu upravujícího daně,
jež jsou předmětem této smlouvy, pokud souvislost nevyžaduje odlišný výklad.
Čl.4
Daňový domicil
1. Výraz "osoba mající bydliště či sídlo v jednom smluvním státě" označuje
pro účely této smlouvy jakoukoli osobu, která je podle práva tohoto státu podrobena
v tomto státě zdanění z důvodu svého bydliště, pobytu místa vedení nebo každého jiného
podobného kritéria.Avšak tento výraz nezahrnuje osoby, které jsou podrobeny zdanění
v tomto státě pouze z příjmů, které pobírají ze zdrojů v tomto státě umístěných,
nebo z majetku, který v tomto státě vlastní.
2. Jestliže fyzická osoba má podle ustanovení odstavce 1 bydliště v obou
smluvních státech, rozhodne se případ podle těchto pravidel:
a) Předpokládá se, že
tato osoba má bydliště v tom smluvní státě, v němž má stálý byt. Jestliže má stálý
byt v obou smluvních státech, předpokládá se, že má bydliště v tom smluvním státě,
s nímž jsou její osobní a hospodářská pouta nejužší (středisko životních zájmů).
b)
Nemůže-li být určen smluvní stát, v němž má tato osoba středisko svých životních
zájmů, nebo jestliže nemá stálý byt v žádném smluvním státě, předpokládá se, že má
bydliště v tom smluvním státě, ve kterém se obvykle zdržuje.
c) Jestliže se tato osoba
obvykle zdržuje v obou smluvních státech nebo jestliže se obvykle nezdržuje v žádném
z nich, předpokládá se, že má bydliště v tom smluvním státě, jehož je příslušníkem.
d)
Jestliže je tato osoba příslušníkem obou smluvních států, nebo jestliže není příslušníkem
žádného z nich, příslušné úřady smluvních států upraví otázku vzájemnou dohodou.
3. Jestliže osoba jiná než osoba fyzická má podle ustanovení odstavce 1
sídlo v obou smluvních státech, předpokládá se, že má sídlo v tom smluvní státě,
v němž je místo jejího skutečného vedení.
Čl.5
Stálá provozovna
1. Výraz "stálá provozovna" označuje pro účely této smlouvy trvalé zařízení
pro podnikání, v němž podnik vykonává zcela nebo z části svoji činnost.
2. Výraz "stálá provozovna" zahrnuje obzvláště:
a) místo vedení,
b) závod,
c)
kancelář,
d) továrnu,
e) dílnu,
f) důl, lom,nebo jiné místo, kde se těží přírodní zdroje.
3. Staveniště nebo montáž jsou stálou provozovnou jen tehdy, jestliže trvají
déle než 12 měsíců.
4. Výraz "stálá provozovna" nezahrnuje:
a) zařízení, které se využívá
pouze k uskladnění, vystavení nebo k dodávkám zboží podniku;
b) zásobu zboží podniku,
která se udržuje pouze za účelem uskladnění, vystavení nebo dodání;
c) zásobu zboží
podniku, která se udržuje pouze za účelem zpracování jiným podnikem;
d) trvalé zařízení
pro podnikání, které se udržuje pouze za účelem reklamy, poskytování informací, vědeckých
rešerší nebo podobných činností pro podnik, které mají přípravný nebo pomocný charakter.
5. Osoba jednající v jednom smluvním státě za podnik druhého smluvního
státu - jiná než zástupce mající nezávislé postavení, o němž pojednává odstavec 5
- se považuje za stálou provozovnu v prvním státě, jestliže je v tomto státě vybavena
plnou mocí, kterou tam obvykle využívá a která jí dovoluje uzavírat smlouvy jménem
podniku, pokud činnost této osoby není omezena na činnosti zmíněné v odstavci 4.
6. Za stálou provozovnu podniku jednoho smluvního státu se v druhém smluvním
státě nepovažuje pouhá skutečnost, že podnik v tomto druhém státě vykonává svoji
činnost prostřednictvím makléře, generálního komisionáře nebo jakéhokoli jiného zástupce
majícího nezávislé postavení, pokud tyto osoby jednají v řádném rámci své činnosti.
7. Skutečnost, že společnost, která má sídlo v jednom smluvním státě, ovládá
společnost nebo je ovládána společností, která má sídlo v druhém smluvním státě,
nebo která v tomto druhém státě vykonává svoji činnost (ať prostřednictvím stálé
provozovny nebo jinak), neučiní sama o sobě z kterékoli této společnosti stálou provozovnu
druhé společnosti.
Čl.6
Příjmy z nemovitého majetku
1. Příjmy z nemovitého majetku včetně příjmů ze zemědělského nebo lesního
hospodářství mohou být zdaněny v tom smluvním státě, v němž je takový majetek umístěn.
2.
a) Výraz "nemovitý majetek" se s výhradou ustanovení odstavců b) a
c) definuje ve shodě s právem tohoto smluvního státu, v němž je takový majetek umístěn.
b)
Výraz "nemovitý majetek" zahrnuje v každém případě příslušenství nemovitého majetku,
živý a mrtvý inventář zemědělských a lesních hospodářství, práva, na která se aplikují
ustanovení občanského práva vztahující se na nemovitý majetek, požívání nemovitého
majetku a práva na proměnlivé nebo pevné platy za těžení nebo za právo na těžení
nerostných ložisek, pramenů a jiných přírodních zdrojů.
c) Lodi a letadla se nepovažují
za nemovitý majetek.
3. Ustanovení odstavce 1 se použijí na příjmy z přímého užívání, nájmu
a každého jiného způsobu užívání nemovitého majetku.
4. Ustanovení odstavců 1 a 3 se použijí také na příjmy z nemovitého majetku
podniku a na příjmy z nemovitého majetku užívaného k výkonu svobodného povolání.
Čl.7
Zisky podniků
1. Zisky podniku jednoho smluvního státu podléhají zdanění pouze v tom
státě, pokud podnik nevykonává svoji činnost v druhém smluvním státě prostřednictvím
stálé provozovny, která je tam umístěna. Jestliže podnik vykonává svoji činnost tímto
způsobem, mohou být zisky podniku zdaněny v tomto druhém státě, avšak pouze v takovém
rozsahu, v jakém je lze přičítat této stálé provozovně.
2. Jestliže podnik jednoho smluvního státu vykonává svoji činnost v druhém
smluvním státě prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, přisuzují
se v každém smluvním státě této stálé provozovně zisky, které by mohla podle očekávání
docílit, kdyby jako samostatný podnik vykonávala stejné nebo podobné činnosti za
stejných nebo podobných podmínek a obchodovala zcela nezávisle s podnikem, jehož
je stálou provozovnou.
3. Při stanovení zisků stálé provozovny se povoluje odečíst náklady vynaložené
na cíle sledované touto stálou provozovnou včetně výloh vedení a všeobecných administrativních
výloh takto vynaložených, ať ve státě, v němž je tato stálá provozovna umístěna,
či jinde.
4. Pokud je v některém smluvním státě obvyklé stanovit zisky, které mají
být přičteny stálé provozovně, na základě rozdělení celkových zisků podniku jeho
různým částem, nevylučuje ustanovení odstavce 2, aby tento smluvní stát stanovil
zisky, jež mají být zdaněny, takovým rozdělením, jaké je obvyklé.Přijatá metoda rozdělení
zisků musí být však taková, aby výsledek byl v souladu se zásadami stanovenými v
tomto článku.
5. Stálé provozovně se nepřičtou žádné zisky na základě skutečnosti, že
pouze nakupovala zboží pro podnik.
6. Zisky, které se mají přičíst stálé provozovně, se pro účely předchozích
odstavců stanoví každý rok podle stejné metody, pokud neexistují závažné a dostatečné
důvody pro jiný postup.
7. Jestliže zisky zahrnují příjmy, o nichž se pojednává odděleně v jiných
článcích této smlouvy, nebudou ustanovení oněch článků dotčena ustanoveními tohoto
článku.
Čl.8
Námořní a letecká doprava
1. Zisky z provozování lodí nebo letadel v mezinárodní dopravě podléhají
zdanění jen ve smluvním státě, v němž je umístěno skutečné vedení podniku.
2. Jestliže místo skutečného vedení podniku námořní dopravy je na palubě
lodi, považuje se za umístěné ve smluvním státě, v němž tato loď má domovský přístav,
nebo nemá-li loď domovský přístav, považuje se za umístěné ve smluvním státě, ve
kterém provozovatel lodi má bydliště či sídlo.
3. Ustanovení odstavce 1 se použijí také na zisky z účasti na poolu, společném
provozu nebo na mezinárodní provozní organizaci.
Čl.9
Sdružené podniky
1. Jestliže
a) se podnik jednoho smluvního státu podílí přímo nebo nepřímo
na vedení, kontrole nebo jmění podniku druhého smluvního státu, nebo
b) tytéž osoby
se přímo nebo nepřímo podílejí na vedení, kontrole nebo jmění podniku jednoho smluvního
státu i podniku druhého smluvního státu,
a jestliže v jednom i druhém případě byly
mezi oběma podniky v jejich obchodních nebo finančních vztazích sjednány nebo jim
uloženy podmínky, které se liší od podmínek, které by byly sjednány mezi podniky
nezávislými, mohou být zisky, které mu byly docíleny bez těchto podmínek jedním z
podniků, které však vzhledem k těmto podmínkám docíleny nebyly, včleněny do zisků
tohoto podniku a následkem toho zdaněny.
2. Jestliže zisky, z nichž byl podnik jednoho smluvního státu zdaněn v
tomto státě, byly také zahrnuty do zisků podniku druhého smluvního státu a podle
toho zdaněny a jestliže zisky takto zahrnuté jsou zisky, které by byly docíleny podnikem
druhého smluvního státu, kdyby mezi oběma podniky byly sjednány podmínky jako mezi
podniky nezávislými, upraví první stát přiměřeně částku daně ukládané z těchto zisků
v prvním státě. Při stanovení takové úpravy bude vzat náležitý zřetel na ostatní
ustanovení této smlouvy ve vztahu k povaze příjmu a bude-li to nutné, příslušné úřady
smluvních států se za tímto účelem poradí.
3. Smluvní stát neupraví zisky podniku v případech uvedených v odstavci
1, jestliže podle práva tohoto státu uplynula promlčecí doba.
Čl.10
Dividendy
1. Dividendy vyplácené společností, která má sídlo v jednom smluvním státě,
osobě mající bydliště či sídlo v druhém smluvním státě mohou být zdaněny v tomto
druhém státě.
2. Tyto dividendy však mohou být také zdaněny ve smluvním státě, v němž
má sídlo společnost, která je vyplácí, a to podle práva tohoto státu. Jestliže však
příjemce je skutečným vlastníkem dividend, daň takto uložená nepřesáhne:
a) 5 % hrubé
částky dividend, jestliže skutečným vlastníkem je společnost (nikoli však osobní
společnost, která nemá právní subjektivitu), která vlastní přímo nejméně 25 % kapitálu
společnosti vyplácející dividendy;
b) 15 % hrubé částky dividend ve všech jiných případech.
3. Příslušné úřady smluvních států upraví vzájemnou dohodou způsob aplikace
odstavce 2.
4. Ustanovení odstavce 2 se nedotknou zdanění zisků společnosti, ze kterých
jsou dividendy vypláceny.
5. Výraz "dividendy", použitý v tomto článku, označuje příjmy z akcií,
požitkových akcií nebo požitkových práv, kuksů nebo jiných práv, s výjimkou pohledávek,
s účastí na zisku, právě tak jako příjmy z jiných společenských práv, které jsou
podrobeny stejnému zdanění jako příjmy z akcií podle daňového práva státu, v němž
má sídlo společnost vyplácející dividendy.
6. Ustanovení odstavců 1 a 2 se nepoužijí, jestliže příjemce dividend,
mající bydliště či sídlo v jednom smluvním státě, vykonává v druhém smluvním státě,
v němž má sídlo společnost vyplácející dividendy, průmyslovou nebo obchodní činnost
prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, nebo vykonává v tomto druhém
státě svobodné povolání pomocí stálé základny tam umístěné a jestliže účast, na jejímž
základě se dividendy vyplácejí, je skutečně spojena s takovou stálou provozovnou
nebo stálou základnou. V takovém případě se použijí ustanovení článku 7 nebo článku
14 podle toho, o jaký případ jde.
7. Jestliže společnost mající sídlo v jednom smluvním státě dosahuje zisky
nebo příjmy z druhého smluvního státu, nemůže tento druhý stát zdanit dividendy vyplácené
touto společností osobám majícím bydliště či sídlo v prvním státě, ani podrobit nerozdělené
zisky společnosti dani z nerozdělených zisků, i když vyplácené dividendy nebo nerozdělený
zisk pozůstávají zcela nebo z části ze zisků nebo příjmů docílených v tomto druhém
státě.
Čl.11
Úroky
1. Úroky mající zdroj v jednom smluvním státě a placené osobě mající bydliště
či sídlo v druhém smluvním státě podléhají zdanění pouze v tomto druhém státě.
2. Výraz "úroky" použitý v tomto článku označuje příjmy z pohledávek jakéhokoli
druhu, zajištěných i nezajištěných zástavním právem na nemovitosti, poskytujících
i neposkytujících právo na účast na zisku dlužníka, a obzvláště příjmy z veřejných
dluhopisů a obligací, včetně prémií a výher spojených s těmito obligacemi.
3. Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jestliže příjemce úroků, který má
bydliště či sídlo v jednom smluvním státě, vykonává v druhém smluvním státě, ve kterém
mají úroky zdroj, průmyslovou nebo obchodní činnost prostřednictvím stálé provozovny,
která je tam umístěna, nebo vykonává v tomto druhém státě svobodné povolání pomocí
stálé základny tam umístěné a jestliže pohledávka, ze které jsou úroky placeny, je
skutečně spojena s takovou stálou provozovnou nebo stálou základnou. V tomto případě
se použijí ustanovení článku 7 nebo článku 14 podle toho, o jaký případ jde.
4. Jestliže částka placených úroků, posuzováno se zřetelem k pohledávce,
ze které jsou placeny, přesahuje v důsledku zvláštních vztahů existujících mezi plátcem
a příjemcem nebo mezi oběma a třetí osobou částku, kterou by byl smluvil plátce s
příjemcem, kdyby nebylo takových vztahů, použijí se ustanovení tohoto článku jen
na tuto poslední částku. Část platu, která ji přesahuje, zůstane v tomto případě
podrobena zdanění podle práva každého smluvního státu a s přihlédnutím k jiným ustanovením
této smlouvy.
Čl.12
Licenční poplatky
1. Licenční poplatky mající zdroj v jednom smluvním státě a placené osobě,
která má bydliště či sídlo v druhém smluvním státě, mohou být zdaněny v tomto druhém
státě.
2. Takové licenční poplatky však mohou být zdaněny ve smluvním státě, ve
kterém je jejich zdroj, a to podle práva tohoto státu. Daň takto uložená však nepřekročí
5 % hrubé částky licenčních poplatků za předpokladu, že licenční poplatky podléhají
zdanění v druhém smluvním státě.
3. Autorské licenční poplatky a jiné podobné platy za provedení nebo reprodukci
literárního, dramatického, hudebního nebo uměleckého díla (avšak s výjimkou licenčních
poplatků placených za kinematografické filmy a díla nahraná na filmové nebo televizní
pásky pro televizní vysílání) mající zdroj v jednom smluvním státě a placené osobě
mající bydliště či sídlo v druhém smluvním státě, která je podrobena zdanění z těchto
licenčních poplatků, podléhají zdanění pouze v tomto druhém státě.
4. Výraz "licenční poplatky" použitý v tomto článku označuje platy jakéhokoli
druhu placené za užití nebo za právo na užití autorského práva k dílu literárnímu,
uměleckému nebo vědeckému včetně kinematografických filmů, patentu, ochranné známky,
vzoru nebo modelu, plánu, tajného vzorce nebo postupu, nebo za užití nebo za právo
na užití průmyslového, obchodního nebo vědeckého zařízení nebo za informaci vztahující
se na zkušenosti z oblasti průmyslové, obchodní nebo vědecké.
5. Ustanovení odstavců 1, 2 a 3 se nepoužijí, jestliže příjemce licenčních
poplatků mající bydliště či sídlo v jednom smluvním státě vykonává v druhém smluvním
státě, ve kterém mají licenční poplatky zdroj, průmyslovou nebo obchodní činnost
prostřednictvím stálé provozovny, která je tam umístěna, nebo vykonává v tomto státě
svobodné povolání pomocí stálé základny tam umístěné, a jestliže právo nebo majetek,
pro které jsou licenční poplatky placeny, jsou skutečně spojeny s takovou stálou
provozovnou nebo stálou základnou. V takovém případě se použijí ustanovení článku
7 nebo článku 14 podle toho, o jaký případ jde.
6. Předpokládá se, že licenční poplatky mají zdroj v jednom smluvním státě,
jestliže plátcem je tento smluvní stát sám, nižší správní útvar nebo místní úřad
tohoto smluvního státu nebo osoba mající bydliště či sídlo v tomto smluvním státě.
Jestliže však osoba, která platí licenční poplatky, ať má nebo nemá bydliště či sídlo
v některém smluvním státě, má v jednom smluvním státě stálou provozovnu, ve spojení
s níž vznikl závazek platit licenční poplatky, a tato stálá provozovna nese ke své
tíži tyto licenční poplatky, předpokládá se, že tyto licenční poplatky mají zdroj
v tom smluvním státě, ve kterém je stálá provozovna umístěna.
7. Jestliže částka placených licenčních poplatků, posuzováno se zřetelem
na užívání, právo nebo informaci, za které jsou placeny, přesahuje v důsledku zvláštních
vztahů existujících mezi plátcem a příjemcem nebo mezi oběma a třetí osobou částku,
kterou by byl smluvil plátce s příjemcem, kdyby nebylo takových vztahů, použijí se
ustanovení tohoto článku jen na tuto poslední částku. Část platů, která ji přesahuje,
zůstane v tomto případě podrobena zdanění podle práva každého smluvního státu a s
přihlédnutím k jiným ustanovením této smlouvy.
Čl.13
Kapitálové zisky
1. Zisky docílené osobou mající bydliště či sídlo v jednom smluvním státě
ze zcizení nemovitého majetku, o němž se pojednává v článku 6 a který je umístěn
v druhém smluvním státě, mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
2. Zisky ze zcizení movitého majetku tvořícího část provozního majetku
stálé provozovny, kterou podnik jednoho smluvního státu má v druhém smluvním státě,
nebo movitého majetku příslušejícího ke stálé základně, kterou osoba mající bydliště
v jednom smluvním státě má v druhém smluvním státě pro výkon svobodného povolání,
včetně zisků ze zcizení takové stálé provozovny (samotné nebo spolu s celým podnikem)
nebo takové stálé základny, mohou být zdaněny v tomto druhém státě. Zisky ze zcizení
movitého majetku uvedeného v článku 22 odstavci 3 však podléhají zdanění jen ve smluvním
státě, ve kterém takový movitý majetek podléhá zdanění podle zmíněného článku.
3. Zisky ze zcizení majetkových hodnot jiných než těch, o nichž se pojednává
v odstavcích 1 a 2, podléhají zdanění jen ve smluvním státě, ve kterém má zcizitel
bydliště či sídlo.
Čl.14
Nezávislá povolání
1. Příjmy, které osoba mající bydliště v jednom smluvním státě pobírá za
služby poskytované při výkonu svobodného povolání nebo jiné nezávislé činnosti podobné
povahy, podléhají zdanění pouze v tomto státě, pokud tato osoba nemá pravidelně k
dispozici v druhém smluvním státě stálou základnu pro výkon svých činností. Jestliže
má takovou stálou základnu, mohou být příjmy zdaněny v druhém smluvním státě, avšak
pouze v takovém rozsahu, v jakém je lze přičítat této stálé základně.
2. Výraz "svobodné povolání" zahrnuje obzvláště nezávislé činnosti vědecké,
literární, umělecké, vychovatelské nebo učitelské, jakož i nezávislé činnosti lékařů,
právníků, inženýrů, architektů, dentistů a účetních.
Čl.15
Závislá zaměstnání
1. Mzdy, platy a jiné podobné odměny, které osoba mající bydliště v jednom
smluvním státě pobírá ze zaměstnání, podléhají s výhradou ustanovení článků 16, 18
a 19 zdanění jen v tomto státě, pokud zaměstnání není vykonáváno v druhém smluvním
státě. Je-li tam zaměstnání vykonáváno, mohou být odměny přijaté z tohoto zaměstnání
zdaněny v tomto druhém státě.
2. Odměny, které osoba mající bydliště v jednom smluvním státě pobírá
ze zaměstnání vykonávaného v druhém smluvním státě, podléhají bez ohledu na ustanovení
odstavce 1 zdanění jen v prvním státě, jestliže:
a) příjemce se zdržuje v druhém
státě během jednoho nebo více období, která vcelku nepřekročí 183 dnů v příslušném
kalendářním roce,
b) odměny jsou vypláceny zaměstnavatelem nebo na účet zaměstnavatele,
který nemá bydliště či sídlo v tomto druhém státě, a
c) odměny nejdou k tíži stálé
provozovně nebo stálé základně, kterou má zaměstnavatel v tomto druhém státě.
3. Odměny ze zaměstnání vykonávaného na palubě lodi nebo letadla v mezinárodní
dopravě mohou být bez ohledu na předchozí ustanovení tohoto článku zdaněny ve smluvním
státě, ve kterém je umístěno skutečné uvedení podniku.
Čl.16
Tantiémy
Tantiémy a podobné platy, které osoba mající bydliště v jednom smluvním
státě pobírá jako člen správní nebo dozorčí rady nebo jiného podobného orgánu společnosti,
která má sídlo v druhém smluvním státě, mohou být zdaněny v tomto druhém státě.
Čl.17
Umělci a sportovci
1. Příjmy, které pobírají na veřejnosti vystupující umělci, jako např.
divadelní, filmoví, rozhlasoví nebo televizní umělci, hudebníci a sportovci jako
takoví ze své osobní činnosti, mohou být bez ohledu na ustanovení článků 14 a 15
zdaněny ve smluvním státě, ve kterém jsou tyto činnosti vykonávány.
2. Jestliže příjmy z osobní činnosti vykonávané umělcem nebo sportovcem
jako takovými nepřipadají umělci nebo sportovci samému, ale jiné osobě, mohou být
tyto příjmy zdaněny bez ohledu na ustanovení článků 7, 14 a 15 ve smluvním státě,
ve kterém jsou činnosti umělce nebo sportovce vykonávány.
Čl.18
Penze
Penze a jiné podobné platy vyplácené z důvodu dřívějšího zaměstnání osobě
mající bydliště v některém smluvním státě podléhají s výhradou ustanovení článku
19 odstavec 1 zdanění pouze v tomto státě.
Čl.19
Veřejné služby
1.
a) Platy jiné než penze, vyplácené jedním smluvním státem, nižším správním
útvarem nebo místním úřadem tohoto státu fyzické osobě za služby prokázané tomuto
státu, nižšímu správnímu útvaru nebo úřadu, podléhají zdanění jen v tomto státě.
b)
Takové platy však podléhají zdanění jen v druhém smluvním státě, jestliže služby
byly konány v tomto státě a fyzická osoba má v tomto státě bydliště a
(i) je příslušníkem
tohoto státu nebo
(ii) nezískala bydliště v tomto státě jen za účelem konání těchto
služeb.
2.
a) Jakékoli penze vyplácené jedním smluvním státem, nižším správním
útvarem nebo místním úřadem tohoto státu nebo z fondů, které zřídily, fyzické osobě
za služby prokázané tomuto státu, nižšímu správním útvaru nebo úřadu podléhají zdanění
jen v tomto státě.
b) Takové penze však podléhají zdanění jen v druhém smluvním státě,
jestliže fyzická osoba má bydliště v tomto státě a je příslušníkem tohoto státu.
3. Ustanovení článků 15, 16 a 18 se použijí na odměny a penze za služby
konané ve spojení s průmyslovou a obchodní činností, prováděnou smluvním státem,
jeho nižším správním útvarem nebo místním úřadem.
Čl.20
Studující
Platy, které na úhradu nákladů výživy, vzdělání nebo praxe dostávají studující
nebo učni, kteří se zdržují v některém smluvním státě pouze za účelem svého vzdělání
nebo praxe a kteří mají nebo měli bezprostředně před takovou návštěvou bydliště v
druhém smluvním státě, se nezdaní v prvním smluvním státě, pokud takové platy jim
byly poukázány ze zdrojů mimo tento stát.
Čl.21
Jiné příjmy
1. Příjmy osoby mající bydliště či sídlo v některém smluvním státě, o nichž
se nepojednává v předcházejících článcích této smlouvy, ať je jejich zdroj kdekoli,
podléhají zdanění jen v tomto státě.
2. Ustanovení odstavce 1 se nepoužije na příjmy jiné než příjmy z nemovitého
majetku, který je definován v článku 6 odstavci 2, jestliže příjemce takových příjmů
mající bydliště či sídlo v některém smluvním státě vykonává průmyslovou nebo obchodní
činnost v druhém smluvním státě prostřednictvím stálé provozovny tam umístěné nebo
vykonává v tomto druhém státě nezávislé povolání pomocí stálé základny tam umístěné
a jestliže právo nebo majetek, pro které se příjmy platí, jsou skutečně spojeny s
takovou stálou provozovnou nebo s takovou stálou základnou. V takovém případě se
použijí ustanovení článku 7 nebo článku 14 podle toho, o jaký případ jde.
Čl.22
Majetek
1. Nemovitý majetek ve smyslu článku 6, který vlastní osoba mající bydliště
či sídlo v jednom smluvním státě a který je umístěn v druhém smluvním státě, může
být zdaněn v tomto druhém státě.
2. Movitý majetek, který je částí provozního majetku stálé provozovny podniku,
nebo movitý majetek příslušející ke stálé základně používané k výkonu svobodného
povolání může být zdaněn ve smluvním státě, ve kterém je umístěna stálá provozovna
nebo stálá základna.
3. Lodi a letadla používané v mezinárodní dopravě a movitý majetek sloužící
k provozování takových lodí a letadel podléhají zdanění jen ve smluvním státě, ve
kterém je umístěno skutečné uvedení podniku.
4. Všechny ostatní části majetku osoby mající bydliště či sídlo v některém
smluvním státě podléhají zdanění jen v tomto státě.
Čl.23
Způsob vyloučení dvojího zdanění
1. V Československu se dvojí zdanění vyloučí tímto způsobem:
a) Jestliže
osoba mající bydliště či sídlo v Československu pobírá příjmy nebo vlastní majetek,
které mohou být podle ustanovení této smlouvy zdaněny ve Španělsku, vyjme Československo
s výhradou ustanovení uvedeného pod písmenem b) tohoto odstavce takové příjmy nebo
takový majetek ze zdanění. Při výpočtu daně z ostatního příjmu nebo majetku této
osoby může však použít sazbu daně, která by se použila, kdyby vyňaté příjmy nebo
majetek nebyly takto vyňaty ze zdanění.
b) Československo může při ukládání daní osobám,
které mají na jeho území bydliště či sídlo, zahrnout do základu, ze kterého se takové
daně ukládají, příjmy, které mohou být podle ustanovení článků 10, 12, 16 a 17 této
smlouvy také zdaněny ve Španělsku. Československo však povolí snížit částku daně
vypočtenou z takového základu o částku rovnající se dani zaplacené ve Španělsku.
Částka, o kterou se daň sníží, nepřekročí však takovou část československé daně,
vypočtené před tím, než snížení daně bylo povoleno, která poměrně připadá na příjmy,
které mohou být podle ustanovení článků 10, 12, 16 a 17 této smlouvy zdaněny ve Španělsku.
2. Ve Španělsku se dvojí zdanění vyloučí tímto způsobem:
a) Jestliže
osoba mající bydliště či sídlo ve Španělsku, pobírá příjmy nebo vlastní majetek,
které mohou být podle ustanovení této smlouvy zdaněny v Československu, vyjme Španělsko
s výhradou ustanovení uvedeného pod písmenem b) tohoto odstavce takové příjmy nebo
takový majetek ze zdanění. Při výpočtu daně z ostatního příjmu nebo majetku této
osoby může však použít sazbu daně, která se použila, kdyby vyňaté příjmy nebo majetek
nebyly takto vyňaty ze zdanění.
b) Španělsko může při ukládání daní osobám, které
mají na jeho území bydliště či sídlo, zahrnout do základu, ze kterého se takové daně
ukládají, příjmy, které mohou být podle ustanovení článků 10 a 12 této smlouvy také
zdaněny v Československu. Španělsko však povolí snížit částku daně vypočtenou z takového
základu o částku rovnající se dani zaplacené v Československu. Částka, o kterou se
daň sníží, nepřekročí však takovou část španělské daně, vypočtené před tím, než snížení
daně bylo povoleno, která poměrně připadá na příjmy, které mohou být podle ustanovení
článků 10 a 12 této smlouvy zdaněny v Československu.
Čl.24
Zákaz diskriminace
1. Příslušníci jednoho smluvního státu nebudou podrobeni v druhém smluvním
státě žádnému zdanění nebo povinnosti s ním spojené, které jsou jiné nebo tíživější
než zdanění a s ním spojené povinnosti, kterým jsou nebo mohou být za stejných okolností
podrobeni příslušníci tohoto druhého státu.
2. Osoby bez státní příslušnosti, které mají bydliště v jednom smluvním
státě, nebudou podrobeny v jednom ani v druhém smluvním státě žádnému zdanění nebo
povinnosti s ním spojené, které jsou tíživější, než zdanění a s ním spojené povinnosti,
jímž jsou nebo mohou být podrobeni příslušníci dotčeného státu za stejných okolností.
3. Zdanění stálé provozovny, kterou podnik jednoho smluvního státu má v
druhém smluvním státě, nebude v tomto druhém státě nepříznivější než zdanění podniků
tohoto druhého státu, které vykonávají stejnou činnost.
Toto ustanovení nebude vykládáno
jako závazek jednoho smluvního státu, aby přiznal osobám majícím bydliště v druhém
smluvním státě osobní srážky, úlevy a snížení daně z důvodu osobního stavu nebo povinností
k rodině, které přiznává osobám, které na jeho území mají bydliště.
4. Podniky jednoho smluvního státu, jejichž jmění je zcela nebo zčásti,
přímo nebo nepřímo, vlastněno nebo kontrolováno osobou nebo osobami majícími bydliště
či sídlo v druhém smluvním státě, nebudou podrobeny v prvním smluvním státě žádnému
zdanění nebo povinnosti s ním spojené, které jsou jiné nebo tíživější než zdanění
a s ním spojené povinnosti, kterým jsou nebo mohou být podrobeny jiné podobné podniky
tohoto prvního státu.
5. Úroky, licenční poplatky a jiné úhrady placené podnikem jednoho smluvního
státu osobě mající bydliště či sídlo v druhém smluvním státě budou s výhradou případů,
na které se vztahují ustanovení článku 9 odstavce 1, článku 11 odstavce 4 nebo článku
12 odstavce 7, pro účely stanovení zdanitelných zisků tohoto podniku odčitatelné
za stejných podmínek, jako by byly placeny osobě mající bydliště či sídlo v prvním
státě.
Dluhy podniku jednoho smluvního státu vůči osobě mající bydliště či sídlo
v druhém smluvním státě budou podobně pro účely stanovení zdanitelného majetku takového
podniku odčitatelé za stejných podmínek, jako by byly závazkem vůči osobě mající
bydliště či sídlo v prvním státě.
6. Ustanovení tohoto článku se použijí bez ohledu na ustanovení článku
2 na daně jakéhokoli druhu a pojmenování.
Čl.25
Řešení případů cestou dohody
1.Jestliže se osoba mající bydliště či sídlo v některém smluvním státě
domnívá, že opatření jednoho nebo obou smluvních států mají nebo budou mít pro ni
za následek zdanění, které není v souladu s touto smlouvou, může nezávisle na opravných
prostředcích podle vnitrostátního práva těchto států předložit svůj případ příslušnému
úřadu smluvního státu, ve kterém má bydliště či sídlo. Případ musí být předložen
do tří let od prvního oznámení opatření vedoucího ke zdanění, které není v souladu
s ustanoveními Smlouvy.
2. Bude-li příslušný úřad považovat námitku za oprávněnou a nebude-li sám
s to dospět k uspokojivému řešení, bude se snažit, aby případ upravil dohodou s příslušným
úřadem druhého smluvního státu tak, aby se vyloučilo zdanění, které není ve shodě
s touto smlouvou. Jakákoliv dosažená dohoda bude uskutečněna bez ohledu na jakékoliv
časové lhůty ve vnitrostátních právních předpisech smluvních států.
3. Příslušné úřady smluvních států se budou snažit vyřešit dohodou obtíže
nebo pochybnosti, které mohou vzniknout při výkladu nebo aplikaci této smlouvy. Mohou
se také poradit za účelem vyloučení dvojího zdanění v případech, které nejsou upraveny
touto smlouvou.
4. Příslušné úřady smluvních států mohou vejít v přímý styk za účelem dosažení
dohody ve smyslu předchozích odstavců. Bude-li se ústní výměna názorů zdát účelnou
pro dosažení dohody, může se taková výměna konat v rámci komise složené ze zástupců
příslušných úřadů smluvních států.
Čl.26
Výměna informací
1. Příslušné úřady smluvních států si budou vyměňovat informace nutné pro
provádění této smlouvy a vnitrostátních zákonů smluvních států ve věci daní, na které
se tato smlouva vztahuje, pokud zdanění podle nich bude v souladu s touto smlouvou.
Všechny informace takto vyměněné budou považovány za tajné a mohou být sděleny jen
osobám nebo úřadům a soudům pověřeným vyměřováním, vybíráním nebo vymáháním daní,
které jsou předmětem této smlouvy, nebo trestním stíháním ve věci těchto daní.
2. Ustanovení odstavce 1 nebudou v žádném případě vykládána tak, že ukládají
jednomu ze smluvních států povinnost:
a) provést administrativní opatření, která
by se odchylovala od zákonů nebo správní praxe tohoto nebo druhého smluvního státu;
b)
sdělit údaje, které by nemohly být dosaženy na základě zákonů nebo v řádném správním
řízení tohoto nebo druhého smluvního státu;
c) poskytnout informace, které by odhalily
živnostenské, podnikové, průmyslové, obchodní nebo profesionální tajemství nebo obchodní
postup nebo informace, jejichž sdělení by bylo v rozporu s veřejným pořádkem (ordre
public).
Čl.27
Diplomatičtí a konzulární úředníci
Ustanovení této smlouvy se nedotýkají daňových výsad, které přísluší diplomatickým
a konzulárním úředníkům podle obecných pravidel mezinárodního práva nebo podle ustanovení
zvláštních dohod.
Čl.28
Nabytí platnosti
1. Tato smlouva bude ratifikována a ratifikační listiny budou vyměněny
v Praze co nejdříve.
2. Smlouva nabude platnosti dnem výměny ratifikačních listin a její ustanovení
se budou aplikovat:
a) pokud jde o daně vybírané u zdroje, na částky přijaté 1. ledna
kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém smlouva nabude platnosti, nebo
později;
b) pokud jde o jiné daně z příjmu a daně z majetku, na daně ukládané za daňové
roky počínající 1. ledna kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém smlouva
nabude platnosti, nebo později.
Čl.29
Výpověď
Tato smlouva zůstane v platnosti, dokud nebude jedním ze smluvních států
vypovězena. Kterýkoli smluvní stát může smlouvu vypovědět výpovědí zaslanou diplomatickou
cestou nejméně šest měsíců před koncem kteréhokoli kalendářního roku následujícího
po období tří roků ode dne, kterého smlouva nabyla platnosti. V takovém případě smlouva
pozbude účinnosti:
a) pokud jde o daně vybírané u zdroje, na částky přijaté 1. ledna
kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém byla dána výpověď, nebo později;
b)
pokud jde o jiné daně z příjmu a o daně z majetku, na daně ukládané za daňové roky
počínající 1. ledna kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém byla dána
výpověď, nebo později.
Na důkaz toho podepsaní, kteří k tomu byli řádně zmocněni, podepsali tuto
smlouvu.
Dáno ve dvojím vyhotovení v Madridě dne 8. května 1980 v českém a španělském
jazyku, přičemž obě znění mají stejnou platnost.
Za Československou socialistickou republiku:
Dr. Zdeněk Pisk v.r.
Za Španělsko:
Carlos Robles Piquer v.r.
Příloha
Sdělení Ministerstva financí České republiky č. j. MF-5860/2017/15-138
ke Smlouvě mezi Československou socialistickou republikou a Španělskem o zamezení
dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku1) v
návaznosti na Mnohostrannou úmluvu o implementaci opatření k boji proti snižování
daňového základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám2)
Zpracovatel: Ing. Martin Boreš
Telefon: 257 044 467
Článek 1
Ministerstvo financí České republiky sděluje, že se Smlouva na základě
výhrad a notifikací učiněných Českou republikou a Španělskem ve vztahu k Úmluvě mění
v kontextu jejího provádění mezi Českou republikou a Španělskem následovně:
1) Nový text preambule Smlouvy zní:
"Československá socialistická republika a Španělsko, vědomy si potřeby
usnadňovat obchod a podporovat hospodářskou spolupráci v souladu se Závěrečným aktem
Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě,
zamýšlejíce vylučovat dvojí zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku,
a to aniž by byly vytvářeny příležitosti k nezdanění nebo ke sníženému zdanění skrze
daňové úniky či prostřednictvím vyhýbání se daňové povinnosti (včetně prostřednictvím
uspořádání, která se nazývají "treaty-shopping" a která jsou zacílena na získání
úlev stanovených ve Smlouvě, a to v nepřímý prospěch rezidentů třetích jurisdikcí),
se za tím účelem dohodly takto:".
2)
a) Do článku 25 odstavce 1 Smlouvy se doplňuje druhá věta, která zní
následovně:
"Případ musí být předložen do tří let od prvního oznámení opatření vedoucího
ke zdanění, které není v souladu s ustanoveními Smlouvy.".
b) Do článku 25 odstavce 2 Smlouvy se doplňuje druhá věta, která zní
následovně:
"Jakákoliv dosažená dohoda bude uskutečněna bez ohledu na jakékoliv časové
lhůty ve vnitrostátních právních předpisech smluvních států.".
3) Pro účely Smlouvy se rozumí, že následující ustanovení je její nedílnou
součástí:
"Jestliže se dá usuzovat s ohledem na všechny relevantní skutečnosti
a okolnosti, že získání výhody plynoucí ze Smlouvy bylo jedním z hlavních cílů jakéhokoliv
opatření nebo jakékoliv transakce přímo nebo nepřímo vedoucích k této výhodě, tato
výhoda, bez ohledu na jiná ustanovení Smlouvy, nebude poskytnuta ve vztahu k části
příjmu nebo majetku, pokud není prokázáno, že poskytnutí této výhody v dané situaci
by bylo v souladu s účelem a cílem příslušných ustanovení Smlouvy.".
Článek 2
Výše uvedené změny Smlouvy se v obou smluvních státech provádějí následovně:
1) pokud jde o daně vybírané srážkou u zdroje z částek vyplácených nebo
připisovaných nerezidentům, jestliže skutečnost dávající vzniknout takovým daním
nastala k 1. lednu 2023 nebo později;
2) pokud jde o všechny ostatní daně, na daně ukládané za zdaňovací období
začínající 1. ledna 2023 nebo později; a
3) změny uvedené v odstavci 2) článku 1 se bez ohledu na ustanovení odstavců
1) a 2) tohoto článku provádí na případ předložený příslušnému úřadu smluvního státu
k 1. červenci 2022 nebo později, s výjimkou případů, které nebyly způsobilé k předložení
k tomuto datu podle Smlouvy před tím, než byla modifikována Úmluvou, a to bez ohledu
na zdaňovací období, ke kterému se případ vztahuje.
Ing. Václav Zíka, v. r.
pověřený řízením odboru Daně z příjmů a účetnictví
1) Smlouva mezi Československou socialistickou republikou a Španělskem o zamezení
dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku byla
vyhlášena pod č. 23/1982 Sb.
2) Mnohostranná úmluva o implementaci opatření k boji proti snižování daňového
základu a přesouvání zisků ve vztahu k daňovým smlouvám byla vyhlášena pod č. 32/2020
Sb.m.s.