183/2023 Sb.
ZÁKON
ze dne 1. června 2023,
kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
Změna zákona o pedagogických pracovnících
Čl.I
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů,
ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 179/2006 Sb., zákona č. 264/2006 Sb.,
zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 384/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č.
227/2009 Sb., zákona č. 422/2009 Sb., zákona č. 159/2010 Sb., zákona č. 420/2011
Sb., zákona č. 198/2012 Sb., zákona č. 333/2012 Sb., zákona č. 197/2014 Sb., zákona
č. 332/2014 Sb., zákona č. 82/2015 Sb. a zákona č. 379/2015 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odstavec 1 zní:
"(1) Tento zákon upravuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogických
pracovníků, další vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich kariérní systém, odchylky
od způsobu rozvržení pracovní doby a zvláštní pravidla pro sjednávání doby trvání
pracovního poměru.".
2. V § 2 odst. 2 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) školský logoped,".
Dosavadní písmena e) až j) se označují jako písmena f) až k).
3. V § 3 odst. 1 písm. a) se slova "způsobilý k právním úkonům" nahrazují
slovem "svéprávný".
4. V § 4 odst. 1 se slovo "příslušnou" zrušuje a na konci odstavce se doplňují
věty "Zkouškou podle věty první se prokazuje znalost českého jazyka odpovídající
minimálně úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Fyzická
osoba, která má vykonávat činnost učitele mateřské školy, učitele prvního stupně
základní školy, učitele druhého stupně základní školy nebo učitele všeobecně- vzdělávacích
předmětů střední školy, prokazuje znalost českého jazyka odpovídající minimálně úrovni
C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.".
5. V § 4 odst. 4 se na konci textu písmene b) doplňují slova "nebo jednotlivou
zkoušku, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce společné části maturitní zkoušky
z českého jazyka a literatury, podle školského zákona 24)) ".
Poznámka pod čarou č. 24 zní:
"24) § 113 a 113a školského zákona, ve znění pozdějších předpisů.".
6. V § 4 se na konci odstavce 4 tečka nahrazuje slovem " , nebo" a doplňuje
se písmeno d), které včetně poznámky pod čarou č. 25 zní:
"d) která vyučuje předmět v cizím jazyce za podmínek stanovených školským
zákonem25).
25) § 13 odst. 3 školského zákona.".
7. V § 5 odst. 2 se slova "2 let" nahrazují slovy "3 let" a text "4 písm.
a)" se nahrazuje číslem "2".
8. V § 5 odst. 3 se slova "školský management," nahrazují slovy "zaměřeném
na organizaci a řízení školství", za slovo "školou" se vkládá čárka a na konci textu
odstavce se doplňují slova "a akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků".
9. V § 6 odst. 1 písm. b) a d) se slova "vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném" nahrazují slovy "studiem k
rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným".
10. V § 6 odst. 2 písmeno c) zní:
"c) vzděláním stanoveným pro učitele mateřské školy podle odstavce 1
a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo
2. studiem
k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací
činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.".
11. V § 7 odst. 1 písm. b) se za slova "případně v akreditovaném" vkládá
slovo "magisterském" a slova "vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném
vysokou školou a zaměřeném" se nahrazují slovy "studiem k rozšíření odborné kvalifikace
zaměřeným".
12. V § 7 odst. 1 písmeno c) zní:
"c) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacích
předmětů střední školy a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu
učitelů prvního stupně základní školy,".
13. V § 7 odst. 1 se písmeno d) zrušuje.
Dosavadní písmena e) až h) se označují jako písmena d) až g).
14. V § 7 odst. 1 písm. d), § 9 odst. 2 písm. b) a c), § 9 odst. 3 písm.
a), § 10 odst. 1 písm. a), § 11 odst. 1, § 11 odst. 2 písm. a) a § 13 se slova "studijního
oboru" zrušují.
15. V § 7 odst. 1 písm. e), § 8 odst. 3, § 9 odst. 8 a § 11 odst. 4 se
slova "studijního oboru umělecko-pedagogického zaměření" nahrazují slovy "s umělecko-pedagogickým
zaměřením".
16. V § 7 odst. 1 se za písmeno e) vkládají nová písmena f) a g), která
znějí:
"f) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů předmětů tělovýchovného nebo uměleckého zaměření
druhého stupně základní školy nebo střední školy jen pro výuku odpovídajících předmětů
tělovýchovného nebo uměleckého zaměření,
g) v akreditovaném vysokoškolském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na vychovatelství jen pro výuku předmětů tělovýchovného nebo uměleckého
zaměření,".
Dosavadní písmena f) a g) se označují jako písmena h) a i).
17. V § 7 odst. 2 písm. b) se slova " , studijního oboru speciální pedagogika,
a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném"
nahrazují slovy "a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným".
18. V § 7 odst. 2 písmeno c) zní:
"c) vzděláním stanoveným pro učitele prvního stupně základní školy podle
odstavce 1 a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo
2. studiem
k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací
činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.".
19. Za § 7 se vkládá nový § 7a, který včetně nadpisu zní:
"§ 7a
Společné způsoby získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní
školy a učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy
Učitel druhého stupně základní školy a učitel všeobecně-vzdělávacích
předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého
stupně základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích nebo odborných
předmětů střední školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního
stupně základní školy a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu
učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy,
c) jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a
1.
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování nebo
odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm.
a),
d) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů základní
umělecké školy, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, jen pro výuku odpovídajícího
předmětu, nebo
e) podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka.".
20. V § 8 se odstavec 1 zrušuje.
Dosavadní odstavce 2 až 4 se označují jako odstavce 1 až 3.
21. V § 8 odst. 1 písmeno b) zní:
"b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování
nebo odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1 písm. a),".
22. V § 8 odst. 1 písm. c) se slova "vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku, nebo"
nahrazují slovy "vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku nebo
studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou
a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se
speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga,".
23. V § 8 odst. 1 písm. d) se slova "odstavce 1" nahrazují textem "§ 7a"
a slova "vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou
a zaměřeném na speciální pedagogiku" se nahrazují slovy "studiem k rozšíření odborné
kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve
školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga".
24. V § 8 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje slovem " , nebo" a doplňuje
se písmeno e), které zní:
"e) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
nebo odborných předmětů střední školy.".
25. V § 9 se odstavec 1 zrušuje.
Dosavadní odstavce 2 až 9 se označují jako odstavce 1 až 8.
26. V § 9 odst. 1 písm. d) se slova "studijního oboru, který odpovídá"
nahrazují slovem "odpovídajícím".
27. V § 9 odst. 1 písm. d) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
28. V § 9 odst. 1 písm. d) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).".
29. V § 9 odst. 1 písm. d) se bod 3 zrušuje.
30. V § 9 odst. 2 písm. a) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
31. V § 9 odst. 2 písm. a) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),".
32. V § 9 odst. 2 písm. a) se bod 3 zrušuje.
33. V § 9 odst. 2 písm. a) bodě 1, písm. b) bodě 1, písm. c) bodě 1 a odst.
4 písm. c) bodě 1 se za slova "přípravu učitelů" vkládají slova "praktického vyučování
nebo odborného výcviku" a slova "nebo druhého stupně základní školy" se zrušují.
34. V § 9 odst. 2 písm. b) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
35. V § 9 odst. 2 písm. b) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo".
36. V § 9 odst. 2 písm. b) se bod 3 zrušuje.
37. V § 9 odst. 2 písm. c) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
38. V § 9 odst. 2 písm. c) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).".
39. V § 9 odst. 2 písm. c) se bod 3 zrušuje.
40. V § 9 odst. 4 písm. a) se slova "odstavce 3, nebo" nahrazují slovy
"odstavce 2,".
41. V § 9 odst. 4 se za písmeno a) vkládá nové písmeno b), které zní:
"b) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu, a získáním profesní kvalifikace pro činnost instruktora odborného výcviku
podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, nebo".
Dosavadní písmeno b) se označuje jako písmeno c).
42. V § 9 odst. 4 písm. c) body 2 a 3 znějí:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo
3. získáním profesní kvalifikace pro činnost instruktora odborného výcviku
podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.".
43. V § 9 odst. 5 se slova "3 a 4" nahrazují slovy "2 a 3".
44. V § 9 odst. 6 písm. a) úvodní části ustanovení se slova "odstavců 1
až 6" nahrazují slovy "§ 7a nebo podle odstavců 1 až 5".
45. V § 9 odst. 6 písm. a) bod 2 zní:
"2. studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou,
výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty
se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga,".
46. V § 9 odst. 6 písm. b) se slova "vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně
základní školy nebo střední školy, nebo" nahrazují slovy "studiem pedagogiky podle
§ 22 odst. 1 písm. a),".
47. V § 9 odst. 6 se na konci textu písmene c) doplňují slova "nebo vzděláním
podle § 7 odst. 2 nebo § 8 odst. 1".
48. V § 9 se na konci odstavce 6 tečka nahrazuje slovem " , nebo" a doplňuje
se písmeno d), které zní:
"d) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
nebo odborných předmětů střední školy.".
49. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
"§ 9a
Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace učitele druhého stupně
základní školy nebo učitele střední školy
(1) Zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního
programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, může ředitel školy
písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy
nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy za splněný na dobu nejdéle
3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(2) Zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního
programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele odborných předmětů, praktického vyučování nebo odborného
výcviku za splněný na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal
vykonávat.
(3) Zaměstnanci, který je absolventem alespoň středního vzdělání s maturitní
zkouškou v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku za splněný
na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(4) Zaměstnanci, který je absolventem alespoň středního vzdělání s výučním
listem v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele odborného výcviku za splněný na dobu nejdéle 3 let ode
dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(5) Celková doba uznání předpokladu odborné kvalifikace podle odstavce
1, 2, 3 nebo 4 nesmí u téhož zaměstnance přesáhnout ani v souhrnu u více zaměstnavatelů
3 roky. Zaměstnanec před vznikem pracovního poměru sdělí řediteli školy, zda a na
jakou dobu u něho dříve došlo k uznání předpokladu odborné kvalifikace podle odstavce
1, 2, 3 nebo 4.
(6) Zaměstnanci, který získal vysokoškolské vzdělání v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd a současně je studentem
akreditovaného magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů druhého
stupně základní školy nebo střední školy, který navazuje na bakalářský studijní program,
může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně
základní školy nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy na této
škole za splněný po dobu studia tohoto akreditovaného magisterského studijního programu,
nejdéle však na dobu 3 let ode dne zahájení studia tohoto studijního programu.".
50. V § 10 odst. 1 písm. a) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
51. V § 10 odst. 1 písm. a) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),".
52. V § 10 odst. 1 písm. a) se bod 3 zrušuje.
53. V § 10 odst. 1 písmena c) až e) znějí:
"c) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů pro hru na hudební nástroj nebo pro sólový zpěv jen pro výuku těchto předmětů
v základní umělecké škole,
d) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů pro výtvarnou výchovu jen pro výuku výtvarného oboru v základní umělecké
škole,
e) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti umění s umělecko-pedagogickým zaměřením,".
54. V § 10 odst. 1 písm. g) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
55. V § 10 odst. 1 písm. g) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),".
56. V § 10 odst. 1 písm. g) se bod 3 zrušuje.
57. V § 10 odst. 1 písm. h) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
58. V § 10 odst. 1 písm. h) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo".
59. V § 10 odst. 1 písm. h) se bod 3 zrušuje.
60. V § 10 odst. 1 písm. i) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
61. V § 10 odst. 1 písm. i) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).".
62. V § 10 odst. 1 písm. i) se bod 3 zrušuje.
63. V § 12 písm. b) se za slovo "akreditovaného" vkládá slovo "magisterského".
64. V § 12 písm. c) se na konci bodu 1 doplňuje slovo "nebo".
65. V § 12 písm. c) bod 2 zní:
"2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo".
66. V § 12 písm. c) se bod 3 zrušuje.
67. V § 12 písmeno d) zní:
"d) jiného akreditovaného magisterského studijního programu než podle
písmen a), b) a c), vykonáním jazykové zkoušky z příslušného cizího jazyka odpovídající
minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, doplňujícím
didaktickým studiem příslušného cizího jazyka a
1. vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na
přípravu učitelů, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a).".
68. V § 14 písm. c) se slovo "bakalářském" zrušuje.
69. V § 14 písm. c) se slova "školou a" nahrazují slovem "školou," a na
konci textu písmene se doplňují slova "a akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků".
70. V § 15 se číslo "5" nahrazuje číslem "4".
71. V § 16 odst. 1 písmeno c) zní:
"c) vysokoškolským vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného bakalářského
studijního programu než podle písmen a) a b) a studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1,".
72. V § 16 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného
vzdělávacího programu než podle písmene d) a studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1,".
73. V § 16 odst. 1 písmeno h) zní:
"h) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího
programu středního vzdělávání než podle písmen f) a g) a studiem pedagogiky podle
§ 22 odst. 1.".
74. V § 16 odst. 2 písm. c) se slova "vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku" nahrazují
slovy "studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou,
výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty
se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga".
75. V § 17 odst. 1 se písmeno b) zrušuje.
Dosavadní písmena c) až f) se označují jako písmena b) až e).
76. V § 17 odst. 1 písmeno c) zní:
"c) vzděláním podle § 10 odst. 1,".
77. V § 17 odst. 1 písmeno e) zní:
"e) alespoň středním vzděláním s maturitní zkouškou a
1. studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1, nebo
2. získáním profesní kvalifikace pro činnost samostatného
vedoucího volnočasových aktivit dětí podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.".
78. V § 17 odst. 2 písmeno b) zní:
"b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a
1. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1,
2. studiem
pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost
v zájmovém vzdělávání, nebo
3. získáním profesní kvalifikace pro činnost vedoucího
volnočasových aktivit dětí podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.".
79. V § 17 odstavec 3 zní:
"(3) Pedagog volného času získává odbornou kvalifikaci pouze pro aktivity
zájmového vzdělávání uměleckého nebo odborného zaměření vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu odpovídajícího uměleckého nebo
odborného zaměření.".
80. V § 17 odst. 4 se za slova "Zaměstnanci, který" vkládají slova "vykonává
dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních
pro zájmové vzdělávání a" a slova "§ 10 odst. 1 nebo" se zrušují.
81. V § 18 písm. b) se slova "doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace
uskutečňovaném vysokou školou, nebo" nahrazují slovy "studiem k rozšíření odborné
kvalifikace zaměřeným na přípravu speciálních pedagogů,".
82. V § 18 písm. c) se slova "doplňujícím studiem k rozšíření odborné kvalifikace
uskutečňovaném vysokou školou." nahrazují slovy "studiem k rozšíření odborné kvalifikace
zaměřeným na přípravu speciálních pedagogů, nebo".
83. V § 18 se doplňuje písmeno d), které zní:
"d) zaměřené na speciální pedagogiku a přípravu učitelů základní školy
nebo učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy.".
84. Za § 18 se vkládá nový § 18a, který včetně nadpisu zní:
"§ 18a
Školský logoped
Školský logoped získává odbornou kvalifikaci studiem pro přípravu
školských logopedů a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
a) zaměřené na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou
z logopedie a surdopedie, který nenavazuje na akreditovaný bakalářský studijní program,
b) zaměřené na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou
z logopedie a surdopedie, který navazuje na akreditovaný bakalářský studijní program
speciální pedagogika, nebo
c) zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie
a surdopedie.".
85. V § 20 odst. 1 písm. a) se za slovo "pedagogických" vkládají slova
"nebo psychologických".
86. V § 20 odst. 1 písmeno b) zní:
"b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem jiného akreditovaného studijního
programu než podle písmene a) a studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1,".
87. V § 20 odst. 1 písmeno d) zní:
"d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného
vzdělávacího programu než podle písmene c) a studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1,".
88. V § 20 odst. 1 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením osmiletého nebo šestiletého
vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře,".
Dosavadní písmena e) a f) se označují jako písmena f) a g).
89. V § 20 odst. 1 písmeno g) zní:
"g) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího
programu středního vzdělávání než podle písmene
f) a studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1.".
90. V § 20 odst. 2 se za písmeno a) vkládá nové písmeno b), které zní:
"b) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného vzdělávacího
programu středního vzdělávání než podle odstavce 1 písm. f) a studiem pro asistenty
pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných
pracích,".
Dosavadní písmena b) až e) se označují jako písmena c) až f).
91. V § 20 odst. 2 písm. c) se slova "studiem pedagogiky," zrušují.
92. V § 20 odst. 2 se na konci písmene c) doplňují body 1 a 2, které znějí:
"1. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1, nebo
2. studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou
činnost spočívající v pomocných výchovných pracích,".
93. V § 20 odst. 2 písm. e) bodě 1 se za slovo "pedagogiky" vkládají slova
"podle § 22 odst. 1 písm. b) nebo c)".
94. V § 20 odst. 2 písm. e) bodě 2 a v písm. f) se slova "studiem pro asistenty
pedagoga" nahrazují slovy "studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou
pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích".
95. § 21 včetně nadpisu zní:
"§ 21
Trenér
Trenér získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů tělesné
výchovy pouze pro oblast sportovní specializace odpovídající vykonané státní závěrečné
zkoušce,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu zaměřeném na tělesnou výchovu a sport pouze pro oblast sportovní specializace
odpovídající vykonané státní závěrečné zkoušce,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na sportovní, tělovýchovné
a pohybové činnosti a získáním osvědčení nejméně druhé nejvyšší trenérské třídy příslušné
sportovní specializace, nebo
d) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání nebo středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením
vzdělávacího programu středního vzdělávání a trenérskou školou tělovýchovné fakulty
vysoké školy a získáním osvědčení nejméně druhé nejvyšší trenérské třídy příslušné
sportovní specializace.".
96. § 22 včetně nadpisu zní:
"§ 22
Společná ustanovení k odborné kvalifikaci
(1) Studiem pedagogiky se rozumí vzdělání získané studiem ve vzdělávacím
programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků uskutečňovaném
vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání nebo zařízením pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků
a) pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
s obsahovým zaměřením na pedagogiku, psychologii, obecnou didaktiku a didaktiku zaměřenou
na výuku v konkrétních oborech nebo předmětech, v případě zařízení pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků jen ve spolupráci s vysokou školou realizující studijní
program v oblasti vzdělávání učitelství,
b) pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického
vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele
uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři
a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky s obsahovým zaměřením
na pedagogiku, psychologii, obecnou didaktiku a didaktiku zaměřenou na výuku v konkrétních
oborech nebo předmětech,
c) pro vychovatele, pedagoga volného času a asistenta pedagoga s
obsahovým zaměřením na pedagogiku a psychologii nebo na sociální pedagogiku.
(2) Studiem k rozšíření odborné kvalifikace se rozumí vzdělání získané
studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků uskutečňovaném vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání, kterým
pedagogičtí pracovníci s odbornou kvalifikací získávají způsobilost vykonávat přímou
pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy, způsobilost k výuce dalšího
předmětu, způsobilost vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost
ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga.
(3) Studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou
činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se rozumí vzdělání získané studiem
ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
uskutečňovaném vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání nebo zařízením
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků s obsahovým zaměřením na pedagogiku
a psychologii.
(4) Studiem pro přípravu školských logopedů se rozumí vzdělání získané
studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků s obsahovým zaměřením na školskou logopedii.
(5) Studiem pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou
pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se rozumí vzdělání získané studiem ve
vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
s obsahovým zaměřením na pedagogiku volného času.
(6) Doplňujícím didaktickým studiem příslušného cizího jazyka se rozumí
vzdělání získané studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků s obsahovým zaměřením na obsah, metody a cíle výuky příslušného
cizího jazyka.
(7) Učitel, který splňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 7a písm.
c), § 9 odst. 1 nebo § 11 odst. 1, získává odbornou kvalifikaci pro výuku dalšího
předmětu také vzděláním v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti
vzdělávání související s charakterem tohoto vyučovaného předmětu nebo studiem k rozšíření
odborné kvalifikace k získání způsobilosti k výuce dalšího předmětu.
(8) Pedagogický pracovník, pro kterého je příslušný cizí jazyk rodným
jazykem nebo který jej ovládá na úrovni rodného jazyka, splňuje pro účely tohoto
zákona předpoklad odborné kvalifikace pro výuku konverzace v tomto cizím jazyce,
získal-li alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro výuku tohoto cizího
jazyka, získal-li vysokoškolské vzdělání.
(9) Pedagogický pracovník, který vedle přímé pedagogické činnosti, pro
kterou má odbornou kvalifikaci, vykonává také další přímou pedagogickou činnost v
rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě, pro kterou nemá odbornou kvalifikaci,
splňuje pro účely tohoto zákona pro tuto další přímou pedagogickou činnost předpoklad
podle § 3 odst. 1 písm. b). Věta první se nepoužije u pedagogického pracovníka, který
má odbornou kvalifikaci pouze pro příslušný předmět nebo příslušnou aktivitu podle
odstavce 8 nebo § 7 odst. 1 písm. d) až h), § 7a písm. d) nebo e), § 8 odst. 2 nebo
3, § 9 odst. 7 nebo 8, § 9a odst. 2 až 4, § 10 odst. 2 nebo § 11 odst. 4 až 6.
(10) Právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení
může zajišťovat výchovu a vzdělávání po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu pedagogickým
pracovníkem, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, pokud prokazatelně nemůže
tyto činnosti zajistit pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací. Tím není
dotčena odpovědnost ředitele školy nebo školského zařízení za odbornou a pedagogickou
úroveň vzdělávání a školských služeb podle zvláštního právního předpisu21).".
97. V § 23a odst. 2 se slova "a může být ode dne vzniku prvního pracovního
poměru opakována nejvýše dvakrát23)" včetně poznámky pod čarou č. 23 zrušují.
98. V § 23a se odstavec 3 zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 3 a 4.
99. V § 23a odstavec 3 zní:
"(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy byla doba
trvání pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem
a) jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na
dobu překážek v práci na straně tohoto pracovníka,
b) který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst.
10, nebo
c) za podmínek § 39 odst. 4 zákoníku práce.".
100. V § 23a odst. 4 se slova "2 až 4" nahrazují slovy "2 a 3".
101. V § 24 odst. 3 se slova "příslušným odborovým orgánem" nahrazují slovy
"odborovou organizací".
102. V § 24 odst. 4 písmeno a) zní:
"a) v případě podle odstavce 2 na vysokých školách, v zařízeních pro další
vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních (dále jen "vzdělávací instituce"),
jimž byla ministerstvem udělena akreditace podle tohoto zákona,".
103. V § 24 odst. 4 se za slovo "uskutečňuje" vkládá slovo "zejména" a
na konci textu písmene b) se doplňují slova " , neformálním vzděláváním, sdílením
zkušeností".
104. V § 24 odst. 6 větě první se slova "druhy a" zrušují.
105. V § 24 se na konci odstavce 7 doplňují věty "V případě souběhu důvodů
snížení rozsahu volna k samostudiu podle vět třetí a čtvrté se sníží rozsah volna
k samostudiu podle důvodu, který z hlediska snížení jeho rozsahu převažuje. Jestliže
snížení rozsahu volna činí necelý den, zaokrouhlí se na půlden.".
106. V § 24 se odstavec 8 včetně poznámky pod čarou č. 9a zrušuje.
107. Za § 24 se vkládají nové § 24a až 24d, které včetně nadpisů znějí:
"§ 24a
Adaptační období učitele
Právnická osoba vykonávající činnost školy podporuje začínajícího učitele
po dobu jeho adaptačního období, a to zejména tím, že určí uvádějícího učitele. Adaptační
období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení
2 let trvání pracovního poměru učitele k právnické osobě vykonávající činnost školy.
Adaptační období učitele se prodlužuje o dobu trvání celodenních překážek v práci,
pro které učitel práci nekoná, pokud tyto překážky trvají nepřetržitě déle než 4
měsíce.
§ 24b
Uvádějící učitel
Uvádějící učitel zejména metodicky vede začínajícího učitele po dobu
jeho adaptačního období, průběžně a pravidelně s ním hodnotí jeho přímou pedagogickou
činnost a výkon prací souvisejících s přímou pedagogickou činností a seznamuje ho
s činností školy a s její dokumentací.
§ 24c
Provázející učitel
(1) Provázející učitel metodicky vede žáka nebo studenta jiné školy nebo
vysoké školy nebo účastníka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 22
odst. 1 písm. a) připravujícího se v rámci praktického vyučování, praktické přípravy
nebo praxe na výkon povolání učitele.
(2) Provázejícím učitelem může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady
podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti v délce
5 let.
§ 24d
Třídní učitel
(1) Třídní učitel v základní a střední škole vykonává ve třídě nebo třídách
určených ředitelem školy práce související s přímou pedagogickou činností spočívající
zejména v podpoře zdravých a funkčních vztahů mezi žáky, ve vytváření bezpečného
a podnětného prostředí pro vývoj, výchovu a vzdělávání žáků ve spolupráci s jejich
zákonnými zástupci i zaměstnanci školy a v dalších organizačních a administrativních
činnostech.
(2) Práce třídního učitele podle odstavce 1 vykonává také vedoucí oddělení
na konzervatoři nebo základní umělecké škole a vedoucí studijní skupiny na vyšší
odborné škole.".
108. V § 27 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se
písmena c) a d), která znějí:
"c) soubor pravidel, postupů a nástrojů pro vnitřní hodnocení kvality vzdělávacího
programu (dále jen "systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu") a
d) dokumentace uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu stejného druhu podle § 22 uskutečňovaného v posledních 3 letech před podáním
žádosti, pokud vzdělávací instituce takový vzdělávací program uskutečňovala.".
109. V § 27 odst. 2 písm. a) se slovo "typ," zrušuje a slova " ; typ vzdělávacího
programu vyjadřuje druh dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků" se nahrazují
slovy "a okruh pedagogických pracovníků, jimž je vzdělávací program určen".
110. V § 27 odst. 2 se na začátek písmene c) vkládají slova "celkovou hodinovou
dotaci a".
111. V § 27 odst. 2 se za písmeno c) vkládá nové písmeno d), které zní:
"d) jméno, popřípadě jména, a příjmení odborného garanta, který odpovídá
za kvalitu vzdělávacího programu a kvalitu jeho uskutečňování, a jeho odborné předpoklady
pro vzdělávací program,".
Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno e).
112. V § 27 odst. 2 písm. e) se slova "a garantů" zrušují.
113. V § 27 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se
písmena f) a g), která znějí:
"f) způsob ukončení a kritéria pro jeho hodnocení a
g) vzor osvědčení podle § 24 odst. 5.".
114. V § 27 odst. 3 písm. b) se slova "nebo cíli" nahrazují slovy " , cíli
nebo okruhem pedagogických pracovníků, pro něž je určen,".
115. V § 27 odst. 3 písm. c) se slova "lektorů nebo garantů" nahrazují
slovy "lektorů nebo odborného garanta, pro nevyhovující systém vnitřního hodnocení
kvality vzdělávacího programu nebo pro závažné nedostatky v uskutečňování systému
vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu vyplývající z dokumentace předložené
podle odstavce 1 písm. d).".
116. V § 27 se doplňuje odstavec 5, který zní:
"(5) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem podrobnosti o akreditaci
vzdělávacího programu týkající se požadavků na vzdělání, praxi a její délku u lektorů
a odborného garanta a požadavků na odbornou činnost odborného garanta.".
117. V § 28 odstavec 1 zní:
"(1) Ministerstvo zřizuje akreditační komisi jako svůj poradní orgán pro
udělování a změny akreditací a kontrolní činnost v oblasti akreditací podle § 25
až 27 a 28a.".
118. V § 28 odst. 3 se na konci textu písmene b) doplňují slova " , okruh
pedagogických pracovníků, jimž je vzdělávací program určen".
119. V § 28 odst. 3 písm. c) se slova "lektorů a garantů" nahrazují slovy
"lektorů nebo odborného garanta, systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu a uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu".
120. Za § 28 se vkládá nový § 28a, který včetně nadpisu zní:
"§ 28a
Povinnosti vzdělávací instituce
(1) Vzdělávací instituce je povinna
a) uskutečňovat vzdělávací program v souladu s rozhodnutím o akreditaci
a vést a uchovávat o tom dokumentaci,
b) uskutečňovat systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu
a vést a uchovávat o tom dokumentaci a
c) oznámit ministerstvu bezodkladně změnu sídla nebo názvu a zrušení
nebo zánik, nejde-li o vzdělávací instituci zapsanou ve školském rejstříku, a změnu
jiných skutečností důležitých pro uskutečňování vzdělávacího programu; v případě
změn, které by odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávacího programu,
ministerstvo vyzve vzdělávací instituci, aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu;
nezjedná-li vzdělávací instituce ve stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí akreditaci
vzdělávacího programu odejme.
(2) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rozsah, způsob
vedení a dobu uchovávání dokumentace o uskutečňování vzdělávacího programu a o uskutečňování
systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a požadavky na systém vnitřního
hodnocení kvality vzdělávacího programu.".
121. V § 29a odst. 1 písm. b) se slova "výkonu akreditované činnosti" nahrazují
slovy "uskutečňování akreditovaného vzdělávacího programu".
122. V § 29a odst. 2 se za slovo "bezúhonnost" vkládají slova "v případě
podle odstavce 1 písm. a)" a za větu první se vkládají věty "Cizinec, který je nebo
byl státním občanem jiného členského státu Evropské unie nebo má nebo měl adresu
bydliště v jiném členském státě Evropské unie, může místo výpisu z evidence obdobné
Rejstříku trestů doložit bezúhonnost výpisem z Rejstříku trestů s přílohou obsahující
informace, které jsou zapsané v evidenci trestů jiného členského státu Evropské unie
podle jiného právního předpisu15). Cizinec, který není nebo nebyl státním občanem
jiného členského státu Evropské unie nebo nemá nebo neměl adresu bydliště v jiném
členském státě Evropské unie, prokazuje bezúhonnost dokladem obdobným výpisu z evidence
Rejstříku trestů státu, jehož je státním příslušníkem, nebo výpisem z evidence Rejstříku
trestů, v jehož příloze jsou tyto informace obsaženy. Nevydává-li tento stát výpis
z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba čestné prohlášení
o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu, jehož je
občanem, nebo před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního pobytu.
Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce.".
123. V § 29a odst. 2 se slovo "deseti" nahrazuje číslem "10" a slovo "jednoho"
se nahrazuje číslem "1".
124. V § 29a odst. 3 se za slova "osoby se" vkládají slova "v případě podle
odstavce 1 písm. b)".
125. V § 35 se slova "2, 3 a 5" nahrazují slovy "1, 2 a 4".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Akreditace vzdělávacího programu udělená podle zákona č. 563/2004 Sb.,
o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, skončí uplynutím 18 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, pokud neskončí dříve uplynutím doby, na kterou byla udělena. Věta
první se nevztahuje na akreditace vzdělávacích programů, u nichž došlo k oznámení
změny názvu podle bodu 2.
2. U vzdělávacích programů, jimž byla udělena akreditace podle zákona č.
563/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a u nichž
má nabytím účinnosti tohoto zákona dojít pouze ke změně názvu, se postupuje podle
§ 28a odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Vzdělávací instituce je povinna oznámit ministerstvu změnu názvu do
60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Řízení o akreditaci vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu zahájené
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 563/2004 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona; akreditace tohoto vzdělávacího
programu skončí podle bodu 1. Část věty první za středníkem se nevztahuje na vzdělávací
programy, u nichž došlo k oznámení změny názvu podle bodu 2.
4. Řízení o akreditaci vzdělávacího programu určeného k obnovení, udržení
nebo doplnění kvalifikace zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se zastaví.
5. Fyzická osoba, která prokázala znalost českého jazyka podle § 4 zákona
č. 563/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považuje
za osobu, která prokázala znalost českého jazyka podle § 3 odst. 1 písm. e) zákona
č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
6. Absolventi studia k výkonu specializované činnosti speciálního pedagoga
v oblasti školské logopedie podle § 9 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 317/2005 Sb. se
považují za absolventy studia pro přípravu školských logopedů podle § 22 odst. 4
zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
7. Odborná kvalifikace získaná podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává nedotčena.
8. Odborná kvalifikace získaná studiem, které bylo zahájeno přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
ČÁST DRUHÁ
Změna školského zákona
Čl.III
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 112/2006
Sb., zákona č. 158/2006 Sb., zákona č. 161/2006 Sb., zákona č. 165/2006 Sb., zákona
č. 179/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb., zákona č. 624/2006 Sb., zákona č. 217/2007
Sb., zákona č. 296/2007 Sb., zákona č. 343/2007 Sb., zákona č. 58/2008 Sb., zákona
č. 126/2008 Sb., zákona č. 189/2008 Sb., zákona č. 242/2008 Sb., zákona č. 243/2008
Sb., zákona č. 306/2008 Sb., zákona č. 384/2008 Sb., zákona č. 49/2009 Sb., zákona
č. 227/2009 Sb., zákona č. 378/2009 Sb., zákona č. 427/2010 Sb., zákona č. 73/2011
Sb., zákona č. 331/2011 Sb., zákona č. 375/2011 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona
č. 472/2011 Sb., zákona č. 53/2012 Sb., zákona č. 333/2012 Sb., zákona č. 370/2012
Sb., zákona č. 241/2013 Sb., zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., zákona č.
64/2014 Sb., zákona č. 250/2014 Sb., zákona č. 82/2015 Sb., zákona č. 178/2016 Sb.,
zákona č. 230/2016 Sb., zákona č. 101/2017 Sb., zákona č. 222/2017 Sb., zákona č.
167/2018 Sb., zákona č. 46/2019 Sb., zákona č. 284/2020 Sb., zákona č. 349/2020 Sb.,
zákona č. 403/2020 Sb., zákona č. 94/2021 Sb. a zákona č. 261/2021 Sb., se mění takto:
1. V § 22a se písmeno c) zrušuje.
Dosavadní písmena d) a e) se označují jako písmena c) a d).
2. V § 123 odst. 4 větě první se za slova "svazkem obcí" vkládají slova
"za poskytování předškolního vzdělávání a zájmového vzdělávání ve školní družině
a školním klubu zřizovatel a v ostatních případech".
3. V § 161c se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:
"(4) Ministerstvo vyhlásí normativy a opravné koeficienty podle odstavce
1 písm. b) a § 161 odst. 1 tak, aby celková výše finančních prostředků určených na
platy učitelů rozepisovaných podle odstavce 3 odpovídala v měsíčním průměru na 1
úvazek učitele nejméně 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené
počty zaměstnanců v národním hospodářství.".
Dosavadní odstavce 4 až 11 se označují jako odstavce 5 až 12.
4. V § 161c odst. 8 se číslo "6" nahrazuje číslem "7".
5. V § 161c odst. 11 a 12 se číslo "9" nahrazuje číslem "10".
6. V § 170 písm. b), § 180 odst. 1 a v § 182 odst. 1 se text "§ 161c odst.
6" nahrazuje textem "§ 161c odst. 7".
7. V § 170 písm. c) se text "§ 161c odst. 7" nahrazuje textem "§ 161c odst.
8".
ČÁST TŘETÍ
ÚČINNOST
Čl.IV
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. září 2023, s výjimkou ustanovení čl.
I bodu 107 a části druhé, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 2024.
v z. Kovářová v. r.
Pavel v. r.
Fiala v. r.