167/2008 Sb.
ZÁKON
ze dne 22. dubna 2008
o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 85/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 250/2014 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 98/2019 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
PŘEDCHÁZENÍ A NÁPRAVA EKOLOGICKÉ ÚJMY
HLAVA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušný předpis Evropských společenství1)
a upravuje práva a povinnosti osob při předcházení ekologické újmě a při její nápravě,
došlo-li k ní nebo hrozí-li bezprostředně na chráněných druzích volně žijících živočichů
či planě rostoucích rostlin, na přírodních stanovištích vymezených tímto zákonem,
na vodě nebo půdě, a dále výkon státní správy v této oblasti.
(2) Tento zákon se vztahuje na ekologickou újmu nebo bezprostřední hrozbu
jejího vzniku, jsou-li způsobeny
a) provozní činností uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu, nebo
b) provozní činností neuvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu, za
předpokladů stanovených v § 5 odst. 2.
(3) Tento zákon se nevztahuje na ekologickou újmu nebo bezprostřední
hrozbu jejího vzniku, jsou-li způsobeny
a) ozbrojeným konfliktem, nepřátelskou akcí, občanskou válkou nebo
povstáním,
b) živelní událostí výjimečné a neodvratné povahy,
c) činností, na kterou se vztahuje Smlouva o založení Evropského společenství
pro atomovou energii,
d) činností, na kterou se vztahuje občanskoprávní odpovědnost za jaderné
škody podle atomového zákona2), nebo činností, při které se na odpovědnost a náhradu
škody či újmy vztahují mezinárodní smlouvy uvedené v příloze č. 2 k tomuto zákonu,
e) činností, jejímž účelem je zajišťování obrany České republiky3)
nebo mezinárodní bezpečnosti,
f) činností, jejímž jediným účelem je ochrana života, zdraví nebo majetku
osob před živelními událostmi.
§ 2
Základní pojmy
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) ekologickou újmou nepříznivá měřitelná změna přírodního zdroje nebo
měřitelné zhoršení jeho funkcí, která se může projevit přímo nebo nepřímo; jedná
se o změnu na
1. chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích
rostlin nebo přírodních stanovištích, která má závažné nepříznivé účinky na dosahování
nebo udržování příznivého stavu ochrany takových druhů nebo stanovišť, s výjimkou
nepříznivých účinků vyplývajících z jednání provozovatele, k němuž byl oprávněn podle
§ 5b, 45i a 56 zákona o ochraně přírody a krajiny4); kritéria pro posouzení významu
účinků na dosahování nebo udržení příznivého stavu ochrany chráněných druhů a přírodních
stanovišť jsou stanovena v příloze č. 3 k tomuto zákonu,
2. podzemních nebo povrchových
vodách včetně přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod5), která
má závažný nepříznivý účinek na ekologický, chemický nebo množstevní stav vody nebo
na její ekologický potenciál, s výjimkou nepříznivých účinků v případech stanovených
podle § 23a odst. 4 a 7 vodního zákona6), nebo
3. půdě znečištěním, jež představuje
závažné riziko nepříznivého vlivu na lidské zdraví v důsledku přímého nebo nepřímého
zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod
něj,
b) chráněnými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
1. druhy ptáků, pro které se vymezují ptačí oblasti podle § 45e zákona o ochraně
přírody a krajiny4),7),
2. druhy v zájmu Evropských společenství stanovené podle §
3 odst. 1 písm. n) zákona o ochraně přírody a krajiny4),8),
3. anebo druhy, které
Ministerstvo životního prostředí (dále jen „ministerstvo“) stanoví vyhláškou,
c) přírodními stanovišti
1. přírodní stanoviště v zájmu Evropských
společenství stanovené podle § 3 odst. 1 písm. m) zákona o ochraně přírody a krajiny4),9)
2.
území, jež je biotopem pro druhy ptáků, pro které se vymezují ptačí oblasti podle
§ 45e zákona o ochraně přírody a krajiny4),7),
3. území, jež je biotopem pro druhy
v zájmu Evropských společenství stanovené podle § 3 odst. 1 písm. n) zákona o ochraně
přírody a krajiny4),8),
4. místa rozmnožování nebo odpočinku druhů vyžadujících přísnou
ochranu10),
d) stavem ochrany chráněného druhu volně žijících živočichů a planě
rostoucích rostlin souhrn vlivů na daný druh, které mohou ovlivnit jeho dlouhodobé
rozšíření a hojnost jeho populací v závislosti na konkrétním případu v rámci území
České republiky nebo v jeho přirozeném areálu,
e) stavem ochrany přírodního stanoviště souhrn vlivů na přírodní stanoviště
a jeho typické druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, které mohou
ovlivnit jeho dlouhodobé přirozené rozšíření, strukturu a funkce i dlouhodobé přežití
jeho typických druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin v závislosti
na konkrétním případu v rámci území České republiky nebo v jeho přirozeném rozsahu,
f) příznivým stavem ochrany chráněného druhu volně žijících živočichů
a planě rostoucích rostlin stav, kdy
1. údaje o populační dynamice příslušného druhu
ukazují, že se dlouhodobě udržuje jako životaschopný prvek svého přírodního stanoviště,
2.
přirozený areál rozšíření druhu není a pravděpodobně nebude v dohledné době omezen
a
3. existují a pravděpodobně budou v dohledné době i nadále existovat dostatečně
velká stanoviště k dlouhodobému zachování jeho populací,
g) příznivým stavem ochrany přírodního stanoviště stav, kdy
1. jeho
přirozený areál rozšíření a plochy, které v rámci tohoto areálu pokrývá, jsou ustálené
nebo se zvětšují,
2. specifická struktura a funkce, které jsou nezbytné pro jeho dlouhodobé
zachování, existují a budou pravděpodobně v dohledné době i nadále existovat a
3.
stav jeho typických druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin je
z hlediska ochrany podle podmínek uvedených v písmenu f) příznivý,
h) provozní činností činnost vykonávaná v rámci hospodářské činnosti,
obchodu nebo podnikání, bez ohledu na její soukromou či veřejnou povahu nebo na její
ziskový či neziskový charakter,
i) provozovatelem právnická nebo fyzická osoba vykonávající nebo řídící
provozní činnost zařazenou do seznamu provozních činností uvedených v příloze č.
1 k tomuto zákonu nebo další činnost, která splňuje podmínky stanovené v § 5 odst.
2, nebo osoba, na kterou byla podle insolvenčního zákona11) převedena rozhodující
ekonomická pravomoc nad fungováním provozní činnosti, včetně držitelů povolení, souhlasu
nebo jiného oprávnění k výkonu provozní činnosti nebo osob vykonávajících nebo řídících
provozní činnost na základě registrace, evidence nebo ohlášení,
j) preventivním opatřením opatření přijaté v důsledku události, jednání
nebo opomenutí vedoucího k bezprostřední hrozbě ekologické újmy, jehož cílem je předejít
takové újmě nebo ji minimalizovat,
k) nápravným opatřením opatření přijaté ke zmírnění dopadů ekologické
újmy, jehož cílem je obnovit, ozdravit nebo nahradit poškozené přírodní zdroje nebo
jejich zhoršené funkce anebo poskytnout přiměřenou náhradu těchto zdrojů nebo jejich
funkcí,
l) přírodním zdrojem půda a horniny, včetně přírodních léčivých zdrojů
peloidu, chráněné druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a přírodní
stanoviště, povrchová nebo podzemní voda, včetně přírodních léčivých zdrojů a zdrojů
přírodních minerálních vod,
m) funkcí přírodního zdroje funkce, kterou tento zdroj plní ve prospěch
jiného přírodního zdroje nebo složky životního prostředí nebo veřejnosti,
n) emisí uvolňování látek, přípravků, organismů a mikroorganismů do
životního prostředí v důsledku lidských činností,
o) základním stavem stav přírodních zdrojů a jejich funkcí, který existoval
v době, kdy došlo k ekologické újmě a jenž by dále existoval, kdyby k ní nedošlo,
a to podle odhadu na základě nejlepších dostupných informací,
p) obnovou, včetně přirozené obnovy, v případě vody, chráněných druhů
volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a přírodních stanovišť návrat
poškozených přírodních zdrojů nebo jejich zhoršených funkcí do základního stavu,
v případě půdy a hornin vyloučení jakéhokoliv významného rizika nepříznivého účinku
na lidské zdraví,
q) náklady náklady potřebné na předcházení ekologické újmě nebo na
její nápravu v rozsahu stanoveném tímto zákonem, včetně nákladů na zjištění a posouzení
ekologické újmy, posouzení vzniku její bezprostřední hrozby, nákladů na řízení, na
provedení preventivních nebo nápravných opatření nebo jejich vymáhání od provozovatele,
nákladů na sběr dat, na sledování a kontrolu nebo další náklady související s předcházením
ekologické újmě nebo s její nápravou.
HLAVA II
POVINNOST K PŘEDCHÁZENÍ EKOLOGICKÉ ÚJMĚ A K JEJÍ NÁPRAVĚ
§ 3
(1) Provozovatel musí předcházet vzniku ekologické újmy a v rozsahu stanoveném
tímto zákonem přijímat preventivní opatření. Provozovatel, který svou provozní činností
způsobí ekologickou újmu, musí v rozsahu stanoveném tímto zákonem přijímat nápravná
opatření.
(2) V případě ekologické újmy neohraničeného charakteru způsobené více
provozovateli vzniká povinnost podle tohoto zákona provozovatelům, mezi jejichž provozní
činností a ekologickou újmou existuje příčinná souvislost. Pokud ekologickou újmu
nebo její hrozbu způsobilo více provozovatelů, jsou povinni provádět preventivní
opatření nebo nápravná opatření společně a nerozdílně.
(3) Povinnosti vzniklé nebo uložené podle tohoto zákona přecházejí na právní
nástupce provozovatele. Pokud provozovatel již neexistuje a takových právních nástupců
je více a dosud nebylo určeno, která taková povinnost přechází na kterého takového
právního nástupce, ručí za její splnění tito právní nástupci společně a nerozdílně.
§ 4
Povinnost provádět preventivní opatření nebo nápravná opatření a nést s
tím související náklady má provozovatel vykonávající provozní činnost, která je zařazena
do seznamu provozních činností uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu, pokud mezi
touto činností a ekologickou újmou nebo její bezprostřední hrozbou je příčinná souvislost.
§ 5
(1) Povinnost provádět preventivní opatření nebo nápravná opatření a nést
s tím související náklady má rovněž provozovatel, který způsobil ekologickou újmu
na chráněných druzích volně žijících živočichů nebo planě rostoucích rostlin či přírodních
stanovištích nebo vyvolal její bezprostřední hrozbu provozní činností neuvedenou
v příloze č. 1 k tomuto zákonu.
(2) Předpokladem vzniku povinnosti podle odstavce 1 je
a) vznik nebo bezprostřední hrozba ekologické újmy na chráněném druhu
volně žijících živočichů či planě rostoucích rostlin nebo na přírodním stanovišti,
b) výkon provozní činnosti neuvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu
v rozporu s právními předpisy a
c) příčinná souvislost mezi provozní činností provozovatele, která
je vykonávána v rozporu s právními předpisy, a vznikem nebo bezprostřední hrozbou
ekologické újmy uvedené v písmenu a).
§ 6
Preventivní opatření
(1) V případě bezprostředně hrozící ekologické újmy provozovatel neprodleně
provede nezbytná preventivní opatření.
(2) Provozovatel neprodleně sdělí příslušnému orgánu uvedenému v § 16 (dále
jen „příslušný orgán“) informace o všech důležitých okolnostech bezprostřední hrozby
ekologické újmy a o provedených preventivních opatřeních. Pokud provedené preventivní
opatření bezprostřední hrozbu ekologické újmy neodstraní, oznámí provozovatel tuto
skutečnost příslušnému orgánu.
(3) Příslušný orgán může kdykoliv požádat provozovatele o informace o bezprostřední
hrozbě ekologické újmy nebo o okolnostech nasvědčujících takové hrozbě a provozovatel
je povinen bez zbytečného odkladu tyto informace poskytnout.
(4) Hrozí-li bezprostředně ekologická újma, může příslušný orgán i před
zahájením řízení vyzvat provozovatele, aby ve stanovené lhůtě provedl preventivní
opatření, a dát mu pokyny pro jejich provádění. Příslušný orgán může v řízení provozovateli
uložit rozhodnutím provedení preventivních opatření, stanovit jejich podmínky a určit
lhůtu k jejich provedení.
(5) Příslušný orgán zajistí bez zbytečného odkladu provedení nezbytných
preventivních opatření sám, pokud je bezodkladně nebo ve stanovené lhůtě neprovede
provozovatel, nebo není-li provozovatel znám.
§ 7
Nápravná opatření
(1) V případě vzniku nebo zjištění ekologické újmy je provozovatel povinen
neprodleně provést veškerá proveditelná nápravná opatření k okamžité kontrole, omezení,
odstranění nebo jinému zvládnutí znečišťujících látek nebo jiných škodlivých faktorů,
jejichž cílem je omezit ekologickou újmu a nepříznivé účinky na lidské zdraví nebo
předejít dalšímu rozšiřování ekologické újmy, nepříznivým účinkům na lidské zdraví
nebo dalšímu zhoršení funkcí přírodních zdrojů.
(2) Provozovatel je povinen neprodleně sdělit příslušnému orgánu informace
o všech důležitých okolnostech vzniku ekologické újmy nebo o okolnostech nasvědčujících
jejímu vzniku a o provedených nápravných opatřeních. Příslušný orgán může kdykoliv
požádat provozovatele o informace o ekologické újmě, k níž došlo, a o provedených
nápravných opatřeních; provozovatel je povinen sdělit tyto informace bez zbytečného
odkladu.
(3) Provozovatel je dále povinen vypracovat bez zbytečného odkladu návrh
nápravných opatření v souladu s přílohou č. 4 k tomuto zákonu a předložit ho příslušnému
orgánu ke schválení. Příslušný orgán může navržená nápravná opatření schválit nebo
může provozovateli uložit jejich doplnění nebo změny.
(4) Příslušný orgán může i před zahájením řízení vyzvat provozovatele,
aby ve stanovené lhůtě provedl nezbytná nápravná opatření a udělit mu pokyny, kterými
se má řídit při jejich provádění. Příslušný orgán může v řízení uložit provozovateli
rozhodnutím provedení nápravných opatření, stanovit jejich podmínky a určit lhůtu
k jejich provedení.
(5) Pokud provedené nápravné opatření nevede k nápravě ekologické újmy,
je provozovatel povinen neprodleně oznámit příslušnému orgánu informace o všech důležitých
okolnostech případu.
(6) Příslušný orgán bez zbytečného odkladu zajistí provedení nezbytných
nápravných opatření sám, pokud tak bezodkladně neučiní provozovatel, nebo není-li
provozovatel znám.
(7) Došlo-li k více případům ekologické újmy takovým způsobem, že příslušný
orgán nemůže zajistit, aby všechna potřebná nápravná opatření byla přijata současně,
může určit pořadí prováděných nápravných opatření. Příslušný orgán přitom bere v
úvahu zejména povahu, rozsah a závažnost jednotlivých případů ekologické újmy, rizika
pro lidské zdraví a možnost přirozené nápravy.
§ 8
Řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
(1) Řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
zahájí příslušný orgán
a) na základě žádosti osoby uvedené v odstavci 2, nebo
b) z moci úřední, jakmile se dozví o skutečnosti, která nasvědčuje tomu, že mohlo
dojít k ekologické újmě nebo pokud bezprostředně hrozí její vznik.
(2) Žádost o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
může podat
a) fyzická nebo právnická osoba, která je ekologickou újmou dotčena nebo u níž je
takové dotčení pravděpodobné, nebo
b) právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského
právního jednání ochrana životního prostředí a jejíž hlavní činností není podnikání
nebo jiná výdělečná činnost.
(3) Žádost o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření musí
být doložena informacemi, ze kterých je patrné, že došlo k ekologické újmě nebo že
taková újma bezprostředně hrozí.
(4) Osoby uvedené v odstavci 2 jsou oprávněny předložit příslušnému orgánu
vyjádření související s případy ekologické újmy nebo s bezprostřední hrozbou jejího
vzniku, jichž jsou si vědomy, a to i tehdy, pokud žádost podle odstavce 1 písm. a)
nepodaly.
(5) Oznámení o zahájení řízení příslušný orgán zveřejní na portálu veřejné
správy a neprodleně o něm informuje správní orgán příslušný rozhodovat o preventivních
opatřeních nebo nápravných opatřeních podle jiných právních předpisů12).
(6) Osoby uvedené v odstavci 2 písm. b) mohou požádat příslušný orgán,
aby byly po dobu 1 roku ode dne podání žádosti bez zbytečného odkladu písemně informovány
o každém zahájeném řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření.
Tato žádost musí být místně specifikována a lze ji podávat opakovaně.
(7) Nebylo-li řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných
opatření zahájeno na jejich žádost, jsou osoby uvedené v odstavci 2 písm. b) účastníky
takového řízení, pokud písemně oznámí příslušnému orgánu svou účast do 8 dnů ode
dne,
a) kdy jim byla doručena informace o zahájeném řízení podle odstavce 6, nebo
b) kdy byla informace o zahájení řízení zveřejněna na úřední desce příslušného orgánu.
(8) Řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření zahájené
na základě žádosti se z důvodu zpětvzetí žádosti nezastaví, pokud jsou dány důvody
pro zahájení řízení z moci úřední.
§ 9
Vstup na nemovitosti
(1) Pověření zaměstnanci provozovatele a příslušného orgánu provádějící
preventivní opatření nebo nápravná opatření jsou oprávněni při výkonu této činnosti
po předchozím oznámení vlastníkovi nemovitosti a v nezbytném rozsahu vstupovat a
vjíždět na cizí nemovitosti dotčené ekologickou újmou. Společně s nimi mohou na cizí
nemovitosti vstupovat nebo vjíždět i jejich pomocní pracovníci nebo jiné osoby zajišťující
z jejich rozhodnutí provádění preventivních opatření nebo nápravných opatření.
(2) V případě nezbytnosti provedení bezprostředního a neodkladného preventivního
opatření nebo nápravného opatření mohou osoby uvedené v odstavci 1 na cizí nemovitost
vstupovat nebo vjíždět i bez vědomí jejího vlastníka. O tom musí vlastníka nemovitosti
provozovatel nebo příslušný orgán bez zbytečného odkladu informovat a uvést důvody,
které k tomu vedly.
(3) Preventivní opatření a nápravná opatření prováděná na cizích nemovitostech
musí být prováděna tak, aby co nejméně omezovala vlastníka dotčené nemovitosti nebo
osoby užívající nemovitost na základě smlouvy s vlastníkem nemovitosti a další osoby,
které ji užívají s jeho souhlasem.
(4) Vlastníci nemovitostí, na kterých se mají provádět preventivní opatření
nebo nápravná opatření a kteří nejsou těmi, jimž bylo preventivní opatření nebo nápravné
opatření uloženo, jsou povinni strpět jejich provedení po nezbytně nutnou dobu, v
nezbytném rozsahu a za náhradu. Dále jsou povinni osobám, které je provádějí, umožnit
vstup a vjezd na své nemovitosti a strpět omezení jejich obvyklého užívání.
§ 10
Náprava ekologické újmy na chráněných druzích volně žijících živočichů
nebo planě rostoucích rostlin, přírodních stanovištích a na vodách
Příslušný orgán postupuje při ukládání nápravných opatření k zajištění
nápravy ekologické újmy na chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích
rostlin, přírodních stanovištích a na vodách podle přílohy č. 4 k tomuto zákonu.
§ 11
Náprava ekologické újmy na půdě
(1) Existuje-li důvodné podezření, že v důsledku provozní činnosti uvedené
v příloze č. 1 k tomuto zákonu došlo k ekologické újmě na půdě nebo horninách, včetně
přírodních léčivých zdrojů peloidu (dále jen „půda“), příslušný orgán zajistí bez
zbytečného odkladu zpracování analýzy rizik; v tom případě příslušný orgán přeruší
řízení o uložení nápravných opatření do doby předložení analýzy rizik.
(2) K analýze rizik si příslušný orgán vyžádá stanovisko příslušné krajské
hygienické stanice13), která posoudí rizika pro lidské zdraví plynoucí z přímého
nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo mikroorganismů na zemský
povrch nebo pod něj.
(3) V případě vzniku ekologické újmy na půdě, která byla prokázána analýzou
rizik a stanoviskem příslušné krajské hygienické stanice,
a) příslušný orgán zajistí zpracování návrhu možných nápravných opatření
a jejich hodnocení, které zahrnuje porovnání alternativních postupů omezování nebo
eliminace rizik a odhad finančních nákladů a časové náročnosti jednotlivých alternativ
(dále jen „hodnocení“); příslušný orgán přeruší řízení o uložení nápravných opatření
do doby předložení hodnocení,
b) provozovatel odstraní ekologickou újmu na půdě nápravným opatřením
uloženým příslušným orgánem a minimalizuje její nepříznivé důsledky, aby nepředstavovala
významné riziko pro lidské zdraví.
(4) Vyhodnocení průzkumu stavu znečištěného území a hodnocení mohou zpracovávat
pouze odborně způsobilé osoby podle § 3 zákona o geologických pracích14). Rizika
ze zavedení organismů nebo mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj posuzuje
příslušná krajská hygienická stanice.
(5) Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví stanoví vyhláškou
metody a způsob zpracování analýzy rizik, způsob hodnocení vhodnosti a proveditelnosti
nápravných opatření, stanovování cílů nápravných opatření a způsobů prokazování jejich
dosažení, včetně způsobu postsanačního monitoringu a způsobu srovnání alternativních
postupů omezování nebo eliminace rizik, a dále způsob posouzení rizik pro lidské
zdraví plynoucích z přímého nebo nepřímého zavedení látek, přípravků, organismů nebo
mikroorganismů na zemský povrch nebo pod něj.
HLAVA III
FINANCOVÁNÍ PREVENTIVNÍCH OPATŘENÍ A NÁPRAVNÝCH OPATŘENÍ
Náhrada nákladů
§ 12
(1) Provozovatel, který způsobil ekologickou újmu nebo její bezprostřední
hrozbu, je povinen nést náklady, a to i v případě, kdy preventivní opatření nebo
nápravná opatření zajistí příslušný orgán. O náhradě nákladů rozhoduje příslušný
orgán, který uložil preventivní nebo nápravná opatření podle tohoto zákona.
(2) Pokud ekologickou újmu nebo její bezprostřední hrozbu způsobilo více
provozovatelů, nesou náklady společně a nerozdílně.
(3) Provozovatel činnosti uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu,
který provedl preventivní opatření nebo nápravná opatření, nenese náklady, pokud
prokáže, že ekologická újma nebo její bezprostřední hrozba
a) byla způsobena třetí osobou a došlo k ní i přesto, že byla přijata
vhodná bezpečnostní opatření, nebo
b) je důsledkem splnění rozhodnutí nebo jiného závazného aktu orgánu
veřejné správy a nejedná se o rozhodnutí nebo akty vydané k odstranění nebo zmírnění
emisí nebo událostí způsobených provozní činností provozovatele.
(4) Příslušný orgán rozhodne, že provozovatel činnosti uvedené v příloze
č. 1 k tomuto zákonu, který provedl nápravná opatření k odstranění ekologické újmy,
nebo za kterého je zajistil příslušný orgán, nenese jejich náklady, pokud prokáže,
že
a) neporušil právní předpisy nebo rozhodnutí vydaná na jejich základě
a ekologická újma byla způsobena emisí nebo událostí, která byla výslovně povolena
podle zvláštních právních předpisů15), nebo
b) podle stavu vědeckých a technických znalostí v době, kdy došlo
k emisím nebo k dané provozní činnosti, nebylo považováno za pravděpodobné, že by
způsobily ekologickou újmu.
(5) Orgán veřejné správy, který vydal rozhodnutí nebo jiný závazný akt
uvedený v odstavci 3 písm. b) nebo povolení k výkonu provozní činnosti podle zvláštních
právních předpisů15) uvedené v odstavci 4, proplatí vynaložené náklady provozovateli,
který prokáže, že nenese náklady podle odstavce 3 písm. b) nebo odstavce 4.
§ 13
(1) Příslušný orgán hradí náklady, které vynaložil místo provozovatele,
ze státního rozpočtu. Bez zbytečného odkladu uloží provozovateli povinnost nahradit
náklady takto vynaložené. Náhradu nákladů vybírá příslušný orgán, který rozhodl o
náhradě nákladů podle § 12. Náklady vybrané příslušným orgánem jsou příjmem státního
rozpočtu.
(2) Pokud je provozovatel v úpadku nebo v likvidaci, uplatňuje vymáhající
orgán náhradu nákladů jako pohledávku v insolvenčním řízení, popřípadě jiným postupem
podle insolvenčního zákona nebo při likvidaci právnické osoby16).
(3) Příslušný orgán může zahájit řízení o náhradě nákladů do pěti let
ode dne, kdy byla opatření podle tohoto zákona ukončena, nebo ode dne, kdy byl zjištěn
odpovědný provozovatel nebo třetí osoba. Tato lhůta se počítá od události, která
nastane později.
(4) Nelze-li provozovatele zjistit nebo pokud zanikl nebo zemřel bez
právního nástupce, nebo jde-li o nedobytnou pohledávku nebo prokáže-li provozovatel,
že nenese náklady podle tohoto zákona, hradí náklady stát. V těchto případech stát
hradí náklady jen nad rámec, v němž bylo zabránění nebo odstranění ekologické újmy
nahrazeno z majetku nebo finančního zajištění provozovatele. Za stát jedná příslušný
orgán.
(5) Stát náklady podle odstavce 4 nehradí, je-li zabránění nebo odstranění
ekologické újmy provedeno jiným provozovatelem v rámci doplňkových nebo vyrovnávacích
opatření uložených mu příslušným úřadem v řízení podle § 8.
(6) V případech uvedených v odstavci 4, kdy nelze uložit hrazení nákladů
a jde přitom o náklady vzniklé za zajištění nápravných opatření k nápravě ekologické
újmy na povrchových nebo podzemních vodách, lze použít k hrazení těchto nákladů zvláštní
účet kraje zřízený podle zvláštního právního předpisu17). Příslušný kraj zašle tyto
prostředky příslušnému orgánu bez zbytečného odkladu na základě jeho žádosti.
§ 14
Finanční zajištění preventivních opatření nebo nápravných opatření
(1) Provozovatel, který vykonává provozní činnost uvedenou v příloze č.
1 k tomuto zákonu, je povinen zabezpečit finanční zajištění k náhradě nákladů podle
tohoto zákona (dále jen „finanční zajištění“). Rozsah finančního zajištění musí po
celou dobu výkonu provozní činnosti provozovatele odpovídat rozsahu možných nákladů
a intenzitě nebo závažnosti vytvářeného rizika ekologické újmy. K tomu je provozovatel
povinen provést hodnocení rizik jednotlivých provozních činností uvedených v příloze
č. 1 k tomuto zákonu, které hodlá provozovat, a toto hodnocení průběžně aktualizovat
v případě významných změn provozní činnosti.
(2) Bez zabezpečení finančního zajištění podle tohoto zákona nelze vykonávat
činnost uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu.
(3) Finanční zajištění není povinen zabezpečit provozovatel, který prokáže
na základě hodnocení rizik, že provozní činností může způsobit ekologickou újmu,
jejíž náprava si vyžádá náklady nižší než 20 000 000 Kč, nebo ekologickou újmu, jejíž
náprava si vyžádá náklady vyšší než 20 000 000 Kč a provozovatel je současně registrován
v Programu EMAS18) nebo prokazatelně zahájil činnosti potřebné pro zaregistrování
do tohoto programu, nebo má certifikovaný systém environmentálního řízení uznaný
podle souboru norem ČSN EN ISO 14000 nebo prokazatelně zahájil činnosti potřebné
k získání této certifikace.
(4) Finanční zajištění není povinen zabezpečit provozovatel, který vypouští
odpadní vody, které neobsahují nebezpečné závadné látky nebo zvlášť nebezpečné závadné
látky.
(5) Způsob hodnocení rizik, kritéria posuzování dostatečného finančního
zajištění pro provozovatele a bližší podmínky provádění a způsobu finančního zajištění
k provedení preventivních opatření a nápravných opatření stanoví vláda nařízením.
HLAVA IV
PŘÍPADY PŘESHRANIČNÍ EKOLOGICKÉ ÚJMY
§ 15
(1) Jestliže se ekologická újma nebo její bezprostřední hrozba týká nebo
může týkat jiného členského státu Evropských společenství (dále jen „členský stát“),
oznámí to příslušný orgán neprodleně ministerstvu.
(2) Ministerstvo v součinnosti s příslušným orgánem
a) poskytuje příslušným orgánům členských států, které mohou být ekologickou
újmou dotčeny, potřebné informace týkající se bezprostředně hrozící nebo existující
ekologické újmy pocházející z České republiky, aby mohly přijmout potřebná opatření
k odstranění, odvrácení nebo minimalizaci ekologické újmy,
b) spolupracuje s příslušnými orgány členských států při přijímání
preventivních a nápravných opatření a bere v úvahu doporučení vypracovaná příslušnými
orgány členských států.
3() Jestliže se ekologická újma nebo její bezprostřední hrozba pocházející
z území jiného členského státu dotkne nebo může dotknout České republiky, je orgán
veřejné správy, který informaci obdrží, povinen poskytnout tuto informaci bezodkladně
ministerstvu.
(4) V případě, že Česká republika zjistí, že na jejím území došlo k ekologické
újmě, jež má původ na území jiného členského státu, oznámí ministerstvo tuto skutečnost
Komisi Evropských společenství a příslušným úřadům všech ostatních členských států
dotčených ekologickou újmou nebo přijímanými preventivními opatřeními nebo nápravnými
opatřeními a případně doporučí členskému státu, z jehož území ekologická újma pochází,
přijetí preventivních opatření nebo nápravných opatření. Zároveň určí výši nákladů,
které vznikly České republice v souvislosti s přijetím preventivních opatření nebo
nápravných opatření, a bude požadovat jejich náhradu.
HLAVA V
VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY A SPRÁVNÍ TRESTY
§ 16
Výkon státní správy
(1) Státní správu podle tohoto zákona vykonávají příslušné orgány, kterými
jsou
a) ministerstvo,
b) Česká inspekce životního prostředí (dále jen „inspekce“),
c) správy národních parků a Agentura ochrany přírody a krajiny,
d) Ministerstvo obrany,
e) Ministerstvo zdravotnictví,
f) krajské hygienické stanice,
g) újezdní úřady.
(2) Ministerstvo
a) je ústředním správním úřadem na úseku předcházení a nápravy ekologické
újmy,
b) vykonává vrchní státní dozor nad tím, jak další příslušné orgány
vykonávají působnost stanovenou tímto zákonem,
c) vede souhrnnou evidenci případů ekologické újmy a její bezprostřední
hrozby na území České republiky a jejich řešení,
d) přezkoumává rozhodnutí inspekce, správ národních parků a Agentury
ochrany přírody a krajiny vydaná na základě tohoto zákona,
e) spolupracuje s příslušnými orgány ostatních členských států v případě,
že se ekologická újma dotýká několika členských států,
f) poskytuje orgánům Evropských společenství informace požadované právními
akty Evropských společenství a plní další úkoly vyplývající z členství České republiky
v Evropských společenstvích v oblasti předcházení a nápravy ekologické újmy.
(3) Inspekce
a) přijímá sdělení o bezprostřední hrozbě ekologické újmy (§ 6 odst.
2) nebo o vzniklé či zjištěné ekologické újmě (§ 7 odst. 2),
b) kontroluje dodržování povinností stanovených tímto zákonem nebo
rozhodnutím či opatřením vydaným na jeho základě a je oprávněna kontrolovat údaje
poskytnuté provozovatelem včetně údajů o rozsahu znečištění,
c) zjišťuje a eviduje případy ekologické újmy,
d) vydává rozhodnutí o uložení preventivních opatření nebo nápravných
opatření,
e) rozhoduje o náhradě nákladů (§ 12 odst. 1),
f) ukládá pokyny nebo jiná opatření na základě tohoto zákona,
g) vede přehledy informací o případech ekologické újmy nebo její bezprostřední
hrozby a o projednávaných nebo uložených preventivních opatřeních a nápravných opatřeních,
h) ukládá pokuty za přestupky,
i) plní další úkoly příslušného orgánu vyplývající z tohoto zákona.
(4) Na území národních parků a Agentury ochrany přírody a krajiny a jejich
ochranných pásem jsou příslušným orgánem v rozsahu působnosti inspekce správy národních
parků nebo chráněných krajinných oblastí19). Správa národního parku nebo Agentura
ochrany přírody a krajiny je věcně příslušným orgánem podle tohoto zákona, pokud
se příčina vzniku ekologické újmy nebo její bezprostřední hrozby nachází na území
národního parku nebo chráněné krajinné oblasti nebo v ochranném pásmu národního parku
nebo chráněné krajinné oblasti.
(5) Ministerstvo obrany přezkoumává rozhodnutí újezdních úřadů vydaná na
základě tohoto zákona.
(6) Ministerstvo zdravotnictví vykonává vrchní státní dozor nad krajskými
hygienickými stanicemi z hlediska hodnocení analýzy rizik pro lidské zdraví (§ 11
odst. 2).
(7) Krajské hygienické stanice vydávají na základě požadavku inspekce,
správy národního parku, Agentury ochrany přírody a krajiny nebo újezdního úřadu odborná
stanoviska k analýzám rizik pro lidské zdraví a k nápravným opatřením při ekologické
újmě na půdě.
(8) Na území vojenských újezdů jsou příslušným orgánem v rozsahu působnosti
inspekce újezdní úřady.
§ 17
Dotčené orgány
(1) V řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
k předcházení nebo nápravě ekologické újmy na povrchových nebo podzemních vodách
je dotčeným orgánem vodoprávní úřad příslušný k povolení provozní činnosti20).
(2) V řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
k předcházení nebo nápravě ekologické újmy na chráněných druzích volně žijících živočichů
či planě rostoucích rostlin nebo přírodních stanovištích je dotčeným orgánem příslušný
orgán ochrany přírody, kterým je obecní úřad obce s rozšířenou působností21).
(3) V řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
k předcházení nebo nápravě ekologické újmy na lesích je dotčeným orgánem příslušný
orgán státní správy lesů, kterým jsou obecní úřady obcí s rozšířenou působností22).
(4) V řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
k předcházení nebo nápravě ekologické újmy na zemědělském půdním fondu je dotčeným
orgánem příslušný orgán ochrany zemědělského půdního fondu, kterým jsou obecní úřady
obcí s rozšířenou působností23).
(5) Je-li v řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
provozovatelem organizace podle § 3a zákona o hornické činnosti24), je dotčeným orgánem
příslušný obvodní báňský úřad.
(6) V řízení o uložení preventivních opatření nebo nápravných opatření
v případě bezprostřední hrozby ekologické újmy nebo jejího vzniku způsobené provozem
zařízení podléhajícím vydání integrovaného povolení podle zákona o integrované prevenci25)
je dotčeným orgánem příslušný krajský úřad.
§ 18
Výkon kontroly
(1) Pracovníci příslušných orgánů se při výkonu kontrolní činnosti prokazují
průkazem vydaným příslušným kontrolním orgánem, který je dokladem o jejich pověření
ke kontrole.
(2) Za odebrané vzorky pro účely kontroly údajů o rozsahu znečištění nenáleží
osobě, jíž byl vzorek odebrán, náhrada.
§ 19
Přestupky
(1) Provozovatel se dopustí přestupku tím, že
a) neprovede preventivní opatření podle § 6 odst. 1 nebo podle § 6
odst. 4 věty první,
b) nesdělí příslušnému orgánu informace o všech důležitých okolnostech
bezprostřední hrozby ekologické újmy, o nichž měl nebo mohl vědět, nebo o provedených
preventivních opatřeních podle § 6 odst. 2,
c) neprovede veškerá proveditelná nápravná opatření podle § 7 odst.
1 nebo podle § 7 odst. 4 věty první,
d) nesdělí příslušnému orgánu informace o všech důležitých okolnostech
vzniku ekologické újmy nebo okolnostech nasvědčujících jejímu vzniku, o nichž měl
nebo mohl vědět, nebo o provedených nápravných opatřeních podle § 7 odst. 2,
e) vykonává provozní činnost uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu
bez zabezpečení finančního zajištění v rozporu s § 14.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. b), d) nebo e) lze uložit pokutu
do 1 000 000 Kč. Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo c) lze uložit pokutu
do 5 000 000 Kč.
§ 20
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává na území národního parku správa
národního parku, na území chráněné krajinné oblasti Agentura ochrany přírody a krajiny,
na území vojenského újezdu újezdní úřad a v ostatních případech inspekce.
(2) Pokuty vybírá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem Státního
fondu životního prostředí České republiky.
HLAVA VI
SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
§ 21
Společná ustanovení
(1) Odkladný účinek odvolání je vyloučen v řízení podle § 8.
(2) V případě bezprostředně hrozící nebo existující ekologické újmy příslušný
orgán může uložit povinnosti podle tohoto zákona v řízení na místě26).
(3) Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupuje se při ukládání preventivních
nebo nápravných opatření podle zvláštních právních předpisů12). Příslušný správní
orgán rozhodující o preventivních opatřeních nebo nápravných opatřeních podle zvláštního
právního předpisu12) si může vyžádat vyjádření příslušného orgánu, zda jde o ekologickou
újmu nebo její bezprostřední hrozbu podle tohoto zákona. Pokud v žádosti uvede, že
jde o věc, která nesnese odkladu, poskytne příslušný orgán své vyjádření do 1 dne
od obdržení žádosti o vyjádření.
(4) Je-li příčinou vzniku ekologické újmy havárie podle vodního zákona,
postupuje se při jejím zneškodňování a odstraňování jejích škodlivých následků podle
§ 40 a 41 vodního zákona27); při ukládání nápravných opatření k odstranění následků
takové havárie se postupuje podle tohoto zákona.
(5) Ukládání povinných kompenzačních opatření v případech zjištěného negativního
vlivu koncepce nebo záměru na území evropsky významných lokalit a ptačích oblastí28)
není tímto zákonem dotčeno. Příslušný orgán při ukládání preventivních opatření nebo
nápravných opatření bere v úvahu záchranné programy zvláště chráněných druhů zajišťované
podle § 52 zákona o ochraně přírody a krajiny4).
(6) Podle obecných předpisů o odpovědnosti za škodu se nepostupuje, pokud
je v důsledku nápravy ekologické újmy podle tohoto zákona nahrazena i škoda na majetku.
(7) Tímto zákonem nejsou dotčeny zvláštní právní předpisy29), které stanoví
pravomoc a působnost státních orgánů a orgánů územních samosprávných celků, působnost
složek integrovaného záchranného systému a práva a povinnosti právnických nebo fyzických
osob při přípravě na mimořádné události a při záchranných a likvidačních pracích.
V případech hrozícího nebezpečí z prodlení postupují složky integrovaného záchranného
systému ve spolupráci s příslušným orgánem.
§ 22
Přechodná ustanovení
(1) Řízení o uložení nápravných opatření podle zvláštních právních předpisů12),
která nebyla pravomocně ukončena před nabytím účinnosti tohoto zákona a která splňují
podmínky pro uložení nápravných opatření podle tohoto zákona i podle zvláštního právního
předpisu, se dokončí podle dosavadní právní úpravy.
(2) Povinnost provést preventivní opatření nebo nápravná opatření podle
tohoto zákona nebo nést náklady za jejich provedení podle tohoto zákona se neuloží,
pokud jde o ekologickou újmu způsobenou událostí nebo emisí, k níž došlo před nabytím
účinnosti tohoto zákona, nebo po nabytí jeho účinnosti jako důsledek provozní činnosti,
která byla prokazatelně ukončena před tímto dnem.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o ochraně přírody a krajiny
§ 23
V § 90 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění nálezu
Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 3/1997 Sb., zákona č. 161/1999 Sb., zákona č.
76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 168/2004 Sb., zákona č. 218/2004 Sb.,
zákona č. 186/2006 Sb. a zákona č. 222/2006 Sb., se za odstavec 4 vkládá nový odstavec
5, který včetně poznámky pod čarou č. 46a zní:
„(5) Nápravné opatření podle § 86 se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické
újmy na chráněných druzích volně žijících živočichů či planě rostoucích rostlin nebo
na přírodních stanovištích vymezených v zákoně o předcházení ekologické újmě a o
její nápravě a o změně některých zákonů46a) vydáno rozhodnutí o uložení nápravného
opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých
zákonů46a). Zahájené řízení o uložení nápravného opatření podle § 86 orgán ochrany
přírody přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na chráněných druzích volně
žijících živočichů či planě rostoucích rostlin nebo na přírodních stanovištích vymezených
v zákoně o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů46a)
zahájeno řízení o uložení nápravných opatření podle zákona o předcházení ekologické
újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů46a).
46a) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
Dosavadní odstavce 5 až 13 se označují jako odstavce 6 až 14.
ČÁST TŘETÍ
Změna vodního zákona
§ 24
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona
č. 20/2004 Sb., zákona č. 413/2005 Sb., zákona č. 444/2005 Sb., zákona č. 186/2006
Sb., zákona č. 222/2006 Sb., zákona č. 342/2006 Sb. a zákona č. 25/2008 Sb., se mění
takto:
1. V § 42 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který včetně poznámky
pod čarou č. 23a zní:
„(5) Ze zvláštního účtu kraje zřízeného podle odstavce 4 lze hradit rovněž
náhradu nákladů na nápravná opatření k nápravě ekologické újmy na povrchových nebo
podzemních vodách podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o
změně některých zákonů23a). Příslušný kraj zašle tyto prostředky příslušnému orgánu
podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů
bez zbytečného odkladu na základě jeho žádosti.
23a) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
Dosavadní odstavce 5 až 8 se označují jako odstavce 6 až 9.
2. V § 126 se doplňuje odstavec 7, který včetně poznámky pod čarou č. 45a
zní:
„(7) Opatření k nápravě podle § 42, § 110 odst. 1, § 111 odst. 2 nebo §
112 odst. 1 písm. b) se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na povrchových
nebo podzemních vodách vydáno rozhodnutí o uložení nápravného opatření podle zákona
o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů45a). Zahájené
řízení o uložení opatření k nápravě podle § 42, § 110 odst. 1, § 111 odst. 2 nebo
§ 112 odst. 1 písm. b) vodoprávní úřad nebo Česká inspekce životního prostředí přeruší,
pokud bylo k nápravě ekologické újmy na povrchových nebo podzemních vodách zahájeno
řízení o uložení nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a
o její nápravě a o změně některých zákonů45a).
45a) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o ochraně zemědělského půdního fondu
§ 25
V § 23 zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve
znění zákona č. 10/1993 Sb., zákona č. 76/2002 Sb. a zákona č. 222/2006 Sb., se doplňuje
odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č. 8 zní:
„(5) Rozhodnutí o uložení nápravných opatření podle § 3 odst. 3 se nevydá,
pokud bylo k nápravě ekologické újmy vydáno rozhodnutí o uložení nápravného opatření
podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů8).
Zahájené řízení o uložení nápravných opatření podle § 3 odst. 3 orgán ochrany zemědělského
půdního fondu přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy zahájeno řízení o uložení
nápravného opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a
o změně některých zákonů8).
8) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
ČÁST PÁTÁ
Změna lesního zákona
§ 26
V § 58 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
zákonů (lesní zákon), ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 186/2006 Sb. a zákona
č. 222/2006 Sb., se doplňuje odstavec 4, který včetně poznámky pod čarou č. 31 zní:
„(4) Opatření podle § 51 odst. 1 se neuloží, pokud bylo k nápravě ekologické
újmy na lesích vydáno nápravné opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě
a o její nápravě a o změně některých zákonů31), které je dostatečné k odstranění
zjištěných nedostatků, popřípadě ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí. Zahájené
řízení o uložení opatření podle § 51 odst. 1 příslušný orgán státní správy lesů přeruší,
pokud bylo k nápravě ekologické újmy na lesích zahájeno řízení o uložení nápravných
opatření podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých
zákonů31).
31) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
ČÁST ŠESTÁ
Změna lázeňského zákona
§ 27
V § 43 zákona č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích
přírodních minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o
změně některých souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění zákona č. 320/2002
Sb. a zákona č. 186/2006 Sb., se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou
č. 26a zní:
„(5) Rozhodnutí o nařízení k odstranění závad podle § 39 odst. 1 písm.
c) se nevydá, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na přírodních léčivých zdrojích
nebo zdrojích přírodní minerální vody vydáno rozhodnutí o uložení nápravného opatření
podle zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů26a).
Zahájené řízení o nařízení k odstranění závad podle § 39 odst. 1 písm. c) ministerstvo
přeruší, pokud bylo k nápravě ekologické újmy na přírodních léčivých zdrojích nebo
zdrojích přírodní minerální vody zahájeno řízení o uložení nápravného opatření podle
zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů26a).
26a) Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě
a o změně některých zákonů.“.
Vlček v. r.
Klaus v. r.
Topolánek v. r.
Příloha 1
Seznam provozních činností
[k § 1 odst. 2 písm. a)]
1. Provozování zařízení podléhající vydání integrovaného povolení podle zvláštního
právního předpisu25),
2. provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů
podléhajících souhlasu podle zvláštního právního předpisu30),
3. vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních podléhajících
povolení podle zvláštního právního předpisu31),
4. čerpání znečištěných podzemních vod a jejich následné odvádění do vod
povrchových nebo podzemních podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu32),
5. odběr povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu33),
6. odběr podzemních vod podléhající povolení podle zvláštního právního předpisu34),
7. čerpání povrchových nebo podzemních vod a jejich následné vypouštění do
těchto vod za účelem získání tepelné energie podléhající povolení podle zvláštního
právního předpisu35),
8. vzdouvání nebo akumulace povrchových vod podléhající povolení podle zvláštního
právního předpisu36),
9. zacházení se závadnými látkami podle zvláštního právního předpisu37),
10. nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky38),
přípravky na ochranu rostlin39) nebo biocidními přípravky40) podle zvláštního právního
předpisu41),
11. přeprava nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků
potrubím nebo v železniční42), silniční43), vodní vnitrozemské44), letecké45) nebo
námořní dopravě46),
12. nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty
podle zvláštního právního předpisu47),
13. přeshraniční přeprava odpadů do České republiky, z České republiky a
přes Českou republiku48),
14. provozování stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší podléhajících povolení
podle zvláštního právního předpisu49),
15. nakládání s těžebním odpadem50),
16. provozování úložišť oxidu uhličitého podléhajících povolení podle jiného
právního předpisu51).
Příloha 2
Seznam mezinárodních smluv
[k § 1 odst. 3 písm. d)]
1. Pařížská úmluva o odpovědnosti třetích stran v oblasti jaderné energie,
ze dne 29. července 1960 a Bruselská doplňující úmluva ze dne 31. ledna 1963;
2. Vídeňská úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za jaderné škody, ze dne
21. května 1963;
3. Úmluva o doplňkových kompenzacích za jaderné škody, ze dne 12. září 1997;
4. Společný protokol k aplikaci Vídeňské úmluvy a Pařížské úmluvy, ze dne
21. září 1988;
5. Bruselská úmluva o občanskoprávní odpovědnosti v oblasti námořní přepravy
jaderného materiálu, ze dne 17. prosince 1971.
Příloha 3
KRITÉRIA PRO POSOUZENÍ VÝZNAMU ÚČINKŮ NA DOSAHOVÁNÍ NEBO UDRŽOVÁNÍ PŘÍZNIVÉHO
STAVU CHRÁNĚNÝCH DRUHŮ A PŘÍRODNÍCH STANOVIŠŤ
[k § 2 písm. a) bod 1]
1. Význam jakékoliv ekologické újmy, která má nepříznivé účinky na dosahování
nebo udržování příznivého stavu ochrany přírodních stanovišť nebo chráněných druhů,
musí být posuzován z hlediska stavu jejich ochrany s ohledem na základní stav v době
vzniku ekologické újmy a s přihlédnutím k jejich funkcím spočívajícím v poskytování
jimi vytvářených výhodných možností, a k schopnosti jejich přirozené obnovy. Výrazně
nepříznivé změny základního stavu se určují podle měřitelných údajů, jako jsou zejména:
a) počet jedinců chráněného druhu, jejich hustota nebo oblast jejich výskytu,
b) úloha konkrétních jedinců nebo poškozené oblasti ve vztahu k ochraně
chráněného druhu nebo přírodního stanoviště, vzácnost chráněného druhu nebo přírodního
stanoviště (posuzováno na místní, regionální nebo vyšší úrovni včetně úrovně Evropských
společenství),
c) rozmnožovací schopnost chráněného druhu (podle dynamiky specifické pro
daný druh nebo danou populaci), jeho životaschopnost nebo schopnost přirozené obnovy
přírodního stanoviště (podle dynamiky specifické pro jeho charakteristické chráněné
druhy nebo jejich populace),
d) schopnost chráněného druhu nebo přírodního stanoviště poté, co došlo
k újmě, zotavit se v krátké době bez jakéhokoli zásahu, s výjimkou opatření na zvýšenou
ochranu, a to pouze v důsledku jeho vlastní dynamiky, do stavu, který je možné považovat
za rovnocenný nebo za lepší než byl základní stav.
Ekologická újma s prokázanými účinky na lidské zdraví musí být klasifikována
jako významná.
2. Za závažné nemusí být považovány tyto nepříznivé účinky:
a) nepříznivé odchylky, které jsou menší než přirozené fluktuace považované
za normální pro příslušný chráněný druh nebo přírodní stanoviště,
b) nepříznivé odchylky způsobené přirozenými příčinami nebo vyplývající
ze zásahů souvisejících s normální správou lokalit, jak jsou vymezeny v záznamech
o přírodních stanovištích nebo cílových dokumentech anebo jak byly prováděny v minulosti
vlastníky nebo provozovateli,
c) změna na chráněných druzích nebo přírodních stanovištích, u kterých
se prokáže, že se z ní zotaví v krátké době bez potřeby jiného zásahu do takového
stavu, který má výhradně působením dynamiky chráněného druhu nebo chráněného stanoviště
za následek stav, který se považuje za rovnocenný nebo lepší než byl základní stav.
Příloha 4
NÁPRAVA EKOLOGICKÉ ÚJMY NA CHRÁNĚNÝCH DRUZÍCH VOLNĚ ŽIJÍCÍCH ŽIVOČICHŮ ČI PLANĚ
ROSTOUCÍCH ROSTLIN, PŘÍRODNÍCH STANOVIŠTÍCH A NA VODÁCH
[k § 7 a § 10]
Tato příloha stanoví společný rámec, podle kterého se vybírají nejvhodnější
nápravná opatření k zajištění nápravy ekologické újmy na chráněných druzích volně
žijících živočichů či planě rostoucích rostlin, přírodních stanovištích nebo na vodách.
1. Náprava ekologické újmy na vodách nebo chráněných druzích nebo přírodních
stanovištích
Nápravy ekologické újmy na vodách a na chráněných druzích nebo přírodních
stanovištích je dosahováno prostřednictvím obnovy životního prostředí zpět do jeho
základního stavu pomocí primární, doplňkové a vyrovnávací nápravy, kde:
a) „primární" náprava je nápravné opatření, které vrací poškozené přírodní
zdroje nebo jejich zhoršené funkce do základního stavu nebo směrem k tomuto stavu;
b) „doplňková" náprava je nápravné opatření přijaté v souvislosti s přírodním
zdrojem nebo jeho funkcemi, jehož důvodem je skutečnost, že primární náprava nevedla
k plné obnově poškozených přírodních zdrojů nebo jejich funkcí;
c) „vyrovnávací" náprava je akce učiněná s cílem vyrovnat přechodné ztráty
na přírodních zdrojích nebo jejich funkcích, ke kterým dochází ode dne, kdy došlo
k ekologické újmě, a je to akce, která probíhá, dokud primární náprava nedosáhne
svého plného účinku;
d) „přechodné ztráty" jsou ztráty, které jsou výsledkem skutečnosti, že
poškozené přírodní zdroje anebo jejich funkce nejsou schopny plnit svou ekologickou
úlohu nebo poskytovat služby ostatním přírodním zdrojům nebo veřejnosti do té doby,
dokud primární nebo doplňková opatření nedosáhnou účinku. Tyto ztráty neobsahují
finanční vyrovnání veřejnosti.
V případě, že primární náprava nevede k obnově životního prostředí zpět do
základního stavu, je provedena doplňková náprava. Navíc je provedena vyrovnávací
náprava pro vyrovnání přechodných ztrát.
Náprava ekologické újmy na vodách nebo chráněných druzích nebo přírodních
stanovištích také znamená, že je odstraněno jakékoliv významné riziko nepříznivého
vlivu na lidské zdraví.
2. Cíle nápravy
Účel primární nápravy ekologické újmy
2.1. Účelem primární nápravy je obnovit poškozené přírodní zdroje nebo jejich
zhoršené funkce zpět do základního stavu nebo směrem k tomuto stavu.
Účel doplňkové nápravy ekologické újmy
2.2. V případě, že se poškozené přírodní zdroje anebo jejich zhoršené funkce
nevrací do základního stavu, pak je provedena doplňková náprava. Účelem doplňkové
nápravy je poskytnout podobnou úroveň přírodních zdrojů nebo jejich funkcí, včetně
zdrojů nebo funkcí na náhradní lokalitě, je-li to vhodné, které by byly bývaly poskytnuly,
kdyby poškozená lokalita byla bývala vrácena do svého základního stavu. Kde je to
možné a vhodné, náhradní lokalita by měla být geograficky spojena s poškozenou lokalitou
a měl by být brán zřetel na zájmy postižené populace.
Účel vyrovnávací nápravy ekologické újmy
2.3. Vyrovnávací náprava se provádí s cílem vyrovnat přechodné ztráty přírodních
zdrojů a funkcí čekajících na obnovu. Toto vyrovnání je složeno z dalších zlepšení
chráněných přírodních stanovišť a druhů nebo vody buď na poškozené lokalitě, nebo
na náhradní lokalitě. Neobsahuje finanční náhradu veřejnosti.
3. Stanovení nápravných opatření
Stanovení primárních nápravných opatření
3.1. Je třeba vzít v úvahu možnosti činnosti směřující k přímé obnově přírodních
zdrojů a funkcí směrem k základnímu stavu v urychleném časovém rámci nebo prostřednictvím
přirozené obnovy.
Stanovení doplňkových a vyrovnávacích nápravných opatření
3.2. Při určování rozsahu doplňkových a vyrovnávacích opatření se nejprve
zvažuje využití přístupů založených na rovnocennosti mezi jednotlivými přírodními
zdroji a jejich funkcemi. U těchto přístupů se nejprve zvažují akce, které poskytují
přírodní zdroje nebo funkce stejného typu, kvality a kvantity jako poškozené přírodní
zdroje a jejich zhoršené funkce. Pokud to není možné, jsou poskytnuty náhradní přírodní
zdroje nebo funkce. Například snížení kvality by mohlo být vyváženo zvýšením množství
nápravných opatření.
3.3. Pokud není možné využít první volbu, tj. přístupy založené na rovnocennosti
mezi jednotlivými přírodními zdroji nebo jejich funkcemi, využívají se náhradní postupy
hodnocení. Příslušný orgán může předepsat metodu pro určení rozsahu nezbytných doplňkových
a vyrovnávacích nápravných opatření, např. finanční ohodnocení. Pokud je možné provést
ohodnocení ztracených přírodních zdrojů nebo funkcí, ale ohodnocení náhradních přírodních
zdrojů nebo funkcí nelze provést v přijatelném časovém horizontu nebo za přijatelné
náklady, pak může příslušný orgán zvolit nápravná opatření, jejichž náklady jsou
rovnocenné odhadnuté finanční hodnotě ztracených přírodních zdrojů nebo funkcí.
Doplňková a vyrovnávací nápravná opatření by měla být navržena tak, aby umožňovala
dodatečným přírodním zdrojům nebo funkcím odrážet časové preference a časový profil
nápravných opatření. Například čím delší bude časové období předtím, než je dosaženo
základního stavu, tím větší množství vyrovnávacích nápravných opatření bude přijato
(za jinak stejných podmínek).
4. Volba nápravných opatření
4.1. Při využití nejlepších dostupných technologií by měly být vyhodnoceny
přiměřené možnosti nápravy založené na těchto kritériích:
a) dopad každé možnosti na lidské zdraví a bezpečnost,
b) náklady na provedení dané možnosti,
c) pravděpodobnost úspěchu každé možnosti,
d) do jaké míry každá z možností zabrání budoucí ekologické újmě a vyhne
se paralelní újmě v důsledku provedení možnosti,
e) míra prospěchu pro každou složku přírodního zdroje nebo funkce,
f) do jaké míry každá z možností zohledňuje příslušná sociální, ekonomická
a kulturní hlediska a další relevantní faktory specifické pro danou lokalitu,
g) délku doby, která bude nutná, než bude obnova na životním prostředí
účinná,
h) do jaké míry každá z možností dosáhne obnovy lokality, kde došlo k ekologické
újmě,
i) geografickou vazbu na poškozenou lokalitu.
4.2. Při hodnocení různých stanovených nápravných opatření mohou být vybrána
primární nápravná opatření, která plně neobnovují poškozenou vodu nebo chráněné druhy
nebo přírodní stanoviště do základního stavu nebo která je obnovují pomaleji. Toto
rozhodnutí může být učiněno pouze v případě, že přírodní zdroje nebo funkce, které
byly v důsledku tohoto rozhodnutí pominuly na primární lokalitě, budou vyrovnány
zvýšenými doplňkovými a vyrovnávacími opatřeními s cílem poskytnout podobnou úroveň
přírodních zdrojů nebo funkcí, jakou měly přírodní zdroje nebo funkce, které byly
pominuty. Tento případ nastane, například když rovnocenné přírodní zdroje nebo funkce
by mohly být poskytnuty jinde za nižší náklady. Tato další nápravná opatření jsou
určena v souladu s pravidly stanovenými v bodě 3.1.
4.3. I přes úpravu stanovenou v bodě 4.2. této přílohy a v souladu s §
7 odst. 7 zákona může příslušný orgán rozhodnout, že nebudou přijata žádná další
nápravná opatření, jestliže:
a) již přijatá nápravná opatření zajišťují, že zde již nadále není žádné
významné riziko nepříznivých účinků na lidské zdraví, vodu nebo chráněné druhy a
přírodní stanoviště, a
b) náklady na nápravná opatření, která by měla být přijata pro dosažení
základního stavu nebo jemu podobné úrovně, by byly neúměrné možným získaným přínosům
pro životní prostředí.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/35/ES o odpovědnosti za životní
prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí, ve znění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/21/ES o nakládání s odpady z těžebního
průmyslu a o změně směrnice 2004/35/ES.
2) Zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření
(atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3) Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 164/2001 Sb., o přírodních léčivých zdrojích, zdrojích přírodních
minerálních vod, přírodních léčebných lázních a lázeňských místech a o změně některých
souvisejících zákonů (lázeňský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 142/2005 Sb., o plánování v oblasti vod.
7) Nařízení vlády č. 51/2005 Sb., kterým se stanoví druhy a počet ptáků, pro
které se vymezují ptačí oblasti.
8) Vyhláška č. 166/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti
s vytvářením soustavy NATURA 2000.
9) Příloha č. 1 k vyhlášce č. 166/2005 Sb.
10) Příloha č. 2.B k vyhlášce č. 166/2005 Sb.
11) Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a o způsobech jeho řešení (insolvenční zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
12) Například § 42 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 86 zákona
č. 114/1992 Sb., § 3c zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu,
ve znění zákona č. 41/2015 Sb., § 51 odst. 1 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o
změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon).
13) § 82 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 254/2001 Sb., zákona č. 274/2001 Sb., zákona
č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 381/2005
Sb., zákona č. 392/2005 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 189/2006 Sb. a zákona
č. 264/2006 Sb.
14) Zákon č. 62/1988 Sb., o geologických pracích, ve znění pozdějších předpisů.
15) Například zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění,
o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované
prevenci), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
(zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 185/2001 Sb., o
odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty,
ve znění pozdějších předpisů.
16) Zákon č. 182/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Obchodní zákoník.
17) § 42 odst. 5 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 167/2008 Sb.
18) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 761/2001 ze dne 19. března
2001 o dobrovolné účasti organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska
ochrany životního prostředí (EMAS).
19) § 75 odst. 1 písm. e) zákona č. 114/1992 Sb., ve znění zákona č. 132/2000
Sb., zákona č. 76/2002 Sb. a zákona č. 218/2004 Sb.
20) § 104 odst. 2 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona
č. 320/2002 Sb., zákona č. 444/2005 Sb. a zákona č. 186/2006 Sb.
21) § 77 zákona č. 114/1992 Sb., ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 320/2002
Sb., zákona č. 100/2004 Sb., zákona č. 218/2004 Sb. a zákona č. 186/2006 Sb.
22) § 48 zákona č. 289/1995 Sb., ve znění zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 76/2002
Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 149/2003 Sb. a zákona č. 186/2006 Sb.
23) § 15 zákona č. 334/1992 Sb., ve znění zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 76/2002
Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 186/2006 Sb.
24) § 3a zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb. a zákona č. 315/2001 Sb.
25) Zákon č. 76/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
26) § 143 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
27) Zákon č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 450/2005
Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu,
způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých
následků.
28) § 45i zákona č. 114/1992 Sb., ve znění zákona č. 218/2004 Sb. a zákona č.
186/2006 Sb.
29) Například zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském
záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
30) § 14 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění zákona č. 76/2002 Sb., zákona č. 275/2002
Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 188/2004 Sb., zákona č. 186/2006 Sb. a zákona
č. 314/2006 Sb.
31) § 8 odst. 1 písm. c) zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004 Sb.
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových
vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových
a do kanalizací a o citlivých oblastech.
32) § 8 odst. 1 písm. e) zákona č.254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004 Sb.
33) § 8 odst. 1 písm. a) bod 1 zákona č.254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004
Sb.
34) § 8 odst. 1 písm. b) bod 1 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004
Sb.
35) § 8 odst. 1 písm. d) zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004 Sb.
36) § 8 odst. 1 písm. a) bod 2 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004
Sb.
37) § 39 odst. 2 a 4 zákona č. 254/2001 Sb., ve znění zákona č. 20/2004 Sb.
Vyhláška
č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního
plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich
škodlivých následků.
38) § 2 odst. 5 zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích
a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 345/2005 Sb.
39) § 2 odst. 2 písm. g) zákona č.326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 131/2006 Sb.
40) § 2 odst. 2 zákona č. 120/2002 Sb., o podmínkách uvádění biocidních přípravků
a účinných látek na trh a o změně některých souvisejících předpisů, ve znění zákona
č. 125/2005 Sb.
41) § 44a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 356/2003 Sb., zákona
č. 167/2004 Sb., zákona č. 326/2004 Sb., zákona č. 125/2005 Sb. a zákona č. 392/2005
Sb.
42) Např. zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů, Přípojek-C-Řád
pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID) k Úmluvě o mezinárodní
železniční přepravě (COTIF), vyhlášené pod č. 8/1985 Sb., ve znění sdělení č. 61/1991
Sb., č. 251/1991 Sb., č. 274/1996 Sb., č. 34/2005 Sb.m.s., o vyhlášení změn a doplňků
Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) a sdělení č. 49/2006 Sb.m.s., o
sjednání Protokolu o změně úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF).
43) Např. zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů,
Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR), vyhlášená
pod č. 64/1987 Sb.
44) Zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
45) Vyhláška č. 17/1966 Sb., o leteckém přepravním řádu, ve znění vyhlášky č.
15/1971 Sb.
46) Zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů.
47) Zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a
genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů.
48) § 53 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění zákona č. 356/2003 Sb., zákona č. 167/2004
Sb., zákona č. 188/2004 Sb. a zákona č. 7/2005 Sb.
49) Zákon č. 86/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
50) Zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
51) Zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových
struktur a o změně některých zákonů.