159/2006 Sb.
ZÁKON
ze dne 16. března 2006
o střetu zájmů
Změna: 216/2008 Sb.
Změna: 158/2009 Sb.
Změna: 350/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 167/2012 Sb.
Změna: 503/2012 Sb.
Změna: 131/2015 Sb.
Změna: 190/2016 Sb.
Změna: 298/2016 Sb.
Změna: 302/2016 Sb.
Změna: 14/2017 Sb. (část)
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 190/2016 Sb. (část)
Změna: 14/2017 Sb.
Změna: 112/2018 Sb.
Změna: 112/2018 Sb. (část)
Změna: 149/2020 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 180/2022 Sb.
Změna: 253/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
STŘET ZÁJMŮ A NESLUČITELNOST NĚKTERÝCH FUNKCÍ
HLAVA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje
a) povinnost veřejných funkcionářů vykonávat svoji funkci tak, aby
nedocházelo ke střetu mezi jejich osobními zájmy a zájmy, které jsou povinni z titulu
své funkce prosazovat nebo hájit,
b) povinnost veřejných funkcionářů oznamovat skutečnosti, které umožňují
veřejnou kontrolu jejich činností konaných vedle výkonu funkce veřejného funkcionáře,
veřejnou kontrolu majetku nabytého za dobu výkonu funkce a dalších příjmů, darů nebo
jiného prospěchu, získaných za dobu výkonu funkce, popřípadě závazků, které veřejný
funkcionář má,
c) omezení některých činností veřejných funkcionářů a neslučitelnost
výkonu funkce veřejného funkcionáře s jinými funkcemi,
d) odpovědnost veřejných funkcionářů za porušení povinností stanovených
tímto zákonem, včetně správních trestů, které lze veřejnému funkcionáři za porušení
těchto povinností uložit.
§ 2
Veřejný funkcionář
(1) Pro účely tohoto zákona se veřejným funkcionářem rozumí
a) poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky (dále jen
"poslanec"),
b) senátor Senátu Parlamentu České republiky (dále jen "senátor"),
c) prezident republiky, člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního
správního úřadu, v jehož čele není člen vlády1),
d) náměstek člena vlády nebo nejvyšší státní tajemník,
e) vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny, vedoucí Kanceláře Senátu
nebo vedoucí Kanceláře prezidenta republiky,
f) inspektor Úřadu pro ochranu osobních údajů,
g) předseda Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
h) člen Rady Českého telekomunikačního úřadu,
i) člen Rady Energetického regulačního úřadu,
j) člen bankovní rady České národní banky,
k) prezident, viceprezident a člen Nejvyššího kontrolního úřadu,
l) předseda nebo člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických
stran a politických hnutí,
m) veřejný ochránce práv a jeho zástupce,
n) člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,
o) člen zastupitelstva kraje nebo člen Zastupitelstva hlavního města
Prahy, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn nebo který před svým zvolením
do funkce člena zastupitelstva nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném
rozsahu jako člen zastupitelstva, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn,
p) člen zastupitelstva obce, městské části nebo městského obvodu územně
členěného statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy, který je pro
výkon funkce dlouhodobě uvolněn nebo který před svým zvolením do funkce člena zastupitelstva
nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném rozsahu jako člen zastupitelstva,
který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, nebo
q) starosta obce, městské části nebo městského obvodu územně členěného
statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy, místostarosta obce s
pověřeným obecním úřadem, obce s rozšířenou působností, městské části nebo městského
obvodu územně členěného statutárního města, zástupce starosty městské části hlavního
města Prahy nebo členové rady obce s rozšířenou působností, městské části nebo městského
obvodu územně členěného statutárního města, městské části hlavního města Prahy, kraje
nebo hlavního města Prahy, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni.
(2) Pokud nejde o veřejného funkcionáře podle odstavce 1, rozumí se
pro účely tohoto zákona veřejným funkcionářem také
a) ředitel bezpečnostního sboru a vedoucí příslušník bezpečnostního
sboru 1. a 2. řídicí úrovně podle zvláštního právního předpisu3a) v bezpečnostním
sboru, s výjimkou příslušníků zpravodajských služeb3b),
b) člen statutárního orgánu, člen řídicího, dozorčího nebo kontrolního
orgánu právnické osoby zřízené zákonem, státní příspěvkové organizace, příspěvkové
organizace územního samosprávného celku, s výjimkou právnických osob vykonávajících
činnost školy nebo školského zařízení a s výjimkou členů správních rad veřejných
vysokých škol a statutárního orgánu nebo členů statutárního orgánu, členů řídicího,
dozorčího nebo kontrolního orgánu samosprávných stavovských organizací zřízených
zákonem,
c) vedoucí zaměstnanec 2. až 4. stupně řízení podle zvláštního právního
předpisu3c) právnické osoby zřízené zákonem, státní příspěvkové organizace, příspěvkové
organizace územního samosprávného celku, s výjimkou právnických osob vykonávajících
činnost školy nebo školského zařízení,
d) vedoucí organizační složky státu, vedoucí zaměstnanec 2. až 4. stupně
řízení podle zvláštního právního předpisu3c) v organizační složce státu, s výjimkou
zpravodajské služby3b), nebo představený podle zákona o státní službě, nejde-li o
vedoucího oddělení nebo o příslušníka zpravodajské služby3b),
e) vedoucí úředník územního samosprávného celku podílející se na výkonu
správních činností zařazený do obecního úřadu, do úřadu městského obvodu nebo úřadu
městské části územně členěného statutárního města, do krajského úřadu, do Magistrátu
hlavního města Prahy nebo úřadu městské části hlavního města Prahy,
f) soudce,
g) státní zástupce,
h) voják z povolání ve vojenské hodnosti podplukovník a vyšší vojenské
hodnosti11), s výjimkou příslušníků zpravodajských služeb3b), nebo
i) ředitel veřejné výzkumné instituce podle zákona o veřejných výzkumných
institucích.
(3) Povinnosti podle tohoto zákona se na osobu uvedenou v odstavci
2, která podává oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst. 4 evidenčnímu orgánu, vztahují
pouze tehdy, jestliže v rámci výkonu své činnosti
a) je oprávněna nakládat s finančními prostředky orgánu veřejné správy
jako příkazce operace ve smyslu zákona o finanční kontrole, pokud hodnota finanční
operace přesáhne 250 000 Kč,
b) bezprostředně se podílí na rozhodování při zadávání veřejné zakázky
nebo na rozhodování při výkonu práv a povinností zadavatele při realizaci zadávané
veřejné zakázky,
c) rozhoduje ve správním řízení, s výjimkou příkazu na místě, nebo
d) se podílí na vedení trestního stíhání.
(4) Povinnosti podle tohoto zákona se nevztahují na osobu uvedenou v odstavci
2 písm. a) nebo h), pokud je její příslušnost k bezpečnostnímu sboru nebo jeho určenému
útvaru utajovanou informací podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti12) nebo pokud se na ni vztahují zvláštní postupy k utajení a zajištění
bezpečnosti13).
HLAVA II
STŘET ZÁJMŮ
§ 3
(1) Veřejný funkcionář je povinen zdržet se každého jednání, při kterém
mohou jeho osobní zájmy ovlivnit výkon jeho funkce. Osobním zájmem se pro účely tohoto
zákona rozumí takový zájem, který přináší veřejnému funkcionáři, osobě blízké veřejného
funkcionáře, právnické osobě ovládané veřejným funkcionářem nebo osobou blízkou veřejného
funkcionáře zvýšení majetku, majetkového nebo jiného prospěchu, zamezení vzniku případného
snížení majetkového nebo jiného prospěchu nebo jinou výhodu; to neplatí, jde-li jinak
o prospěch nebo zájem obecně zřejmý ve vztahu k neomezenému okruhu adresátů.
(2) Dojde-li ke střetu řádného výkonu funkce ve veřejném zájmu se zájmem
osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před zájmy, které
je jako veřejný funkcionář povinen prosazovat a hájit.
(3) Veřejný funkcionář nesmí ohrozit veřejný zájem tím, že
a) využije svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při
výkonu své funkce k získání majetkového nebo jiného prospěchu nebo výhody pro sebe
nebo jinou osobu,
b) se bude odvolávat na svou funkci v záležitostech, které souvisejí
s jeho osobními zájmy, zejména s jeho povoláním, zaměstnáním nebo podnikáním, nebo
c) dá za úplatu nebo jinou výhodu ke komerčním reklamním účelům svolení
k uvedení svého jména, popřípadě jmen a příjmení nebo svolení ke svému vyobrazení
ve spojení s vykonávanou funkcí.
HLAVA III
OMEZENÍ NĚKTERÝCH ČINNOSTÍ VEŘEJNÝCH FUNKCIONÁŘŮ A NESLUČITELNOST VÝKONU
FUNKCE VEŘEJNÉHO FUNKCIONÁŘE S JINÝMI FUNKCEMI
§ 4
(1) Veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) až m) nesmí
a) podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost,
b) být členem statutárního orgánu, členem řídícího, dozorčího nebo
kontrolního orgánu právnické osoby, která podniká (dále jen "podnikající právnická
osoba"), pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, nebo
c) být v pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo ve služebním poměru,
nejde-li o vztah nebo poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář.
(2) Omezení podle odstavce 1 se nevztahuje na správu vlastního majetku
a na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou nebo sportovní,
nejde-li o vlastní podnikání v těchto oborech.
(3) Veřejní funkcionáři uvedení v odstavci 1 jsou povinni činnosti tam
uvedené ukončit bez zbytečného odkladu poté, co začali vykonávat svou funkci, nejpozději
však do 30 dnů ode dne zahájení výkonu funkce. Není-li k ukončení činnosti z důvodů
nezávislých na vůli veřejného funkcionáře možné dodržet lhůtu uvedenou v předchozí
větě, veřejný funkcionář o této skutečnosti v dané lhůtě informuje evidenční orgán
a provede současně všechna potřebná opatření směřující k ukončení činnosti. Ustanovení
zvláštních právních předpisů tím nejsou dotčena4).
§ 4a
(1) Veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 nesmí být provozovatelem rozhlasového
nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku ani společníkem, členem
nebo skutečným majitelem právnické osoby, která je provozovatelem rozhlasového nebo
televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku. To neplatí v případě, kdy
je vydavatelem periodického tisku politická strana, politické hnutí nebo politický
institut, právnická osoba jimi ovládaná, nebo právnická osoba ovládaná územním samosprávným
celkem anebo pokud je provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo
vydavatelem periodického tisku právnická osoba, která nemá povinnost vyhotovit výroční
zprávu podle zákona upravujícího účetnictví.
(2) Veřejný funkcionář uvedený v odstavci 1 je bez zbytečného odkladu poté,
co začal vykonávat svou funkci, nejpozději však do 60 dnů ode dne zahájení výkonu
funkce, povinen ukončit provozování rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydávání
periodického tisku nebo ukončit svou účast nebo členství v právnické osobě, která
je provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického
tisku, nebo přestat být jejím skutečným majitelem. Není-li z důvodů nezávislých na
vůli veřejného funkcionáře možné dodržet lhůtu uvedenou v předchozí větě, veřejný
funkcionář o této skutečnosti v dané lhůtě informuje Úřad pro dohled nad hospodařením
politických stran a politických hnutí a provede současně všechna potřebná opatření
směřující ke splnění povinnosti uvedené podle věty první. Ustanovení zvláštních právních
předpisů tím nejsou dotčena4).
§ 4b
Obchodní společnost, ve které veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1
písm. c) nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25 % účasti
společníka v obchodní společnosti, se nesmí účastnit zadávacích řízení podle zákona
upravujícího zadávání veřejných zakázek jako účastník nebo poddodavatel, prostřednictvím
kterého dodavatel prokazuje kvalifikaci. Zadavatel je povinen takovou obchodní společnost
vyloučit ze zadávacího řízení. Zadavatel nesmí obchodní společnosti uvedené ve větě
první zadat veřejnou zakázku malého rozsahu, takové jednání je neplatné.
§ 4c
Je zakázáno poskytnout dotaci podle právního předpisu upravujícího poskytování
dotací nebo investiční pobídku podle právního předpisu upravujícího investiční pobídky
veřejnému funkcionáři uvedenému v § 2 odst. 1 písm. c) a právnické osobě, jejímž
skutečným majitelem je tento veřejný funkcionář. To neplatí pro poskytnutí dotace,
na kterou má žadatel při splnění podmínek stanovených právním předpisem právní nárok.
Smlouva o poskytnutí dotace nebo investiční pobídky uzavřená v rozporu s tímto ustanovením
je neplatná; k neplatnosti soud přihlédne i bez návrhu.
§ 5
(1) Poslanci nebo senátorovi, který zastupuje stát v řídících, dozorčích
nebo kontrolních orgánech podnikající právnické osoby, pokud v ní má stát, jím ovládané
právnické osoby, Česká národní banka, nebo všechny tyto osoby společně, podíl nebo
hlasovací práva, nenáleží za tuto činnost odměna, podíl na zisku nebo jiné plnění,
s výjimkou plnění, které veřejný funkcionář obdrží v podobě úhrady pojistného na
pojištění odpovědnosti za výkon funkce nebo které obdrží v souvislosti se svou účastí
na jednání těchto orgánů v souladu s běžnými zvyklostmi do výše 10 000 Kč ročně.
(2) Veřejnému funkcionáři uvedenému v § 2 odst. 1 písm. o) a p), který
je krajem, hlavním městem Prahou, obcí, městskou částí nebo městským obvodem územně
členěného statutárního města nebo městskou částí hlavního města Prahy určen, aby
vykonával funkci člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu podnikající právnické
osoby, pokud v ní kraj, hlavní město Praha, obec, městská část nebo městský obvod
územně členěného statutárního města nebo městská část hlavního města Prahy nebo jimi
ovládaná právnická osoba má podíl nebo hlasovací práva, nenáleží za tuto činnost
odměna, podíl na zisku nebo jiné plnění, s výjimkou plnění, které veřejný funkcionář
obdrží v podobě úhrady pojistného na pojištění odpovědnosti za výkon funkce nebo
které obdrží v souvislosti se svou účastí na jednání těchto orgánů v souladu s běžnými
zvyklostmi do výše 10 000 Kč ročně.
(3) S funkcí poslance nebo senátora je neslučitelný výkon funkce v
pracovním nebo služebním poměru k České republice, pokud jde o funkce jmenované nebo
o funkce, v nichž se při výkonu státní správy rozhoduje,
a) na ministerstvu nebo na jiném správním úřadu,
b) na státním zastupitelství nebo soudu,
c) v bezpečnostních sborech5), ozbrojených silách České republiky,
Nejvyšším kontrolním úřadu, Kanceláři prezidenta republiky, Kanceláři Poslanecké
sněmovny, Kanceláři Senátu, státních fondech a v Kanceláři Veřejného ochránce práv.
§ 6
(1) Veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. c) až p) a odst. 2 písm.
b) až g) se nesmí po dobu 1 roku od skončení výkonu funkce stát společníkem anebo
působit v orgánech podnikající právnické osoby, anebo uzavřít pracovněprávní vztah
se zaměstnavatelem vykonávajícím podnikatelskou činnost, pokud taková právnická osoba
nebo zaměstnavatel v posledních 3 letech přede dnem skončení funkce veřejného funkcionáře
uzavřeli smlouvu se státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou
zákonem nebo zřízenou či založenou státem nebo územním samosprávným celkem, jednalo-li
se o nadlimitní veřejnou zakázku, a pokud veřejný funkcionář nebo orgán, ve kterém
veřejný funkcionář působil, o takové smlouvě rozhodoval.
(2) Omezení veřejného funkcionáře uvedená v odstavci 1 platí obdobně pro
právnické osoby, které jsou podnikající právnickou osobou nebo zaměstnavatelem uvedenými
v odstavci 1 zřízeny nebo ovládány.
HLAVA IV
PODÁVÁNÍ OZNÁMENÍ O OSOBNÍM ZÁJMU, O ČINNOSTECH, MAJETKU, PŘÍJMECH A ZÁVAZCÍCH
§ 7
Čestné prohlášení
Veřejný funkcionář podává formou čestného prohlášení oznámení o
a) osobním zájmu (dále jen "oznámení o osobním zájmu"),
b) jiných vykonávaných činnostech (dále jen "oznámení o činnostech"),
c) majetku, který vlastní ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu
funkce, a majetku nabytém v průběhu výkonu funkce (dále jen "oznámení o majetku"),
d) příjmech, darech a závazcích (dále jen "oznámení o příjmech a závazcích").
§ 8
Oznámení o osobním zájmu
(1) Veřejný funkcionář je povinen při jednání ústavního orgánu, jiného
státního orgánu, orgánu územního samosprávného celku nebo orgánu právnické osoby
vzniklé ze zákona, ve kterém vystoupí v rozpravě, předloží návrh nebo je oprávněn
hlasovat, oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku
projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci
jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý ve
vztahu k neomezenému okruhu adresátů.
(2) Oznámení podle odstavce 1 podává příslušný veřejný funkcionář ústně
v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí k hlasování; oznámení
je vždy součástí zápisu z jednání.
§ 9
Oznámení o činnostech
Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě oznámit, že
a) podniká nebo provozuje jinou samostatnou výdělečnou činnost, a předmět,
způsob a místo výkonu podnikání nebo této činnosti,
b) je společníkem nebo členem podnikající právnické osoby, a o jakou
podnikající právnickou osobu jde (obchodní firma nebo název, identifikační číslo
osoby a sídlo),
c) je členem statutárního orgánu, členem řídícího, dozorčího nebo
kontrolního orgánu podnikající právnické osoby, a o jakou podnikající právnickou
osobu jde (obchodní firma nebo název, identifikační číslo osoby a sídlo),
d) vykonává činnost v pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo ve
služebním poměru, nejde-li o vztah nebo poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář,
e) je provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem
periodického tisku, anebo společníkem, členem nebo ovládající osobou právnické osoby,
která je provozovatelem rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického
tisku.
§ 10
Oznámení o majetku
(1) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě oznámit
a) majetek, který vlastní ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu
funkce, a
b) majetek, který nabyl v průběhu výkonu funkce.
(2) V oznámení o majetku veřejný funkcionář uvede
a) věci nemovité,
b) cenné papíry, zaknihované cenné papíry nebo práva s nimi spojená,
c) podíl v obchodní korporaci nepředstavovaný cenným papírem nebo zaknihovaným
cenným papírem, a
d) jiné věci movité určené podle druhu,
1. jejichž cena, která je
v daném místě a čase obvyklá, přesahuje v jednotlivém případě částku 500 000 Kč,
jde-li o oznámení o majetku podle odstavce 1 písm. a), nebo
2. pokud je nabyl v průběhu
kalendářního roku a jejich hodnota ve svém souhrnu, do něhož se nezapočítávají věci,
jejichž cena je nižší než 50 000 Kč, přesáhla částku 500 000 Kč, jde-li o oznámení
o majetku podle odstavce 1 písm. b).
(3) V oznámení o majetku veřejný funkcionář dále uvede způsob nabytí a
cenu majetku uvedeného v odstavci 2 písm. a) a d), s výjimkou způsobu nabytí a ceny
u věcí nemovitých podle odstavce 2 písm. a), jde-li o oznámení podle odstavce 1 písm.
a). U jiných věcí movitých podle odstavce 2 písm. d) se v oznámení podle odstavce
1 písm. a) uvádí cena, která je v daném místě a čase obvyklá. V oznámení podle odstavce
1 písm. b) se uvádí cena, za kterou veřejný funkcionář věc nemovitou nebo jinou věc
movitou nabyl.
§ 11
Oznámení o příjmech a závazcích
(1) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě oznámit nesplacené
závazky, které má ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu funkce. V tomto oznámení
uvede nesplacené závazky převyšující v jednotlivém případě částku 100 000 Kč.
(2) Veřejný funkcionář je povinen přesně, úplně a pravdivě oznámit,
že
a) během výkonu funkce získal jakékoliv peněžité příjmy nebo jiné majetkové
výhody, zejména dary, s výjimkou darů uvedených v oznámení o majetku podle § 10,
odměny, příjmy z podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, dividendy
nebo jiné příjmy z účasti nebo činnosti v podnikajících právnických osobách (dále
jen "příjmy nebo jiné majetkové výhody"), pokud souhrnná výše příjmů nebo jiných
majetkových výhod přesáhne v kalendářním roce 100 000 Kč; za peněžitý příjem nebo
jinou majetkovou výhodu se pro tento účel nepovažují plat, odměna nebo další náležitosti,
na které má veřejný funkcionář nárok v souvislosti s výkonem funkce podle zvláštních
právních předpisů7), a příjmy manžela nebo partnera veřejného funkcionáře; do tohoto
souhrnu se nezapočítávají dary, jejichž cena je nižší než 10 000 Kč,
b) má nesplacené závazky, zejména půjčky, úvěry, nájemné, závazky ze
smlouvy o nájmu s právem koupě nebo směnečné závazky, pokud souhrnná výše závazků
přesáhla k 31. prosinci kalendářního roku, za nějž se oznámení podává, částku 100
000 Kč.
(3) Veřejný funkcionář je povinen v oznámení uvést výši, druh a zdroj
každého příjmu podle odstavce 2 písm. a) a výši a druh závazku podle odstavce 1 a
odstavce 2 písm. b), včetně toho, vůči komu takový závazek má; fyzickou osobu označí
jménem, popřípadě jmény a příjmením, právnickou osobu označí obchodní firmou nebo
názvem, identifikačním číslem osoby a sídlem.
§ 12
Lhůty a způsob podávání oznámení
(1) Oznámení podle § 9, § 10 odst. 1 písm. a) a § 11 odst. 1 podávaná ke
dni předcházejícímu dni zahájení výkonu funkce je veřejný funkcionář povinen učinit
do 30 dnů ode dne, kdy jej do registru oznámení o činnostech, oznámení o majetku
a oznámení o příjmech a závazcích (dále jen "registr oznámení") zapsala právnická
osoba nebo její orgán nebo organizační složka uvedené v § 14a odst. 2.
(2) Oznámení podle § 9, § 10 odst. 1 písm. b) a § 11 odst. 2 je veřejný
funkcionář povinen činit nejpozději do 30. června následujícího kalendářního roku
po celou dobu výkonu funkce.
(3) V případě, že došlo k ukončení výkonu funkce veřejného funkcionáře,
je osoba, která byla veřejným funkcionářem, povinna učinit oznámení podle § 9, §
10 odst. 1 písm. b) a § 11 odst. 2 nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy tuto skutečnost
do registru oznámení zapíše právnická osoba nebo její orgán nebo organizační složka
uvedené v § 14a odst. 2, a to podle stavu ke dni ukončení výkonu funkce. V oznámení
podle § 10 odst. 1 písm. b) uvede osoba, která byla veřejným funkcionářem, majetek
podle § 10 odst. 2 písm. d) pouze, pokud jeho hodnota ve svém souhrnu přesáhla ke
dni ukončení výkonu funkce částku 500 000 Kč. V oznámení podle § 11 odst. 2 uvede
osoba, která byla veřejným funkcionářem, peněžité příjmy nebo jiné majetkové výhody
anebo nesplacené závazky pouze, pokud ke dni ukončení výkonu funkce souhrnná výše
peněžitých příjmů nebo jiných majetkových výhod nebo souhrnná výše nesplacených závazků
přesáhla částku 100 000 Kč.
(4) Veřejný funkcionář nebo osoba, která byla veřejným funkcionářem, je
povinen oznámení činit ve lhůtách stanovených v odstavcích 1 až 3 i tehdy, jestliže
nedošlo ke skutečnostem, které jsou uvedeny v § 9 až 11.
(5) Oznámení podle § 9 až 11 a podle odstavce 4 podává veřejný funkcionář
nebo osoba, která byla veřejným funkcionářem, evidenčnímu orgánu v elektronické podobě
prostřednictvím registru oznámení, s výjimkou soudců, kteří podávají oznámení podle
§ 9 až 11 a podle odstavce 4 písemně Nejvyššímu soudu. Uživatelské jméno a přístupové
heslo do registru oznámení na základě žádosti veřejného funkcionáře nebo osoby, která
byla veřejným funkcionářem, vydá právnická osoba nebo její orgán nebo organizační
složka příslušná k zápisu podle § 14a odst. 2. Oznámení do registru oznámení může
veřejný funkcionář nebo osoba, která byla veřejným funkcionářem, podat též prostřednictvím
portálu veřejné správy datovou zprávou s ověřenou totožností veřejného funkcionáře
nebo osoby, která byla veřejným funkcionářem, způsobem, kterým se lze přihlásit do
jeho datové schránky. Po podání oznámení do registru odešle správce registru neprodleně
veřejnému funkcionáři nebo osobě, která byla veřejným funkcionářem, do jeho datové
schránky informaci o uskutečněném a zaevidovaném oznámení. Po podání oznámení soudcem
mu Nejvyšší soud neprodleně odešle na jeho adresu informaci o uskutečněném a zaevidovaném
oznámení.
(6) Oznámení se podávají ve struktuře a formátu, které stanoví Ministerstvo
spravedlnosti vyhláškou. Soudci podávají oznámení na formuláři, jehož strukturu a
formát stanoví Ministerstvo spravedlnosti vyhláškou.
HLAVA V
EVIDENCE OZNÁMENÍ O ČINNOSTECH, OZNÁMENÍ O MAJETKU A OZNÁMENÍ O PŘÍJMECH
A ZÁVAZCÍCH A JEJÍ VEDENÍ
§ 13
Registr oznámení
(1) Zřizuje se registr oznámení jako informační systém veřejné správy16),
jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti, nestanoví-li tento zákon jinak.
(2) V registru oznámení jsou ukládány elektronické dokumenty podávané veřejnými
funkcionáři podle § 12 odst. 5, s výjimkou oznámení podávaných soudci, která se ukládají
v písemné podobě u Nejvyššího soudu; v oznámení veřejný funkcionář uvede své jméno,
popřípadě jména, příjmení, datum a místo narození, právnickou osobu nebo její orgán
nebo organizační složku, ve kterých působí, s uvedením funkce, kterou v této právnické
osobě nebo jejím orgánu nebo v organizační složce zastává, a údaje požadované podle
§ 9 až 11 a § 12 odst. 4.
(3) Každý má právo na základě žádosti bezplatně nahlížet prostřednictvím
veřejné datové sítě v rozsahu stanoveném tímto zákonem do registru oznámení.
(4) Žádost musí obsahovat v případě fyzické osoby jméno, popřípadě
jména, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a
v případě právnické osoby obchodní firmu nebo název, identifikační číslo osoby a
sídlo, a údaje o fyzické osobě, která jedná v zastoupení právnické osoby, a její
oprávnění jednat v zastoupení právnické osoby. Žádost musí dále obsahovat jméno,
popřípadě jména a příjmení veřejného funkcionáře, nebo funkci veřejného funkcionáře
a právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační složku, ve které veřejný funkcionář
působí. Žádost lze podat
a) prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na listině s úředně
ověřeným podpisem žadatele,
b) elektronicky prostřednictvím elektronické adresy podatelny správce
registru oznámení, je-li žádost opatřena uznávaným nebo zaručeným elektronickým podpisem
žadatele,
c) elektronicky prostřednictvím datové schránky žadatele.
(5) Po ověření žádosti pro umožnění přístupu do registru oznámení udělí
správce registru oznámení žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo, které bez
zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů ode dne obdržení žádosti, doručí prostřednictvím
provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele, prostřednictvím elektronické
pošty nebo prostřednictvím datové schránky žadatele. Uživatelské jméno a přístupové
heslo do registru oznámení jsou platné po dobu 6 měsíců ode dne jejich prvního použití.
Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru oznámení
je zakázáno.
(6) Každý má právo sdělit evidenčnímu orgánu skutečnosti, které nasvědčují
nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru
oznámení. Evidenční orgán do 30 dnů ode dne obdržení sdělení oznámí tomu, kdo sdělení
podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo.
(7) Evidenční orgán porovnává údaje uvedené v registru oznámení s údaji
uvedenými v jiných informačních systémech, ke kterým má přístup. Pokud se evidenční
orgán dozví, že došlo k jednání, které má znaky přestupku podle tohoto zákona, oznámí
takovou skutečnost bezodkladně správnímu orgánu příslušnému k projednání přestupků
podle tohoto zákona.
(8) Veškeré údaje vedené v registru oznámení týkající se veřejných funkcionářů
uvedených v § 2 odst. 2 mohou být použity a dále zpracovávány pouze za účelem zjištění
případného porušení povinností veřejného funkcionáře.
§ 14
Vedení registru oznámení
(1) Evidenčním orgánem je Ministerstvo spravedlnosti; jde-li o veřejné
funkcionáře uvedené v § 2 odst. 2 písm. f), je evidenčním orgánem Nejvyšší soud.
(2) Vedením registru oznámení se rozumí
a) přijímání a evidence oznámení učiněných podle § 9 až 11 a § 12 odst.
4,
b) uchovávání žádostí podaných evidenčnímu orgánu podle § 13 odst.
3 a 4 po dobu 5 let ode dne podání žádosti,
c) uchovávání oznámení podaných evidenčnímu orgánu podle § 9 až 11
a § 12 odst. 4 po dobu 5 let ode dne skončení výkonu funkce veřejného funkcionáře,
d) dohlížení nad úplností údajů, které jsou součástí oznámení podle
§ 9 až 11 a § 12 odst. 4 a vyžadování doplnění těchto údajů,
e) přijímání sdělení podle § 13 odst. 6,
f) porovnávání údajů a poskytování dokladů podle § 13 odst. 7 správnímu
orgánu příslušnému jednat o přestupcích podle tohoto zákona,
g) ověřování žádostí a udělování uživatelského jména a přístupového
hesla k nahlížení do registru oznámení a
h) výkon dalších činností souvisejících s činnostmi podle písmen a)
až g).
(3) Nejvyšší soud vede zvláštní registr písemných oznámení soudců jako
soubor dokladů podávaných veřejnými funkcionáři uvedenými v § 2 odst. 2 písm. f)
a zajišťuje ve vztahu k nim činnosti podle odstavce 2 písm. a), c), d), e) a h).
Do tohoto zvláštního registru nelze nahlížet. Informace obsažené ve zvláštním registru
písemných oznámení soudců se neposkytují podle zákona upravujícího svobodný přístup
k informacím.
(4) Správce registru oznámení je povinen vést registr oznámení tak, aby
v něm bylo možné vyhledávat podle jména, popřípadě jmen a příjmení veřejných funkcionářů,
podle právnických osob nebo jejich orgánů anebo organizačních složek, ve kterých
veřejní funkcionáři působí, podle funkce, kterou v této právnické osobě nebo jejím
orgánu anebo její organizační složce veřejný funkcionář zastává, a podle období,
za něž bylo oznámení podáno. Správce registru oznámení vede registr oznámení tak,
aby u každého veřejného funkcionáře bylo zřejmé, zda oznámení podle § 9 až 11 a §
12 odst. 4 podal ve lhůtách stanovených v § 12 odst. 1 až 3.
(5) Správce registru oznámení zajistí ochranu zveřejněných osobních údajů
proti možnosti automatizovaného ukládání v internetových vyhledávačích (indexování).
§ 14a
Zápis do registru oznámení
(1) Neprodleně, nejpozději však do 15 dnů ode dne zahájení nebo skončení
výkonu funkce, se do registru oznámení zapíše jméno, popřípadě jména a příjmení veřejného
funkcionáře, datum a místo jeho narození, právnická osoba nebo její orgán nebo organizační
složka, ve kterých veřejný funkcionář působí, jeho funkci, kterou v této právnické
osobě nebo jejím orgánu nebo organizační složce zastává, adresu pro doručování elektronické
pošty a data zahájení a skončení výkonu jeho funkce, s výjimkou utajované informace
podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti12).
(2) Údaje podle odstavce 1 do registru oznámení zapisují tyto právnické
osoby nebo jejich orgány nebo organizační složky:
a) Kancelář Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, jde-li
o veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. a), vedoucího Kanceláře Poslanecké
sněmovny a veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 2 písm. d), jsou-li u ní zaměstnáni,
b) Kancelář Senátu Parlamentu České republiky, jde-li o veřejné funkcionáře
uvedené v § 2 odst. 1 písm. b), vedoucího Kanceláře Senátu a veřejné funkcionáře
uvedené v § 2 odst. 2 písm. d), jsou-li u ní zaměstnáni,
c) Kancelář prezidenta republiky, jde-li o vedoucího Kanceláře prezidenta
republiky a veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 2 písm. d), jsou-li u ní zaměstnáni,
d) ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad, v jehož čele není
člen vlády, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. c), d), f) až
i) a n) a § 2 odst. 2 písm. b) až d), g) a h), pokud tito veřejní funkcionáři vykonávají
funkci v oboru působnosti ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu, s
výjimkou člena statutárního orgánu příspěvkové organizace územního samosprávného
celku a vedoucího zaměstnance 2. až 4. stupně řízení příspěvkové organizace územního
samosprávného celku,
e) Česká národní banka, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v § 2
odst. 1 písm. j) a § 2 odst. 2 písm. c), jsou-li jejími zaměstnanci,
f) Nejvyšší kontrolní úřad, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v
§ 2 odst. 1 písm. k) a § 2 odst. 2 písm. d), jsou-li u něho zaměstnáni,
g) Kancelář Veřejného ochránce práv, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené
v § 2 odst. 1 písm. m) a § 2 odst. 2 písm. d), jsou-li u ní zaměstnáni,
h) bezpečnostní sbor, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst.
2 písm. a) a d), jsou-li jeho příslušníky nebo u něho zaměstnáni,
i) krajský úřad, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1
písm. o) a q) a § 2 odst. 2 písm. b), c) a e), jedná-li se o členy zastupitelstva
jeho kraje, členy statutárního orgánu příspěvkové organizace jeho kraje, vedoucí
zaměstnance 2. až 4. stupně řízení příspěvkové organizace jeho kraje nebo vedoucí
úředníky zařazené do tohoto krajského úřadu,
j) Magistrát hlavního města Prahy, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené
v § 2 odst. 1 písm. o) a q) a § 2 odst. 2 písm. b), c) a e), jedná-li se o členy
Zastupitelstva hlavního města Prahy, členy statutárního orgánu příspěvkové organizace
hlavního města Prahy, vedoucí zaměstnance 2. až 4. stupně řízení příspěvkové organizace
hlavního města Prahy nebo vedoucí úředníky zařazené do Magistrátu hlavního města
Prahy,
k) obecní úřad, úřad městského obvodu nebo úřad městské části územně
členěného statutárního města a úřad městské části hlavního města Prahy, jde-li o
veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 písm. p) a q) a § 2 odst. 2 písm. b), c)
a e), jedná-li se o členy zastupitelstva jeho obce, městského obvodu nebo městské
části statutárního města a městské části hlavního města Prahy, členy statutárního
orgánu příspěvkové organizace jeho obce, městského obvodu nebo městské části statutárního
města nebo městské části hlavního města Prahy, vedoucí zaměstnance 2. až 4. stupně
řízení příspěvkové organizace jeho obce, městského obvodu nebo městské části statutárního
města nebo městské části hlavního města Prahy nebo vedoucí úředníky zařazené do tohoto
úřadu,
l) veřejná výzkumná instituce, jde-li o veřejného funkcionáře uvedeného
v § 2 odst. 2 písm. i), jejímž je statutárním orgánem,
m) Ministerstvo spravedlnosti, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené
v § 2 odst. 2 písm. f); zápis je povinno bez prodlení oznámit Nejvyššímu soudu,
n) veřejná vysoká škola, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené v § 2
odst. 2 písm. b) a c), jedná-li se o veřejné funkcionáře vykonávající funkci v rámci
její činnosti,
o) Akademie věd České republiky, jde-li o veřejné funkcionáře uvedené
v § 2 odst. 2 písm. d), jedná-li se o veřejné funkcionáře vykonávající funkci v rámci
její činnosti,
p) Grantová agentura České republiky, jde-li o veřejné funkcionáře
uvedené v § 2 odst. 2 písm. d), jedná-li se o veřejné funkcionáře vykonávající funkci
v rámci její činnosti,
q) Technologická agentura České republiky, jde-li o veřejné funkcionáře
uvedené v § 2 odst. 2 písm. d), jedná-li se o veřejné funkcionáře vykonávající funkci
v rámci její činnosti.
(3) Právnická osoba nebo její orgán anebo organizační složka uvedené v
odstavci 1 neprodleně poté, co do registru oznámení zapíší údaje podle odstavce 1,
informují příslušného veřejného funkcionáře o tom, že byly do registru oznámení zapsány
údaje podle odstavce 1, a o datu, dokdy je veřejný funkcionář povinen podat oznámení
podle § 9 až 11 a § 12 odst. 4.
(4) Orgány uvedené v odstavci 1 písm. i) až k) vykonávají činnost podle
odstavce 1 v přenesené působnosti.
§ 14b
Rozsah nahlížení do registru oznámení
(1) Každý může prvním dnem po lhůtě uvedené v § 12 odst. 1, 2 nebo
3 nahlížet do registru oznámení u veřejných funkcionářů uvedených v
a) § 2 odst. 1 písm. a) až o) a u členů rady kraje nebo hlavního města
Prahy, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, v rozsahu všech skutečností
oznámených podle § 9 až 11 a § 12 odst. 4, s výjimkou data a místa narození veřejného
funkcionáře a identifikace nemovité věci,
b) § 2 odst. 1 písm. p) a u primátora a náměstka primátora statutárního
města, starosty městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního
města nebo městské části hlavního města Prahy, místostarosty městské části nebo městského
obvodu územně členěného statutárního města, zástupce starosty městské části hlavního
města Prahy a členů rady statutárního města, městské části nebo městského obvodu
územně členěného statutárního města a městské části hlavního města Prahy, kteří nejsou
pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, v rozsahu všech skutečností oznámených podle
§ 9, § 10 odst. 2 písm. a) až c), § 11 odst. 2 písm. a) a § 12 odst. 4, s výjimkou
data a místa narození veřejného funkcionáře a identifikace nemovité věci,
c) § 2 odst. 1 písm. q), s výjimkou primátora a náměstka primátora
statutárního města, starosty městské části nebo městského obvodu územně členěného
statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy, místostarosty městské
části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města, zástupce starosty
městské části hlavního města Prahy a členů rady statutárního města, městské části
nebo městského obvodu územně členěného statutárního města, městské části hlavního
města Prahy, kraje nebo hlavního města Prahy v rozsahu všech skutečností oznámených
podle § 9, § 10 odst. 2 písm. a) až c) a § 12 odst. 4, s výjimkou data a místa narození
veřejného funkcionáře a identifikace nemovité věci, nebo
d) § 2 odst. 2 pouze v rozsahu skutečností oznámených podle § 9, §
10 odst. 2 písm. a) a c), § 11 odst. 2 písm. a) a § 12 odst. 4, s výjimkou data a
místa narození veřejného funkcionáře a identifikace nemovité věci.
(2) Oprávnění podle odstavce 1 nahlížet do registru oznámení a získávat
z něj údaje se nevztahuje na údaje o veřejných funkcionářích, kteří jsou soudci,
státními zástupci nebo příslušníky Policie České republiky nebo Generální inspekce
bezpečnostních sborů. Informace obsažené v registru oznámení o těchto veřejných funkcionářích
se neposkytují podle zákona upravujícího svobodný přístup k informacím.
(3) Z registru oznámení jsou v rozsahu potřebném pro výkon své působnosti
oprávněny získávat informace též
a) orgány příslušné k projednání přestupků podle tohoto zákona,
b) soudy a orgány činné v trestním řízení, nebo
c) zpravodajské služby České republiky.
HLAVA VII
PŘESTUPKY
§ 23
Přestupky fyzických osob
(1) Veřejný funkcionář s výjimkou veřejného funkcionáře uvedeného v
§ 2 odst. 2 písm. f) nebo g) se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 4 odst. 1 nebo § 5 odst. 3 vykonává funkci nebo činnost,
která je neslučitelná s výkonem funkce veřejného funkcionáře,
b) v rozporu s § 4a odst. 1
1. je provozovatelem rozhlasového nebo
televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku,
2. je společníkem, členem
nebo skutečným majitelem právnické osoby, která je provozovatelem rozhlasového nebo
televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku,
c) pobírá odměnu v rozporu s § 5 odst. 1 nebo 2,
d) nepodá oznámení o osobním zájmu podle § 8 odst. 1,
e) v oznámení podle § 9 až 11 nebo § 12 odst. 4 uvede zjevně nepřesné,
neúplné nebo nepravdivé údaje, nebo
f) neučiní oznámení ve lhůtě podle § 12 odst. 1, 2 nebo 3.
(2) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) poruší zákaz výkonu činnosti po stanovenou dobu od skončení výkonu
funkce veřejného funkcionáře podle § 6,
b) po skončení výkonu funkce veřejného funkcionáře neučiní oznámení
ve lhůtě podle § 12 odst. 3 nebo v něm uvede zjevně nepřesné, neúplné nebo nepravdivé
údaje,
c) v rozporu s § 13 odst. 5 sdělí třetí osobě uživatelské jméno a přístupové
heslo k nahlížení do registru oznámení, nebo
d) v rozporu s § 13 odst. 8 používá nebo dále zpracovává údaje vedené
v registru oznámení k jinému účelu než ke zjištění případného porušení povinností
při výkonu funkce veřejného funkcionáře stanovených tímto zákonem.
(3) Za přestupek lze uložit pokutu
a) od 1 000 Kč do 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm.
d) až f) anebo odst. 2 písm. b) až d),
b) od 5 000 Kč do 250 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm.
a), b) bodu 1 a c),
c) od 25 000 Kč do 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2
písm. a),
d) do 250 000 Kč nebo do výše 3 % hodnoty aktiv právnické osoby, jejímž
je veřejný funkcionář společníkem, členem nebo skutečným majitelem a která je provozovatelem
rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydavatelem periodického tisku, podle
toho, která částka je vyšší, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b) bodu 2.
(4) Za přestupky podle odstavce 1 písm. a) až e) a odstavce 2 písm. a)
a b) nelze uložit napomenutí. Od uložení správního trestu podle odstavce 3, jde-li
o přestupky podle odstavce 1 písm. a) až e) a odstavce 2 písm. a) a b), nelze v rozhodnutí
o přestupku upustit.
(5) Přestupky podle odstavců 1 a 2 nelze projednat v příkazním řízení.
§ 24
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) v rozporu s § 13 odst. 5 sdělí třetí osobě uživatelské jméno a přístupové
heslo k nahlížení do registru oznámení, nebo
b) v rozporu s § 13 odst. 8 používá nebo dále zpracovává údaje vedené
v registru oznámení k jinému účelu než ke zjištění případného porušení povinností
při výkonu funkce veřejného funkcionáře stanovených tímto zákonem.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu od 1 000 Kč do 50 000
Kč.
§ 25
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle § 23 odst. 1, s výjimkou přestupku podle § 23 odst.
1 písm. b), projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž územním
obvodu má veřejný funkcionář pobyt. Přestupky podle § 23 odst. 2 písm. a) a b) projednává
obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž územním obvodu má fyzická osoba,
která byla veřejným funkcionářem, trvalý pobyt. Přestupky podle § 23 odst. 2 písm.
c) a d) a podle § 24 odst. 1 projednává Úřad pro ochranu osobních údajů. Přestupek
podle § 23 odst. 1 písm. b) projednává Úřad pro dohled nad hospodařením politických
stran a politických hnutí.
(2) Pokuty uložené za přestupky podle tohoto zákona vybírá a vymáhá orgán,
který je uložil.
(3) Pro určení horní hranice pokuty za přestupek podle § 23 odst. 3 písm.
d) se hodnota aktiv stanoví podle zákona upravujícího dozor nad dodržováním zákona
o střetu zájmů17).
HLAVA VIII
PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
§ 26
(1) Pokud veřejný funkcionář, který ke dni účinnosti tohoto zákona vykonává
funkce nebo činnosti, které jsou podle tohoto zákona neslučitelné s výkonem činnosti
takového veřejného funkcionáře, je povinen ukončit výkon takových funkcí nebo činností
nejpozději do 3 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona a podat o tom zprávu příslušnému
evidenčnímu orgánu. Při posuzování neslučitelnosti funkcí již zvolených poslanců,
senátorů a členů zastupitelstev územních samosprávných celků se však do skončení
jejich funkčního období postupuje podle dosavadních předpisů.
(2) Oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst. 2 podá veřejný funkcionář poprvé
do 30. června 2008.
§ 26a
(1) Evidenci čestných prohlášení veřejných funkcionářů podaných do 31.
prosince 2006 podle zákona č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících
s ochranou veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů),
vede a jejich úschovu zajišťuje mandátový a imunitní výbor Poslanecké sněmovny, pokud
jde o senátory, a mandátový a imunitní výbor Senátu, pokud jde o poslance, členy
vlády a vedoucí ústředních správních úřadů, v jejichž čele není člen vlády.
(2) Každý občan má právo na základě písemné žádosti nahlédnout do evidence
vedené podle odstavce 1. Toto právo v sobě zahrnuje právo nahlížet do všech uložených
listin a právo pořizovat si z nich výpisy a opisy.
(3) Písemná žádost podle odstavce 2 musí obsahovat jméno, příjmení, datum
a místo narození a trvalý pobyt žadatele. Podává se mandátovému a imunitnímu výboru
příslušné komory Parlamentu České republiky.
(4) Mandátový a imunitní výbor ověří totožnost žadatele, pokud jde o jeho
jméno, příjmení, datum a místo narození a trvalý pobyt. Bez tohoto ověření nelze
umožnit žadateli nahlédnutí do evidence podle odstavce 2.
(5) Výpisy a opisy podle odstavce 2 mandátový a imunitní výbor ani jiné
orgány neověřují a tyto listiny nemají charakter veřejných listin.
(6) Údaje obsažené v čestných prohlášeních veřejných funkcionářů podle
odstavce 1 s výjimkou vedoucích ústředních správních úřadů, v jejichž čele není člen
vlády, lze zveřejnit.
HLAVA IX
ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ
§ 27
Zrušuje se:
1. Zákon č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou
veřejného zájmu a o neslučitelnosti některých funkcí (zákon o střetu zájmů).
2. Zákon č. 287/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní
rady č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu.
3. Zákon č. 228/1997 Sb., kterým se doplňuje zákon České národní rady
č. 238/1992 Sb., o některých opatřeních souvisejících s ochranou veřejného zájmu
(zákon o střetu zájmů), ve znění zákona č. 287/1995 Sb.
ČÁST DRUHÁ
Změna soudního řádu správního
§ 28
Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění zákona č. 192/2003 Sb.,
zákona č. 22/2004 Sb., zákona č. 237/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb., zákona č.
555/2004 Sb., zákona č. 127/2005 Sb., zákona č. 350/2005 Sb., zákona č. 357/2005
Sb. a zákona č. 413/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 4 odst. 2 se na konci písmene d) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno e), které včetně poznámky pod čarou č. 1c zní:
"e) ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů podle zvláštního
právního předpisu1c).
1c) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
2. V § 7 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
"(5) Ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů je k řízení příslušný
krajský soud, v jehož obvodu má veřejný funkcionář bydliště, popřípadě v jehož obvodu
se zdržuje.".
Dosavadní odstavce 5 a 6 se označují jako odstavce 6 a 7.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o bankách
§ 29
Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 264/1992 Sb., zákona
č. 292/1993 Sb., zákona č. 156/1994 Sb., zákona č. 83/1995 Sb., zákona č. 84/1995
Sb., zákona č. 61/1996 Sb., zákona č. 306/1997 Sb., zákona č. 16/1998 Sb., zákona
č. 127/1998 Sb., zákona č. 165/1998 Sb., zákona č. 120/2001 Sb., zákona č. 239/2001
Sb., zákona č. 319/2001 Sb., zákona č. 126/2002 Sb., zákona č. 453/2003 Sb., zákona
č. 257/2004 Sb., zákona č. 439/2004 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb., se mění takto:
1. V § 38 odst. 3 se na konci písmene j) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno k), které včetně poznámky pod čarou č. 9c zní:
"k) orgánu příslušnému rozhodovat o porušení povinnosti veřejných funkcionářů
podle zvláštního právního předpisu9c).
9c) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
2. V § 38 odst. 5 se slova "odstavce 3 písm. a) a h)" nahrazují slovy "odstavce
3 písm. a), h) a k)".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o podnikání na kapitálovém trhu
§ 30
V § 115 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění
zákona č. 635/2004 Sb., se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno k), které včetně poznámky pod čarou č. 1a zní:
"k) orgánu příslušnému rozhodovat o porušení povinnosti veřejných funkcionářů
podle zvláštního právního předpisu1a).
1a) Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů.".
ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o soudních poplatcích
§ 32
Zákon č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění zákona č. 271/1992
Sb., zákona č. 273/1994 Sb., zákona č. 36/1995 Sb., zákona č. 118/1995 Sb., zákona
č. 160/1995 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 209/1997 Sb., zákona č. 227/1997
Sb., zákona č. 103/2000 Sb., zákona č. 155/2000 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona
č. 255/2000 Sb., zákona č. 451/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 309/2002
Sb., zákona č. 192/2003 Sb., zákona č. 555/2004 Sb., zákona č. 628/2004 Sb. a zákona
č. 357/2005 Sb., se mění takto:
1. V 11 odst. 2 se na konci písmene r) tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno s), které zní:
"s) navrhovatel v řízení ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů,
jde-li o evidenční orgán.".
2. V příloze Sazebník poplatků se v položce 14a bod 2 za písmeno c) vkládá
nové písmeno d), které zní:
"d) o porušení povinnosti veřejných funkcionářů Kč 5 000,-".
Dosavadní písmeno d) se označuje jako písmeno e).
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Paroubek v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 216/2008 Sb.
Přechodné ustanovení
1. Přestupkem je též zaviněné porušení povinností veřejného funkcionáře,
pro které mu před účinností tohoto zákona bylo možno uložit pokutu soudem ve správním
soudnictví a které je zároveň přestupkem podle tohoto zákona.
2. Soudní řízení o porušení povinnosti veřejných funkcionářů zahájená před
účinností tohoto zákona, v nichž nebylo do dne nabytí účinnosti tohoto zákona rozhodnuto,
se zastavuje dnem účinnosti tohoto zákona. Navrhovatel je oprávněn postupovat podle
§ 13 odst. 7 nebo 8.
3. Doba, po kterou bylo vedeno řízení před soudem podle odstavce 2 se nezapočítává
do běhu lhůty, po jejímž uplynutí nelze podle zvláštního zákona přestupek projednat.
Čl.II zákona č. 14/2017 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Zákaz uvedený v § 4c se použije pro řízení o poskytnutí dotace nebo investiční
pobídky zahájená po nabytí účinnosti tohoto zákona. Řízení zahájená přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
2. Právnické osoby nebo jejich orgány anebo organizační složky uvedené v
§ 14a zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
zapíšou do registru oznámení jméno, popřípadě jména a příjmení všech veřejných funkcionářů,
kteří jsou veřejnými funkcionáři ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona a vykonávají
funkci v oboru působnosti této právnické osoby nebo jejího orgánu nebo její organizační
složky, datum a místo jejich narození, právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační
složku, ve kterých veřejný funkcionář působí, jejich funkci, kterou v této právnické
osobě nebo jejím orgánu anebo organizační složce zastávají, a datum, od kterého funkci
vykonávají, a to do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Orgány uvedené
v § 14a odst. 2 písm. i) až k) zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona vykonávají tuto činnost v přenesené působnosti.
3. Každý veřejný funkcionář, s výjimkou veřejných funkcionářů uvedených v
§ 2 odst. 1 písm. a) a b), je povinen ve lhůtě od 1. října 2017 do 30. listopadu
2017 učinit oznámení podle § 9, § 10 odst. 2 a § 11 odst. 2 písm. b) zákona č. 159/2006
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a to podle stavu ke
dni nabytí účinnosti tohoto zákona a hodnoty majetku ke dni podání oznámení.
4. Veřejný funkcionář, který učinil oznámení podle § 9, § 10 odst. 2 a §
11 odst. 2 písm. b) zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, ve lhůtě uvedené v bodě 3, podá ve lhůtě do 30. června 2018 pouze
oznámení podle § 11 odst. 2 písm. a) zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
5. Pokud veřejný funkcionář zahájí výkon veřejné funkce v období ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona do 30. září 2017, je povinen ve lhůtě uvedené v bodě
3 učinit oznámení. Toto ustanovení se nevztahuje na veřejné funkcionáře uvedené v
§ 2 odst. 1 písm. a) a b).
6. Zákazy a omezení podle § 4a zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se nevztahují na veřejného funkcionáře, který
zahájil výkon veřejné funkce přede dnem nabytí účinnosti tohoto ustanovení.
7. Oznámení podle § 9 až 11 zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm.
a) a b) povinen učinit ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy složil slib poslance nebo senátora
podle zvláštního právního předpisu.
8. Evidenční orgány podle § 14 zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, uchovávají oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst.
2 zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
a žádosti podle § 13 odst. 4 zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném do dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, podané v listinné podobě, a to po dobu 5 let ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
9. Řízení o přestupku zahájená podle zákona č. 159/2006 Sb. přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, která nebyla pravomocně skončena do dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, se dokončí podle zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem
účinnosti tohoto zákona.
Čl.II zákona č. 112/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
V případě oznámení podle § 9 až 11 a § 12 odst. 4 zákona č. 159/2006 Sb.,
ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, učiněných veřejnými funkcionáři
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se rozsah nahlížení do registru oznámení určí
podle § 14b zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
Čl.II zákona č. 180/2022 Sb.
Přechodné ustanovení
Evidenční orgán provede do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
z registru oznámení výmaz údajů podle § 14a odst. 1 a oznámení podle § 9 až 11 a
§ 12 odst. 4 zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, vztahujících se výlučně k výkonu funkce místostarosty
obce, jejíž orgány vykonávají přenesenou působnost v základním rozsahu, který nebyl
pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, nebo funkce člena rady obce, jejíž orgány vykonávají
přenesenou působnost v základním rozsahu, nebo obce s pověřeným obecním úřadem, který
nebyl pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn.
Čl.IV zákona č. 253/2023 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení o přestupku zahájená podle zákona č. 159/2006 Sb. přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, která nebyla pravomocně skončena do dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, se dokončí podle zákona č. 159/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Osoba, která je ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona veřejným funkcionářem
uvedeným v § 2 odst. 1 písm. c), je povinna splnit povinnost uvedenou v § 4a odst.
2 nejpozději do 60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) § 2 odst. 1 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
2) § 32 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
§ 51 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze,
ve znění pozdějších předpisů.
3) § 51 zákona č. 131/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
3a § 118 odst. 3 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních
sborů.
3b) § 3 zákona č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky.
3c) § 124 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce.
4) Například § 45 zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, § 95 zákona č.
6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých
dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, § 21 odst.
3 zákona č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 1 odst. 1 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních
sborů, ve znění pozdějších předpisů.
7) Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem
funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 131/2000 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších
zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů.
10) Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.
11) § 7 odst. 1 písm. e) a f) zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání,
ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
Příloha č. 8 k nařízení vlády č. 522/2005 Sb., kterým se stanoví seznam utajovaných
informací.
13) § 13a zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění
pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů
(zákon o investičních pobídkách), ve znění pozdějších předpisů.
16) § 3 zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o
změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
17) § 19l zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických
hnutích.