82/1998 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. března 1998
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb.,
o notářích a jejich činnosti (notářský řád)
Změna: 120/2001 Sb.
Změna: 234/2002 Sb.
Změna: 539/2004 Sb.
Změna: 160/2006 Sb.
Změna: 41/2009 Sb.
Změna: 41/2011 Sb.
Změna: 396/2012 Sb.
Změna: 105/2013 Sb., 303/2013 Sb.
Změna: 178/2018 Sb.
Změna: 118/2020 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ODPOVĚDNOST STÁTU A ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ ZA ŠKODU
HLAVA PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Stát odpovídá za podmínek stanovených tímto zákonem za škodu způsobenou
při výkonu státní moci.
(2) Územní samosprávné celky odpovídají za podmínek stanovených tímto zákonem
za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámci samostatné
působnosti (dále jen "územní celky v samostatné působnosti").
(3) Stát a územní celky v samostatné působnosti hradí za podmínek stanovených
tímto zákonem též vzniklou nemajetkovou újmu.
HLAVA DRUHÁ
PODMÍNKY ODPOVĚDNOSTI
Díl první
Odpovědnost státu
Oddíl první
Obecná ustanovení
§ 3
(1) Stát odpovídá za škodu, kterou způsobily
a) státní orgány,
b) právnické a fyzické osoby při výkonu státní správy, která jim
byla svěřena zákonem nebo na základě zákona, (dále jen "úřední osoby"),1)
c) orgány územních samosprávných celků, pokud ke škodě došlo při
výkonu státní správy, který na ně byl přenesen zákonem nebo na základě zákona (dále
jen "územní celky v přenesené působnosti").
(2) Pro účely tohoto zákona se za úřední osobu považuje též úřední
osoba jiného členského státu Evropské unie, která splňuje podmínky uvedené v § 127
trestního zákoníku, po dobu, po kterou tato osoba působí ve společném vyšetřovacím
týmu na území České republiky nebo provádí úkon právní pomoci na území České republiky
na základě evropského vyšetřovacího příkazu anebo je přítomna při jeho provádění.
§ 4
(1) Za výkon státní správy podle § 3 odst. 1 písm. b) se považuje
i sepisování veřejných listin o právních úkonech2), zápisy skutečností do veřejného
rejstříku provedené notářem podle zákona upravujícího veřejné rejstříky právnických
a fyzických osob, úkony notáře jako soudního komisaře3) a úkony soudního exekutora,
případně jeho zástupce, zanikl-li exekutorovi výkon exekutorského úřadu a je-li tímto
zástupcem exekutorský kandidát, při výkonu exekuční činnosti, sepisování exekutorských
zápisů a při činnostech vykonávaných z pověření soudu podle zvláštního právního předpisu3a).
(2) Činnost notáře a soudního exekutora, případně jeho zástupce, zanikl-li
exekutorovi výkon exekutorského úřadu a je-li tímto zástupcem exekutorský kandidát,
podle odstavce 1 se považuje za úřední postup.
§ 5
Stát odpovídá za podmínek stanovených tímto zákonem za škodu, která
byla způsobena
a) rozhodnutím, jež bylo vydáno v občanském soudním
řízení, ve správním řízení, v řízení podle soudního řádu správního nebo v řízení
trestním,
b) nesprávným úředním postupem.
§ 6
(1) Ve věcech náhrady škody způsobené rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem a o regresních úhradách jednají jménem státu ministerstva a jiné ústřední
správní úřady (dále jen "úřad").
(2) Úřadem podle odstavce 1 je
a) Ministerstvo spravedlnosti, došlo-li
ke škodě v občanském soudním řízení nebo v trestním řízení, a dále v případech, kdy
bylo soudem ve správním soudnictví vydáno nezákonné rozhodnutí, jímž soud rozhodl
o žalobě proti rozhodnutí územního celku v samostatné působnosti, a v případech,
kdy škoda byla způsobena notářem nebo soudním exekutorem,
b) příslušný úřad, došlo-li
ke škodě v odvětví státní správy, jež náleží do jeho působnosti, a dále v případech,
kdy bylo soudem ve správním soudnictví vydáno nezákonné rozhodnutí, jímž soud rozhodl
o žalobě proti rozhodnutí vydanému v odvětví státní správy, jež náleží do působnosti
tohoto úřadu.
(3) Došlo-li ke škodě nesprávným úředním postupem podle § 13 odst.
1 vět druhé a třetí a posuzují-li se pro účely náhrady této škody navazující správní
a soudní řízení jako jeden celek, jedná za stát příslušný úřad, do jehož působnosti
náleží odvětví státní správy, v němž probíhalo správní řízení.
(4) Není-li možno příslušný úřad určit podle odstavce 2 nebo 3, jedná
za stát Ministerstvo financí.
(5) Bylo-li nezákonné rozhodnutí vydáno Českou národní bankou nebo
na základě mezinárodní smlouvy orgánem dohledu nad finančním trhem jiného členského
státu Evropské unie13) nebo došlo-li u České národní banky nebo tohoto orgánu dohledu
k nesprávnému úřednímu postupu, jedná za stát Česká národní banka.
(6) Bylo-li nezákonné rozhodnutí vydáno Nejvyšším kontrolním úřadem
nebo došlo-li u Nejvyššího kontrolního úřadu k nesprávnému úřednímu postupu, jedná
za stát tento orgán.
(7) Úřad určený podle odstavců 1 až 6 jedná za stát jako organizační
složka státu i v řízení před soudem, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Oddíl druhý
Rozhodnutí
Nezákonné rozhodnutí
§ 7
(1) Právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím mají
účastníci řízení, ve kterém bylo vydáno rozhodnutí, z něhož jim vznikla škoda.
(2) Právo na náhradu škody má i ten, s nímž nebylo jednáno jako s
účastníkem řízení, ačkoliv s ním jako s účastníkem řízení jednáno být mělo.
§ 8
(1) Nárok na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím lze,
není-li dále stanoveno jinak, uplatnit pouze tehdy, pokud pravomocné rozhodnutí bylo
pro nezákonnost zrušeno nebo změněno příslušným orgánem. Rozhodnutím tohoto orgánu
je soud rozhodující o náhradě škody vázán.
(2) Byla-li škoda způsobena nezákonným rozhodnutím vykonatelným bez
ohledu na právní moc, lze nárok uplatnit i tehdy, pokud rozhodnutí bylo zrušeno nebo
změněno na základě řádného opravného prostředku.
(3) Nejde-li o případy zvláštního zřetele hodné, lze nárok na náhradu
škody způsobené nezákonným rozhodnutím přiznat pouze tehdy, pokud poškozený využil
v zákonem stanovených lhůtách všech procesních prostředků, které zákon poškozenému
k ochraně jeho práva poskytuje; takovým prostředkem se rozumí řádný opravný prostředek,
mimořádný opravný prostředek, vyjma návrhu na obnovu řízení, a jiný procesní prostředek
k ochraně práva, s jehož uplatněním je spojeno zahájení soudního, správního nebo
jiného právního řízení, nebo návrh na zastavení exekuce.
Rozhodnutí o vazbě, trestu nebo ochranném opatření
§ 9
(1) Právo na náhradu škody způsobené rozhodnutím o vazbě má také
ten, na němž byla vazba vykonána, jestliže bylo proti němu trestní stíhání zastaveno,
jestliže byl obžaloby zproštěn nebo jestliže byla věc postoupena jinému orgánu.
(2) Za vazbu nařízenou v řízení o vydání nebo předání do ciziny se
náhrada škody neposkytuje; to neplatí, jestliže škoda v takovém řízení vznikla nezákonným
rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů České republiky.
§ 10
(1) Právo na náhradu škody způsobené rozhodnutím o trestu má ten,
na němž byl zcela nebo zčásti vykonán trest, jestliže v pozdějším řízení byl obžaloby
zproštěn nebo bylo-li proti němu trestní stíhání zastaveno ze stejných důvodů, pro
které soud v hlavním líčení rozhodne zprošťujícím rozsudkem. To neplatí, nařídí-li
zastavení trestního stíhání prezident republiky, uživ svého práva udílet milost nebo
amnestii.
(2) Právo na náhradu škody má i ten, kdo byl v pozdějším řízení odsouzen
k mírnějšímu trestu, než který byl na něm vykonán na podkladě zrušeného rozsudku.
Náhrada škody náleží jen se zřetelem k rozdílu mezi trestem vykonaným na základě
původního rozsudku a trestem uloženým rozsudkem novým.
§ 11
Právo na náhradu škody způsobené rozhodnutím o ochranném opatření
má ten, na němž bylo zcela nebo zčásti vykonáno ochranné opatření, pokud bylo rozhodnutí
v pozdějším řízení jako nezákonné zrušeno.
§ 12
(1) Právo na náhradu škody nemá ten,
a) kdo si vazbu, odsouzení
nebo uložení ochranného opatření zavinil sám, nebo
b) kdo byl zproštěn obžaloby nebo
bylo proti němu trestní stíhání zastaveno jen proto, že není za spáchaný trestný
čin trestně odpovědný nebo že mu byla udělena milost anebo že trestný čin byl amnestován.
(2) Právo na náhradu škody dále nevznikne, pokud
a) v řízení nebylo
možno pokračovat z důvodů uvedených ve zvláštním předpisu,5)
b) bylo trestní stíhání
podmíněně zastaveno a nastaly účinky zastavení trestního stíhání,6)
c) výrok o zastavení
trestního stíhání byl součástí rozhodnutí o narovnání,7)
d) trestní stíhání bylo zastaveno
z důvodů uvedených ve zvláštním předpisu.8)
Oddíl třetí
Nesprávný úřední postup
§ 13
(1) Stát odpovídá za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem.
Nesprávným úředním postupem je také porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí
v zákonem stanovené lhůtě. Nestanoví-li zákon pro provedení úkonu nebo vydání rozhodnutí
žádnou lhůtu, považuje se za nesprávný úřední postup rovněž porušení povinnosti učinit
úkon nebo vydat rozhodnutí v přiměřené8a) lhůtě.
(2) Právo na náhradu škody má ten, jemuž byla nesprávným úředním postupem
způsobena škoda.
Oddíl čtvrtý
Uplatnění nároku
§ 14
(1) Nárok na náhradu škody se uplatňuje u úřadu uvedeného v § 6.
(2) Byl-li nárok uplatněn u úřadu, který není příslušný, postoupí tento
úřad žádost poškozeného příslušnému úřadu. Účinky předběžného uplatnění jsou v tomto
případě zachovány.
(3) Uplatnění nároku na náhradu škody podle tohoto zákona je podmínkou
pro případné uplatnění nároku na náhradu škody u soudu.
(4) Je-li pro posouzení nároku na náhradu škody nezbytné zohlednit
okolnosti, k nimž má v rámci své činnosti přístup úřad nebo jiný orgán veřejné moci,
který není k jeho projednání příslušný, poskytne tento úřad nebo jiný orgán veřejné
moci příslušnému úřadu nezbytnou součinnost; to platí pro řízení před soudem obdobně.
Oddíl pátý
Regresní úhrada
§ 16
(1) Nahradil-li stát škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným
úředním postupem nebo poskytl-li ze stejného důvodu zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou
újmu, může požadovat regresní úhradu na úředních osobách a na územních celcích v
přenesené působnosti, pokud škodu způsobily.
(2) Bylo-li rozhodnutí územního samosprávného celku přezkoumáno příslušným
orgánem a následně byla rozhodnutí tohoto orgánu a územního samosprávného celku zrušena
pro nezákonnost, může stát požadovat regresní úhradu na kraji, je-li příslušným orgánem
orgán kraje, nebo na územním samosprávném celku.
(3) Bylo-li nezákonné rozhodnutí vydáno proto, že se ten, kdo je vydal,
řídil nesprávným právním názorem příslušného orgánu, který zrušil v řízení původní
zákonné rozhodnutí, nemá stát právo na regresní úhradu.
(4) Stát může požadovat regresní úhradu pouze ve výši odpovídající
účasti územního celku v samostatné působnosti, územního celku v přenesené působnosti
či úřední osoby na způsobení vzniklé škody.
§ 17
(1) Nahradil-li stát škodu, ke které došlo při činnosti státního orgánu
nebo poskytl-li ze stejného důvodu zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu,
může požadovat regresní úhradu od těch, kteří se podíleli na vydání nezákonného rozhodnutí
nebo na nesprávném úředním postupu, pokud byli k vydání rozhodnutí nebo k úřednímu
postupu oprávněni.
(2) Nahradil-li stát škodu, která vznikla z nezákonného rozhodnutí
nebo z nesprávného úředního postupu, na nichž se podílel soudce nebo státní zástupce,
nebo poskytl-li ze stejného důvodu zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu,
může požadovat regresní úhradu pouze tehdy, pokud byla vina soudce nebo státního
zástupce zjištěna v kárném nebo trestním řízení.
(3) Uhradily-li úřední osoby nebo územní celky v přenesené působnosti
regresní úhradu státu, mohou požadovat regresní úhradu od těch, kdo se podíleli na
vydání nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném úředním postupu.
(4) Je-li podle tohoto ustanovení uplatněn nárok na regresní úhradu
proti osobě, u níž účast na výkonu veřejné moci náležela k povinnostem vyplývajícím
z pracovního poměru nebo z poměru mu na roveň postaveného anebo z poměru služebního,
řídí se výše regresní úhrady zvláštními předpisy.9)
(5) Nárok na regresní úhradu vylučuje nárok na náhradu škody podle
obecných předpisů.
(6) Nárok na regresní úhradu nelze uplatňovat vůči tomu, kdo se podílel
na vydání nezákonného rozhodnutí nebo na nesprávném úředním postupu na příkaz nadřízeného,
ledaže by se uposlechnutím příkazu dopustil trestného činu.
§ 18
Společná ustanovení o regresní úhradě
(1) Právo na regresní úhradu vznikne pouze tehdy, byla-li škoda způsobena
zaviněným porušením právní povinnosti.
(2) Zavinění je povinen prokázat ten, kdo uplatňuje nárok na regresní
úhradu.
(3) Byla-li škoda způsobena zaviněným porušením právní povinnosti více
osob, jsou povinny zaplatit regresní úhradu podle své účasti na způsobení škody.
V odůvodněných případech může soud rozhodnout, že odpovídají společně a nerozdílně.
(4) Kdo je povinen platit regresní úhradu společně a nerozdílně s jinými,
vypořádá se s nimi podle účasti na způsobení vzniklé škody.
(5) Soud může regresní úhradu přiměřeně snížit zejména s přihlédnutím
k tomu, jak ke škodě došlo, jakož i k osobním a majetkovým poměrům fyzické osoby,
která ji způsobila. Snížení nelze provést, jde-li o škodu způsobenou úmyslně.
(6) Ten, proti němuž byl uplatněn nárok na regresní úhradu, má proti
subjektu, který po něm regresní úhradu požaduje, právo uplatnit všechny námitky,
které tento subjekt mohl uplatnit vůči poškozenému v řízení o náhradě škody.
(7) Povinnost poskytnout nezbytnou součinnost podle § 14 odst. 4 platí
pro posouzení práva na regresní úhradu obdobně.
Díl druhý
Odpovědnost územních celků v samostatné působnosti za škodu
Oddíl první
Obecné ustanovení
Oddíl druhý
Nezákonné rozhodnutí
§ 20
(1) Bylo-li územním celkem v samostatné působnosti v řízení, na něž
se vztahují předpisy o správním řízení, vydáno nezákonné rozhodnutí, mají účastníci
řízení právo na náhradu škody, která jim tímto rozhodnutím vznikla. Právo na náhradu
škody má i ten, s nímž nebylo jednáno jako s účastníkem řízení, ačkoliv s ním jako
s účastníkem řízení jednáno být mělo.
(2) Bylo-li nezákonné rozhodnutí územním celkem v samostatné působnosti
vydáno postupem, který není stanoven předpisy o správním řízení, má právo na náhradu
škody ten, komu tímto rozhodnutím vznikla škoda.
§ 21
(1) Pro uplatnění nároku na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím
územního celku v samostatné působnosti vydaným v řízení, na něž se vztahují předpisy
o správním řízení, platí obdobně ustanovení § 8.
(2) Nárok na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím územního
celku v samostatné působnosti vydaným postupem, který není stanoven předpisy o správním
řízení, lze uplatnit tehdy, pokud bylo vykonatelné rozhodnutí zrušeno pro nezákonnost
příslušným orgánem.
Oddíl třetí
Nesprávný úřední postup
§ 22
(1) Územní celky v samostatné působnosti odpovídají za škodu způsobenou
nesprávným úředním postupem. Nesprávným úředním postupem je také porušení povinnosti
učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v zákonem stanovené lhůtě. Nestanoví-li zákon pro
provedení úkonu nebo vydání rozhodnutí žádnou lhůtu, považuje se za nesprávný úřední
postup rovněž porušení povinnosti učinit úkon nebo vydat rozhodnutí v přiměřené8a)
lhůtě.
(2) Právo na náhradu škody má ten, jemuž byla nesprávným úředním postupem
způsobena škoda.
Oddíl čtvrtý
Regresní úhrada
§ 23
Nahradil-li územní celek v samostatné působnosti škodu způsobenou nezákonným
rozhodnutím, při jehož vydání se řídil nesprávným právním názorem příslušného orgánu,
který zrušil v řízení původní zákonné rozhodnutí územního celku v samostatné působnosti,
nebo poskytl-li ze stejného důvodu zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu,
může požadovat regresní úhradu na kraji, je-li příslušným orgánem orgán kraje, nebo
na státu, je-li příslušným orgánem orgán státu.
HLAVA TŘETÍ
SPOLEČNÁ A PŘECHODNÁ USTANOVENÍ
§ 26
Vztah k občanskému zákoníku
Pokud není stanoveno jinak, řídí se právní vztahy upravené v tomto zákoně
občanským zákoníkem.
Způsob a rozsah náhrady škody
§ 27
Právo na náhradu nákladů na výživu mají pozůstalí10) po poškozeném, který
zemřel v důsledku výkonu státní moci nebo výkonu pravomocí územních celků v samostatné
působnosti. Ti, kdo vynaložili náklady spojené s jeho léčením a náklady pohřbu, mají
právo na náhradu těchto nákladů.11)
§ 28
Způsob výpočtu průměrného výdělku pro určení ušlého zisku pro účely
tohoto zákona stanoví vláda nařízením.
§ 29
Na žádost poškozeného lze při výpočtu náhrady škody jako průměrný výdělek
před poškozením použít průměrný výdělek v době před zahájením trestního stíhání,
pokud je to pro poškozeného výhodnější.
§ 30
Náhrada ušlého zisku se poskytuje v prokázané výši; není-li to možné,
pak za každý započatý den výkonu vazby, trestu odnětí svobody, ochranné výchovy,
zabezpečovací detence nebo ochranného léčení náleží poškozenému náhrada ušlého zisku
ve výši 170 Kč.
§ 31
(1) Náhrada škody zahrnuje takové náklady řízení, které byly poškozeným
účelně vynaloženy na zrušení nebo změnu nezákonného rozhodnutí nebo na nápravu nesprávného
úředního postupu.
(2) Náhradu nákladů řízení může poškozený uplatnit jen tehdy, jestliže
neměl možnost učinit tak v průběhu řízení na základě procesních předpisů, anebo jestliže
mu náhrada nákladů takto již nebyla přiznána.
(3) Náklady zastoupení jsou součástí nákladů řízení. Zahrnují účelně
vynaložené hotové výdaje a odměnu za zastupování. Výše této odměny se určí podle
ustanovení zvláštního právního předpisu12) o mimosmluvní odměně.
(4) Poškozený nemá právo na náhradu nákladů zastoupení, které vznikly
v souvislosti s projednáváním uplatněného nároku u příslušného úřadu.
§ 31a
Zadostiučinění za vzniklou nemajetkovou újmu
(1) Bez ohledu na to, zda byla nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem způsobena škoda, poskytuje se podle tohoto zákona též přiměřené zadostiučinění
za vzniklou nemajetkovou újmu.
(2) Zadostiučinění se poskytne v penězích, jestliže nemajetkovou újmu nebylo
možno nahradit jinak a samotné konstatování porušení práva by se nejevilo jako dostačující.
Při stanovení výše přiměřeného zadostiučinění se přihlédne k závažnosti vzniklé újmy
a k okolnostem, za nichž k nemajetkové újmě došlo.
(3) V případech, kdy nemajetková újma vznikla nesprávným úředním postupem
podle § 13 odst. 1 věty druhé a třetí nebo § 22 odst. 1 věty druhé a třetí, přihlédne
se při stanovení výše přiměřeného zadostiučinění rovněž ke konkrétním okolnostem
případu, zejména k
a) celkové délce řízení,
b) složitosti řízení,
c) jednání poškozeného, kterým přispěl k průtahům v řízení, a k tomu,
zda využil dostupných prostředků způsobilých odstranit průtahy v řízení,
d) postupu orgánů veřejné moci během řízení a
e) významu předmětu řízení pro poškozeného.
Promlčecí doby
§ 32
(1) Nárok na náhradu škody podle tohoto zákona se promlčí za tři roky
ode dne, kdy se poškozený dozvěděl o škodě a o tom, kdo za ni odpovídá. Je-li podmínkou
pro uplatnění práva na náhradu škody zrušení rozhodnutí, běží promlčecí doba ode
dne doručení (oznámení) zrušovacího rozhodnutí.
(2) Nejpozději se nárok promlčí za deset let ode dne, kdy poškozenému
bylo doručeno (oznámeno) nezákonné rozhodnutí, kterým byla způsobena škoda; to neplatí,
jde-li o škodu na zdraví.
(3) Nárok na náhradu nemajetkové újmy podle tohoto zákona se promlčí
za 6 měsíců ode dne, kdy se poškozený dozvěděl o vzniklé nemajetkové újmě, nejpozději
však do deseti let ode dne, kdy nastala právní skutečnost, se kterou je vznik nemajetkové
újmy spojen. Vznikla-li nemajetková újma nesprávným úředním postupem podle § 13 odst.
1 věty druhé a třetí nebo § 22 odst. 1 věty druhé a třetí, neskončí promlčecí doba
dříve než za 6 měsíců od skončení řízení, v němž k tomuto nesprávnému úřednímu postupu
došlo.
§ 33
Nárok na náhradu škody způsobené rozhodnutím o vazbě, trestu nebo ochranném
opatření se promlčí za dva roky ode dne, kdy nabylo právní moci zprošťující rozhodnutí,
rozhodnutí, jímž bylo trestní řízení zastaveno, zrušující rozhodnutí, rozhodnutí,
jímž byla věc postoupena jinému orgánu, nebo rozhodnutí odsuzující k mírnějšímu trestu.
§ 34
(1) Nárok státu podle § 16 a § 17 odst. 1 a nárok územního celku v samostatné
působnosti podle § 23 a 24 na regresní úhradu se promlčí za rok ode dne, kdy byla
zaplacena náhrada škody.
(2) Nárok územního celku v přenesené působnosti a úřední osoby podle
§ 17 odst. 2 na regresní úhradu se promlčí za rok ode dne, kdy byla zaplacena regresní
úhrada.
§ 35
(1) Promlčecí doba neběží ode dne uplatnění nároku na náhradu škody do
skončení předběžného projednání, nejdéle však po dobu 6 měsíců.
(2) Promlčecí doba neběží po dobu kárného nebo trestního řízení soudce
nebo státního zástupce (§ 17 odst. 2).
§ 36
Přechodné ustanovení
Odpovědnost podle tohoto zákona se vztahuje na škodu způsobenou rozhodnutími,
která byla vydána ode dne účinnosti zákona, a na škodu způsobenou ode dne účinnosti
zákona nesprávným úředním postupem. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutími,
která byla vydána přede dnem účinnosti zákona, a za škodu způsobenou přede dnem účinnosti
zákona nesprávným úředním postupem se řídí dosavadními předpisy.
Zeman v. r.
Havel v. r.
Tošovský v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.II zákona č. 160/2006 Sb.
Přechodné ustanovení
Odpovědnost podle tohoto zákona za nemajetkovou újmu způsobenou nesprávným
úředním postupem podle § 13 odst. 1 věty druhé a třetí a § 22 odst. 1 věty druhé
a třetí zákona č. 82/1998 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
se vztahuje také na nemajetkovou újmu vzniklou přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, pokud nebyl nárok na náhradu této újmy promlčen; v případě, že poškozený
podal před nabytím účinnosti tohoto zákona k Evropskému soudu pro lidská práva z
tohoto titulu v dané věci včasnou stížnost, o které tento soud dosud nevydal konečné
rozhodnutí, dojde k promlčení nároku na náhradu nemajetkové újmy za 1 rok ode dne
účinnosti tohoto zákona.
Čl.III zákona č. 118/2020 Sb.
Přechodné ustanovení
Na řízení o nároku na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím nebo
nesprávným úředním postupem, která byla zahájena přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se použije zákon č. 82/1998 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona; povinnost poskytnout nezbytnou součinnost podle ustanovení § 14 a
18 zákona č. 82/1998 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
tím však není dotčena.
1) Např. § 39 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
zákonů (lesní zákon), § 3 zákona ČNR č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství, ve znění zákona č. 139/1995 Sb.
2) § 2 a 62 a násl. zákona ČNR č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád).
3) § 38 občanského soudního řádu.
3a) Zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční
řád) a o změně dalších zákonů.
3b) Například čl. 8 Listiny základních práv a svobod, čl. 5 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod, ve znění pozdějších protokolů, vyhlášené pod č.
209/1992 Sb., ve znění sdělení č. 41/1996 Sb. a sdělení č. 243/1998 Sb.
4) Hlava třetí části páté občanského soudního řádu.
5) § 163a trestního řádu.
6) § 307 a násl. trestního řádu.
7) § 309 a násl. trestního řádu.
8) § 172 odst. 2 trestního řádu.
8a) Například čl. 5 a 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod.
9) § 179 zákoníku práce.
10) § 448 občanského zákoníku.
11) § 449 občanského zákoníku.
12) Například vyhláška č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů
za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů.
13) § 26c odst. 9 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 41/2011
Sb.