222/1999 Sb.
ZÁKON
ze dne 14. září 1999
o zajišťování obrany České republiky
Změna: 320/2002 Sb.
Změna: 436/2004 Sb.
Změna: 413/2005 Sb.
Změna: 112/2006 Sb., 186/2006 Sb.
Změna: 306/2008 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 73/2011 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 15/2015 Sb.
Změna: 47/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 152/2023 Sb.
Změna: 178/2023 Sb.
Změna: 284/2021 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon stanovuje povinnosti státních orgánů, územních samosprávných
celků a právnických a fyzických osob k zajišťování obrany České republiky (dále jen
"obrana státu") před vnějším napadením a odpovědnost za porušení těchto povinností.
§ 2
Vymezení pojmů
(1) Obrana státu je souhrn opatření k zajištění svrchovanosti, územní celistvosti,
principů demokracie a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před
vnějším napadením. Obrana státu zahrnuje výstavbu účinného systému obrany státu,
přípravu a použití odpovídajících sil a prostředků a účast v kolektivním obranném
systému.
(2) Pracovní povinnost je povinnost fyzických osob vykonávat po nezbytně
nutnou dobu určené práce, které jsou nutné k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení
státu nebo za válečného stavu a které jsou tyto fyzické osoby povinny konat v místě
a podle potřeb zajišťování obrany státu i nad rámec pracovní doby stanovené v pracovněprávních
předpisech.
(3) Pracovní výpomoc je povinnost fyzických osob vykonávat jednorázové a
mimořádné úkoly nezbytné k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo
za válečného stavu.
(4) Věcnými prostředky jsou movité a nemovité věci ve vlastnictví státu,
územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob nebo jimi poskytované
služby, které lze využít v zájmu zajišťování obrany státu.
(5) Poskytováním údajů a informací se rozumí povinnost právnických a fyzických
osob poskytnout na výzvu správních úřadů a územních samosprávných celků údaje a informace
o věcných prostředcích, které vlastní, o výrobních programech a výrobních kapacitách,
o kvalifikaci svých zaměstnanců, o zdravotní způsobilosti fyzických osob povolávaných
k pracovní povinnosti a pracovní výpomoci, kterých lze využít při přípravě zajišťování
obrany státu, za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu; fyzické osoby jsou
povinny sdělit údaje o svém vzdělání a o svém zdravotním stavu.
(6) Operační přípravou státního území je souhrn opatření vojenského, ekonomického
a obranného charakteru, která se plánují a uskutečňují v míru, za stavu ohrožení
státu nebo za válečného stavu s cílem vytvořit na území státu nezbytné podmínky pro
splnění úkolů ozbrojených sil a zabezpečení potřeb obyvatelstva.
(7) Subjektem hospodářské mobilizace se rozumí podnikatel, který se zavázal
za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu dodávat výrobky, práce nebo služby
nezbytné pro zajištění ozbrojených sil a ozbrojených sborů a byl jím jmenován.
(8) Plánováním obrany státu se rozumí soubor plánovaných opatření, vzájemně
se ovlivňujících, k zajištění svrchovanosti, územní celistvosti, principů demokracie
a právního státu, ochrany života obyvatel a jejich majetku před vnějším napadením
a ke splnění všech požadavků na zajišťování obrany státu, zabezpečení mezinárodních
smluvních závazků o společné obraně, včetně podílu ozbrojených sil na činnostech
mezinárodních organizací ve prospěch míru a účasti na mírových operacích. Plány obrany
státu tvoří obranné plánování, plánování operací, mobilizační plánování a plánování
připravenosti obranného systému státu.
ČÁST DRUHÁ
ŘÍZENÍ A ORGANIZACE OBRANY STÁTU
Obecná ustanovení
§ 3
Řízení a organizace obrany státu zahrnují výstavbu, přípravu a řízení
ozbrojených sil, operační přípravu státního území, plánování obrany státu a opatření
v národním hospodářství a na všech úsecích veřejného života v zájmu zajišťování obrany
státu.
§ 5
Vláda
(1) Vláda k zajišťování obrany státu v míru
a) vyhodnocuje rizika ohrožení státu, která mohou být příčinou ozbrojeného
konfliktu, a činí nezbytná opatření ke snížení, popřípadě vyloučení těchto rizik,
b) vyhodnocuje úroveň připravenosti státu k zajišťování jeho obrany
a v souvislosti s tím předkládá prezidentu republiky a komorám Parlamentu zprávu
o zjištěných skutečnostech a navržených opatřeních k posílení obranyschopnosti státu,
c) schvaluje strategickou koncepci obrany státu,
d) řídí plánování obrany státu, stanoví obsahovou náplň jednotlivých
plánů obrany státu a časové etapy pro jejich zpracování,
e) rozhoduje o základních opatřeních přípravy státu k obraně a jejím
organizování,
f) rozhoduje o základních směrech výstavby, přípravy a použití ozbrojených
sil a o zajištění obrany státu,
g) schvaluje koncepci mobilizace ozbrojených sil,
h) rozhoduje o prověření opatření pro zabezpečení obrany státu podle
§ 41 odst. 2,
i) schvaluje koncepci přípravy občanů k obraně státu,
j) stanoví k provedení svých rozhodnutí při zajišťování obrany státu
úkoly ministrům, vedoucím jiných správních úřadů a územním samosprávným celkům při
výkonu jejich přenesené působnosti,
k) rozhoduje o dalších nepředvídatelných úkolech nezbytných k zajišťování
obrany státu.
(2) Vláda k zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za
válečného stavu
a) činí závěry z vojensko politického hodnocení mezinárodních vztahů
a rozhoduje o realizaci potřebných opatření k odvrácení ozbrojeného konfliktu a ke
zvýšení připravenosti k obraně státu,
b) rozhoduje o opatřeních k účinnému fungování
systému obrany státu,
c) rozhoduje o prioritách plnění úkolů, které souvisejí se zajišťováním
obrany státu,
d) rozhoduje o
opatřeních potřebných pro vedení války,
e) k plnění úkolů při zajišťování obrany státu
využívá Ústřední krizový štáb zřízený podle zvláštního právního předpisu.
(3) Vláda předkládá prezidentu republiky a komorám Parlamentu každoročně
k 31. srpnu kalendářního roku, nebo kdykoliv o to požádají, zprávu o zajišťování
obrany státu.
§ 6
Ministerstva, jiné ústřední správní úřady a Česká národní banka
(1) Ministerstvo obrany (dále jen "ministerstvo") k zajišťování obrany
státu
a) navrhuje vládě základní opatření k přípravě a organizování obrany
státu; k tomu zejména zpracovává obranné koncepce a požadavky na zabezpečení obrany
státu,
b) odpovídá za proces plánování obrany státu a koordinuje jeho přípravu;
k tomu může vyžadovat od příslušných ministerstev, jiných správních úřadů a územních
samosprávných celků podkladové materiály; ministerstva, jiné správní úřady a územní
samosprávné celky jsou povinny požadavkům vyhovět, a to bezúplatně,
c) odpovídá za plánování a zabezpečení operační přípravy státního území,
doplňování ozbrojených sil a mobilizaci ozbrojených sil; k tomu může vyžadovat od
příslušných ministerstev, jiných správních úřadů a územních samosprávných celků součinnost;
ministerstva, jiné správní úřady a územní samosprávné celky jsou povinny požadavkům
vyhovět,
d) vede soubornou evidenci věcných prostředků a soubornou evidenci
o fyzických osobách určených k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci určených
k zabezpečení ozbrojených sil navazující na evidenci vedenou krajskými vojenskými
velitelstvími,
e) přezkušuje prostřednictvím svých orgánů přípravu mobilizace ozbrojených
sil; k tomu jsou pracovníci, které pověřilo ministerstvo, oprávněni vstupovat do
objektů kontrolovaných subjektů,
f) prověřuje opatření pro zabezpečení obrany státu v rozsahu stanoveném
vládou podle § 41 odst. 2,
g) řídí přípravu občanů k obraně státu a provádí vzdělávací, výchovnou
a osvětovou činnost v této oblasti; rozsah přípravy občanů k obraně státu je součástí
plánů obrany,
h) uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci a územnímu opatření
o stavební uzávěře a o asanaci území z hlediska zájmů obrany České republiky,
i) vede soubornou evidenci objektů důležitých pro obranu státu a objektů,
které mohou být za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu napadeny.
(2) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady k zajišťování obrany
státu v oboru své působnosti
a) vyhodnocují mezinárodněpolitickou situaci a navrhují potřebná opatření
k zajišťování obrany státu,
b) plánují podle rozhodnutí vlády opatření k zajišťování obrany státu
včetně jejich finančního zabezpečení a realizují je,
c) odpovídají za výběr objektů důležitých pro obranu státu a v součinnosti
s jejich vlastníky a provozovateli za zabezpečení jejich použití k zajišťování obrany
státu,
d) plní úkoly k zajišťování obrany státu podle rozhodnutí vlády.
(3) Česká národní banka v oboru své působnosti stanoví a uskutečňuje opatření
k zajišťování obrany státu včetně plánování prostředků na ně.
(4) Ministerstvo využívá k plnění úkolů podle odstavce 1 údaje z informačních
systémů veřejné správy, registrů a evidencí a osobní údaje vedené u příslušných ministerstev,
jiných správních úřadů a územních samosprávných celků, organizačních složek státu
a právnických a fyzických osob podle jiných právních předpisů.
§ 7
Krajské úřady
Krajské úřady k zajišťování obrany státu
a) vyhodnocují v součinnosti s ministerstvy, jinými správními úřady
a Českou národní bankou objekty, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného
stavu mohou být napadeny, a navrhují vládě, cestou ministerstva, způsob jejich ochrany;
tato opatření se nevztahují na objekty v působnosti Kanceláře Poslanecké sněmovny,
Kanceláře Senátu, Nejvyššího kontrolního úřadu, Kanceláře prezidenta republiky, Úřadu
vlády České republiky, ministerstev, Správy státních hmotných rezerv, zpravodajských
služeb České republiky, České národní banky a na objekty, které střeží ozbrojené
síly a ozbrojené bezpečnostní sbory,
b) plánují podle rozhodnutí vlády opatření k vytvoření nezbytných podmínek
pro zajištění životních potřeb obyvatel, fungování státní správy a samosprávy a zabezpečení
výběrového doplnění ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo mobilizace ozbrojených
sil za válečného stavu a koordinují jejich realizaci u obcí s rozšířenou působností,
c) stanovují a realizují opatření k zabezpečení mobilizace ozbrojených
sil podle rozhodnutí ministerstva a plní další nezbytná opatření k obraně státu,
d) řídí evakuaci obyvatel a zabezpečují jejich nezbytné životní potřeby,
e) plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany
státu podle rozhodnutí ministerstva,
f) vedou soubornou evidenci o určených věcných prostředcích a jejich
vlastnících a o fyzických osobách určených za stavu ohrožení státu a za válečného
stavu k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci,
g) zabezpečují podle požadavků obcí přípravu občanů k obraně státu,
h) zpracovávají dílčí plán obrany kraje, který po projednání v bezpečnostní
radě kraje schvaluje jeho hejtman,
i) určují poskytovatele zdravotních služeb k provedení lékařských prohlídek
fyzických osob povolaných k plnění pracovní povinnosti a pracovní výpomoci.
§ 7a
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností k zajišťování obrany státu
a) podílejí se, v rozsahu stanoveném krajským úřadem, na vyhodnocování
objektů, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu mohou být napadeny,
a navrhují způsob jejich ochrany,
b) plánují, v rozsahu stanoveném krajským úřadem, opatření k vytvoření
nezbytných podmínek pro zajištění životních potřeb obyvatel, fungování státní správy
a samosprávy a zabezpečení výběrového doplnění ozbrojených sil za stavu ohrožení
státu nebo mobilizace za válečného stavu,
c) vedou evidenci o vhodných věcných prostředcích, které lze využít
pro potřeby zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu
a v nezbytném rozsahu vedou osobní údaje o jejich vlastnících,
d) vedou evidenci nezbytných osobních údajů o fyzických osobách, které
lze určit pro potřeby zajišťování obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného
stavu k pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci,
e) provádějí výběr vhodných věcných prostředků a kontrolu určených
věcných prostředků; výběrem vhodných věcných prostředků mohou vydáním plné moci pověřit
určené pracovníky ústředních správních úřadů, jiných správních úřadů nebo subjektů
hospodářské mobilizace, pokud o věcné prostředky požádaly, a jejich následnou kontrolou
mohou vydáním plné moci pověřit určené pracovníky ústředních správních úřadů a jiných
správních úřadů,
f) rozhodují o určení věcných prostředků pro účely zajišťování obrany
státu podle druhu a množství v souladu s požadavkem vyplývajícím ze schválených plánů
obrany státu; k tomuto účelu provádějí rozpis věcných prostředků podle druhu a množství
na další obce ve svém správním obvodu stanoveném zvláštním právním předpisem2) (dále
jen "obvod"),
g) rozhodují o povolání fyzických osob, které mají trvalý pobyt v
jejich obvodu, v souladu s požadavkem vyplývajícím ze schválených plánů obrany státu,
k pracovním výpomocím a k pracovním povinnostem pro potřeby zajišťování obrany státu
za stavu ohrožení státu a za válečného stavu; koordinují jejich výběr a spolupracují
s dalšími obcemi, Úřadem práce České republiky - krajskými pobočkami a na území hlavního
města Prahy s pobočkou pro hlavní město Prahu a dalšími správními úřady,
h) podílejí se na evakuaci obyvatel a zabezpečení jejich nezbytných
životních potřeb podle rozhodnutí krajského úřadu,
i) plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany
státu podle rozhodnutí ministerstva nebo krajského úřadu,
j) podílejí se na organizaci přípravy občanů k obraně státu,
k) plní další úkoly a poskytují údaje pro zajišťování obrany státu
podle pokynů ministerstev, jiných správních úřadů a orgánů kraje,
l) ukládají správní tresty za nesplnění povinnosti,
m) provádějí výkon rozhodnutí za podmínek stanovených v § 69 až 72,
n) rozhodují o vyvlastnění ve zkráceném řízení za stavu ohrožení státu
nebo za válečného stavu,
o) zpracovávají dílčí plán obrany obce s rozšířenou působností, který
po projednání v bezpečnostní radě obce s rozšířenou působností schvaluje její starosta.
§ 8
Obecní úřady
Obecní úřady k zajišťování obrany státu
a) plní úkoly a poskytují údaje pro zabezpečení obrany státu podle
požadavků obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo krajského úřadu,
b) zabezpečují výběr a povolávání fyzických osob k pracovním výpomocím
nebo k pracovním povinnostem pro potřeby zajišťování obrany státu podle rozhodnutí
obecního úřadu obce s rozšířenou působností,
c) podílejí se na zabezpečení dodání určených věcných prostředků pro
potřeby zajišťování obrany státu podle rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou
působností,
d) plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany
státu podle rozhodnutí ministerstva, krajského úřadu nebo obecního úřadu obce s rozšířenou
působností,
e) poskytují potřebnou součinnost v případě výcviku ozbrojených sil
mimo území vojenských újezdů; sepisují škody způsobené právnickým a fyzickým osobám
a škody způsobené na majetku obce, došlo-li ke škodě v přímé souvislosti s výcvikem
ozbrojených sil nebo s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu,
f) uplatňují požadavky na přípravu občanů k obraně státu u krajského
úřadu cestou obecního úřadu obce s rozšířenou působností a organizují jejich přípravu,
g) plní úkoly spojené s evakuací obyvatel podle rozhodnutí krajského
úřadu nebo obecního úřadu obce s rozšířenou působností a poskytují potřebnou součinnost
při ochraně majetku evakuovaných osob.
§ 9
Práva a povinnosti pracovníků správních úřadů a územních samosprávných
celků
(1) Pověření pracovníci správních úřadů a územních samosprávných celků
(dále jen "pověření pracovníci") jsou oprávněni v nezbytně nutném rozsahu
a) vyžadovat
a shromažďovat potřebné údaje pro zajišťování obrany státu,
b) vstupovat, popřípadě
vjíždět na cizí pozemky a vstupovat do cizích objektů v souvislosti s plněním úkolů
potřebných pro zajišťování obrany státu.
(2) Pověření pracovníci jsou povinni
a) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
které se dověděli v souvislosti s plněním úkolů při zajišťování obrany státu,
b) před
vstupem do cizího objektu informovat majitele nebo provozovatele objektu a prokázat
se plnou mocí.
(3) Za škodu způsobenou pověřenými pracovníky při kontrolních činnostech
podle tohoto zákona odpovídá stát; této odpovědnosti se nemůže zprostit.
§ 9a
Vztah ke krizovému řízení
(1) Ústřední správní úřady, správní úřady a orgány územních samosprávných
celků jsou povinny při plnění úkolů zajišťování obrany státu vzájemně spolupracovat
a vyměňovat si v nezbytně nutném rozsahu informace z informačních systémů, které
vedou. Při plnění úkolů zajišťování obrany státu využívají pracovišť krizového řízení,
pracovních a poradních orgánů zřízených podle zvláštních právních předpisů2a), informační
systémy krizového řízení, provozované podle zvláštního právního předpisu, a jednotné
geografické podklady v souladu se zvláštním právním předpisem. Vzájemnou spolupráci
a výměnu informací koordinuje ministerstvo.
(2) Za stavu ohrožení státu vyhlášeného v souvislosti se zajišťováním obrany
České republiky před vnějším napadením a za válečného stavu mohou orgány krizového
řízení nařizovat také opatření podle zvláštního právního předpisu, nejsou-li v rozporu
s tímto zákonem.
(3) Krizové plány zpracované podle zvláštního právního předpisu za stavu
ohrožení státu vyhlášeného v souvislosti se zajišťováním obrany České republiky před
vnějším napadením a za válečného stavu tvoří samostatnou část plánu obrany státu.
ČÁST TŘETÍ
POVINNOSTI PRÁVNICKÝCH A FYZICKÝCH OSOB
§ 10
Povinnosti právnických osob
Právnické osoby jsou povinny
a) poskytovat podle rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností
nebo na výzvu krajského vojenského velitelství určené věcné prostředky pro potřeby
zajišťování obrany státu, které vlastní,
b) strpět činnosti spojené s výběrem, evidencí, určením a dodáváním věcných
prostředků pro potřeby zajišťování obrany státu nebo s jejich kontrolou, včetně vstupu
pověřených pracovníků obce s rozšířenou působností zařazených do obecního úřadu,
ministerstva a jiných správních úřadů, pokud o věcné prostředky požádaly, do objektů,
c) bezodkladně oznamovat příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností podstatné změny určených věcných prostředků, které mají význam pro jejich
využitelnost,
d) uposlechnout výzvy k dodání věcných prostředků k prověření opatření
pro zabezpečení obrany státu,
e) poskytovat na žádost příslušných správních úřadů a orgánů územních
samosprávných celků údaje a informace v nezbytně nutném rozsahu pro potřeby přípravy
a realizace opatření v zájmu zajišťování obrany státu.
§ 11
Povinnosti fyzických osob
Fyzické osoby, pokud jde o věcné prostředky, mají stejné povinnosti, jaké
mají podle § 10 právnické osoby. Nevyužívá-li fyzická osoba své obydlí pro podnikání
nebo provozování jiné hospodářské činnosti, mohou pověření pracovníci uvedení v §
10 písm. b) vstupovat do jejího obydlí jen s jejím souhlasem, a to za účelem výběru,
evidence, určení a dodání věcných prostředků nebo jejich kontroly.
§ 12
(1) Právnické a fyzické osoby, které mají zaměstnance, jsou povinny poskytovat
pracovní volno těmto zaměstnancům, kteří budou povoláni k pracovním výpomocem nebo
k plnění pracovních povinností v zájmu zajišťování obrany státu.
(2) Právnické nebo fyzické osoby, které jsou vlastníky nebo provozovateli
objektů důležitých pro obranu státu, jsou povinny zabezpečit provozuschopnost těchto
objektů pro účely zajištění obrany státu a umožnit jejich užití k těmto účelům.
ČÁST ČTVRTÁ
VĚCNÉ PROSTŘEDKY, PRACOVNÍ POVINNOST A PRACOVNÍ VÝPOMOC
HLAVA I
VĚCNÉ PROSTŘEDKY
Obecná ustanovení
§ 13
(1) Za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu stát a územní samosprávné
celky plní úkoly k zajišťování obrany především vlastními věcnými prostředky.
(2) Věcné prostředky státu a územních samosprávných celků se k zajišťování
obrany státu použijí v souladu se schválenými plány obrany. Ostatní věcné prostředky
se k zajišťování obrany státu použijí v souladu se schválenými krizovými plány zpracovanými
podle zvláštních právních předpisů.
§ 14
(1) Nepostačují-li věcné prostředky státu, může obecní úřad obce s rozšířenou
působností právnické nebo fyzické osobě, která má věcné prostředky potřebné k zajišťování
obrany státu, (dále jen "vlastník") uložit povinnost tyto prostředky pro obranu státu
poskytnout.
(2) Movité a nemovité věci a služby se stávají věcnými prostředky rozhodnutím
obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
(3) Obecním úřadem obce s rozšířenou působností příslušným pro vydání
rozhodnutí
a) o nemovitém věcném prostředku je obecní úřad obce s rozšířenou
působností, v jehož obvodu se nemovitost nachází,
b) o movitém věcném prostředku je obecní úřad obce s rozšířenou působností,
v jehož obvodu se movitá věc nachází,
c) o požadované službě je obecní úřad obce s rozšířenou působností,
v jehož obvodu má fyzická osoba trvalý pobyt nebo právnická osoba sídlo.
(4) Proti rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností o určení
věcného prostředku není přípustné odvolání. Na rozhodování o určení věcných prostředků
se nevztahuje správní řád.
(5) Okolnost, že vlastník věcného prostředku není znám, nevylučuje právo
uložit, aby i takový věcný prostředek byl k účelům obrany státu poskytnut. Věcný
prostředek v takovém případě obecní úřad obce s rozšířenou působností zajistí a dodávací
příkaz vyvěsí po dobu 15 dnů na úřední desce. Pokud se o dodávací příkaz vlastník
v této lhůtě nepřihlásí, bude tento uložen a s věcí bude nakládáno tak, jako kdyby
byl splněn postup podle odstavců 1 až 4.
(6) Překážkou uložení povinnosti k poskytnutí věcného prostředku k účelům
obrany státu není skutečnost, že na věcném prostředku váznou práva třetích osob.
Rozhodování o dodání a převzetí věcných prostředků
§ 16
O povinnosti poskytnout věcné prostředky ve prospěch zajišťování obrany
státu rozhoduje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností dodávacím příkazem.
O povinnosti poskytnout věcné prostředky pro potřeby ozbrojených sil rozhoduje příslušný
obecní úřad obce s rozšířenou působností v souladu s návrhem příslušného krajského
vojenského velitelství.
§ 17
(1) Dodávací příkaz má tři části:
a) část "A. Rozhodnutí o dodání věcného prostředku" obsahuje zejména
název a identifikační údaje věcného prostředku, údaje o vlastníkovi věcného prostředku,
osobní údaje o osobě odpovědné za dodání věcného prostředku, poučení a označení správního
úřadu, který je vydal,
b) část "B. Výzva k dodání věcného prostředku" obsahuje zejména způsob,
místo a dobu předání věcného prostředku, poučení a označení správního úřadu, který
výzvu učinil,
c) část "C. Potvrzení o doručení výzvy k dodání věcného prostředku"
obsahuje zejména název a identifikační údaje věcného prostředku, na který byl dodávací
příkaz vydán, údaje o vlastníkovi věcného prostředku, údaje o doručení dodávacího
příkazu potvrzené podpisem vlastníka nebo osoby odpovědné za doručení výzvy.
(2) Ministerstvo stanoví vyhláškou postup při uplatňování požadavku
na určení věcných prostředků, náležitosti dodávacího příkazu a jeho vzor.
§ 18
(1) Každý, komu bylo uloženo poskytnout určené věcné prostředky ve prospěch
zajištění obrany státu, je povinen je předat na výzvu podle § 17 odst. 1 písm. b)
příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností a u věcných prostředků určených
pro potřeby ozbrojených sil na výzvu příslušného krajského vojenského velitelství
ve stanovené době, na určeném místě, v použitelném stavu a s potřebným příslušenstvím.
Věcné prostředky převezme obecní úřad obce s rozšířenou působností. Věcné prostředky
pro potřeby ozbrojených sil převezme příslušné krajské vojenské velitelství.
(2) Orgán, který věcný prostředek přebírá, je povinen vydat doklad o
převzetí věcného prostředku. Doklad o převzetí věcného prostředku obsahuje zejména
označení orgánu, který věcný prostředek přebírá, údaje o vlastníkovi věcného prostředku,
osobní údaje fyzické osoby, která jej předává, identifikační údaje věcného prostředku
a jeho příslušenství, údaje o zjevných vadách, poškození a celkovém stavu věcného
prostředku v době převzetí a potvrzení uvedených údajů podpisem odpovědné fyzické
osoby orgánu, který věcný prostředek přebírá, a fyzické osoby, která věcný prostředek
předává.
(3) Ministerstvo stanoví vyhláškou postup při převzetí věcného prostředku,
náležitosti dokladu o převzetí věcného prostředku a jeho vzor.
§ 19
Osvobození od povinnosti poskytnout věcné prostředky
(1) Od povinnosti poskytnout věcné prostředky jsou osvobozeny územní
samosprávné celky, Hasičský záchranný sbor České republiky, subjekty hospodářské
mobilizace a poskytovatelé zdravotnické záchranné služby, poskytovatelé lůžkové péče,
poskytovatelé přepravy pacientů neodkladné péče a poskytovatelé zdravotnické dopravní
služby, a to jen v takovém rozsahu, který je nezbytný pro plnění jejich úkolů v zájmu
zajišťování obrany státu. Od povinnosti poskytnout věcné prostředky jsou osvobozeny
fyzické osoby se zdravotním postižením3) v takovém rozsahu, aby poskytnutí věcných
prostředků nezpůsobilo újmu na jejich zdraví.
(2) Věcné prostředky nelze požadovat od cizích diplomatických a zvláštních
misí, konzulárních úřadů a fyzických osob, které požívají imunitu a výsady podle
mezinárodní smlouvy, kterou je Česká republika vázána,4) a od cizích států. Věcné
prostředky od ostatních cizinců5) lze požadovat jen v tom případě, nestanoví-li mezinárodní
smlouva, kterou je Česká republika vázána, jinak.
(3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností může zprostit fyzické osoby
povinnosti poskytnout věcné prostředky, byla-li by ohrožena výživa vlastníka věcného
prostředku nebo bylo-li by ohroženo plnění vyživovací povinnosti vlastníka věcného
prostředku.6)
§ 20
Vrácení věcných prostředků
(1) Poskytnuté věcné prostředky se bezprostředně po zániku důvodů, pro
které byly poskytnuty, vrátí vlastníkovi. Za vlastníka věcného prostředku se pro
účely jeho vrácení, pro účely náhrady za poskytnutí věcného prostředku nebo náhrady
majetkové újmy považují osoby uvedené na dodávacím příkazu; neexistují-li takové
osoby, jejich právní nástupce nebo dědic. Věcné prostředky vrací příslušný obecní
úřad obce s rozšířenou působností, a byly-li věcné prostředky převzaty do užívání
ozbrojených sil, vrací je příslušné krajské vojenské velitelství. Nemůže-li příslušné
krajské vojenské velitelství vrátit věcný prostředek vlastníkovi, předá jej příslušnému
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
(2) Orgán, který věcný prostředek vrací, je povinen vydat doklad o vrácení
věcného prostředku. Doklad o vrácení věcného prostředku obsahuje zejména označení
orgánu, který věcný prostředek vrací, údaje o vlastníkovi věcného prostředku, osobní
údaje fyzické osoby, která jej přebírá, identifikační údaje věcného prostředku a
jeho příslušenství a údaje o jejich stavu v době předání. Fyzická osoba, která věcný
prostředek přebírá, má právo v dokladu o vrácení věcného prostředku písemně uplatnit
námitky vůči jeho obsahu a povinnost potvrdit převzetí věcného prostředku a tohoto
dokladu. Ministerstvo stanoví vyhláškou náležitosti a vzor dokladu o vrácení věcného
prostředku.
(3) K převzetí věcného prostředku za účelem jeho vrácení obecní úřad
obce s rozšířenou působností písemně vyzve vlastníka věcného prostředku. Nelze-li
písemnou výzvu vlastníkovi doručit po dobu 3 měsíců, obecní úřad obce s rozšířenou
působností doručí výzvu veřejnou vyhláškou.7)
(4) Nepřihlásí-li se vlastník o vydání věcného prostředku do 12 měsíců
ode dne doručení písemné výzvy nebo ode dne vyvěšení veřejné vyhlášky obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností, prodá se věcný prostředek ve veřejné dražbě. Veřejnou
dražbu organizuje obecní úřad obce s rozšířenou působností, který také jmenuje licitátora.
Výtěžek z dražby se použije k úhradě nákladů za dražbu a úschovu věcného prostředku;
zbytek výtěžku náleží vlastníkovi. Nárok na náhradu za poskytnutí věcného prostředku
podle části deváté zůstává nedotčen.
(5) Zbytek výtěžku z dražby věcného prostředku podle odstavce 4, o jehož
vydání se vlastník nepřihlásil do 3 let od ukončení stavu ohrožení státu nebo válečného
stavu, připadá státu.
HLAVA II
PRACOVNÍ POVINNOST
§ 21
Rozsah pracovní povinnosti
(1) Pracovní povinnost za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu
může být uložena všem fyzickým osobám, nebyly-li od ní osvobozeny nebo nebyly-li
povolány k mimořádné službě.8) Pracovní povinnost se vykonává zejména v těch oborech
práce, které jsou nevyhnutelné k zajišťování životně důležitých funkcí státu nebo
k zabezpečení ozbrojených sil.
(2) Fyzické osoby, kterým byla uložena pracovní povinnost, jsou povinny
podrobit se lékařské prohlídce, nastoupit k výkonu práce u určeného zaměstnavatele
(dále jen "zaměstnávající") ve stanoveném čase a do určeného místa a podle potřeb
zajišťování obrany státu zde konat určené práce i nad časový limit stanovený ve zvláštních
právních předpisech, včetně prací v noci, ve dnech pracovního klidu a ve dnech státních
svátků.
Rozhodování o pracovní povinnosti
§ 22
Dnem vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu mají pracovní
povinnost podle tohoto zákona fyzické osoby, které po stanovenou týdenní pracovní
dobu vykonávají práci na základě pracovního poměru nebo služebního poměru ke Kanceláři
Poslanecké sněmovny, ke Kanceláři Senátu, k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, ke Kanceláři
prezidenta republiky, k Úřadu vlády České republiky, ke správním úřadům, k územním
samosprávným celkům, k ozbrojeným silám České republiky, k Hasičskému záchrannému
sboru České republiky, k Policii České republiky, ke zpravodajským službám České
republiky, k poskytovatelům zdravotnické záchranné služby, k České národní bance,
k Vězeňské službě České republiky, k České poště, k subjektům hospodářské mobilizace
a k jiným právnickým a fyzickým osobám, které převzaly závazek k zajišťování obrany
státu, ke státním podnikům a k rozpočtovým a příspěvkovým organizacím, jejichž zakladatelem
nebo zřizovatelem je ministerstvo nebo Ministerstvo vnitra, soudci a státní zástupci,
pokud tyto fyzické osoby nebyly povolány k mimořádné službě,8) aniž by k ní byly
povolány rozhodnutím obecního úřadu obce s rozšířenou působností, nestanoví-li vláda
jinak.
§ 23
(1) O povolání k plnění pracovní povinnosti rozhoduje příslušný obecní
úřad obce s rozšířenou působností povolávacím příkazem. Povolávací příkaz obsahuje
zejména osobní údaje povolávané fyzické osoby, základní údaje o zaměstnávajícím,
den a místo nástupu pracovní povinnosti, odvětví, ve kterém bude pracovní povinnost
konána, druh práce, předpokládanou délku plnění pracovní povinnosti, adresu určeného
poskytovatele zdravotních služeb, který provede lékařskou prohlídku povolávané fyzické
osoby za účelem posouzení zdravotní způsobilosti pro určený druh práce, poučení a
označení orgánu, který jej vydal.
(2) Po obdržení povolávacího příkazu je povolávaná fyzická osoba povinna
neodkladně se dostavit k lékařské prohlídce k určenému poskytovateli zdravotních
služeb. Tento poskytovatel zdravotních služeb je povinen přednostně provést lékařskou
prohlídku povolávané fyzické osoby a posoudit zdravotní způsobilost k navrhované
práci. Podle výsledku lékařské prohlídky zapíše lékař posudkový závěr o zdravotní
způsobilosti nebo zdravotní nezpůsobilosti povolávané fyzické osoby k navrhované
práci do povolávacího příkazu.
(3) Nástup pracovní povinnosti je povinen oznámit zaměstnávající příslušnému
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností.
(4) Ženy se v rámci pracovní povinnosti povolávají pouze k takovým pracím,
které jsou pro ně fyzicky přiměřené a neškodí jejich zdraví.
(5) Není-li povolávaná fyzická osoba zdravotně způsobilá konat určený
druh práce, je povinna tuto skutečnost oznámit příslušnému obecnímu úřadu obce s
rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností podle výsledku posudkového
závěru určí povolávané fyzické osobě druh práce, pro který je zdravotně způsobilá,
nebo takovou fyzickou osobu pracovní povinnosti zprostí podle § 26 odst. 5.
(6) Proti rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností o povolání
k pracovní povinnosti ani proti lékařskému posudku není přípustné odvolání. Na rozhodování
o povolání k pracovní povinnosti se nevztahuje správní řád.
(7) Náklady spojené s lékařskou prohlídkou za účelem stanovení zdravotní
způsobilosti povolávané fyzické osoby hradí příslušný krajský úřad.
HLAVA III
PRACOVNÍ VÝPOMOC
§ 24
Rozsah pracovní výpomoci
(1) Pracovní výpomocí za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu
jsou povinny všechny fyzické osoby, nebyly-li od ní osvobozeny nebo nebyla-li jim
uložena pracovní povinnost anebo nebyly-li povolány k mimořádné službě.8)
(2) Fyzické osoby určené k pracovní výpomoci jsou povinny konat práce
nad časový limit stanovený zvláštním právním předpisem, včetně prací v noci, ve dnech
pracovního klidu a ve dnech státních svátků.
§ 25
Rozhodování o pracovní výpomoci
(1) O povolání k pracovní výpomoci rozhoduje příslušný obecní úřad obce
s rozšířenou působností povolávacím příkazem.
(2) Výběr fyzických osob pro určení k pracovní výpomoci ve prospěch ozbrojených
sil zabezpečuje příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností podle požadavku
krajského vojenského velitelství. Fyzické osoby povolané k pracovní výpomoci ve prospěch
ozbrojených sil jsou podřízeny velitelským orgánům vojenských útvarů a zařízení ozbrojených
sil, ke kterým byly přiděleny, a plní úkoly podle jejich pokynů.
(3) Na rozhodování o určení k pracovní výpomoci se obdobně použije ustanovení
§ 23.
HLAVA IV
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ O PRACOVNÍ POVINNOSTI A PRACOVNÍ VÝPOMOCI
§ 26
(1) Povolávací příkaz k plnění pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci
lze vydat v souladu se schválenými krizovými plány, plány obrany a dílčími plány
obrany zpracovanými podle zvláštních právních předpisů.
(2) Od pracovní povinnosti nebo od pracovní výpomoci jsou osvobozeny fyzické
osoby zdravotně nezpůsobilé k výkonu požadovaných druhů práce, osoby invalidní ve
třetím stupni, fyzické osoby mladší 18 let a starší 62 let, těhotné ženy a ženy do
konce třetího měsíce po porodu, jestliže se dítě narodilo mrtvé nebo zemřelo; osvobození
se vztahuje též na ženy a osamělé muže, kteří pečují o dítě ve věku do 15 let.
(3) Pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc nelze požadovat od poslanců
a senátorů Parlamentu, členů vlády, hejtmanů krajů a primátora hlavního města Prahy.
(4) Pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc nelze požadovat od fyzických
osob, které požívají imunitu a výsady podle mezinárodní smlouvy, kterou je Česká
republika vázána.4) Pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc od ostatních cizinců5)
lze požadovat jen v případě, nebrání-li tomu mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána.
(5) Od pracovní povinnosti nebo od pracovní výpomoci zprostí obecní úřad
obce s rozšířenou působností fyzické osoby, u kterých nastane po povolání k těmto
povinnostem některá z podmínek uvedených v odstavcích 2 až 4.
(6) Fyzické osoby osvobozené od pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci
se mohou potřebných činností zúčastnit dobrovolně.
§ 27
(1) O propuštění z pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci rozhoduje
příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě oznámení zaměstnávajícího
bezodkladně po zániku jejich potřeby. Zaměstnávající, u kterého se pracovní povinnost
nebo pracovní výpomoc vykonávají, je povinen zánik jejich potřeby ohlásit příslušnému
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností v dostatečném časovém předstihu.
(2) Nemůže-li příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností o propuštění
z pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci rozhodnout bezodkladně po zániku jejich
potřeby, o propuštění rozhodne zaměstnávající, u kterého je povinné fyzické osoby
vykonávají, a tuto skutečnost bezodkladně oznámí příslušnému obecnímu úřadu obce
s rozšířenou působností.
(3) Pro úpravu vztahů mezi povinnými fyzickými osobami a zaměstnávajícím,
které vznikly z nařízené pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci, se přiměřeně
použijí zvláštní právní předpisy.
ČÁST PÁTÁ
OBJEKTY DŮLEŽITÉ PRO OBRANU STÁTU
§ 29
(1) Objekty důležité pro obranu státu jsou pozemky a stavby umístěné ve vojenských
újezdech a jejich příslušenství, které mají z politického, vojenského nebo hospodářského
hlediska význam pro zajišťování obrany státu, zejména pro zabezpečení základních
funkcí státu a zabezpečení ozbrojených sil.
(2) Objekty důležité pro obranu státu jsou dále
a) pozemky a stavby, k
nimž výkon vlastnického práva státu a jiných majetkových práv státu vykonává ministerstvo
nebo právnická osoba jím zřízená nebo založená,
b) pozemky a stavby určené k ochraně
obyvatel,
c) pozemky, stavby a další objekty strategického významu, které určí vláda,
d)
pozemky a stavby, které za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu mohou mít
strategický význam a které určí vláda.
(3) Do objektů důležitých pro obranu státu z důvodu veřejného zájmu nebo
z důvodu bezpečnosti fyzických osob může být statutárním orgánem nebo jím pověřenou
osobou, do jehož působnosti objekty důležité pro obranu státu náleží, vstup omezen
nebo zakázán.
ČÁST ŠESTÁ
VOJENSKÉ ÚJEZDY
§ 30
(1) Vojenský újezd (dále jen "újezd") je vymezená část území státu určená
k zajišťování obrany státu a k výcviku ozbrojených sil. Újezd tvoří územní správní
jednotku. Způsob evidování nemovitostí na území újezdu a označování hranic újezdu
stanoví zvláštní právní předpis.
(2) Újezd a újezdní úřady se zřizují, mění a ruší zvláštním zákonem.
Správa újezdu
§ 31
(1) Státní správu s výjimkou pravomocí podle stavebního zákona na území
újezdu vykonává správní úřad s názvem újezdní úřad. Újezdní úřad je současně vojenským
orgánem, který plní úkoly při zajišťování obrany státu. Je podřízen ministerstvu.
(2) Výdaje na činnost újezdního úřadu se hradí z rozpočtu ministerstva.
§ 32
V čele újezdního úřadu je přednosta, kterým je voják z povolání; o jeho
služebním zařazení rozhoduje ministr obrany.
§ 33
Působnost újezdního úřadu
(1) Újezdní úřad za účelem zajišťování obrany státu, výcviku ozbrojených
sil a vojenského a hospodářského využití území újezdu
a) koordinuje využívání území újezdu k vojenské a hospodářské činnosti
mezi cvičícími jednotkami ozbrojených sil a osobami provozujícími hospodářskou činnost,
b) zabezpečuje podmínky pro výcvik ozbrojených sil v polních podmínkách,
c) povoluje vstup na území újezdu,
d) stanovuje režimová a bezpečnostní opatření na území újezdu, kontroluje
a vyžaduje jejich dodržování,
e) projednává přestupek na úseku obrany spočívající v úmyslném narušení
režimu ochrany a vstupu do vojenského objektu, který je vymezený zvláštním předpisem,
f) pečuje o trvalé označení územních hranic újezdu, odpovídá za vyznačení
hranic újezdu v terénu a za vyznačení ochranných pásem na území újezdu,
g) zabezpečuje správu účelových komunikací,
h) stanovuje místní a přechodnou úpravu provozu na účelových komunikacích
z moci úřední,
i) stanovuje opatření k zabezpečení čistoty a veřejného pořádku, k
požární ochraně, k ochraně přírody a krajiny, k zásobování vodou, k čištění odpadních
vod a k jejímu odvádění a
j) zabezpečuje součinnost a koordinaci s ostatními orgány státní správy,
s orgány krajů a obcí, s výjimkou pravomocí podle stavebního zákona.
(2) Ministerstvo stanoví vyhláškou způsob, obsah a formu vyznačení hranic
újezdu v terénu a bezpečnostních a ochranných pásem na území újezdu.
Majetkové uspořádání
§ 34
(1) Majetek na území újezdu, s výjimkou vneseného majetku, smí být jen
ve vlastnictví státu. Způsob evidování nemovitostí na území újezdu a označování hranic
újezdu stanoví zvláštní právní předpis.
(2) Z důvodů veřejného zájmu a hospodářského využití území újezdu mohou
podnikatelskou činnost na území újezdu provozovat jen právnické osoby zřízené nebo
založené státem. Funkci zřizovatele nebo zakladatele právnické osoby, pokud jím není
ministerstvo, může vykonávat i jiné ministerstvo pouze po předchozím souhlasu ministerstva.
(3) Provozování podnikatelské činnosti nesmí omezovat plnění úkolů k zajišťování
obrany státu a výcviku ozbrojených sil a nesmí narušovat bezpečnostní a režimová
opatření stanovená újezdním úřadem.
nadpis vypuštěn
§ 35
(1) Z důvodu veřejného zájmu může ministerstvo na území újezdu povolit
fyzickým nebo právnickým osobám jen výstavbu a provozování veřejně prospěšné stavby,
zejména pro dopravní infrastrukturu nebo technickou infrastrukturu.
(2) Provozování veřejně prospěšné stavby a s ní provozně souvisejících
zařízení technického vybavení, opravy a údržba veřejně prospěšné stavby a s ní provozně
souvisejících zařízení technického vybavení nesmí omezovat plnění úkolů k zajišťování
obrany státu a výcviku ozbrojených sil a nesmí narušovat bezpečnostní a režimová
opatření stanovená újezdním úřadem.
(3) Pro zabezpečení provozu, oprav a údržby veřejně prospěšné stavby a
s ní provozně souvisejícího zařízení technického vybavení se smlouvou k majetku státu
zřizuje služebnost.
nadpis vypuštěn
§ 38
(1) Újezdní úřad může vydat povolení ke vstupu na území újezdu. Újezdní
úřad při vydání povolení ke vstupu na území újezdu zabezpečí seznámení osob, kterým
takové povolení bylo vydáno, s platnými režimovými a bezpečnostními opatřeními. Osoby,
kterým byl povolen vstup na území újezdu, jsou povinny se před vstupem na území vojenského
újezdu seznámit s aktuálními režimovými a bezpečnostními opatřeními a dodržovat je.
(2) Újezdní úřad vyhlašuje aktuální režimová a bezpečnostní opatření vyvěšením
na úřední desce újezdního úřadu nejméně 24 hodin předem a po celou dobu jejich platnosti.
(3) Vydané povolení ke vstupu na území újezdu může újezdní úřad kdykoli
odejmout.
ČÁST SEDMÁ
DALŠÍ OPATŘENÍ V ZÁJMU OBRANY STÁTU
§ 41
Prověření opatření pro zabezpečení obrany státu
(1) Prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu se rozumí praktické
ověření nebo realizace úkolů uložených jednotlivým subjektům podle tohoto zákona
(dále jen "prověření"). Prověření uskutečňuje ministerstvo.
(2) Přesahuje-li rozsah prověření působnost ministerstva, kterou stanoví
tento zákon nebo zvláštní právní předpisy, uloží vláda usnesením provést prověření
většího rozsahu a oznámí to předem komorám Parlamentu a prezidentovi republiky.
(3) Prověřením většího rozsahu se rozumí takové praktické ověření, kterého
se účastní ozbrojené síly, povolávají se vojáci mimo činnou službu a použijí se i
věcné prostředky ve vlastnictví právnických a fyzických osob.
§ 42
Výcvik ozbrojených sil mimo území újezdů
(1) Ozbrojené síly mohou po dohodě s příslušnými správními úřady, orgány
územních samosprávných celků a s vlastníky používat ke svému výcviku pozemky, vodní
toky, pozemní komunikace, stavby určené k demolici a jiné stavby, nepostačuje-li
jim k tomu území újezdů. Přitom jsou povinny co nejvíce šetřit zemědělské a lesní
kultury, pozemní komunikace, stavby a jiný majetek. Škodu způsobenou vojenským cvičením
hradí stát.
(2) Po dobu výcviku ozbrojených sil a při jejich přesunech může z důvodu
bezpečnosti fyzických osob příslušný správní úřad na návrh ministerstva omezit, zakázat
nebo jinak upravit přístup do určených prostorů, jakož i pobyt a dopravu v nich.
§ 43
Zvláštní stavby
Na stavby určené ke speciálnímu využití, popřípadě na jiné stavby, které
slouží nebo mají sloužit k zajišťování obrany státu, u nichž výkon vlastnického práva
státu přísluší ministerstvu nebo právnické osobě jím zřízené nebo založené, se přiměřeně
vztahují zvláštní právní předpisy pro výstavbu staveb a jejich technické vybavení
s výjimkou územních požadavků. Právní předpisy pro výstavbu staveb a jejich technické
vybavení se však v plném rozsahu vztahují na stavby určené ke stálému ubytování příslušníků
ozbrojených sil, školy a stavby obdobného charakteru. Při výstavbě a provozu těchto
staveb a zařízení přísluší ministerstvu vykonávat správní činnosti, které by jinak
vykonávaly správní úřady příslušné k těmto činnostem podle zvláštních právních předpisů.
§ 44
Ochranná pásma
(1) K ochraně objektu důležitého pro obranu státu před negativními účinky
okolí nebo k ochraně okolí před negativními účinky objektu důležitého pro obranu
státu může ministerstvo po předchozím projednání s místně příslušným orgánem územního
plánování stanovit ochranné pásmo. Ochranné pásmo ministerstvo stanoví opatřením
obecné povahy bez řízení o jeho návrhu.
(2) Opatření obecné povahy nabývá účinnosti následující den po jeho vyvěšení
na úřední desce ministerstva. Opatření obecné povahy se zveřejní též na úředních
deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se opatření obecné povahy
týká.
(3) Opatřením obecné povahy ministerstvo stanoví hranice ochranného pásma
a v ochranném pásmu zakáže nebo omezí některé činnosti z důvodu zabezpečení objektu
důležitého pro obranu státu, k jeho ochraně před účinky vnějších vlivů, nepředvídatelných
stavů, havárií nebo poruch, pro zabezpečení jeho spolehlivého provozu a k ochraně
života, zdraví osob nebo majetku.
(4) Z opatření obecné povahy o stanovení ochranného pásma může ministerstvo
povolit časově omezenou výjimku za účelem uskutečnění jednorázové nebo opakované
činnosti, pokud tato činnost není v rozporu s ochranou podle odstavce 1.
(5) Každý je povinen strpět omezení vyplývající ze stanoveného ochranného
pásma.
(6) Každý je dále povinen bez náhrady strpět označení ochranného pásma na
své nemovitosti; v blízkosti označení nesmí být umístěno jiné označení. Označení
nesmí být poškozeno, přemístěno, odstraněno nebo zakryto.
§ 44a
Náhrada za škodu
(1) Vlastníkovi pozemku nebo stavby, jehož práva byla stanovením ochranného
pásma omezena a byla mu tím způsobena škoda, náleží náhrada.
(2) Náhradu podle odstavce 1 je povinno poskytnout ministerstvo.
(3) Náhrada se poskytuje v penězích. Místo peněžité náhrady lze na základě
dohody poskytnout osobě jiný pozemek nebo stavbu; právo na vyrovnání rozdílu mezi
výší peněžité náhrady a hodnotou náhradního pozemku nebo stavby tím není dotčeno.
Vyvlastnění ve zkráceném řízení
§ 45
(1) Za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu lze výjimečně vyvlastnit
ve zkráceném řízení nezbytné nemovité a movité věci a práva k nim pro účely zajišťování
obrany státu, nelze-li je získat jinak.
(2) Vyvlastnění lze uskutečnit pouze za náhradu.
§ 46
(1) Návrh na vyvlastnění ve zkráceném řízení může podat jen správní úřad
(dále jen "navrhovatel").
(2) Navrhovatel v návrhu na vyvlastnění ve zkráceném řízení označí nemovitou
nebo movitou věc, jejíž vyvlastnění navrhuje, důvody vyvlastnění, důvody, pro něž
nelze věc získat jinak, a účastníky, jichž se vyvlastnění týká. Není-li navrhovatelem
ministerstvo, je nezbytnou náležitostí návrhu potvrzení ministerstva o tom, že jde
o vyvlastnění k účelům zajišťování obrany státu.
§ 47
Příslušným k vyvlastnění nemovité věci ve zkráceném řízení je krajský úřad.
Nachází-li se nemovitost v obvodu několika krajských úřadů, podá se návrh Ministerstvu
pro místní rozvoj, které určí krajský úřad k provedení vyvlastňovacího řízení.
§ 48
Příslušným k vyvlastnění movité věci ve zkráceném řízení je obecní úřad
obce s rozšířenou působností, v jehož obvodu má vlastník movité věci místo trvalého
pobytu nebo právnická osoba sídlo.
§ 49
(1) Řízení se zahajuje podáním návrhu na vyvlastnění příslušnému úřadu.
(2) Příslušný úřad o zahájení řízení bezodkladně uvědomí účastníky řízení
a stanoví jim lhůtu pro vyjádření. Lhůta pro vyjádření nesmí být kratší než 3 dny.
(3) Příslušný úřad před uplynutím lhůty, kterou stanovil účastníkům řízení
pro vyjádření, uskuteční místní šetření. V průběhu místního šetření se ocení věc,
která je předmětem vyvlastnění. K ocenění se použijí zvláštní právní předpisy platné
v době zahájení řízení.
(4) Rozhodnutí se musí vydat do 7 dnů ode dne zahájení tohoto řízení.
(5) Rozhodnutí obsahuje výrok, odůvodnění, rozhodnutí o náhradě za vyvlastnění
a poučení o odvolání. Odůvodnění neobsahuje utajované informace a údaje, kterými
může dojít k ohrožení ochrany utajovaných informací. Poučení o odvolání obsahuje
označení správního úřadu, ke kterému se lze odvolat, lhůtu pro odvolání a poučení
o tom, že odvolání nemá odkladný účinek.
§ 50
(1) Účastníci řízení se mohou proti vyvlastňovacímu výměru odvolat ve lhůtě
15 dnů od jeho doručení.
(2) Při řízení o odvolání se použije správní řád.
§ 51
(1) Náhrady za vyvlastnění vyplácí Ministerstvo financí na návrh příslušného
úřadu, který jej podá do 6 měsíců od právní moci rozhodnutí o vyvlastnění. Nárok
na náhradu se nepromlčuje.
(2) Byla-li předmětem vyvlastnění nemovitost, krajský úřad podá návrh
na zápis do katastru nemovitostí u příslušného katastrálního úřadu.
§ 52
Příprava občanů k obraně státu
(1) Příprava občanů k obraně státu je dobrovolná, pokud tento zákon nebo
zvláštní právní předpis16) nestanoví jinak.
(2) Za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu je příprava občanů k obraně
státu povinná.
(3) Příprava občanů k obraně státu zahrnuje zejména zdravotnickou přípravu,
přípravu k civilní obraně, zájmovou činnost s technickým a sportovním zaměřením,
přípravu obyvatelstva k sebeobraně a vzájemné pomoci a další činnosti spojené s branností
a se zabezpečením přípravy k obraně státu.
(4) Příprava občanů k obraně státu má charakter vzdělávání a provádí se
v rámci základního a středního vzdělávání i v rámci jiné státem uznané vzdělávací
činnosti. Občany k obraně státu připravují zejména školy, školská zařízení a další
vzdělávací zařízení.
(5) Na přípravě občanů k obraně státu se mohou podílet i občanská sdružení,
církve, náboženské společnosti a další právnické osoby podle svého účelu a poslání
v součinnosti s územními samosprávnými celky.
(6) Za přípravu občanů k obraně státu podle tohoto zákona a podle zvláštních
právních předpisů17) odpovídají ministerstva, správní úřady a územní samosprávné
celky. Ministerstvo spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
na zabezpečení odborné složky obsahu vzdělávání ve vydávaných učebních dokumentech
v oblasti přípravy občanů k obraně státu.
§ 53
Omezení základních lidských práv a svobod
(1) K zajištění obrany státu za stavu ohrožení státu nebo za válečného
stavu se v nezbytně nutné míře omezuje svoboda pohybu a pobytu a právo pokojně se
shromažďovat.
(2) Omezení svobody pohybu a pobytu spočívá v povinnosti uposlechnout
a) zákaz vstupu do vyznačených prostor,
b) příkaz zdržovat se v místě trvalého pobytu
nebo pobývat v přikázaném místě,
c) zákaz vycházení z budov nebo staveb určených k
ochraně obyvatel.
(3) Omezení práva pokojně se shromažďovat spočívá v povinnosti uposlechnout
zákaz svolávání shromáždění na veřejném prostranství včetně pouličních průvodů a
manifestací.
(4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na fyzické osoby provádějící záchranné
práce nebo zabezpečující poskytování pomoci v případě bezprostředního ohrožení zdraví
nebo života.
(5) Místní, osobní a časovou působnost a konkrétní stanovení omezení lidských
práv a základních svobod uvedených v odstavcích 2 a 3 nařizuje vláda. Nařízení se
vyhlašuje stejným způsobem jako právní předpis a zveřejňuje se v hromadných sdělovacích
prostředcích a na úředních deskách územních samosprávných celků. Omezení lidských
práv a základních svobod nabývají účinnosti okamžikem, který se v nařízení stanoví.
(6) Ustanovení předchozích odstavců nejsou na újmu práva České republiky
omezit i jiná lidská práva, pokud to připouštějí smlouvy o lidských právech a základních
svobodách, jimiž je Česká republika vázána.
ČÁST DEVÁTÁ
FINANCOVÁNÍ OBRANY STÁTU
§ 55
Výdaje na obranu státu
Výdaje spojené s přípravou k obraně státu a s obranou státu za stavu ohrožení
státu a za válečného stavu hradí stát.
Obecná ustanovení o náhradách
§ 56
(1) Náhradou poskytovanou podle tohoto zákona se rozumí finanční nebo věcné
plnění za poskytnuté věcné prostředky a majetkovou újmu způsobenou na nich a za poskytnutou
pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc.
(2) Náhrady podle tohoto zákona se zpravidla vyplácejí v penězích. Místo
náhrady v penězích se může náhrada uskutečnit vydáním jiného věcného prostředku stejného
druhu a stejné hodnoty.
§ 57
(1) Náhrady podle tohoto zákona je povinen vyplatit obecní úřad obce s
rozšířenou působností, který o poskytnutí věcných prostředků, pracovní výpomoci nebo
pracovní povinnosti rozhodl.
(2) Náhrady podle odstavce 1 se vyplácejí zpravidla ve lhůtě 6 měsíců
od odvolání stavu ohrožení státu nebo válečného stavu. Nárok na náhradu se nepromlčuje.
§ 58
Náhrada za poskytnutí věcných prostředků
(1) Náhrada za poskytnutí věcného prostředku v souvislosti s prověřením
podle § 41 se určí, nedošlo-li k dohodě o její výši, ve výši ceny zjištěné podle
zvláštního právního předpisu.18) Rada kraje nařízením může stanovit sazby a způsob
výpočtu maximální výše náhrad za poskytnutí jednotlivých druhů věcných prostředků
použitých v souvislosti s prověřením podle věty první.
(2) Náhrada za poskytnutí věcného prostředku za stavu ohrožení státu nebo
za válečného stavu se určí odvozením od pořizovací ceny, popřípadě reprodukční pořizovací
ceny19) věcného prostředku s přihlédnutím k době používání a k míře opotřebení věcného
prostředku v době převzetí a s přihlédnutím ke stavu věcného prostředku v době jeho
vrácení a za podmínek, které stanoví regulační opatření vyhlášené podle zvláštního
právního předpisu.
§ 59
Náhrada majetkové újmy na věcných prostředcích
(1) Majetkovou újmou na věcných prostředcích se rozumí každé poškození
nebo opotřebení nad obvyklou míru dodaného věcného prostředku, ke kterému došlo v
příčinné souvislosti s jeho dodáním, používáním a vracením.
(2) Došlo-li k poškození věcného prostředku a nebyl-li uveden do původního
stavu ke dni vrácení, náleží jeho majiteli náhrada majetkové újmy.
(3) Není-li uplatněno právo na náhradu majetkové újmy u zjevného poškození
věcného prostředku nejpozději do 6 měsíců ode dne jeho vrácení a v ostatních případech
nejpozději do 1 roku ode dne jeho vrácení, zaniká.
Náhrada za pracovní výpomoc a za výkon pracovní povinnosti
§ 60
(1) Za pracovní výpomoc se poskytuje náhrada podle druhu a náročnosti přidělené
práce.
(2) Fyzickým osobám, kterým byla určena pracovní výpomoc, náleží náhrada
ve výši a za podmínek stanovených v mzdových a platových předpisech platných u zaměstnávajícího,
kde se pracovní výpomoc vykonává, jako kdyby byl stejný druh práce vykonáván u zaměstnávajícího
v pracovním poměru. Náhrada škody za pracovní úrazy a nemoci z povolání se poskytuje
podle pracovněprávních předpisů.
§ 61
(1) Fyzické osoby, které pracovní výpomoc vykonávají ve prospěch ozbrojených
sil, mají nárok na stejné náležitosti jako vojáci v mimořádné službě8) zařazení do
obdobných funkcí, s výjimkou hodnostního příplatku.
(2) Pracovní úrazy a nemoci z povolání fyzických osob povolaných k pracovní
výpomoci ve prospěch ozbrojených sil se odškodňují za stejných podmínek jako u vojáků
v mimořádné službě.8) Pozůstalým po fyzických osobách povolaných k pracovní výpomoci
náleží odškodnění jako pozůstalým po vojácích v mimořádné službě.8)
§ 62
Fyzickým osobám, kterým byla uložena pracovní povinnost, náleží náhrada
ve výši a za podmínek stanovených ve mzdových a platových předpisech platných u zaměstnávajícího,
kde se pracovní povinnost vykonává. Za stejných podmínek jim náleží odškodnění za
pracovní úrazy a nemoci z povolání.
§ 63
(1) Odškodňují se pouze pracovní úrazy, nemoci z povolání a úmrtí, ke kterým
došlo při plnění úkolů po dobu pracovní výpomoci nebo pracovní povinnosti nebo v
přímé souvislosti s plněním těchto úkolů.
(2) Pracovní úrazy, nemoci z povolání a úmrtí podle odstavce 1 odškodňují
obecní úřady obcí s rozšířenou působností příslušné podle místa trvalého pobytu oprávněné
osoby.
ČÁST DESÁTÁ
PŘESTUPKY A VÝKON ROZHODNUTÍ
HLAVA I
PŘESTUPKY
Přestupky fyzických osob
§ 64
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) neposkytne na žádost příslušných správních úřadů a orgánů územních
samosprávných celků údaje a informace v nezbytně nutném rozsahu pro potřeby přípravy
a realizace opatření v zájmu zajišťování obrany státu,
b) za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu neuposlechne zákazu
svolávat shromáždění na veřejném prostranství včetně pouličních průvodů a manifestací,
c) úmyslně poruší zákaz nebo omezení vstupu do objektu důležitého
pro obranu státu,
d) poruší zákaz nebo omezení v rozporu s opatřením obecné povahy
podle § 44 odst. 3, nebo
e) zničí, poškodí, zakryje nebo neoprávněně přemístí nebo odstraní
označení ochranného pásma.
(2) Přestupek podle odstavce 1 písm. c) se zapisuje do evidence přestupků
vedené Rejstříkem trestů.
(3) Fyzická osoba se jako pověřený pracovník dopustí přestupku tím, že
poruší povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, o kterých se dozvěděla v souvislosti
s plněním úkolů při zajišťování obrany státu, pokud se porušením povinnosti mlčenlivosti
nedopustila trestného činu. Porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost o utajované
informaci podle zákona upravujícího ochranu utajovaných informací není tímto zákonem
dotčeno.
(4) Fyzická osoba, které byla uložena pracovní povinnost, se dopustí
přestupku tím, že
a) se nepodrobí lékařské prohlídce,
b) nenastoupí k výkonu práce u zaměstnávajícího ve stanoveném čase
a do určeného místa, nebo
c) nevykonává u zaměstnávajícího podle potřeb zajišťování obrany
státu určené práce, a to i nad časový limit stanovený ve zvláštních právních předpisech,
včetně prací v noci, ve dnech pracovního klidu a ve dnech státních svátků.
(5) Povolávaná fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že neoznámí příslušnému
obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností svoji zdravotní nezpůsobilost k výkonu
jí určeného druhu práce.
(6) Fyzická osoba, která nebyla osvobozena od povinnosti poskytovat pracovní
výpomoc a které nebyla uložena pracovní povinnost nebo která nebyla povolána k mimořádné
službě, se dopustí přestupku tím, že za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu
neposkytuje pracovní výpomoc.
(7) Fyzická osoba určená k pracovní výpomoci se dopustí přestupku tím,
že odmítne vykonávat práce nad časový limit stanovený zvláštním právním předpisem,
včetně prací v noci, ve dnech pracovního klidu a ve dnech státních svátků.
(8) Občan se dopustí přestupku tím, že se za stavu ohrožení státu nebo
za válečného stavu odmítne připravovat k obraně státu.
(9) Fyzická osoba, která neprovádí záchranné práce nebo nezabezpečuje
poskytování pomoci v případě bezprostředního ohrožení zdraví nebo života, se za stavu
ohrožení státu nebo za válečného stavu dopustí přestupku tím, že neuposlechne
a) zákazu vstupu do vyznačených prostor,
b) příkazu zdržovat se v místě pobytu nebo pobývat v přikázaném místě,
nebo
c) zákazu vycházení z budov nebo staveb určených k ochraně obyvatel.
§ 65
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) neumožní provedení činností spojených s výběrem, evidencí a určením
věcných prostředků pro potřeby zajišťování obrany státu nebo s jejich kontrolou,
b) neumožní v souvislosti s provedením činností podle písmene a)
vstup pověřených pracovníků obce s rozšířenou působností zařazených do obecního úřadu,
ministerstva a jiných správních úřadů, pokud o věcné prostředky požádali, do objektů,
nebo
c) neoznámí příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
podstatné změny určených věcných prostředků, které mají význam pro jejich využitelnost,
bezprostředně poté, kdy tyto změny nastaly.
(2) Fyzická osoba se jako vlastník věcných prostředků dopustí přestupku
tím, že neumožní, aby s jí poskytnutými věcnými prostředky bylo naloženo způsobem
určeným v rozhodnutí příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
(3) Fyzická osoba se jako vlastník nebo provozovatel objektu důležitého
pro obranu státu dopustí přestupku tím, že nezabezpečí provozuschopnost takového
objektu pro účely zajištění obrany státu a neumožní jeho užití k tomuto účelu.
§ 66
Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 64 odst. 1 písm. b) a
§ 64 odst. 8,
b) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 64 odst. 5, § 65 odst.
1 písm. a) a § 65 odst. 2 a 3,
c) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 64 odst. 1 písm. c) a d)
a § 64 odst. 3 a 7,
d) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 64 odst. 1 písm. a) a e),
§ 64 odst. 2, 4 a 6 a § 65 odst. 1 písm. b) a c).
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
§ 67
(1) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku
tím, že
a) neumožní provedení činností spojených s výběrem, evidencí a určením
věcných prostředků pro potřeby zajišťování obrany státu nebo s jejich kontrolou,
b) neumožní v souvislosti s provedením činností podle písmene a)
vstup pověřených pracovníků obce s rozšířenou působností zařazených do obecního úřadu,
ministerstva a jiných správních úřadů, pokud o věcné prostředky požádali, do objektů,
c) jako vlastník věcných prostředků neumožní, aby s jí poskytnutými
věcnými prostředky bylo naloženo způsobem určeným v rozhodnutí příslušného obecního
úřadu obce s rozšířenou působností,
d) neoznámí příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
podstatné změny určených věcných prostředků, které mají význam pro jejich využitelnost,
bezprostředně poté, kdy tyto změny nastaly,
e) neposkytne na žádost příslušných správních úřadů a orgánů územních
samosprávných celků údaje a informace v nezbytně nutném rozsahu pro potřeby přípravy
a realizace opatření v zájmu zajišťování obrany státu,
f) poruší zákaz nebo omezení vstupu do objektu důležitého pro obranu
státu,
g) poruší zákaz nebo omezení v rozporu s opatřením obecné povahy
podle § 44 odst. 3,
h) zničí, poškodí, zakryje nebo neoprávněně přemístí nebo odstraní
označení ochranného pásma, nebo
i) za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu neuposlechne zákazu
svolávat shromáždění na veřejném prostranství včetně pouličních průvodů a manifestací.
(2) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se jako vlastník nebo
provozovatel objektu důležitého pro obranu státu dopustí přestupku tím, že nezabezpečí
provozuschopnost takového objektu pro účely zajištění obrany státu a neumožní jeho
užití k tomuto účelu.
(3) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se jako zaměstnavatel
dopustí přestupku tím, že neposkytne pracovní volno zaměstnancům, kteří byli povoláni
k pracovním výpomocem nebo k plnění pracovních povinností v zájmu zajišťování obrany
státu.
(4) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se jako zaměstnávající,
u kterého se vykonává pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc, dopustí přestupku
tím, že
a) neoznámí příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
nástup povolané fyzické osoby k plnění pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci,
nebo
b) neohlásí příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností
v dostatečném časovém předstihu zánik potřeby pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci.
(5) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba se jako poskytovatel
zdravotních služeb dopustí přestupku tím, že u povolávané osoby nezajistí přednostní
provedení lékařské prohlídky k posouzení zdravotní způsobilosti k navrhované práci
oproti poskytování dalších zdravotních služeb jiným osobám.
§ 68
Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 67 odst. 1 písm. i),
b) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 67 odst. 1 písm. a) a c)
a § 67 odst. 2,
c) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 67 odst. 1 písm. f) a g)
a § 67 odst. 3 až 5,
d) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle § 67 odst. 1 písm. b), d),
e) a h).
HLAVA II
VÝKON ROZHODNUTÍ ZA STAVU OHROŽENÍ STÁTU A VÁLEČNÉHO STAVU
§ 69
(1) Nesplní-li vlastník povinnost, která mu byla uložena dodávacím příkazem
za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu, popřípadě ve lhůtě stanovené ke
zjednání nápravy podle § 65 odst. 2, provede se výkon rozhodnutí.
(2) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, lze výkon rozhodnutí provést okamžitě.
V ostatních případech lze výkon rozhodnutí provést nejpozději do 7 dnů po uplynutí
lhůty stanovené ke zjednání nápravy.
§ 70
Výkon rozhodnutí nařídí a provede příslušný obecní úřad obce s rozšířenou
působností. Byly-li věcné prostředky určeny pro potřeby ozbrojených sil, výkon rozhodnutí
provede krajské vojenské velitelství.
ČÁST DVANÁCTÁ
USTANOVENÍ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 73
(1) Nebyla-li vlastnická práva právnických nebo fyzických osob k nemovitostem
na území újezdů a věcná práva k cizím nemovitostem na území újezdů zřízená ve prospěch
právnických a fyzických osob ke dni účinnosti tohoto zákona převedena na stát a nebude-li
do 2 let od účinnosti tohoto zákona zahájeno řízení o povolení vkladu do katastru
nemovitostí po vzájemné dohodě mezi vlastníkem a ministerstvem, všechny tyto nemovitosti
a věcná práva k nim se vyvlastní.
(2) Tam, kde dosavadní právní předpisy uvádějí pojem vojenská správa, rozumí
se jím ministerstvo.
(3) Požádá-li ministerstvo do 1 roku ode dne účinnosti tohoto zákona Pozemkový
fond České republiky o bezúplatné převedení nemovitosti ve vlastnictví státu a jsou-li
tyto nemovitosti v den účinnosti zákona objekty důležitými pro obranu státu podle
§ 29 odst. 1 a odst. 2 písm. a) a Pozemkový fond České republiky je spravuje, převede
je do 30 dnů od doručení žádosti ministerstvu nebo určené právnické osobě, kterou
ministerstvo založilo nebo zřídilo; ministerstvo nebo určená právnická osoba začne
vykonávat vlastnická práva státu k těmto nemovitostem dnem následujícím po jejich
převedení. Návrh na zápis do katastru nemovitostí podá ministerstvo nebo jím zřízená
právnická osoba. Náklady spojené s převedením nemovitosti a se zápisem do katastru
nemovitostí hradí stát.
§ 73a
Příslušnost území újezdu ke kraji
Území újezdu náleží vždy k území jednoho kraje, a to takto:
a) Území Vojenského újezdu Boletice náleží do Jihočeského kraje,
b) Území Vojenského újezdu Březina náleží do Jihomoravského kraje,
c) Území Vojenského újezdu Hradiště náleží do Karlovarského kraje,
d) Území Vojenského újezdu Libavá náleží do Olomouckého kraje.
§ 73b
Působnosti stanovené orgánům územních samosprávných celků podle tohoto zákona
jsou výkonem přenesené působnosti.
§ 74
Zrušují se
1. Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech.
2. Zákon č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické republiky.
3. Zákonné opatření Předsednictva Federálního shromáždění č. 17/1976
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o obraně Československé socialistické republiky,
zákon o působnosti federálních ministerstev a zákon o branné výchově.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.XXXVII zákona č. 284/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Rozhodnutí, závazná stanoviska, stanoviska, souhlasy a jiná vyjádření
vydaná přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona jako podklad pro vydání rozhodnutí
podle zákona č. 183/2006 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, se považují za rozhodnutí, závazné stanovisko, stanovisko, souhlas nebo vyjádření
podle právních předpisů účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.XV zákona č. 152/2023 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení a jiné postupy zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se dokončí a práva a povinnosti s nimi související se posoudí podle právních předpisů
účinných ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.IV zákona č. 178/2023 Sb.
Přechodné ustanovení
Bezpečnostní pásma zřízená ministerstvem podle zákona č. 222/1999 Sb., o
zajišťování obrany České republiky, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, se považují za ochranná pásma podle tohoto zákona ve znění účinném
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do doby jejich nového vymezení postupem podle
§ 44 odst. 3.
2) Zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení
obcí s rozšířenou působností.
2a) Například zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých
zákonů (krizový zákon).
3) § 67 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
4) Například vyhláška č. 52/1956 Sb., o přístupu Československé republiky k Úmluvě
o výsadách a imunitách Organizace spojených národů schválené Valným shromážděním
Organizace spojených národů dne 13. února 1946, vyhláška č. 157/ /1964 Sb., o Vídeňské
úmluvě o diplomatických stycích, vyhláška č. 21/1968 Sb., o Úmluvě o výsadách a imunitách
mezinárodních odborných organizací, vyhláška č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o
konzulárních stycích, vyhláška č. 40/1987 Sb., o Úmluvě o zvláštních misích, zákon
č. 125/1992 Sb., o zřízení Sekretariátu Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě
a o výsadách a imunitách tohoto sekretariátu a dalších institucí Konference o bezpečnosti
a spolupráci v Evropě.
5) § 1 odst. 3 zákona č. 123/1992 Sb., o pobytu cizinců na území České a Slovenské
Federativní Republiky.
6) § 85 až 94 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů.
7) § 26 správního řádu.
8) § 47 zákona č. 218/1999 Sb., o rozsahu branné povinnosti a o vojenských správních
úřadech (branný zákon).
16) Například branný zákon.
17) Například zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství,
ve znění pozdějších přepisů, branný zákon.
18) § 2 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů
(zákon o oceňování majetku).
19) § 25 odst. 4 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví.