102/2001 Sb.
ZÁKON
ze dne 22. února 2001
o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti
výrobků)
Změna: 146/2002 Sb.
Změna: 277/2003 Sb.
Změna: 229/2006 Sb.
Změna: 160/2007 Sb.
Změna: 378/2007 Sb.
Změna: 490/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 18/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 243/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 87/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ BEZPEČNOST VÝROBKŮ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Účelem tohoto zákona je zajistit, v souladu s právem Evropských společenství,1)
aby výrobky uváděné na trh2) nebo do oběhu3) byly z hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví pro spotřebitele4) bezpečné.
(2) Tento zákon se pro posouzení bezpečnosti výrobku nebo pro omezení rizik,
která jsou s užíváním výrobku spojená, použije tehdy, jestliže požadavky na bezpečnost
nebo omezení rizik nestanoví příslušná ustanovení zvláštního právního předpisu,5)
který přejímá požadavky stanovené právem Evropských společenství.
§ 2
Výrobek
(1) Výrobkem pro účely tohoto zákona je jakákoliv movitá věc, která byla
vyrobena, vytěžena nebo jinak získána bez ohledu na stupeň jejího zpracování a je
určena k nabídce spotřebiteli nebo lze rozumně předvídat, že bude užívána spotřebiteli,
včetně věci poskytnuté v rámci služby, a to i v případě, že nebyla určena k nabídce
spotřebiteli, pokud je tato věc dodávána v rámci podnikatelské činnosti úplatně nebo
bezúplatně, a to jako věc nová nebo použitá či upravená.
(2) Tento zákon se nevztahuje na použité výrobky prodávané jako starožitnosti
nebo na výrobky, které musí být před použitím opraveny nebo upraveny, a prodávající
to kupujícímu prokazatelně sdělil.
§ 3
Obecné požadavky na bezpečnost výrobku
(1) Bezpečným výrobkem je výrobek, který za běžných nebo rozumně předvídatelných
podmínek užití nepředstavuje po dobu stanovenou výrobcem nebo po dobu obvyklé použitelnosti
nebezpečí, nebo jehož užití představuje pro spotřebitele vzhledem k bezpečnosti a
ochraně zdraví pouze minimální nebezpečí při užívání výrobku, přičemž se sledují
z hlediska rizika pro bezpečnost a ochranu zdraví spotřebitele zejména tato kritéria:
a) vlastnosti výrobku, jeho životnost, složení, způsob balení, poskytnutí
návodu na jeho montáž a uvedení do provozu, dostupnost, obsah a srozumitelnost návodu,
způsob užívání včetně vymezení prostředí užití, způsob označení, způsob provedení
a označení výstrah, návod na údržbu a likvidaci, srozumitelnost a rozsah dalších
údajů a informací poskytovaných výrobcem; údaje a informace musí být vždy uvedeny
v českém jazyce,
b) vliv na další výrobek, za předpokladu jeho užívání s dalším výrobkem,
c) způsob předvádění výrobku,
d) rizika pro spotřebitele, kteří mohou být ohroženi při užití výrobku,
zejména děti a osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
(2) Za bezpečný výrobek se považuje výrobek splňující požadavky zvláštního
právního předpisu,5) který přejímá právo Evropských společenství a kterým se stanoví
požadavky na bezpečnost výrobku nebo na omezení rizik, která jsou s výrobkem při
jeho užívání spojena. Jestliže však takovýto právní předpis stanoví pouze některá
hlediska bezpečnosti, ostatní hlediska se posuzují podle tohoto zákona.
(3) V případě, že neexistuje zvláštní právní předpis,5) který by přejímal
právo Evropských společenství a který by stanovil požadavky na bezpečnost výrobku
nebo na omezení rizik, která jsou s výrobkem při jeho užívání spojena a tyto požadavky
nejsou upraveny právem Evropských společenství, za bezpečný se považuje výrobek,
který je ve shodě s právním předpisem členského státu Evropské unie, na jehož území
je uveden na trh, pokud tento předpis zaručuje minimálně ochranu rovnocennou s požadavky
podle odstavce 1.
(4) Pokud se bezpečnost výrobku nestanoví podle odstavce 2 nebo 3, posuzuje
se podle české technické normy, která přejímá příslušnou evropskou normu, na níž
zveřejnila Komise Evropských společenství (dále jen "Komise") odkaz v Úředním věstníku
Evropských společenství podle práva Evropských společenství6) a tento odkaz byl zveřejněn
ve Věstníku Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.7)
(5) V případě, že se bezpečnost výrobku nestanoví podle odstavců 2 až
4, posuzuje se bezpečnost výrobku podle
a) české technické normy,7a) která přejímá jinou příslušnou evropskou
normu než uvedenou v odstavci 4,
b) národní technické normy členského státu Evropské unie, ve kterém je
výrobek uveden na trh,
c) doporučení Komise stanovující pokyny pro posuzování bezpečnosti výrobku,
d) pravidel správné praxe bezpečnosti výrobku uplatňovaných v příslušném
oboru,
e) stavu vědy a techniky,
f) rozumného očekávání spotřebitele týkajícího se bezpečnosti.
(6) Možnost dosažení vyšší úrovně bezpečnosti nebo dostupnosti jiných
výrobků představujících nižší stupeň rizika není důvodem k tomu, aby byl výrobek
považován za nebezpečný.
(7) Nebezpečným výrobkem je každý výrobek, který nevyhovuje požadavkům
na bezpečný výrobek podle tohoto zákona.
§ 4
Průvodní dokumentace a označování výrobků
(1) Výrobek uváděný na trh musí výrobce opatřit průvodní dokumentací v souladu
s požadavky zvláštního právního předpisu a označit.
(2) Průvodní dokumentací výrobku jsou doklady, jež jsou podle zvláštních
právních předpisů nutné k převzetí a k užívání zboží.
(3) Označování výrobku je pro účely tohoto zákona opatření výrobku informacemi
umožňujícími posouzení rizik spojených s jeho užíváním nebo jakýmikoliv informacemi,
které mají vztah k bezpečnosti výrobku. Výrobek musí být dále v souladu se zvláštním
právním předpisem7b) opatřen údaji potřebnými k identifikaci výrobce a výrobku, popřípadě
série výrobku.
(4) Pokud výrobek svými vlastnostmi splňuje požadavky na bezpečnost, ale
určitý způsob jeho užívání může bezpečnost spotřebitele ohrozit, je výrobce nebo
distributor, který uvádí takové výrobky na trh nebo do oběhu, povinen na toto nebezpečí
upozornit v průvodní dokumentaci, pokud toto nebezpečí není zřejmé. Současně jsou
tyto osoby povinny přesně určit části výrobku, které mohou vyvolat nebezpečí, a popsat
způsob jejich bezpečného užívání. Uvedení tohoto upozornění nezbavuje výrobce nebo
distributora povinnosti zajistit ostatní požadavky na bezpečnost výrobku.
§ 5
Povinnosti osob při zajišťování bezpečnosti výrobku uváděného na trh a do
oběhu
(1) Za výrobce se pro účely tohoto zákona považuje
a) osoba usazená v České republice nebo v jiném členském státě Evropské
unie, která vyrobila konečný výrobek, jakož i každá další osoba, která vystupuje
jako výrobce tím, že uvede na výrobku svou obchodní firmu, ochrannou známku nebo
jiný rozlišovací znak, anebo osoba, která výrobek upraví,
b) zplnomocněný zástupce výrobce jako osoba, kterou výrobce písemně pověřil
k jednání za něj, pokud výrobce není v České republice nebo v jiném členském státě
Evropské unie usazen,
c) dovozce,7c) jestliže v České republice nebo v jiném členském státě
Evropské unie žádný zplnomocněný zástupce výrobce není usazen, nebo
d) další osoby v dodavatelském řetězci, jejichž činnost má prokazatelný
vliv na vlastnosti výrobku.
(2) Distributorem je pro účely tohoto zákona každá osoba, která v dodavatelském
řetězci provádí následnou obchodní činnost po uvedení výrobku na trh, jakož i každá
další osoba v dodavatelském řetězci, za předpokladu, že jejich činnost nemá vliv
na vlastnosti týkající se bezpečnosti výrobku.
(3) Výrobce je povinen uvádět na trh pouze bezpečné výrobky.
(4) Distributor nesmí distribuovat takové výrobky uvedené na trh, o nichž
na základě svých informací a odborných znalostí ví nebo může předpokládat, že požadavkům
na bezpečnost výrobků neodpovídají.
(5) Výrobce je povinen v případě, kdy je to potřebné k zamezení existujících
rizik, odebírat vzorky výrobků uváděných na trh a provádět zkoušky jejich bezpečnosti.
(6) Výrobce je povinen učinit opatření, která mu umožní být informován
o bezpečnosti jím vyráběného výrobku i po jeho dodání na trh a do oběhu. Jestliže
výrobce nebo distributor zjistí, že výrobek je nebezpečný, jsou povinni upozornit
na tuto skutečnost spotřebitele a stáhnout nebezpečný výrobek z trhu a z oběhu, přičemž
za stažení se považuje opatření, jehož cílem je zabránit distribuci, nabízení nebo
vystavování nebezpečného výrobku.
(7) Výrobce nebo distributor jsou dále povinni umožnit osobě, která vlastní
nebo drží nebezpečný výrobek, aby jej mohla vrátit zpět výrobci nebo distributorovi
na jejich náklady. Pokud výrobce nebo distributor tyto povinnosti nesplní, je orgán
dozoru oprávněn, je-li ohrožen život, zdraví nebo majetek, vedle uložení pokuty nařídit
též zničení výrobku na náklad toho, kdo povinnost stažení výrobku z trhu a z oběhu
nesplnil.
(8) Jestliže výrobce nebo distributor uvedl na trh nebo do oběhu nebezpečný
výrobek, je povinen tuto skutečnost oznámit příslušnému orgánu dozoru (§ 7 odst.
1) ihned po té, jakmile tuto skutečnost zjistil. Výrobce i distributor jsou povinni
spolupracovat s příslušnými orgány dozoru na opatřeních směřujících k odstranění
nebo omezení rizika plynoucího z nebezpečného výrobku.
(9) V případě vážného rizika, za které se považuje takové riziko, jehož
účinky jsou bezprostřední, nebo riziko, jehož účinky nejsou sice bezprostřední, ale
vážným způsobem mohou ohrozit bezpečnost spotřebitele, a vyžadují proto rychlý zásah,
musí oznámení poskytované podle odstavce 8 obsahovat alespoň
a) údaje umožňující přesnou identifikaci daného výrobku nebo série výrobků,
b) úplný popis rizika, které dané výrobky představují,
c) veškeré dostupné informace důležité pro dohledání výrobku,
d) popis opatření přijatých k zabránění rizikům pro spotřebitele.
(10) Distributor se musí účastnit činností souvisejících se zajištěním
bezpečnosti výrobků uváděných na trh, zejména předáváním informací o rizicích spojených
s výrobkem. Udržuje a poskytuje písemné informace nezbytné pro dohledání původu výrobku
a spolupracuje při akcích prováděných výrobci, orgány dozoru a orgány, které konají
opatření podle § 6 tohoto zákona. V rámci svých činností musí přijmout opatření,
která jim umožní účinně spolupracovat.
§ 6
Opatření orgánů veřejné správy
Orgány státní správy a orgány územní samosprávy v přenesené působnosti jsou
povinny činit v mezích své působnosti veškerá opatření, aby zamezily dovozu, vývozu
a uvádění na trh výrobků, které jsou nebezpečné, nebo zamezily jejich dalšímu oběhu.
O výrobcích na trhu, které jsou nebezpečné, jsou povinny všemi dostupnými prostředky,
například prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků, informovat spotřebitelskou
veřejnost. Na tyto případy se nevztahuje povinnost mlčenlivosti uložená podle zvláštních
právních předpisů.8)
§ 7
Dozor
(1) Dozor nad tím, zda na trh a do oběhu jsou uváděny bezpečné výrobky (§
3 odst. 1 až 6), provádějí podle působnosti, vyplývající z povahy konkrétního výrobku,
orgány dozoru stanovené zvláštními právními předpisy; pokud nelze působnost orgánu
dozoru takto stanovit, je k provádění dozoru příslušná Česká obchodní inspekce (dále
jen "orgány dozoru").
(2) Orgány dozoru jsou oprávněny provádět kontroly vlastností výrobků z
hlediska bezpečnosti. Za tím účelem jsou oprávněny
a) odebírat výrobek nebo vzorek ze série výrobku a podrobovat je kontrole
bezpečnosti,
b) kontrolovat, zda skutečné vlastnosti výrobku odpovídají požadavkům na
bezpečnost,
c) posuzovat, zda výrobek, jenž má být uveden na trh, obsahuje upozornění
na rizika, která použití výrobku může vyvolat,
d) informovat včas a vhodným způsobem osoby, které mohou být vystaveny
riziku vyvolanému výrobkem, o tomto riziku,
e) po dobu potřebnou k provedení kontroly zakázat uvádění na trh, nabízení
nebo vystavování výrobku nebo série výrobku, pokud existují odůvodněné informace,
že tento výrobek je nebezpečný,
f) zakázat uvedení na trh výrobku nebo sérii výrobku, o nichž bylo prokázáno,
že jsou nebezpečné,
g) nařídit okamžité stažení výrobku nebo série výrobku, jež jsou nebezpečné
a které již byly uvedeny na trh; pokud je to nutné, zajistit při splnění stanovených
podmínek i jejich zničení,
h) nařídit zpětné převzetí nebezpečného výrobku od spotřebitele, pokud
tak výrobce nebo distributor neučiní podle § 5 odst. 7 věty první.
(3) Postup uvedený v odstavci 2 lze podle povahy případu uplatnit proti
výrobci, distributorovi, a pokud je to nezbytné, i proti všem dalším dotčeným osobám.
(4) Při postupu podle odstavce 2 písm. e) až h) nemají podané námitky nebo
odvolání odkladný účinek.
(5) Orgány dozoru jsou oprávněny přijmout opatření, kterým se omezuje uvedení
výrobku na trh a do oběhu nebo se nařizuje jeho stažení z trhu a z oběhu nebo zpětné
převzetí, i tehdy, existuje-li důkaz, že přes shodu s požadavky na bezpečnost uvedenými
v § 3 je výrobek nebezpečný.
§ 8
Přestupky
(1) Výrobce se dopustí přestupku tím, že
a) neopatří průvodní dokumentací výrobek uváděný na trh nebo jej neoznačí
podle § 4 odst. 1,
b) neopatří výrobek v souladu se zvláštním právním předpisem7b) údaji
potřebnými k identifikaci výrobce a výrobku, popřípadě série výrobku podle § 4 odst.
3,
c) uvádí na trh nebezpečné výrobky,
d) neodebírá vzorky výrobků uváděných na trh a neprovádí zkoušky jejich
bezpečnosti, je-li to potřebné k zamezení existujících rizik, nebo
e) nečiní opatření, která mu umožní být informován o bezpečnosti jím
vyráběného výrobku i po jeho dodání na trh a do oběhu.
(2) Distributor se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 5 odst. 4 distribuuje takové výrobky uvedené na trh,
o nichž na základě svých informací a odborných znalostí ví nebo může předpokládat,
že neodpovídají požadavkům na bezpečnost výrobků,
b) se neúčastní činností souvisejících se zajištěním bezpečnosti výrobků
uváděných na trh, nebo
c) neudržuje a neposkytuje písemné informace nezbytné pro dohledání původu
výrobku a nespolupracuje při akcích prováděných výrobci, orgány dozoru a orgány,
které konají opatření v souladu s § 6.
(3) Výrobce nebo distributor se dopustí přestupku tím, že
a) neupozorní v průvodní dokumentaci na možná rizika spojená s určitým
způsobem užívání výrobku podle § 4 odst. 4,
b) neupozorní spotřebitele na skutečnost, že výrobek je nebezpečný, a
nestáhne nebezpečný výrobek z trhu a z oběhu,
c) neumožní osobě, která vlastní nebo drží nebezpečný výrobek, aby jej
mohla vrátit zpět výrobci nebo distributorovi na jejich náklady,
d) neoznámí příslušnému orgánu dozoru, že uvedl na trh nebo do oběhu
nebezpečný výrobek, ihned poté, jakmile tuto skutečnost zjistil,
e) nespolupracuje s příslušnými orgány dozoru na opatřeních směřujících
k odstranění nebo omezení rizika plynoucího z nebezpečného výrobku podle § 5 odst.
8, nebo
f) neuvede v případě vážného rizika v oznámení podle § 5 odst. 8 alespoň
údaje umožňující přesnou identifikaci daného výrobku nebo série výrobků, úplný popis
rizika, které dané výrobky představují, veškeré dostupné informace důležité pro dohledání
výrobku a popis opatření přijatých k zabránění rizikům pro spotřebitele.
(4) Za přestupek podle odstavců 1 až 3 lze uložit pokutu do 50 000 000 Kč.
(5) Přestupky podle tohoto zákona projednává orgán dozoru.
(6) Pokuty vybírá správní orgán, který je uložil.
(7) U přestupků podle odstavců 1 až 3 nelze upustit od uložení správního
trestu.
§ 8a
Systém pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je národním kontaktním místem pro systém
pro rychlou výměnu informací (dále jen "národní kontaktní místo") o výrobcích, které
nejsou potravinou, krmivem nebo léčivým přípravkem (dále jen "nepotravinářský výrobek"),
představujících vážné riziko pro spotřebitele.
(2) Národní kontaktní místo a orgány dozoru tvoří vnitrostátní síť pro systém
pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích Evropské unie. Činnost
vnitrostátní sítě organizuje národní kontaktní místo. Orgány dozoru jsou povinny
s národním kontaktním místem spolupracovat.
(3) Při zajišťování činnosti systému pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských
výrobcích Evropské unie se postupuje podle pokynů Evropské komise pro řízení systému
Evropské unie pro rychlou výměnu informací o nepotravinářských výrobcích16).
§ 9
Oznamovací povinnost
(1) Orgán dozoru je povinen oznámit zjištění o výskytu nebezpečného nepotravinářského
výrobku národnímu kontaktnímu místu.
(2) Pokud riziko plynoucí z nebezpečného nepotravinářského výrobku může
přesáhnout území České republiky, národní kontaktní místo je povinno neprodleně informovat
o výskytu takového výrobku Komisi.
(3) Pokud národní kontaktní místo obdrží od Komise rozhodnutí o výskytu nebezpečného
nepotravinářského výrobku mimo území České republiky, avšak v rámci Evropské unie,
oznámí je bez zbytečného odkladu příslušnému orgánu dozoru, který ve lhůtě do 20
kalendářních dnů zakáže uvedení výrobku na trh nebo do oběhu nebo nařídí stažení
takového výrobku z trhu nebo z oběhu, pokud v rozhodnutí Komise není stanovena odlišná
lhůta.
(4) K zajištění fungování systému rychlé výměny informací podle § 8a stanoví
vláda svým nařízením postupy, obsah a formu informace o výskytu nepotravinářských
výrobků, které jsou nebezpečné.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se nevztahuje na léčiva a na oznamování nežádoucích
příhod zdravotnických prostředků podle zvláštních předpisů.9b)
(6) Zaměstnanci příslušných ministerstev a orgánů dozoru jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o informacích získaných v rámci jejich působnosti v oblasti obecné bezpečnosti
výrobků, s výjimkou informací, které musí být zveřejněny v zájmu ochrany zdraví a
bezpečnosti spotřebitelů a v zájmu zajištění účinné kontroly trhu a činnosti orgánů
dozoru.
Ochrana trhu před nebezpečnými nebo nedostatečně označenými výrobky dováženými
ze zemí, které nejsou členy Evropských společenství
§ 11
nadpis vypuštěn
(1) Celní úřady provádějí kontrolu u výrobků navržených k propuštění do
celního režimu volného oběhu podle přímo použitelného předpisu Evropských společenství,
který upravuje požadavky na akreditaci a dozor nad trhem, týkající se uvádění výrobků
na trh11).
(2) Celní úřady nepropustí do celního režimu vývozu nebo pasivního zušlechťovacího
styku nebezpečný výrobek, jehož vývoz je rozhodnutím Komise zakázán12).
§ 12
Informační povinnost
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu informuje Komisi o tom, které orgány
jsou stanoveny jako odpovědné za provádění dozoru nad trhem.
(2) Ministerstvo financí jako ústřední orgán státní správy pro poplatky
a clo14) informuje Komisi o
a) podrobnostech označování a o průvodní dokumentaci
výrobků, které budou podléhat kontrole, a
b) určení specializovaných míst pro kontroly určitého zboží při celním řízení, pokud
bude rozhodnuto o nezbytnosti takového postupu.
§ 12a
Jestliže výrobek představuje vážné riziko pro zdraví a bezpečnost spotřebitelů,
vláda v souladu s předpisem Evropských společenství15) a na základě rozhodnutí Komise
může nařízením stanovit podrobnosti týkající se bezpečnosti výrobku nebo činností
s jeho bezpečností souvisejících; z hlediska bezpečnosti mohou být konkrétněji stanovena
následující kritéria:
a) požadavek na provádění určitého druhu, rozsahu či metody
zkoušek, a to v závislosti na druhu výrobku,
b) prověřování vlastností výrobku, které výrobek vykazuje,
c) omezení nabídky výrobku, zejména omezení nabídky pro určitou skupinu obyvatel,
d) podmínky pro prodej, včetně délky prodeje,
e) vybavení výrobku výstražnými označeními, včetně formy jejich provedení,
f) vybavení výrobku průvodní dokumentací, zejména vymezení jejího druhu nebo obsahu,
g) uchovávání dokumentace, zejména její specifikace, určení osoby, která je povinna
ji uchovávat, popřípadě lhůty pro její uchovávání.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o ochraně spotřebitele
§ 14
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č. 217/1993
Sb., zákona č. 40/1995 Sb., zákona č. 104/1995 Sb., zákona č. 110/1997 Sb., zákona
č. 356/1999 Sb., zákona č. 64/2000 Sb., zákona č. 145/2000 Sb. a zákona č. 258/2000
Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 písmeno i) se zrušuje.
2. § 7 včetně nadpisu se zrušuje.
3. V nadpisu § 21 se zrušují slova "nebezpečnými výrobky a"; v § 21 větě
první se za slovem "uvádění" zrušují slova "nebezpečných výrobků a"; ve větě druhé
se za předložkou "O" zrušují slova "nebezpečných výrobcích a".
4. V § 23a odst. 4 se za slovem "stáhnout" zrušují slova "nebezpečný
výrobek nebo".
5. V § 23a odst. 5 větě první se za slovem "vrácení" zrušují slova "nebezpečného
výrobku nebo"; ve větě druhé se za slovem "vrácení" zrušují slova "nebezpečného výrobku
nebo" a ve větě třetí se za slovem "převzetí" zrušují slova "nebezpečného výrobku
nebo".
6. V § 24 odst. 1 se zrušuje číslice "7".
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o České obchodní inspekci
§ 15
Zákon č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění zákona č. 240/1992
Sb., zákona č. 22/1997 Sb., zákona č. 110/1997 Sb., zákona č. 189/1999 Sb., zákona
č. 71/2000 Sb. a zákona č. 145/2000 Sb., se mění takto:
1. V § 2 se na konci odstavce 2 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno g), které včetně poznámky pod čarou č. 1d) zní:
"g) zda výrobky uváděné na trh jsou bezpečné.1d)
1d) Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých
zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků).".
2. V § 13 odst. 1 se na konci písmene b) doplňují tato slova: "za účelem
zvyšování ochrany a bezpečnosti spotřebitele, zlepšování informovanosti a překonání
nežádoucího chování spotřebitelů a podnikatelských subjektů, působících na vnitřním
trhu a vytváření příznivého prostředí pro prodej výrobků, zboží a poskytování služeb".
3. V § 13 se doplňuje nový odstavec 5, který zní:
"(5) Obdrží-li Česká obchodní inspekce sdělení celních orgánů o přerušení
řízení o propuštění zboží do volného oběhu z důvodu podezření, že výrobek není bezpečný
nebo není označen v souladu s právními předpisy nebo s mezinárodními smlouvami, jimiž
je Česká republika vázána, vydá ve lhůtě tří pracovních dnů pro tento orgán závazné
stanovisko, zda přerušení řízení považuje za důvodné a jaká byla v konkrétním případě
přijata opatření, nebo že výrobek lze uvolnit do oběhu.".
ČÁST SEDMÁ
Změna veterinárního zákona
§ 18
Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících
zákonů (veterinární zákon), ve znění zákona č. 29/2000 Sb. a zákona č. 154/2000
Sb., se mění takto:
1. V § 10 odst. 1 písm. a) se na konci textu doplňují tato slova: "a
spongiformní encefalopatie skotu (BSE)".
2. V § 10 odst. 1 písm. b) se slova "spongiformní encefalopatie skotu
(BSE)" zrušují.
3. V § 67 se odstavec 3 zrušuje.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 3 a 4.
4. V § 68 odst. 1 a 2 se slova "50 %" zrušují.
5. V § 68 odstavec 3 zní:
"(3) Odškodnění se snižuje o 20 % ceny zvířete, bylo-li zvíře nutně poraženo,
utraceno nebo uhynulo-li v důsledku nebezpečné nákazy, pro kterou se doporučuje ochranné
očkování a chovatel nevyužil této možnosti.".
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES o všeobecné bezpečnosti
výrobků a nařízení Rady č. 339/93/EHS o kontrolách shody s pravidly bezpečnosti výrobků
v případě výrobků dovážených ze třetích zemí.
2) § 2 písm. b) zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky
a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 2 písm. o) zákona č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích,
ve znění pozdějších předpisů.
4) § 52 odst. 3 občanského zákoníku.
5) Například zákon č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády
č. 19/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na hračky, nařízení vlády č.
21/2003
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky, nařízení
vlády č. 181/2001 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na zdravotnické prostředky,
ve znění nařízení vlády č. 336/2001 Sb., nařízení vlády č. 191/2001 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na aktivní implantabilní zdravotnické prostředky,
ve znění nařízení vlády č. 337/2001 Sb., nařízení vlády č. 286/2001 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na diagnostické zdravotnické prostředky in vitro,
zákon č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích
a o změně některých souvisejících zákonů, vyhláška č. 26/2001 Sb., o kosmetických
prostředcích, ve znění vyhlášky č. 268/2001 Sb., zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách
a tabákových výrobcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných podpůrných
látkách, pomocných rostlinných přípravcích a substrátech a o agrochemickém zkoušení
zemědělských půd (zákon o hnojivech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 157/1998
Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu
a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických
předmětů a o změně zákona č. 288/1999 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon
o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (zákon
o zbraních), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší
a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší).
6) Čl. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/95/ES.
7) § 4a odst. 4 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
7a) Zákon č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
7b) Například obchodní zákoník, zákon č. 123/2000
Sb., nařízení vlády č. 181/2001 Sb., ve znění nařízení vlády č. 336/2001 Sb., nařízení
vlády č. 191/2001 Sb., ve znění nařízení vlády č. 337/2001 Sb., a nařízení vlády
č. 286/2001 Sb.
7c) § 2 písm. e) zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
8) Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád).
9b) Zákon č. 123/2000 Sb.
11) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 765/2008, kterým se stanoví
požadavky na akreditaci a dozor nad trhem týkající se uvádění výrobků na trh a kterým
se zrušuje nařízení (EHS) č. 339/93.
12) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 952/2013, kterým se stanoví
celní kodex Unie.
14) Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní
správy, ve znění pozdějších předpisů.
16) Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2019/417 ze dne 8. listopadu 2018, kterým
se stanoví pokyny pro řízení systému Evropské unie pro rychlou výměnu informací "RAPEX"
zřízeného podle článku 12 směrnice 2001/95/ES o obecné bezpečnosti výrobků a jeho
systému oznamování.